Sigurd Karlsen født 15.10.1898
Moderator: MOD_Østfold
Sigurd Karlsen født 15.10.1898
Noen som vet hvor Sigurd ble født og hvem foreldrene hans var?
Glad for hjelp.
Glad for hjelp.
Re: Sigurd Karlsen født 15.10.1898
Det gikk litt fort. Sigurd ble gift med Aslaug Marie Karlsen.
- Else Berit Rustad
Hvis du ikke er sikker på hvor Sigurd ble født, tror jeg det er lurt om du legger etterlysningen under Norge-ukjent fylke. (Jeg ser du har samme etterlysning både i Oslo og Østfold). Eller vet du sikkert at han ble født i Oslo eller Østfold?
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Det er mye som tyder på det, men sikker er jeg ikke. Takk for tipset. 

- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei
Har du funnet noen vielse, kan navn på Sigurds far være oppført der?
Marit
Har du funnet noen vielse, kan navn på Sigurds far være oppført der?
Marit
Dessverre, - ingenting. Nå holder jeg på med å gå gjennom alle de jeg finner i 1900-tellingen for å se om fødselsdatoen passer på noen. Langtekkelig og usikkert, men har som sagt ingen andre spor. 

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Etter hva jeg kan se av 1900-tellingen født i 1898 er det 5 personer der fornavn begynner med Sigurd og etternavn inneholder Karlsen/Carlsen/Karlson/Carlson.
Først ville jeg sjekket/sjekket ut den Sigurd O Karlsen Bech i Kristiania.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 05950#ovre
Så er det en på Romeriket, 2 på vestlandet og en trønder.
Men problemet her er jo at han kan ha tatt navnet Karlsen senere.
Så uten flere opplysninger om ekteskap og levnetsløp er dette omtrent umulig for utenforstående.
Når og hvor ble han gift? Hadde han barn som kan indikere ca tid for ekteskap?
Konfirmasjonslister der det er mest sansynlig at han var fødd er vel også en mulighet.
Vh Helge
Først ville jeg sjekket/sjekket ut den Sigurd O Karlsen Bech i Kristiania.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 05950#ovre
Så er det en på Romeriket, 2 på vestlandet og en trønder.
Men problemet her er jo at han kan ha tatt navnet Karlsen senere.
Så uten flere opplysninger om ekteskap og levnetsløp er dette omtrent umulig for utenforstående.
Når og hvor ble han gift? Hadde han barn som kan indikere ca tid for ekteskap?
Konfirmasjonslister der det er mest sansynlig at han var fødd er vel også en mulighet.
Vh Helge
Ja, jeg er fullstendig klar over det.
Men tenkte at hvis jeg går gjennom alle og finner fødselsdatoen, - og en stemmer, så er det enklere å gå videre med han....Sigurd og Aslaug Marie fikk et barn i 1938, i Råde eller Moss.
Takk for at du prøver å hjelpe.
Men tenkte at hvis jeg går gjennom alle og finner fødselsdatoen, - og en stemmer, så er det enklere å gå videre med han....Sigurd og Aslaug Marie fikk et barn i 1938, i Råde eller Moss.
Takk for at du prøver å hjelpe.

-
- Sted: RASTA
Hei
Her er en kandidat som er f.12/10-1898 i Hobbøl,men han heter Sigurd Olav.
Vet du om han hadde to fornavn ?
Østfold fylke, Våler i Våler, Klokkerbok nr. I 4 (1901-1914), Konfirmerte 1913, side 84.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Mvh Solveig
Her er en kandidat som er f.12/10-1898 i Hobbøl,men han heter Sigurd Olav.
Vet du om han hadde to fornavn ?
Østfold fylke, Våler i Våler, Klokkerbok nr. I 4 (1901-1914), Konfirmerte 1913, side 84.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Mvh Solveig
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei igjen
Finner en Sigur Marius Karlsen i 1900 telling, foreldrene er fra Hobøl og flere av søsknene er født i Spydeberg
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 83046#ovre
Et skudd i blinde dette også kanskje?
Vet du noe om Aslaug Marie, når og hvor er hun født?
Marit
Finner en Sigur Marius Karlsen i 1900 telling, foreldrene er fra Hobøl og flere av søsknene er født i Spydeberg
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 83046#ovre
Et skudd i blinde dette også kanskje?
Vet du noe om Aslaug Marie, når og hvor er hun født?
Marit
Jeg fikk nettopp en tilleggsopplysning: Han het Sigurd O Karlsen og skulle være fra Våler i Østfold. Da må det være han som er født i Hobøl 12.10.1898. De hadde jo flyttet til Våler før 1900-tellinga.
Tusen takk til alle som har prøvd å hjelpe.
Tusen takk til alle som har prøvd å hjelpe.

Hei Ruth!
Hvis dette er den rette Sigurd Olav Karlsen (f. 12.10.98. på Orebru i Hobøl, Østfold) har jeg endel opplysninger om hans aner. Jeg er i slekt med ham på to kanter.
Jeg er ikke sikker hva hans kone het men det kan godt være Aslaug. Det kan godt stemme at ett av deres barn var født i 1938 i Moss. De hadde i alle fall 2 barn.
Jeg har ikke undersøkt så veldig mye på den siden av min slekt, derfor har jeg ikke opplysninger om dem etter Sigurd Olav og hans søsken. Jeg kjenner imidlertid noen som er etterkommere av den generasjonen så det skal nok la seg ordne med kontakt.
Har du noen flere opplysninger og i hvilken sammenheng er du ute etter opplysninger om Sigurd Olav?
Hilsen Bjørn Dahler
Hvis dette er den rette Sigurd Olav Karlsen (f. 12.10.98. på Orebru i Hobøl, Østfold) har jeg endel opplysninger om hans aner. Jeg er i slekt med ham på to kanter.
Jeg er ikke sikker hva hans kone het men det kan godt være Aslaug. Det kan godt stemme at ett av deres barn var født i 1938 i Moss. De hadde i alle fall 2 barn.
Jeg har ikke undersøkt så veldig mye på den siden av min slekt, derfor har jeg ikke opplysninger om dem etter Sigurd Olav og hans søsken. Jeg kjenner imidlertid noen som er etterkommere av den generasjonen så det skal nok la seg ordne med kontakt.
Har du noen flere opplysninger og i hvilken sammenheng er du ute etter opplysninger om Sigurd Olav?
Hilsen Bjørn Dahler
Hei Bjørn.
Takk for at du tok kontakt. I det øyeblikket jeg fikk slått fast hvilken Sigurd det var snakk om, ble det mye lettere. Jeg har jobbet litt med dette nå i dag og har kommet et par-tre ledd lenger bakover.
Grunnen til at jeg jobber med denne familien er at et oldebarn av Sigurd skal konfirmeres og hun skal få et anetre i gave.
Takk for at du tok kontakt. I det øyeblikket jeg fikk slått fast hvilken Sigurd det var snakk om, ble det mye lettere. Jeg har jobbet litt med dette nå i dag og har kommet et par-tre ledd lenger bakover.
Grunnen til at jeg jobber med denne familien er at et oldebarn av Sigurd skal konfirmeres og hun skal få et anetre i gave.