Slektsstevne

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
22346
Sted: VANNAREID
Kontakt:

Slektsstevne

Legg inn av 22346 » 8. juli 2008 kl. 16.09

Hei!
Jeg og min bestemor holder på å planlegge slektsstevne til neste år. Vi lurer på om noen kan komme med tips til hva vi bør planlegge og om det er noe spesielt vi bør tenke på osv. Vi hadde tenkt å lage et brev med informasjon som vi skal sende ut til alle i slekta.

Vi har ikke selv deltatt på noen slike slektsstevner og håper derfor dere har noen gode tips å komme med.

Saritha Kildahl Antonsen

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Slektsstevne

Legg inn av Kjell Halvorsen » 8. juli 2008 kl. 19.16

Det framkommer mange gode råd i Digitalarkivets Brukerforum tema nr 35449.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 8. juli 2008 kl. 22.18

underholdning er bra. Enten innleid eller noen slektsninger finner på noe (det siste er jo gøyest)
Leker for de minste (og gjerne de eldste)

Godt vær og god mat :-)
Husk å sørge for gode overnattingsmuligheter hvis folk kommer langveisfra.

Ha en pressentasjonsrunde.
Heng opp slektstre og gjerne dele ut slektsinformasjon både om forfedre og etterkommere.

Dresskode?
Drikkekode?
Ha det i lokaler som også egner seg for bevegelseshemmede (man vet jo aldri)
Ellers har omgivelsen mye å si og pynting osv......
Rammen er viktig!

Jeg har selv deltatt på 2 slektsstevner
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn22799

Legg inn av dn22799 » 8. juli 2008 kl. 22.51

Hei!

Så artig, da, Saritha! Ca. hvor mange blir dere?

For å begynne med invitasjonene: Ikke bruk for liten skriftstørrelse ;)

Det er jo koselig med stevne utendørs, da. Selvsagt med mulighet for å trekke innomhus, ved behov. Husk pledd, sjal, tepper og lignende.

Gode og tilstrekkelige toalett- og hygieneforhold er alltid viktig.

Har hørt om slektsstevner hvor arrangører har leid barnepass samt underholdning for de aller minste, og det har vært veldig populært. Også for foreldrene; som da kan slappe mer av.

Slike stevner har også vært kun for voksne for eksempel en lørdagskveld, og så for hele slekta - med både smått og stort - på søndag formiddag. Krevende og intenst, men kjempegøy.

Er det slektninger som underholder og slekta er stor, så... Dette er oftest mest morsomt for de som underholder, og deres aller nærmeste ;)

Uansett hvem som står for underholdninga; så bør de være gode, og ikke minst bør repertoaret deres være vidtfavnende og stort. Ikke minst med tanke på de eldste.

Når det gjelder meny er koldtbord og stående buffet helt klart å foretrekke. Da kan folk forsyne seg med sen maten de ønsker. Og er ikke "bundet av noe bord", men kan sirkulere og prate med den man vil, sånn ca. når man vil :)

Arrangørene bør være gode verter. Inkludere alle, og passe på at ingen er 'utenfor'. Med unntak av seg selv, så - man er aldri ansvarlig for hvordan den enkelte føler seg og har det, uansett. Men det er viktig å få med så mange som mulig, og at opplevelsen av og minnet om stevnet blir best mulig for alle. "Bli-kjent-med-leker" (selskapsleker) kan også bidra til dette. Men ikke helt i starten av arrangementet; det kan fort bli for flaut for mange... :oops:

Her og nå fikk jeg en idé: Hva med å rope opp (høyt) den enkelte deltakeren? H*n får vise seg fram for alle et øyeblikk. Så forteller opproperen (kort) hvem vedkommende er, og plasserer ham/henne i en bestemt gruppe (kanskje markert med farge eller nummer?), eller lignende. For eksempel "fetterne på morssiden".

