Fornorsket de samiske navn?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj07540
Sted: MOSJøEN

Fornorsket de samiske navn?

Legg inn av gj07540 » 29. august 2008 kl. 15.48

Leser i bøker og andre steder at visse folk gjerne hadde norsk navn, men at de blandt samer hadde annen versjon av navnet. Mulig dette for at de var samisk, men brukte fornorsket versjon?

Jeg har selv funnet forfedre ved navnet Berit, men som også står oppført som Birrithe et annet sted (med samme f.dato, barn og mann, gård osv).. et navn som er å finne blandt samene.

Hvordan går en evnt frem når en møter på sliker "vegger"? Er det mulig at foreldre til personer er samisk når jeg ikke finner de? (Personen har fornorsket sitt navnet som foreldrene gav?)

Exmpl: Leste bl.a på nrk at hver 5. vesteråling er av samisk, men at spor har blitt skyvet unna. Hvor starter en da for å finne opprinnelige navn på personer? Jeg har forfedre i Vesterålen, Finnmark, Beiarn, Rana, Hattfjelldal, Sverige.. store deler av nordkalotten.. så jeg lurer på om jeg må finne samiske versjoner av navn for å finne flere forfedre.. hmf! :(

Ola Lien Zetlitz
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Fornorsket de samiske navn?

Legg inn av Ola Lien Zetlitz » 31. august 2008 kl. 17.55

Beit og Birrithe er jo et godt eksempel på hvordan ulike måter å skrive navn på kan variere mellom folketellinger og kirkebøker, og internt innen de samme. Dette har nok ikke noe å gjøre om navnet var norsk eller samisk. Den som holdt i penna for å føre inn i kirkeboka eller i folketellinger, hadde også makt til å bestemme hvordan navn skulle skrives. Her kan du lese om navnelovens utvikling: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=376517

En del norske navn har sine samiske varianter: Knut=Nutte, Paul=Pava, Sigrid=Sigga, Karen=Kate, John=Jovvo, Jovna, Nils=Nilas/Nejla (sørsamisk), Per=Piera, Piere, Petar, Kristine=Risten, Ragnhild=Ravdna - eller varianter av dette. Det er mange flere eksempler. Det var ingen "autoriserte" skrivemåter på navnene, det gjalt både på norsk og samisk, derfor er det en del variasjoner. I mi slekt har jeg funnet at noen ganger kan barn være døpt med en samisk variant av navnet, men går helt eller delvis over til den norske varianten senere, eller omvendt. I de fleste tilfellene er det likevel greit å finne ut av det, fordi de som skrev i kirkeboka var norske og skrev inn den norske varianten av navnet, trolig noe man ble enige om der og da. En av mine tippoldemødre var døpt Syneve, men navnet hennes ble skrevet på ulike måter når man følger henne i kildene gjennom livet: Synnev, Synneve, Susana, Susanne, Synnøve, Synnel, Synnøv, Sonnasj. Det er uten tvil samme person.

Jeg vet ikke hvilken tidsepoke du leter i, men regner med at du er et stykke bakover i tid.
Foreslår at du leter videre slik du har begynt, men utvid leteområdet. Dersom du er av ei samisk slekt fra Vesterrålen, må du kanskje også lete over det meste av nordre Nordland og søndre Troms. Samene var ganske mobile. Jo lenger bakover i tid, dess færre funn.

Både i kirkebøker og folketelloing var etnisitet anmerket. Enten med "lap" alene, eller som forstavelse, "lf" = lappefolk, "f" eller "fin" = oftest sjøsame, i de eldste kildene kan du finne "Fjæld-Find", . Men det er ikke absolutt, da betegnelsene også ser ut til å ha noe med sosial status, geografi e.l å gjøre, etter det jeg har erfart. Dvs f eks at søsken kan ha forskjellig etnisk markør, eller mangle slik markør som etnisk norske.

Dersom et samisk slektsnavn skulle dukke opp, vil du få en fin tråd å følge. Navnet kan være brukt som "kallenavn", gjerne foran fornavnet. Slikt kan man finne i f.eks bygdebøker eller andre historiske kilder. Finner du noe slikt, kan det være lurt å forsøke å finne ut om det er et samisk slektsnavn. Men i det området du leter på, så var det ikke så vanlig at samiske navn ble dokumentert i de vanligste kildene. I Nord-Troms og Finnmark var det annerledes.

Hvis du kjenner til slekt i Sverige, så kjenner du kanskje også til Rötter, hjemmesiden til svensk slektsforskningsforbund: http://www.rotter.se/
Det er en del bra kilder i Sverige, om du har navn å starte med.

Håper dette kan være til noe hjelp
Ragnhild Lien

gj07540

Legg inn av gj07540 » 31. august 2008 kl. 19.42

Her var det godt nytt å ta med seg! Jeg viste ikke om forkortelsene som blei skrevet inn i kirkebøkene, så derfor har jeg heller ikke sett eller lagt merke til de.

Jeg har ikke kommet noe langt på min familie i Vesterålen, det var heller ment som et exmpl til sak jeg leste på nrk.

Takk for svar! :)

gj07540

Legg inn av gj07540 » 31. august 2008 kl. 20.53

Må foresten nesten referere til litt forskning som er gjort innen dette med navn og oppsporing av samiske aner..

Leif Elsvatn forteller at:
"Elsvatn har også gjennomgått samme folketelling for Rana, der mange samer lever av reindrift, og ingen er oppført som husmenn. Derimot er noen samer oppgitt å leve av skinnberederi. Forskjellen mellom disse to samtidige kildene er påfallende, mener Elsvatn, og antyder at det i kategoriene husmenn og tjenestefolk for folketellinga i Rana kan skjule seg en del samer som ikke ble oppført som samer."
Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=490410

Videre kan en se statestikk for mengde samer/"finner" som er registrert i sørsamiske områder:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=490411

Steder mine forfedre hadde gård og døde i generasjoner var på samiske områder som Dunderland, Bjellånes, Eiteråga, Storvollen, osv.. Det er her jeg ønsker å vite om det er finner/lapper/samer, eller hva enn jeg kan finne i historien.

Ola Lien Zetlitz
Kontakt:

Legg inn av Ola Lien Zetlitz » 31. august 2008 kl. 21.11

Så bra da- at du fant det nyttig!
Bare en liten presisering: I kirkebøkene vil du oftest kunne finne etnisitet som "tittel" til en person, eks. "lappedreng", "lappetøs", "lappepige", "finenke","finpige" , "finenkemand" osv. Bokstavforkortelsene finnes helst i folketellingene, noe varierende i de ulike tellingene.

Ragnhild Lien

Ola Lien Zetlitz
Kontakt:

Legg inn av Ola Lien Zetlitz » 31. august 2008 kl. 21.36

Ja, det er mye bra i den lenken.

En svensk slektsforsker på sameslekter som heter Kjell-Åke Lundström, har mye peil på Vefsn og Hattfjelldal, også Rana, mener jeg. Kjenner ikke hans arbeid, men har sett at han har deltatt og hatt mange gode svar i diskusjoner, i alle fall i Sverige. Han har også gitt ut en/flere(?) CD'er med navn/familier.

Her er en lenke til en diskusjon, der han er deltakende i diskusjonen. Kanskje rett og slett ta kontakt? Tror du kan finne noe om han i http://www.rotter.se

http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1186438936

Ragnhild Lien

Svar

Gå tilbake til «Nordland - ukjent sted»