Jøran Olsdatter, Nes i Hallingdal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj05940
Sted: SANDE I VESTFOLD

Jøran Olsdatter, Nes i Hallingdal

Legg inn av gj05940 » 31. august 2008 kl. 17.02

Jeg sliter med å komme videre fra Jøran, og forsøker med dette å legge ut de opplysningene jeg har. Kanskje er det noen bedre hjerner som har slitt med nettopp henne før meg?

I Folketelling 1865 er hun gift med Gunbjørn. Hennes alder er oppgitt til 40 år, (hvilket gir oss fødselsår ca 1825) Fødested er oppgitt "Næs i Hallingdal"

I Folketelling 1900 er hun fortsatt gift med Gunbjørn. Fødselsår er oppgitt 1925, og fødested til "Flaa i hallingdal BU"

Jeg har også funnet henne som "død og begravet" i Kirkeboken for Skoger. Hennes gjenlevende ektemann Gunbjørn, oppgir her fødselsår 1825, og stedet for fødsel til "Nes, Hall." hvilket samsvarer med alt over.

Det beste sporet av hennes aner, fant jeg I kirkeboken fra Skoger, ekteviede 1851. Her er hennes fars navn oppgitt til å være "Ole Olsen".

Imidlertid: jeg finner ingen Jøran som er døpt i Nes i den aktuelle tiden. (Har lett gjennom 1924 - 1928 to ganger). Det er flere Jøran, men ingen med "rett" far".

Jeg antar da at de har flyttet dit fra et annet sted. Imidlertid er det ikke noen som har meldt inflytting via kirkebøker i aktuelle perioden, uten at dette behøver å bety noe.

Jeg mener selv å funnet en mulig Jøran under Konfirmerte i Nes 1841, men synes ikke dette gir tilstrekkelig sikkerhet for å hevde at det er den "rette" jøran.

Noen forslag til hvordan jeg skal komme videre her, tar jeg i mot med takk!

Vennlig hilsen,
Kjell Olaussen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: Jøran Olsdatter, Nes i Hallingdal

Legg inn av dn10731 » 31. august 2008 kl. 19.35

Et ørlite spor:

Den 6/10-1851 meldte ei 26 år gml. Jørand Olsd. Rimeplads utfytting fra Nes prestegjeld til Skauger. Se nr,68.

Dette passer med henne som du fant som konfirmert i Nes (eller rettere Flå) i 1841.
Hennes mor, Barbro Nilsdtr, var nok føderaadskone og enke på Rimeplads i Flå i 1865.

Mvh Ellef Ellef.

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av dn22196 » 31. august 2008 kl. 19.47

Hei jeg fant vielsen mellom Jøran og Gunbjørn.Etter å ha sett på fødsel/dåp til barna,så går også navnet Knive igjen.Ved et av barnas dåp heter hun Olsdatter Knive.Og en av fadderene heter også Knive til etternavn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn19333
Sted: BERGER

Legg inn av dn19333 » 31. august 2008 kl. 20.24

Hei!
Navnet Knive som nevnes her kan være Øvre - eller Nedre Knive. Knivegårdene ligger syd for Drammen utenfor Glassverket og tilhørte tidligere Skoger, nå Drammen.
Det som slår meg i denne anledningen vedr. den dere søker "den ukjente farener" er at han kan være sogning. Mange bondegårder i Skoger er er/var eid av sogninger.
Jeg har ikke sjekket ut dette. Lykke til videre! Hilsen Wenche

dn10731

Legg inn av dn10731 » 31. august 2008 kl. 23.00

Hvisomatte du ikke finner Jøran Olsdatter døpt i Nes prestegjeld på 1820-tallet, kanskje hun var født i Norderhov ?

For 1841 meldte en Ole Olsen Tidstilbraaten og kona Barbro Nilsdatter indflytting til Nes fra Norderhov (Nordrehoug).
I denne familien var også dattera Jøran f. 28.feb.1823. Se nr.2.
Alderen passer ikke helt med folketellingene, men ha henne i bakhodet så lenge.

(Tistillbraaten ligger i Strømsoddbygda, i Lunder annex til Norderhov).
Mvh Ellef.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 1. september 2008 kl. 13.34

Her var det flere ledetråer og tanker som jeg finner meget interessante og overbevisende, og som gjør at jeg kan jobbe videre med anene til Jøran. Dette var meget raskt besvart. Tusen takk til dere alle!