Dette vil nødvendigvis kreve en del forarbeid (jo også avhengig av antallet deltakere). Men dersom man sørger for god planlegging samt for at ikke den enkelte blir stående alene for lenge, så... Kan vel et opplegg som her skissert bli både gøy, interessant, opplysende og lærerikt... :?:

Kan stevnet legges til en dato/datoer som 'betyr noe' bestemt for/i slekta, så setter dét så klart en ekstra spiss på arrangementet.

Fotografier (om slike finnes) - og gjerne forstørrelser - av anene er oftest svært populært. Kopier kan jo selges under stevnet (om deltakerne er mange, og/eller det blir for dyrt å spandere på alle). Bilder kan også trykkes på eksempelvis invitasjoner og servietter.

Man kan også få laget spesielle etiketter (har hørt at dette ikke er spesielt dyrt, heller) og lime på for eksempel brusflasker.

Mange vil også sette stor pris på et varig minne av ett eller annet slag (gravert glass, spesielle bordkort, o.a.) fra slektsstevnet.

Ferdige lister over telefonnumre og mail- og postadresser kan være kjekt å ha. Eventuelt dele ut ved stevnets start, slik at folk også har noe å notere på (og med - at arrangørene har penner og blyanter i bakhånd). For man kan håpe på (og regne med!) at mange finner tonen", og ønsker å holde kontakten videre. Godt da, at arrangørene har vært forutseende, og er forberedt )

Når det kommer til blomster og pynt, så... Det enkleste er alltid det beste :D

Og mer kommer jeg vel ikke på i farten...

Masse lykke til med planlegginga videre!

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 9. juli 2008 kl. 8.11

Hei

Dette var artig!

Først tror jeg det er viktig å vite hvor mange man skal arrangere stevne for. Blir det 50-100 er det noe annet enn om det blir langt fler enn det. Mulighetene og begrensningene vil også ha stor sammenheng med hvor mange deltakere. Selv har jeg deltatt i alt fra småmøter der noen nye slektninger inviteres med til stort treff i et sirkustelt.

Skal dere lage bok eller hefte på forhånd, eller bruke slektsstevent til å samle materiale? Skal dere gjøre noe for å identifisere bilder, alle de flotte gamle som ingen i dag er helt sikre på hvem er?

Ofte også i mindre sammenhenger er det både viktig og artig å vise hvordan den enkelt hører til slekta, det kan feks. gjøres med sløyfer i forskjellige farger. Ofte har noen mer enn en tilknytning og får gå med flere farger. Egen farge for inngifta slik at de ikke blir uten :(

Har noen kontakter som har arrangert stevner jeg kunne gi deg hvis du er interessert. Ellers vet jeg at det ble skrevet en hovedoppgave om å arrangere slektsstevner. Den kan du kanskje søke etter på nettet.

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 9. juli 2008 kl. 13.51

Hei Saritha

Det er kjempeflott at du starter med forberedelser så tidlig. Da har du virkelig god tid til å planlegge.

Ang. tips til slektsstevne/treff så fant jeg litt om samme tema her
Kanskje du finner noen fine tips her også :wink:

Ønsker dere lykke til :P :P
mvh Anne-Lise Skillinghaug

dn22799

Legg inn av dn22799 » 9. juli 2008 kl. 14.47

Hei igjen!

Håper at dere vil synes at dere har fått mange gode svar og innspill her :) ;)

22346
Sted: VANNAREID
Kontakt:

Legg inn av 22346 » 14. juli 2008 kl. 23.53

Dett var mange fine innspill og tips. Tusen takk! Vi regner mat vi blir godt over 60 stykker på slektsstevnet, men vi jobber nå med å kontakte alle og få en oversikt over hvor mange barn det er osv slik at vi kan ordne med barneleker og lokaler som egner seg for dette.

Det er veldig fint at så mange svarer og hjelper til. Vi hadde nok aldri klart dette uten deres innspill

Saritha :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»