Pottemager Petter Jacobsen Wølner - hvor ble han født?

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Pottemager Petter Jacobsen Wølner - hvor ble han født?

Legg inn av Tor Arne Wølner » 29. desember 2005 kl. 23.06

I Norderhov kirkebok står det at Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f. 1769) og Martha Nicolaisdatter(f 1785) ble trolovet 24.11.1804 og viet 20.03.1805. De fikk en sønn Nicolai Bastian som ble døpt i 1806. Nicolai Bastian har jeg fulgt videre, men jeg står foreløpig uten far eller/og mor til Petter Jacobsen Wølner. Martha Nicolaisdatter var født 1785 på Hønefoss og var datter av Nicolai Nicolaisen og Ingeborg Larsdatter. Petter Jacobsen Wølner døde 30.04.1826 og ble begravet 08.05.1826, 57 år (antatt fødselsår er derfor 1769 – fødested og dåp er ukjent). Året etter giftet Marta Nicolaisdatter seg 2. gang med Tosten Olsen. Martha er sannsynligvis søster av Lars Nicolaisen som kjøpte en del av gården Tronrud i 1825, ble eneeier i 1831 – 42, overtok del av Ve østre i 1831 og kjøpte hele Veme(Wehme) på auksjon 1833. Problemet er å følge Petter Jacobsen Wølner tilbake i tid, for å finne hans mor eller far. Håper noen kan sette meg på sporet. All informasjon om disse personene er av interesse, også Marthas mor Ingeborg Larsdatter og far Nicolai Nicolaisen født 1764 på Hønefoss
Et spor kan også være Sophie Petronelle Wølner, som bodde på Haug Prestegård i Eiker i 1765. I 1801-tellingen finner jeg en Petronelle Wølner på 59 år gift med Jacob Bauemand. Disse to er i riktig alder og kan være mulige foresatte til Petter Jacob, Er det noen som vet noe mer om Sophie Petronelle/Petronelle Wølner. eller/og Jacob Bauemand?
[email protected] er riktig e-postadresse

Nye data om Petter Wølner gjør at jeg foreløpig har flyttet drøftingene over til Kongsberg. Se denne. Drøftingene føres begge steder da både Kongsberg og Ringerike er aktuelle for jakten på Petter Wølner
Sist redigert av Tor Arne Wølner den 28. desember 2016 kl. 12.58, redigert 7 ganger totalt.

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner - hans far eller mor?

Legg inn av Egil Sundelius » 30. desember 2005 kl. 0.00

Hei Tor Arne,

har ikke stort mer én deg - heller litt mindre -,

har to søsken på Marthe Ni.

Men jeg får komme tilbake siden, er på feil pc :-)

hilsen Egil S. ( God Jul )

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 30. desember 2005 kl. 11.17

Takk for en rask respons :P
Ja, jeg har også to søsken til Martha det er Lars(f10.02.1778) og Nicolai(f.18.04.1790) som var barn av Ingeborg Larsdatter(d. 02.09.1764) og Nicolai Nicolaisen.(f. 1764) De hadde også et forsterbarn Lisbet Gundersdatter. Det jeg er på jakt etter er Petter Jacobsen Wølners far eller mor, hvor han ble født, døpt osv, men er også interessert i foresatte til Ingeborg Larsdatter og Nicolai Nicolaisen.

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Legg inn av Egil Sundelius » 30. desember 2005 kl. 22.15

Hei, leser / finner i -Ringerikske Slekter 3 Norderhov (hovedsogn) - noe på side 498.
bl.a

Maren Helene Paulsen, f. 1809, d 1887, gift i Hemnes 1849 med Hans WØLNER ( 1806-1874), sogneprest i Hemnes, ekteskapet er barneløst.

- et lite spor på Wølner?

hilsen Egil S.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 4. januar 2006 kl. 17.14

I kirkeboken ved Petters sin begravelse står navnet hans skrevet Petter Wølner Hønefossen, 57 Aar gammel. Pottemaker.

