Hei!
Jeg søker opplysninger om Dorthee Ommundsdtr. g. m. Ole Simonsen.
De hadde minst én datter;
Stine Marie f. 6.11.1836 i Kr.sand.
I folketellingen 1865 for Kr.sand står Dorthee Ommundsd. oppført 56 år gammel, og Ole Simons. 60 år gammel, begge født i "Chrestiansand".
All informasjon mottas med takk!
Mvh. Ida
Dorthee Ommundsdtr. f. ca. 1809 gm Ole Simonsen f. ca. 1805
Moderator: MOD_Vest-Agder
Dorthee Ommundsdtr. f. ca. 1809 gm Ole Simonsen f. ca. 1805
Sist redigert av gj07209 den 8. mars 2014 kl. 9.25, redigert 1 gang totalt.
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Dorthee Ommundsdtr. f. ca. 1809 gm Ole Simonsen f. ca. 1
Hei!
På FamilySearch finner jeg følgende barn:
Omund f. 1828
Inger Andrea f. 1834
Stine Marie f. 1836
Ole f. 1841
Olene Thomine f. 1843
Thomine Olivia f. 1846
Finner også:
Ole Johan f. 1831 (mor står som Dorthee Aanensd)
Jeg finner også vielsen til Ole og Dorthee i 1829
Hilde
På FamilySearch finner jeg følgende barn:
Omund f. 1828
Inger Andrea f. 1834
Stine Marie f. 1836
Ole f. 1841
Olene Thomine f. 1843
Thomine Olivia f. 1846
Finner også:
Ole Johan f. 1831 (mor står som Dorthee Aanensd)
Jeg finner også vielsen til Ole og Dorthee i 1829
Hilde
hei, finner fødsel og dåp til Dorothea som det står i KB, Ministerialb. 1778-1818 side 624, nr 2 v. side
fødsel og dåp til Ole 1805 i samme KB , side 573 ? H. side nr. 1
KB. Kristiansand
fødsel og dåp til Ole 1805 i samme KB , side 573 ? H. side nr. 1
KB. Kristiansand
Her er lenken til dåpen til Dorothea,- hun har også en tvillingsøster ved navn Astri som ble døpt samme dag. (barn nr 2 og 3 venstre side) : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-314
Mvh
Linda
Mvh
Linda
Hei, og tusen takk for svar!
Jeg leser av kirkebøkene at Dorthees forreldre var Ommund Thomason og Anne Olsdtr.,
og at Ole var sønn av Simon Rasmusen og Inger Poulsdtr.
Er det noen som vet noe lenger bakover, enten datoer, navn, el.
Under Dortee og Oles vielse 12.6.1829 står Dortees far oppgitt å være Ommund Olsen.
Det ser også litt rart ut at de to er gift ett år etter deres første sønn Omund ble født 3.8.1828. Omund er forøvrig oppgitt å være ekte.
Noen som kan gi noen forklaring på dette?
Mvh. Ida
Jeg leser av kirkebøkene at Dorthees forreldre var Ommund Thomason og Anne Olsdtr.,
og at Ole var sønn av Simon Rasmusen og Inger Poulsdtr.
Er det noen som vet noe lenger bakover, enten datoer, navn, el.
Under Dortee og Oles vielse 12.6.1829 står Dortees far oppgitt å være Ommund Olsen.
Det ser også litt rart ut at de to er gift ett år etter deres første sønn Omund ble født 3.8.1828. Omund er forøvrig oppgitt å være ekte.
Noen som kan gi noen forklaring på dette?
Mvh. Ida
Sist redigert av gj07209 den 8. mars 2014 kl. 9.26, redigert 1 gang totalt.
Ommund Thomassen er fra Hægeland i Lyngdal, f. 1780, sønn av Thomas Osmundsen Moskedal og Dorthe Staalesdatter Hægeland.
Anne Olsdatter er fra lille Kvelland i Lyngdal, f. 1784, datter av Ole Nilsen Kvelland og Astri Jensdatter Udland.
Inger Kirstine Poulsdatter er fra Kristiansand, f. 1775, datter av Povel Sigbjørnsen og Stine Olsdatter.
Simon Rasmussen muligens fra Øyestad??
Hilsen Asbjørn.
Anne Olsdatter er fra lille Kvelland i Lyngdal, f. 1784, datter av Ole Nilsen Kvelland og Astri Jensdatter Udland.
Inger Kirstine Poulsdatter er fra Kristiansand, f. 1775, datter av Povel Sigbjørnsen og Stine Olsdatter.
Simon Rasmussen muligens fra Øyestad??
Hilsen Asbjørn.
I klokkerboka står det Thomassen med strek under og Olssen over, på Dorthees fars etternavn, så det har vel vært litt krøll i registreringen.
Jeg tror de kan ha hatt flaks som fikk sønnen registrert som ekte
Ser det var flere barnedåper samme dagen, 4 stk, faktisk, så kanskje presten i kaoset gikk ut fra de var gift og ikke spurte etter noen fakta og papirer, særlig dersom barnefaren Ole Simonsen var på plass under dåpen. Det vet vi jo ikke da, men han kan ha vært der. Som regel var far til et uekte barn alle andre steder enn i kirken under dåpen
Det kan også være at han ikke var der, og moren var der neppe pga barseltiden, og da har kanskje fadderne og den som bar barnet, kun oppgitt foreldrenes navn og fars stilling, og så har presten antatt at de var gift. Men jeg heller mest til at barnefaren faktisk var der selv, bl.a fordi det også er en musketer Ole Olsen der som fadder, så det tyder jo på at han hadde "kolleger" med.
Det er jo temmelig mye rart og mye feil i kirkebøkene, så man må nesten bare notere ned fakta fra bøkene og plusse på noen egne antakelser i notater.
Mvh
Linda
Jeg tror de kan ha hatt flaks som fikk sønnen registrert som ekte

Det kan også være at han ikke var der, og moren var der neppe pga barseltiden, og da har kanskje fadderne og den som bar barnet, kun oppgitt foreldrenes navn og fars stilling, og så har presten antatt at de var gift. Men jeg heller mest til at barnefaren faktisk var der selv, bl.a fordi det også er en musketer Ole Olsen der som fadder, så det tyder jo på at han hadde "kolleger" med.
Det er jo temmelig mye rart og mye feil i kirkebøkene, så man må nesten bare notere ned fakta fra bøkene og plusse på noen egne antakelser i notater.
Mvh
Linda