Martha Serine Jakobsdatter

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
John Rønnevik
Sted: SVEIO

Martha Serine Jakobsdatter

Legg inn av John Rønnevik » 29. juli 2008 kl. 16.50

Martha Serine (Jakobsdatter) Welumsen var født den 27. februar 1877 på Kalleland (Kalland) http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620110.jpg
Hennes oldebarn, Gayle Richins kommer til Haugesund, sannsynligvis 21. august, og hadde veldig lyst til å vite om det fantes levende etterkommere etter Jakob Welumsen og Bertha Kristine Heljesdatter. Jeg har lovt henne at jeg skal kjøre henne rundt slik at hun kan få se noen av gårdene i Skåre, som Kalland, Storstein etc., samt Halleland i Grinde, hvor Jakob kom fra. Jeg har også hatt kontakt med en av etterkommerne, som bor på Storstein i Skåre. Vedkommende ville ikke ha kontakt med Gayle, så det var et blindspor for meg. Jeg har funnet de fleste av forfedrene til Jakob Welumsen og Berta Kristine Heljesdatter. Det er ikke det jeg er på jakt etter nå, det er etterkommere av disse, som er i live, og som kanskje kunne tenke seg å treffe oldebarnet til Martha Serine Jakobsdatter. Hun emigrerte til Amerika, og giftet seg og bodde ved sin død i byen Murdo i county Jones i South Dakota. Har ikke funnet ut når hun emigrerte til Statene, men der borte tok hun fornavnet Sarah, og ble gift Saville. Hun døde den 25. november 1967.
Er det noen som vet om noen gjenlevende slektninger her, ville jeg være takknemlig. Dette er ikke noen slektning av meg, men jeg har lovet vedkommende at jeg skal forsøke å hjelpe henne, og ta henne rundt på en liten kjøretur i Haugalands-distriktet. :P

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Re: Martha Serine Jakobsdatter

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 29. juli 2008 kl. 22.15

Hadde dette paret andre barn enn Marta Serine f.1877? Faren Jakob døde allerede 14.12.1878.
Hvem ble Marta Serine gift med?
Mvh. Johan Arthur Hansen

John Rønnevik

Legg inn av John Rønnevik » 29. juli 2008 kl. 23.42

Jeg tror ikke Martha Serine hadde andre søsken, uten at jeg vet det sikkert. Visste ikke at faren døde så tidlig. Martha ble gift i Amerika med en Allen C. Saville, hvis det sier deg noe.

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 30. juli 2008 kl. 6.42

Jakob døde 14.10.1878 og ble gravlagt 21.10.1878. Lurer på om Berta Kristine ble gift på ny og om det kan være noen halvsøsken av Marta Serine? Jeg har noen gamle bilder fra Kalland. Kanskje omfatter disse plasssen hvor Berta Kristine vokste opp?
Mvh. Johan Arthur Hansen :D

John Rønnevik

Legg inn av John Rønnevik » 30. juli 2008 kl. 8.25

Det kan jo hende. Som jeg sa så kjenner jeg ikke til denne damen, bortsett fra at jeg har hjulpet henne med å finne forfedrene hennes. Hun kommer til Norge den 2. august, til Telemark for å gå på rosemalingskurs hos en dame som driver med dette. Deretter reiser hun til Bergen den 19. august. For å være helt ærlig er jeg ikke så kjent hvor Kalland er, men må jo klare å finne ut det også. Vet ikke hvordan jeg skal gå videre herfra. Jeg blir opptatt nå til over helgen, men kanskje vi kunne treffes en dag i neste uke, så kunne jeg ta med de papirene jeg har angående denne saken.

John Rønnevik

Legg inn av John Rønnevik » 30. juli 2008 kl. 9.26

Dette er en av e-mailene jeg fikk fra henne:
Hello John,

Thank you for the files on my family ancestry. My great-grandmother (Sarah Serine Williamson) was born in Norway and is the daughter of Marthe Serine Jakobsdatter. I believe her parents were Bertha Helgeson and Jakob Williamson. I didn't realize that I had any relatives in Norway until 2002, but am interested in maybe meeting them. I will be in Norway Aug. 9th to Aug. 22. I will fly into Oslo and be painting with my friend in the Telemark area (I like to do rosemaling), along with some travel around that area. On the 20th I will travel to Bergen and then fly out on the 22nd. Is this close to them? Do you think they would be interested in meeting? My address is: Gayle DeBolt-Richins 720 6th Ave North. Edmonds, WA 98020 USA

Jeg svarte:
Gayle, I have just been speaking to Sigmund Storstein. He does not speak English, but he wondered how he was related to you, because he did not know the name. There is another brother of him alive too, Ivar Storstein, but he lives in Førdesfjorden, not far from Haugesund. I am a little busy at the time being, but tell me the relationship between you and the Storstein family.
Regards John

Svar

Gå tilbake til «Haugesund»