I kirkeboken (Kirkeboken for Norderhov nr. 6 (1789-1811), side 124) ved sønnen Nicolaus sin dåp den 12. October 1806 står der: "Døbt Petter Jacobsen Hønefos og Marta NicolaiDs Nicolaus. Fadd: Gulbrand Truelsen, Halvor Hansen, Jørgen Larsen, Michel Olsen og Randi Annel..?? (Klarer ikke helt å tyde ordet som står bak Randi). Navnet Bastian er ikke nevnt i kirkeboken og navnet staves Nicolaus.

Legg ellers merke til at Petter ikke bruker navnet Wølner i det hele tatt.

Her har du Marta sin familie i 1801-tellingen på gården Qvernbergsunds Ødegaard i Norderhov.

Jeg har sett igjennom kirkeboken for Kongsberg sine dåper 1768, 1769, 1770 og ut juni i 1771 uten å finne noen Jacob Wølner som har en Petter til sønn. Der var ingen Jacob Wølner som får barn i den perioden i det hele tatt.

Ellers så kan jeg si at der er en Jacob Christophersen Wølner døpt i Kongsberg 31. desember 1742 som kan være en kandidat til far til Petter. Han lever trolig opp, ikke funnet død i Kongsberg ut 1743 i hvertfall. Jeg har ikke flere opplysninger om han ennå.

Lykke til videre.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 8. april 2006 kl. 17.34

Jeg har funnet flere spor om Petter. Han var fadder for Arne Ellingsen og Giertrud Fredriksdatters sønn Daniel 31.12.1808. De som står som faddere er Petter Wølner og Nicolai Nicolaisen. Nicolai er sansynligvis hans svoger Nicolai Nicolaisen jr. Som du ser står han også her med navnet Wølner.

Du sier at det står Hønefossen ved begravelsen, Hvis det er riktig er det nok stedsnanvet, fordi jeg har opplysninger som sier at han var Strandsidder ved Hønefossen på den tiden.

Ellers har jeg funnet en Sophie Petronelle Wølner som bodde på Haug Prestegård i 1765. Det er også en Petronelle Wølner som er gift med Jacob Boueman i 1801. Da er hun 59 år. Hvis dette er samme Wølner, vil jeg gjerne vite om noen "kjenner" Jacob Boueman 56 år i 1801. Han er kor-dægn og lærere, og kan selvfølgelig ha vært involvert med damene på prestegården Haug i Eiker. Her er en god mulighet for kombinasjonen Wølner Jacobsen. Petronelle skal være født i 1742, og er foreløpig det heteste sporet jeg har nå. Kjenner noen til Petronelle/Sophie Petronelle Wølner?

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 11. oktober 2006 kl. 22.11

Vi har funnet et nytt mulig spor om vår kjære Petter. I forbindelse med søken etter Petter har vi funnet en Jacob Bauman som kan være et mulig spor. Nå har vi funnet en Jacob Neuman med kjæreste som fikk en sønn døbt Peder Arboe. Kjenner noen til denne mannen og kjæresten. Faddere var bl.a. fra prestegården hvor Petronella Wølner var Jomfru. Neuman kontra Bauman. Vi vet at det kan forekomme skrivefeil i kirkebøker, såå....... Er det noen som kjenner til Jacob Neuman med kjæreste, og deres sønn?

gj03850
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj03850 » 26. oktober 2006 kl. 21.22

Jeg er ny gjest idag.

Ettersom jeg i lang tid har søkt etter Petter Jacobsen Wølner's opphav, har jeg med interesse lest det som hittil har kommet fram under dette emnet. Jeg har desverre ingen nye opplysninger, men jeg har lyst til å dele de betraktningene og funnene jeg har med dere som allerede har bidratt i Slektsforum. Jeg har søkt mye etter Petter i 1801-tellingen, og finner bare 2 personer som stemmer aldersmessig. Det er Petter Jacobsen 31 år Styrmand og Husbonde i Kragerø, og Petter Jacobsen 34 år Innrullert matros og Husbonde i Stavanger. Den siste kan jo stemme med det som har kommet frem om Petronella Wølner i Stavanger. Problemet er bare at Petter da må ha vært gift i Stavanger, og av en eller annen grunn har forflyttet seg til Norderhov i tidsrommet 1801-1805.