Når jeg setter sammen de opplysningene som nå foreligger, kan jeg ikke annet enn å konkludere med følgende:

Det være riktige Jøran som melder utflytting til Skoger i 1851. Den Jøran vi skal ha tak i giftet seg tross alt med sin Gunbjørn i Skoger i oktober dette året. Verden er rett og slett ikke stor nok til at det kan eksistere flere "Jøran" som passer inn i det bildet.

Denne registrerte utflyttingen gir oss videre stikkordet "Rimeplads". Dermed tror jeg man kan konkluderere med, som Ellef også antyder, at det må ha vært rette Jøran som konfirmerte seg i 1841. Ergo må hennes mor ha vært Barbro Nielsdatter.

Jeg bemerker også overfor meg selv, at presten har vært nøye med å føre inn eksakt fødselsdato for alle hennes medkonfirmanter. Men for Jøran har han bare skrevet "16 år". (Denne mindre presise beskrivelsen fra kirkens side, gjentok seg også ved hennes utflytting fra Nes og ved hennes død). Her er det for meg tydelig at man ikke har kunnskap om hennes faktiske fødselsdato, men bare brukt "året 1825" som grunnlag for utregning.

Jeg vet selvfølgelig ikke hvorfor det ble slik, og alle antakelser blir derfor like gode, men det er fristende å tenke seg at at en nyinnflytttet pike, som er relativt eldre enn alle andre hun står til konfirmasjon sammen med, prøver seg på en "hvit løgn" om sin alder. (dette er jo kvinners vis, eller :))

For oss (slektsforskere) er det imidlertid bare harde fakta og overbevisende sannsynlighet som teller, hehe. Og da tror jeg faktisk at kombinasjonen av opplysningene som fremkommer ved innflyttede til Nes i 1841 er en vinner. Det er rett og slett direkte usannsynlig at dette kan være noen annen enn den riktige Gjøran. Her ser det også ut til at kirken har fått med seg rett dato for fødsel/dåp. (sjekket raskt kirkeboken for Norderhov)

Her har jeg likevel et spørsmål om tyding av kirkeboken: Hva har presten skrevet i rubrikken for "oppgiven hensigt med indflytningen"?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. september 2008 kl. 18.13

Har erholdt Huus, om at erhold(e) et Plads i Fæste

= har skaffet hus, og håper på å få festet et bruk/en plass.

Mvh
Else B.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 1. september 2008 kl. 18.41

Takker!

Det har etterhvert blitt lettere og lettere med forståelsen av navn, men slike hele setninger er jeg rett og slett dårlig på.

Ellers har jeg akkurat kommet i retur fra biblioteket med bygdebøkene fra Flå. Blir spennende å se hva de kan bidra med av info........

gj05940

Legg inn av gj05940 » 1. september 2008 kl. 18.52

Skylder antakelig også å gjøre skribentene Lisbeth og Wenche her over oppmerksom på at at jeg har merket meg betydningen av Knive gård i Vestfold. Bygdeboken for Skoger er bestillt.

Fra før har jeg sjekket opplysninger i den samme boken for gården Gorbo, hvor min oldemor en gang vokste opp. Og giftet seg med sin Anton, opprinnelig fra Gjersvik, Tysnes, Hordaland. Altså ikke noe dårlig tips med "Sogninger", hehe.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 1. september 2008 kl. 20.10

Så viste det seg desverre at gården Rime ikke var dekket av bygdebøkene til Terje Østro fra Flå.

Tenker jeg må ta en nu tur på biblioteket for sjekke ut Nes.

Jeg så ellers en flott oversikt fra DIS-Hordaland, hvor de viser gårder i alle bygdebøkene alfabetisk. Se det via denne linken.

En god ide for Buskerud også kanskje.........

gj03522
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj03522 » 1. september 2008 kl. 21.56

Den nedre Knive gården i 1865 var en husmannsplass.
Skogerboken er ikke flinke til å nevne disse.

Dog er sønnen Kristian Gunbjørnsen f 1865 nevt i Skogerboka. Som det fremkommer i 1900 tellingen så bor Jøran og Gunbjørn på plassen Gordbu. Denne eiendommen var sognets minste gårdsnr. i 1904 var det satt 81 øre i skyld.Gården ligger ved Svelvikveien straks utenfor nedre Knive.

