Gunvor Sivertsdtr (E 55)
Moderator: MOD_Vest-Agder
-
- Sted: OSLO
Gunvor Sivertsdtr (E 55)
Hei
Leter etter når og hvor Gunvor Sivertsdatter ble født og konfirmert.
Jeg hvet at hun fikk et barn men Ole Matias Tønnesen 16.5.1852 og at dette barnet er konfirmert 14.10 1866 i Austad Vestagder 1837-1857.
Jeg hvet også at hun og Ole aldri giftet seg, han giftet seg 12.7.1852 med ei Marit Andersdtr.
Fint om noen kan hjelpe meg med dette.
Med hilsen
E M Fjeld.
Leter etter når og hvor Gunvor Sivertsdatter ble født og konfirmert.
Jeg hvet at hun fikk et barn men Ole Matias Tønnesen 16.5.1852 og at dette barnet er konfirmert 14.10 1866 i Austad Vestagder 1837-1857.
Jeg hvet også at hun og Ole aldri giftet seg, han giftet seg 12.7.1852 med ei Marit Andersdtr.
Fint om noen kan hjelpe meg med dette.
Med hilsen
E M Fjeld.
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 7. februar 2010 kl. 16.16, redigert 1 gang totalt.
Re: Gunvor Sivertsdtr
Legger inn lenken til dåpen (nr 10 Gurine) og håper noen er bedre enn meg til å tyde merknader, for det ser ut som det står noe om at moren har oppgitt feil barnefar og at en gift mann, Jacob Erichsen Lundegaard, ble oppgitt først til jordmoren m fl . Mulig jeg ikke får rett sammenheng i kråketærne
: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Mvh
Linda

: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Mvh
Linda
- Else Berit Rustad
Linda har tolket innførselen riktig, den lyder slik:
Ved Barnets Daab i Kirken den 16de Mai mødte Ungk. Ole Mathias Tønnesen Strandjord og erklærede Barnemoderens Opgivelse for falsk. Ligeledes vidnede Enken Berthe Helene Aslagsdtr. Bærø i flere Vidners Nærvær, at Moderen i Barnsnøden selv opgivet som Barnefader Jacob Eriksen Lundegaard, gift Mand og Gaardbruger. Det havde hun og Jordemoderen Anne Sigbj. Nakkestad hørt paa.
Det har jamen gått for seg under den barnedåpen, ja!
Mvh
Else B.
Ved Barnets Daab i Kirken den 16de Mai mødte Ungk. Ole Mathias Tønnesen Strandjord og erklærede Barnemoderens Opgivelse for falsk. Ligeledes vidnede Enken Berthe Helene Aslagsdtr. Bærø i flere Vidners Nærvær, at Moderen i Barnsnøden selv opgivet som Barnefader Jacob Eriksen Lundegaard, gift Mand og Gaardbruger. Det havde hun og Jordemoderen Anne Sigbj. Nakkestad hørt paa.
Mvh
Else B.
Det var nok en annen far, ja, for dette er sannsynligvis Gurine i FT1865, Gurine Jacobsdatter : http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=566#ovre
Det er en Gunvor Syvertsdatter født 9. des 1821, døpt 6 jan 1822 i Eiken, hun kan være en mulig kandidat som barnets mor : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Får håpe noen har mer å komme med her
Mvh
Linda
Det er en Gunvor Syvertsdatter født 9. des 1821, døpt 6 jan 1822 i Eiken, hun kan være en mulig kandidat som barnets mor : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Får håpe noen har mer å komme med her

Mvh
Linda
Merkelig, for Ole er oppført som far igjen under konfirmasjonen, ser jeg. Noen som har en god forklaring på det? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
Kan presten ha skrevet av dåpsdata fra kirkeboken og oversett merknadene?
Mvh
Linda
Kan presten ha skrevet av dåpsdata fra kirkeboken og oversett merknadene?
Mvh
Linda
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Gurine gifta seg 12. april 1871 Austad kirkebok. Der står Ole Mathias oppført som faren.
Mora Gunvor døde 10. april 1861 Austad kirkebok. Ho var da 39 år. Det passer bra med alderen til Gunvor Syvertsdatter født 9. des. 1821 på Urevann i Eiken.
Mora Gunvor døde 10. april 1861 Austad kirkebok. Ho var da 39 år. Det passer bra med alderen til Gunvor Syvertsdatter født 9. des. 1821 på Urevann i Eiken.
Else B. Rustad skrev:
Der skulle man jammen "vært flue på veggen"

'Barnsnøden' - hva er dét, tro...? Selve fødselen (ettersom jordmoren også hadde hørt det)?
- Else Berit Rustad
Stemmer - det er selve fødselen.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
hei harald
hvilke kirkebøker er det du henvender til. Er det Austad Byggland?
med hilesen
E M Fjeld
hvilke kirkebøker er det du henvender til. Er det Austad Byggland?
med hilesen
E M Fjeld
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Det er Austad sogn i Lyngdal prestegjeld. Gunvor Sivertsdatter har trulig gjort same flytting som eg har gjort, fra Eiken til Austad. I bygdeboka Austad I er Gunvor nevnt side 444 under "andre som har bodd i nedre Epledal". Det står at ho døde der som legdslem, og at ho budde der da ho fekk et barn utafor ekteskap med Ole Mathias Tønnesen Strandjord, - Gurine.
Foreldrene til Gunvor fra Eiken gifta seg 18 okt 1810
Eiken kirkebok. Faren var enkemann Syvert Kjøstelsen fra Vestre Verdal FT-1801 og Gunvor Olsdatter Eiken, antakelig 10 eller 12 år på Skeie i FT-1801
Eiken bygdebok er det mange som venter på. Den skulle ha komme ut for ett år sidan, men er blitt forsinka.
Foreldrene til Gunvor fra Eiken gifta seg 18 okt 1810
Eiken kirkebok. Faren var enkemann Syvert Kjøstelsen fra Vestre Verdal FT-1801 og Gunvor Olsdatter Eiken, antakelig 10 eller 12 år på Skeie i FT-1801
Eiken bygdebok er det mange som venter på. Den skulle ha komme ut for ett år sidan, men er blitt forsinka.
-
hei til dere som har svart meg.
Det er kommet fram mange ting her, jeg hadde rotet meg bort i en annen gunvor, godt det er hjelp å få så en kan komme seg inn på rett linje igjen.
Takk til alle dere som har bidratt med opplysninger så langt.
med hilsen
E M Fjeld
Det er kommet fram mange ting her, jeg hadde rotet meg bort i en annen gunvor, godt det er hjelp å få så en kan komme seg inn på rett linje igjen.
Takk til alle dere som har bidratt med opplysninger så langt.
med hilsen
E M Fjeld