Ellers har jeg hele tiden hatt en teori om at Petter er en ettekommer etter stamfaren Jacob Wølner som kom til Vestfossen i 1621 og til Kongsberg i 1624. Men jeg mengler en, eller kanskje to generasjoner for å kunne knytte dette sammen. Oversikt over den tidligste Wølner-slekten er gitt i Alfred Huhnhauser's bok: Die deutsche Einwandrung in Kongsberg. Ellers er jo den første sikre opplysningen vi har om Petter da han ble trolovet og viet på Norderhov hhv 24.11.1805 og 20.03.1806. Her er det oppgitt et stedsnavn som jeg har tolket som Toseviken ved Sperillen. Jeg håper mine bidrag kan være av intesse og at vi lykkes med å finne ut mer om denne interessante personen.

Ellers har jeg i kirkebøker og ekstraskattemanntall 1762-64 for Norderhov funnet en del om Nicolai Nicolaisen's foreldre Nicolai Jacobsen og Anna Engebretsdatter. Dersom det er ønskelig, kan jeg bidra med disse opplysningene.

hilsen Gunnar

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 28. oktober 2006 kl. 23.43

Takk til en ny bidragsyter. Det antatt mest sannsynlige sporet er fortsatt Petronelle(a) Wølner. Nye opplysninger viser at Petronelle(a) Giftet seg med Jacob Baumand 26. oktober 1787 i Fana. Da var Jacob 42 år og Petronella 45. Jacob Bauman er utdannet som Kordægn og/eller lærer, og da er det heller ikke usansynlig at han kan ha truffet Petronelle på Prestgården i Lier. Petronelle og Jacob kom til Stavanger i 1792. Til det motsatte er bevist arbeider vi ut fra hypotesen om at Jacob og Petronelle er Petters foresatte og at Petronella har hatt et barn før hun ble gift med Jacob, fordi Petter ble født i 1769. Jacob arbeidet som Kantor ved den danske kristendomsskolen som lå i den gamle Katedralskolbygningen øst for Domkirken i Stavanger fram til 1807.

Altså håper vi nå at alle med nyttige opplysninger om Jacob og Petronelle og deres slekt og liv vil bidra i dette forumet. Vi har også en sannsynlig linjer om slekten fra Jacob til Petronelle, men vil gjerne sjekke det opp mot de opplysningene du har. Vil du/dere også delta i jakten på Petronelle og Jacob i tidsrommet 1787 til 1792, så tar vi med glede i mot flere som vil forske på dette. Dessuten vet vi ikke noe om dem for perioden 1765 - 1787
:D

gj03850

Legg inn av gj03850 » 1. november 2006 kl. 20.15

Jeg har sjekket ministerialbok for Kongsberg og funnet følgende:
Dåp 15.06.1743
Hyttemand Andreas Wølners datter Petronelle. Faddere: Madame Peter Clausen, Johana Maria Schrøder, Hyttenstiger Helm, Hans Danielsen Lyng, Jens Krum.

Hvis dette er vår Petronelle, og Petronelle er Petters mor, har vi forbindelsen til Wølner-slekten som innvandret til Kongsberg. I Huhnhausers bok om denne innvandringen finner jeg Andreas Christiansen Wølner, født 13.05.1710. Videre slektsledd skulle bli:
Christian Christophersen Wølner, født 1671
Christopher Christophersen Wølner, født 1644
Christopher Jacobsen Wølner, født 1617 i Freiberg
Jacob Wølner. født ca 1590 i Freiberg.