Kristian er nevnt i Skogerboken som veivokter i område. Han var gift og de hadde 6 barn

Eiendommen hadde i skrivende stund for Skogerboken 1931 på 25 mål og en liten havnehage.

Det er hva jeg fant i Skogerboken.

mvh
Tormod

dn10731

Legg inn av dn10731 » 2. september 2008 kl. 1.19

Kjell Olaussen skrev:Så viste det seg desverre at gården Rime ikke var dekket av bygdebøkene til Terje Østro fra Flå.
Hei.
Rime og Rimepladsen (Rimeplassen) kommer sikkert med i et av de neste bindene fra Flå.

Dersom du bruker Norgesglasset og søker på stedsnavnet Rimeplassen i Flå kommune finner du beliggenheten.
Norge i bilder gir et bra bilde av terrenget.

Mvh Ellef.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 2. september 2008 kl. 9.23

Livørsenke Barbro Nielsdatter døde 24.jun.1874 på Rimeplads i Flå.
Da var hennes alder satt til 9/12-99.
Se nr.40.
Men finner henne i farten hverken døpt i Nes - eller Norderhov prestegjeld.
(Kirkebøkene fra Norderhov er forresten fulle av feil og mangler, især rundt 1800).

På Rimeplads døde også en Selveier Ole Olsen 8.feb.1850. Alder 48 år. Se nr.17.
Alderen passer svært dårlig med Ole Olsen som meldte indflytting til Nes i 1841. (Han var da 53 år).
Da Ole Olsen Tidstelbraaten - StrømsaadEie og Barbro Nielsdatter Strømsaad ble viet 1.jan.1818 i Lunder kirke i Norderhov
var deres alder satt til henholdsvis 31 og 18 år.
Par nr.10.

Mvh Ellef.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 2. september 2008 kl. 9.47

Tormod. Takker for opplysningene om Knive og Gorbo. Jeg vil låne skogerboka, slik at jeg får scannet inn bilde av nødvendige sider i dag.

Ellef. Satt med norgesglasset i går. "Rime" ligger såvidt nord for det området som er beskrevet i bind 2 av Flå. Det du skrev der, tar jeg forøvrig som et tegn på at jeg sannsynligvis ikke vil finne noe om Rime i bøkene fra Nes, hehe

Når det gjelder Ole, så gjorde jeg noen enkle undersøkelser i går, med tanke på at han må ha dødd før FT1865. Imidlertid var det så mange Ole'er (og ingen fra Rime) at jeg foreløpig hadde satt det på vent. Da med et håp om at en bygdebok ville kastet litt lys over dette først, slik at jeg kanskje kunne spare noe tid og leting.....

Barbro's død fant jeg. Har ikke rukket mer der, men skal se på henne senere i dag. Dersom jeg finner noe, skal jeg legge det ut, slik at evt dobbeltarbeid unngås.

Ole og Barbro's ekteskap var nytt for meg. Takker så meget.

Satt forøvrig til sent i går kveld, og i dag tidlig med Os bygdebok, som jeg også fikk fra biblioteket i går. Tenkte jeg skulle gjøre meg ferdig med denne før jeg jeg gikk videre med anene til Jøran Olsdatter.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 2. september 2008 kl. 10.13

Hei.

Slå opp i bind II fra Flå. Under Kårmo på side 160 finner du foreldrene til Ola Olsen.
De hadde 3 barn. Yngst var:
Ola Olsen født 1786 og g. 1818 i Lunder med Barbro Nilsdtr Strømsoddeie, fra Rimeplassen.
De budde først i Tistilbråten, flytte 1841 med attest tilbake til bygda, til Rimeplassen.

(Barbroe var forresten døpt 9.des.1798. Altså kirkeåret 1799).
Se nr.4.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rettelse: Barbra ble døpt som nr.6. (Samme side i kirkeboka. Foreldrene budde da på Wolds Eie).

gj05940

Legg inn av gj05940 » 3. september 2008 kl. 11.54

Flott, Ellef. Både Ola og Barbra ser fornuftige ut.

Når det gjelder Barbra, ser jeg at hennes far heter Niels Nielsen og hennes mor tolker jeg til Jøran Iversdatter.

