Trenger søkehjelp i Frankrike

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
19411
Sted: FLATEBY

Trenger søkehjelp i Frankrike

Legg inn av 19411 » 10. august 2007 kl. 4.26

Hei jeg trenger hjelp til å finne ut flere opplysninger om en familie som flyttet til Frankrike ca 1890-91. Hans Olai Jacobsen f: 13 apr 1868 og kona Karen Andersdatter f: 1867. De hadde sønnen Johan Alfred Jacobsen f: 10 jan 1890 døpt i Vestre Aker, død i Norge 1932. Hans Olai hadde fått ett oppdrag om å være med på å starte en fabrikk i Frankrike for Mustad på Lysaker. Denne familien fikk 5 barn i Frankrike som jeg vet om.

Constanse f: 1891. Hun fikk datteren Anna med en ukjent Franskmann. Hun og datteren døde i Oslo med ca 1 års mellomrom i 1932-1933.
Karsten Fredric Jacobsen f: 1893-1916. Døde i 1 verdenskrig i Frankrike.
Leon philip Jacobsen f: 1900-1960. Døde i Norge.
Hermann Germaine Jacobsen f: 1902- Døde i Norge.
Victor Jean Louis Jacobsen f: 1906-1927 Døde i Norge.

Jeg vet at sønnen Johan Alfred var en god musiker og gikk på musikkkonservatoriet i Frankrike og at han ble utdannet til barberer og dame- og herrefrisør. Jeg har også hørt at han skal ha kommet til Sverige før han kom til Norge, men dette er ikke bekreftet.

I dødsattesten til Karsten Fredric står det:
Født 17 juli 1893 i DUCLAIR, kantonen (Nedre Seine) med hjemsted Saint-Etienne (Loire).
Døde for Frankrike i slaget ved Boucharesnes (Somme) den 22 oktober 1916 kl 09.00 på kvelden.

Leon ble gift i Norge 1922.

Familien bodde i Oslo etter de kom tilbake på midten av 1920 tallet. Etter det jeg har sett i Adresselistene kom ikke hele familien samlet til Norge.

Med tanke på hva som står som fødested på sønnen Karsten ville jeg tro at hele familien er i dette området.

Håper det er noen som kan hjelpe, eller vet hva man kan gjøre.
Håper det er noen som kan oversette innlegget mitt til Engelsk eller fransk.
Tusen takk på forhånd.

Mvh Monica Jakobsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Trenger søkehjelp i Frankrike

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 18. august 2007 kl. 10.35

Hei, har du sett om du kan få hjelp på noen av disse linkene:

http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... ori&kid=12

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj05191
Sted: DRØBAK

Legg inn av gj05191 » 18. mai 2008 kl. 9.40

Monica, jeg lurer på om du har funnet ut noe mer om dette? Jeg har en bestemor som også bodde i Frankrike fordi faren jobbet hos Mustad der. Vet du noe mer om dette, om Mustad mener jeg?

Janne Karin Sandvik Rose
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Janne Karin Sandvik Rose » 6. september 2008 kl. 16.12

Hei, første gang på slektsforum!! Jeg holder på endel i Frankrike for min manns slekt, og jeg dro faktisk til Frankrike for å få hjelp til å komme igang, og var heldig med at der hvor hans slekt kom fra, Loire-Atlantique, var alt materiale online - gratis!
Jeg sendte en forespørsel til min gode hjelper der(en av de få som forstår litt engelsk) vedr. ditt problem. Duclair, St.Etienne Loire, ligger i Calvados (fylke?), men der er arkivene ikke online. Om du får noen til å hjelpe deg med oversettelse til fransk, kan du kanskje sende en forespørsel via deres hjemmeside; http://www.cg14.fr
Spørsmål bør rettes til Archives departementales.

Lykke til,
:) Janne

19411
Sted: FLATEBY

Legg inn av 19411 » 8. september 2008 kl. 12.36

Tusen takk, for at du forsøker å hjelpe. Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få ang denne familiens liv i Frankrike. Takk for gode råd.

Mvh Monica

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»