Erik Larsen (Åstad i Asker- Grav i Bærum)

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn09194
Sted: NESBRU

Erik Larsen (Åstad i Asker- Grav i Bærum)

Legg inn av dn09194 » 12. august 2008 kl. 21.33

Min tipp-tippoldefar Erik Larsen ble født 27 januar 1756 på Åstad i Asker - i Askerboken feilaktig angitt som Grav i Røyken. Faren og bestefaren kjøpte Åstad i ca 1754 og solgte den igjen 11 år senere, for så å flytte tilbake til Grav, der mange tidligere generasjoner hadde bodd.
Hans fordre var Lars Jensen Grav f. ca 1724 og Maren Eriksdatter Høvik f. ca 1717 på Høvik, d. 1 mars 1798 på Grav.
Navnetradisjonen tilsier at Erik "burde" hett Jens dersom han hadde vært eldste sønn, da navnet på eldste sønn har vekslet mellom Jens og Lars i minst 6 generasjoner.

Likeledes burde første søster hett Mari eller Marte, men hun kan ha vært yngre enn Erik.

Mitt spørsmål er følgende:
1. Har Erik Larsen hatt en eldre bror og hva het han?
2. Hadde Erik Larsen andre søsken?

Med vennlig hilsen
Jan Yngvar Øhrn

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Erik Larsen (Åstad i Asker- Grav i Bærum)

Legg inn av dn21993 » 13. august 2008 kl. 11.32

Hei på deg.

Hvis du ser på FT 1801 i Asker på gården Grav, ser du Lars Larsen f. 1754. Det kan vel være bror til Erik :wink:

dn09194

Legg inn av dn09194 » 13. august 2008 kl. 15.43

Takk for raskt og hyggelig svar.
Jeg er litt forsiktig, for navnet Lars Larsen er svært vanlig, så jeg tar intet for gitt. Jeg skulle gjerne sett navnet SAMMEN MED en mor eller far, som samsvarer med Eriks foreldre. Foreldrene døde like før årshundreskiftet.
Jeg tenker på om noen med detaljkunnskap om Grav kjenner noe til familien i perioden fra ca 1750 til ca 1780, altså en periode da barna blir døbt, konfirmert, gifter seg.
Vennllig hilsen
Jan Y Øhrn

gj06797
Sted: VESTBY

Legg inn av gj06797 » 14. august 2008 kl. 21.32

Mormonernes; Family Sears har alt om disse slektene, Hosle, Grav, Høvik, Voksen i Aker og Billingstad, ja hvis du sjekker langt nok bakover er alle på de store gårdene i Asker og Bærum i slekt med hverandre. :lol:

Karin Halvorsen

dn09194

Legg inn av dn09194 » 14. august 2008 kl. 21.53

Takk for tipset - jeg skal forsøke det.
Ellers har du helt rett, gårdsfamiliene i Asker og Bærum har vært en ganske kompakt enhet med temmelig tette forbindelser.
Vennlig hilsen
Jan Y Øhrn

dn22799

Legg inn av dn22799 » 15. august 2008 kl. 11.04

Karin Halvorsen skrev:Mormonernes; Family Sears har alt om disse slektene, Hosle, Grav, Høvik, Voksen i Aker og Billingstad, ja hvis du sjekker langt nok bakover er alle på de store gårdene i Asker og Bærum i slekt med hverandre. :lol:

Heisann!

Her er jeg ikke enig med deg, Karin. "Alle" er nok ikke i slekt med hverandre. Noen flyttet ut, og mange kom til gårds; og da spesielt i tjeneste.

Barneflokkene var store, og ofte måtte de aller fleste jentene sendes bort og settes i tjeneste annetsteds.

Folk på "de store gårdene" hadde også iblant råd til å reise (vel og merke når 'store gårder' var synonymt med relativt god økonomi).
Således fartet de litt, da - særlig karfolkene.