Ved å lete på FT1801 kom jeg til Niels, med kone Joran og datter barbra på 3 år. Tellingen er fra Wold i Flaa

Imidlertid er Joran oppført med etternavnet Knutsdatter.

Jeg liker best om alt stemmer, men her synes jeg dog det må være en sannsynlig overvekt for at jeg har truffet rette personene

-------------

Tillegg: For å finne ut om moren het Iversdatter eller Knutsdatter: Det hjalp ikke mye å se på konfirmanter. Der oppgis ikke foreldres navn og bosted. Tror vår Barbra er nr 5 Det magiske ordet er "Rimepl", slik jeg ser det.

Bladde meg også gjennom fødde i Nes 1756, 1757 og 1758 for å se etter barn med navn "Giøran" (eler lignende) med far "knut" eller "Iver" Fant bareGiøran, med far Knud, født i Nes 1757. Ca 1/3 oppe på side til venstre.
Sist redigert av gj05940 den 3. september 2008 kl. 17.14, redigert 2 ganger totalt.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 3. september 2008 kl. 15.34

Kan det være vår kari som er Nr 4 fra oven, venstre side?

Usikker på hvordan jeg skal tolke fars navn, men kan se ut som Aksel ? Knutsen Brekke og Barbro Embretsdatter.

Siden Flå-boka ikke oppgir annet enn omtrentlig alder, så kan jo dette være en forklaring på hvorfor de ikke har funnet henne.....

Tynt dette, men et utgangspunkt skal man ha. (fant ingen andre muligheter i 1753. Heller ikke i 52 eller 54) Forøvrig bruker jeg ikke dette som kilde for Kari enda!

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. september 2008 kl. 18.48

Far til denne Kari het nok Jver Knutsen Brekke

Mvh
Else B.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 3. september 2008 kl. 18.54

Du verden! Jeg tror faktisk du har rett. P fra Per i linjen over har forkludret mitt klarsyn. Takker Else.
Sist redigert av gj05940 den 4. september 2008 kl. 19.08, redigert 1 gang totalt.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 4. september 2008 kl. 11.57

Kjell Olaussen skrev:Når det gjelder Barbra, ser jeg at hennes far heter Niels Nielsen og hennes mor tolker jeg til Jøran Iversdatter.

Ved å lete på FT1801 kom jeg til Niels, med kone Joran og datter barbra på 3 år. Tellingen er fra Wold i Flaa

Imidlertid er Joran oppført med etternavnet Knutsdatter.

Jeg liker best om alt stemmer, men her synes jeg dog det må være en sannsynlig overvekt for at jeg har truffet rette personene
Hei.
Tror kirkeboka har feil etternavn på Jøran, og at det denne gang er 1801 tellinga som har rett.

For 8.mai 1839 døde ei livørskone Jørand Knudsdatter på Rimeplads, 80 år gml. Se nr.53.

Niels Nielsen døde som livørsmand samme sted 12.apr.1842, 73 år gml. Se nr.28.

Mvh Ellef.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 4. september 2008 kl. 19.37

Med utgangspunkt i Jøran-dødsfallet på Rimeplads som Ellef trekker frem, har jeg 2 spørsmål.

Det første er om det i 1759-1760 finnes noen fødsler med Jøran, fortsatt med både Knud og Iver som mulige fedre? (ut fra FT1801 lette jeg bare i 56,57 og 58 her over)

Dernest er det greit å gjøre seg en refleksjon over størrelsen Rimeplads, og dermed sannsynligheten for at det kan være den rette Jørand som døde? Jeg tror plassen er liten, og at vi dermed har funnet henne.

Ikke desto mindre gleder jeg meg til neste bind av Bygdeboken i Flå kommer. Jeg antar at Terje Østro har tilgang til andre kilder enn meg, hehe. (men vet jo ikke hvordan de jobber...)