Men dette er mindre interessant så lenge vi ikke finner Petter's fødsel. Det er jo mulig at Petronelle reiste fra Eiker og Haug prestegård i forbindelse med graviditeten i 1768-69. Hun har antagelig hatt slektninger Telemark, så det kan tenkes at Petter er født og oppvokst i et sogn i Telemark.

Gunnar

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 4. november 2006 kl. 17.17

Det du har lagt ut stemmer overens med mine data. Det betyr at vi har et manglende mellomledd. Jeg og min bror har holdt på en stund nå, og vi finner stadig nye muligheter. Så hvis vi samarbeider, kan det nok hende at det går raskere. Hvis du vil kan jeg sende over en oversikt/utkast( med Petronella som antatt mor) Om du vil kan vi utveksle noen data via e-post. Min adresse er tor.a.wolner alphakrøll hive.no
En lengre oversikt over Petronellas liv ligger under Stavanger, hvor hun bodde etter at hun giftet seg med Jacob Bauman

Tor Arne
Sist redigert av Tor Arne Wølner den 13. mai 2010 kl. 20.55, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 10. juli 2007 kl. 20.56

Et nytt lite spor om Petronella har dukket opp.I Ekstraskatten for Eiker 1765, eller rettere sakt avgangs- og tilgangslistene fra 1766 til 1773. fant min bror at Petronella hadde avgang i 1766 fra Haug prestegård. Pigen Sophia Petronelle Wølner
flyttet herfra(Haug prestegård) til Kongsberg 1.september.

Det kan selvfølgelig ha vært graviditet, men det er også året før moren døde. hun døde i 1767, så Petronella kann også ha reist hjem pga sin syke mor.. Kanskje vi finner ut av hva som egentlig skjedde etter hvert?
Sist redigert av Tor Arne Wølner den 25. juli 2008 kl. 19.57, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. juli 2007 kl. 15.16

Hei.

Bare litt flisespikkeri angående Petronelle sin dåpsinformasjon 15. juni 1743.

Faren Andreas er ikke hyttemand men Hyttemest. som står for Hyttemester.

Fadderne: Fadder nr. 2 sitt fornavn skrives Johanna Maria, der er en strek over n'ene i Johanna som betyr at det er 2 n'er.
Fadder nr. 3 er ikke hyttenstiger men Hyttenskriver.
Fadder nr. 4 heter Hans Daniel Lyng og ikke Hans Danielsen Lyng.
Dåpen er foretatt av Hr. N. K. som er presten Niels Kongsberg.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj06034

Legg inn av gj06034 » 31. desember 2007 kl. 19.04

Hei

Min tipp tipp tipp oldefar het Peter Wølner av Hønefoss og var far til Strandsitter Bastian Wølner ( Wolner ) av Hønefoss Søndre.

Er for første gang inne på siden og finner dette veldig spennende og interessant, har dere kommet noe videre ?

Ellers er det på Strømsgodset kirkegård en gravplass hvor Peter Wølner Arbo ( 8.mars 1756 - 20.juli 1829 og hustru Louise Irgens ligger.

mvh
jørn henning wølner

Godt Nytt År

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 20. juli 2008 kl. 23.31

Hei Jørn
Vil du følge drøftingene og hjelpe til kan du gjøre det på Kongsbergsidene, hvor jeg har lagt inn nye opplysninger.

Nye data om Petter Wølner gjør at jeg foreløpig har flyttet drøftingene over til Kongsberg. Se denne. Drøftingene føres begge steder da både Kongsberg og Ringerike er aktuelle for jakten på Petter Wølner

Du må også gjerne ta direkte kontakt på e-post(tor.a.wolner alpakrøll hive.no, hvis du vil være med meg og min bror Odd Ivar i videre samarbeid om målet Peter Wølner.

Du kalller han Peter Wølner av Hønefoss og Bastian for strandsidder. Hvor har du disse opplysningene fra?

Brukeravatar
Tor Arne Wølner
Kontakt:

Legg inn av Tor Arne Wølner » 13. mai 2010 kl. 21.00

Oversikten over det jeg har om petronella ligger på http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=32090

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»