Og kom hjem (om de ikke slo seg til et annet sted, da - men i hvert fall kom odelsgutten oftest tilbake igjen) igjen med... Nye inntrykk,
erfaringer, mye å berette, og... En ny (eller blivende) hustru på fanget ;)

Noe det finnes utallige eksempler på: Fødte med mor (eventuelt far) fra steder milevis unna, kanskje tilmed fra en helt annen kant av landet :lol:

Ergo må vi ikke generalisere, men tvert om nyansere bildet. Gjøre plass til det meste, også når det gjelder de 'krumspring' våre salig forfedre
måtte ha gjort. Også (kanskje særlig, spesielt når det gjaldt karene) utenfor sin egen bygd/sitt eget hjemsted.

gj06797
Sted: VESTBY

Legg inn av gj06797 » 15. august 2008 kl. 23.17

I veldig mange tilfeller i Asker og Bærum Var det sånn. Sjekk Fam. Sears du også.
Begynn med Carl Johnsen Hosle/(Horsle) f. ca. 1626. Grav, Hosle, Høvik, Løkkeberg, Billingstad, Stokker osv., osv. I veldig mange tilfeller var det fordelaktige giftemål, kanskje ikke tvangsekteskap, men en absolutt fordel for å holde slektstradisjoner ved like.

Mvh.
K. Halvorsen

gj11009
Sted: Australia

Legg inn av gj11009 » 23. juni 2010 kl. 10.43

Erik Larsen er ogsaa min tipp-tippoldefar.Han var jo gift to ganger da hans forste kone,Anne Christine Perersdtr. Gjellum, dode i 1796. Hans barn med henne var jo Petronelle, Lars, Maren Sorine, Kari og Eli. Min tippoldefar er fra hans annet ekteskap med Kristine Trulsdtr. fra Bo i Royken, og er Andreas Hestehagen. Hvilket ekteskap stammer du fra? Min tante ga meg opplysningene for mange aar siden. Hun skriver" Erik Larsen fikk gaarden Gjellum med Anne Pedersdtr. Han drev Gjellum med halve Rodgaarden i Royken som underbruk. Han eiet ogsaa noen aar Lokenes i Asker men kjopte i 1805 Syverstad som ble i familien i ca. 100 aar.Ved faren Erik Larsens dod skulle Andreas og Truls ha hver sin halve part av Syverstad. Truls fikk hovedbolet og Andreas fikk Hestehagen der min oldefar vokste opp. Jeg bor i Fremantle, West Australia men vokste opp i Oslo.

dn09194

Legg inn av dn09194 » 23. juni 2010 kl. 11.28

Hallo!

Dette var morsomt!

I sitt annet ekteskap fikk Erik Larsen tre barn, Andreas født 1800, Truls født 1804 og Marthe født 1807.

Andreas fikk ihvertfall 5 barn:
Erik født 1826
Agnete Petra født 1827
Martin født 18rik født 184030
Christian født 1833
Carl født 1839

En av disse må da være din forgjenger - hvem da?

Truls fikk 6 barn:
Erik født 1840
Maren Sørine født 1842
Søren født 1845
Johanne Mathea født 1848
Karen født 1850
Jørgine Emilie født 1852

Jeg er etterkommer etter Erik som giftet seg med Hanna Asker og en av deres barn er Anne Johanne som giftet seg med Carsten Egeberg Øhrn, og som er mine besteforeldre.

Da Erik Larsen døde i 1818, overtok enken på uskifte og da hun døde i 1829 gjennomførte brødrene en tidligere avtale om å overta hver sinhalvpart av gården. Slik ble det, men i 1838 overtok Truls det hele og Andreas flyttet til Hestehagen, der han ble boende til sin død. Enken ble boende påHestehagen sammen med sin eldste sønn Erik og hans familie.
De andre barna til Andreas hadde flyttet ut etterhvert.

Dette bare i all hast, jeg ser frem til nærmere opplysninger om deg og din slekt!

Jan Y Øhrn

gj11009
Sted: Australia

Legg inn av gj11009 » 25. juni 2010 kl. 11.25

Hei Jan Yngvar, Jeg stammer fra Andreas' sonn, Martin (Leangdalen) som er min olderfar. Han giftet seg med Johanne Jakobsdtr fra Grinibraaten i Baerum. Jeg har ikke mange opplysninger om henne. Foreldrene dode med bare en ukes mellomrom av kolera og hele barneflokken ble satt bort. Oldermor kom til Ringi gaard og siden til Nes i Asker hvor hun traff min olderfar Martin. De bodde i en liten stue innerst i Leangbukten hvor min bestemor Kristiane vokste opp med sine sosken. Min mor som dode i 2001 i en alder av 100 aar var ofte og besokte besteforeldrene sine og jeg har et bilde av min oldermor Johanne som dode i 1917. Hvis du har flere opplysninger om slekten skulle det vere moro aa hore. Jeg giftet meg og flyttet til Australia i 1962 men var nettopp i Norge i paasken i 3 uker. Hilsen Sidsel Brannick (fodt Bye)

Svar

Gå tilbake til «Bærum»