Jeg limer inn linker til Knut'er og Iver'e nedfor når jeg finner dem.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 4. september 2008 kl. 20.22

Fra før hadde jeg Giøran 20.aug. 1757 i Nes, datter av Knud Christiansen og Elsebe (Arnesdt?) (ca 1/3 oppe på høyre side)

I tillegg fant jeg Giøron 13.okt 1759 i Flaa, datter av Knud Thoresen og Ragnhild Tollefsen (ca midt på høyre side)

Dessverre finnes det ingen nedtegninger over fødte i 1760 (såvidt jeg kunne se)

Jeg gjorde noen søk mot 1801 på Næss på de 4 ovennevnte navn, med utgangspunkt i at de da må ha vært over 62 . De kunne jo finne på å bo på gårder som er med i dagens Flå-bok eller at jeg kjente igjen navn fra den yngre generasjon......

Ingen av dem ga meg noe grunnlag for å gå videre. Denne "knuten" kan inntil videre ikke løses.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 4. september 2008 kl. 20.42

Ang Størrelse: Et søk på gårdsnavn inneholdene "rime"

FT1801 fant 16 personer på 1 gård
FT1865 fant 21 personer på 3 gårder

gj05940

Legg inn av gj05940 » 6. september 2008 kl. 14.05

Har vært en tur innom biblioteket i et siste forsøk på å skaffe klarhet, bl. a om gården Rime.

"Flaa, Hallingdal 1920" skrevet av Hans Hegna, utgitt 1821 med opptrykk 1985, ga et visst håp. Gården er nevnt på side 105, herunder "de to pladser", og eierskapfram til 1914 er med.

Imidlertid er ingen av navnene kjente for meg, og ekteskap, barn ol.l er ikke tatt med i denne "gaardshistorien", bare eiere.

I Flå Bygdebok benevnes Ola Nilsson, (1750-før 1833) med Hilde. Dette er antakelig ment å være hans fødested, men heller ikke om Hilde finner jeg navn jeg klarer å sette i sammenheng.

I Flå Bygdebok står det at foreldra til Ola er ført på en plass under Tollefsrud. Jeg fant ingenting rundt Tollefsrud som kan bringe meg videre.

Det står også i Flå Bygdebok at Ola benevnes Rud til sin konfirmasjon i 1770. Jeg bare nevner at heller ikke dette hjalp meg videre........
-------------

Høyere her oppe var det noe snakk om Knive gård. Jeg har gjennomgått Skogerboka, og det er helt rett som det står i denne tråden: Det ga heller ingen fornuftige tråder å spinne videre på.

--------------

Til slut vill jeg bare benytte anledningen til å takke for alle innspill og all hjelp jeg har fått. I forhold til mitt utgangspunkt, har jeg kommet ett langt stykke videre. Jeg hadde ikke greid det alene!

dn10731

Legg inn av dn10731 » 7. september 2008 kl. 9.58

Kjell Olaussen skrev:I tillegg fant jeg Giøron 13.okt 1759 i Flaa, datter av Knud Thoresen og Ragnhild Tollefsen (ca midt på høyre side)

Dessverre finnes det ingen nedtegninger over fødte i 1760 (såvidt jeg kunne se)

Henne du fant døpt 1759 virker å være en sterk kandidat.
For i 1776 ble ei Jøran Knuds. Rime, 17 år, konfirmert i Flå. Se venstre side nr.81.
(Denne store R i Rime som er nyttet her, var det sjelden denne presten brukte).

I alla fall kan det virke som en Knud Toresen bodde på Rime ved de tider.
Knud Toresen Rimes B: Tollef ble døpt 1.Advent 1763 i Flå. Lenke.
Tollef Knudsen Rime, 16 år, ble forresten konfirmert 21.nov.1779 i Flå. Nr.79.

Nok om dette. Det beviser intet annet enn at der bodde en Knud på Rime ved de tider.

Fødte i 1760 mangler, også på mikrofilm HF 414.

Mvh Ellef.

gj05940

Legg inn av gj05940 » 7. september 2008 kl. 12.09

Takk igjen, Ellef.

Om jeg skal tillate meg å bli en smule personlig, så finner jeg det meget innspirerende og lærerikt at du er villig til å bidra med både tid og ressurser til min søkend.

For en som ikke har holdt på lenger enn meg, er det meget nyttig å konstatere at slektsforskning ikke bestandig er plankekjøring i form av søk i FT og enkle oppslag i kirkebøker, men også faktisk en reell forskning, med dertil vurdering av logikk og sannsynligheter.

Du har gitt meg et lite glimt inn i en spennende verden.

Svar

Gå tilbake til «Nes i Buskerud»