Eli Gulsdatter
Moderator: MOD_Buskerud
Eli Gulsdatter
Hei!
Jeg er på leting etter foreldrene (evt fødested) til Eli Gulsdatter (Guulsdatter). Hun ble gift med Christen Olsen 7 nov 1802 i Eiker. Hun er konfirmert i Eiker 1793 og skal iht Ft 1801 være tjenestepige på Scharberg og være f ca 1775. Men jeg finner henne hverken i databaser eller i kirkebøkene fra Eiker i det akt tidsrommet (1773-1777). Om det er noen som har andre opplysninger om denne damen setter jeg stor pris på å få høre det
Mvh
Bo Fjeld
Jeg er på leting etter foreldrene (evt fødested) til Eli Gulsdatter (Guulsdatter). Hun ble gift med Christen Olsen 7 nov 1802 i Eiker. Hun er konfirmert i Eiker 1793 og skal iht Ft 1801 være tjenestepige på Scharberg og være f ca 1775. Men jeg finner henne hverken i databaser eller i kirkebøkene fra Eiker i det akt tidsrommet (1773-1777). Om det er noen som har andre opplysninger om denne damen setter jeg stor pris på å få høre det
Mvh
Bo Fjeld
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Eli Gulsdatter
Hei
Jeg tror jeg har en god kandidat til der her:
Skifte på Skretteberg i Heggen (Modum) 31/1 1785 (Eiker,Modum og Sigdal skifteprotokoll 16b side 419).
Schrettebergeie - plads Peders Braatten
Guul Andersen er død
Enke Thore Nielsd.
1.Søn Anders Guulsen, 5 år
2.Datter Elie Guulsd., 10 år
3.Datter Berthe Guulsd., 7 år
4.Datter Marthe Guulsd., 3 år
5.Datter Gunnild Guulsd., 14 uger, føed efter farens død
Afdødes far Anders Guulsen
Afdødes broder Ole Andersen Skrettebergeie
Pedersbråtan ligger ved Snarumselva rett ovenfor Skuterudflata.
Mvh Arnt
Jeg tror jeg har en god kandidat til der her:
Skifte på Skretteberg i Heggen (Modum) 31/1 1785 (Eiker,Modum og Sigdal skifteprotokoll 16b side 419).
Schrettebergeie - plads Peders Braatten
Guul Andersen er død
Enke Thore Nielsd.
1.Søn Anders Guulsen, 5 år
2.Datter Elie Guulsd., 10 år
3.Datter Berthe Guulsd., 7 år
4.Datter Marthe Guulsd., 3 år
5.Datter Gunnild Guulsd., 14 uger, føed efter farens død
Afdødes far Anders Guulsen
Afdødes broder Ole Andersen Skrettebergeie
Pedersbråtan ligger ved Snarumselva rett ovenfor Skuterudflata.
Mvh Arnt
Tusen takk for hjelpen.
Hvor fikk du tilgang på skifteprotokollen, ligger den på nettet?
Fant Eli som "Ellen" (vanskelig å tyde kirkeboken) over fødte i Modum nov/des 1775.
Takk skal du ha
Hvor fikk du tilgang på skifteprotokollen, ligger den på nettet?
Fant Eli som "Ellen" (vanskelig å tyde kirkeboken) over fødte i Modum nov/des 1775.
Takk skal du ha

Hei,
Skifteprotokollene for Eiker, Modum og Sigdal ligger ikke på nettet. De ligger på Statsarkivet på Kongsberg. Der vil du også finne dødsfallmeldinger for samme område. Bl.a. for Enken Eli Guulsdatter Dramdalseie som dør 9/2 1855. Hun etterlater:
1.Gulbrand Christensen, 49 år, Skarseie
2.Christian Christensen, 40 år, Borre sogn
3.Ahlet Marie Christensd. g.m. Rasmus Hansen Skar
4.Dorthe Christensd. g.m. Ole Andersen Kolbrekeie
5.Berthe Turine Christensd. g.m. Lars Andersen Kolbrek
6.Elen Christine Christensd. g.m. Mads Andersen Dramdalseie
På nettet vil du finne vielsen til Guul Andersen og Thore Nielsd.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-330
På Digitalpensjonatet under Buskerud Slektshistorielag finner du Ekstraskattsmanntallet for Modum i 1765. Der er Guul Andersen med foreldre og søsken.
Mvh Arnt
Skifteprotokollene for Eiker, Modum og Sigdal ligger ikke på nettet. De ligger på Statsarkivet på Kongsberg. Der vil du også finne dødsfallmeldinger for samme område. Bl.a. for Enken Eli Guulsdatter Dramdalseie som dør 9/2 1855. Hun etterlater:
1.Gulbrand Christensen, 49 år, Skarseie
2.Christian Christensen, 40 år, Borre sogn
3.Ahlet Marie Christensd. g.m. Rasmus Hansen Skar
4.Dorthe Christensd. g.m. Ole Andersen Kolbrekeie
5.Berthe Turine Christensd. g.m. Lars Andersen Kolbrek
6.Elen Christine Christensd. g.m. Mads Andersen Dramdalseie
På nettet vil du finne vielsen til Guul Andersen og Thore Nielsd.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-330
På Digitalpensjonatet under Buskerud Slektshistorielag finner du Ekstraskattsmanntallet for Modum i 1765. Der er Guul Andersen med foreldre og søsken.
Mvh Arnt
Tusen tusen takk for opplysningene og at du tar deg tid til å hjelpe.
Jeg drister meg til et siste spm. Jeg fant dåpen til Thore Nielsdatter (moren til Eli Guulsdtr) i kirkeboken over døpte i Modum 1746 s. 78-79, men klarer ikke å tyde foreldrenes navn annet enn Niels og det jeg tror er morens etternavn - Engebretsdatter. Klarer du å tyde boken?
Mvh
Bo
Jeg drister meg til et siste spm. Jeg fant dåpen til Thore Nielsdatter (moren til Eli Guulsdtr) i kirkeboken over døpte i Modum 1746 s. 78-79, men klarer ikke å tyde foreldrenes navn annet enn Niels og det jeg tror er morens etternavn - Engebretsdatter. Klarer du å tyde boken?
Mvh
Bo
Hei,
Jeg prøver med:
Nr. 57 14/8 1746 Niels Knudsen Skielbredeje med sin hustru Bodild Engelbretsdatter et Pigebarn til daaben kaldet Thore. Quind.fadd. Ellen Erichsdatter Skrætteberg,Goro Olsdatter Skrættebergeje, Mand.fadd. Povel Olsen tienende paa Skrætteberg, Haagen Olsen Røsteeje, Knud ?. Barnet født 5te Augusti, som var en friedag, ved 10 slett om formiddagen.
Hun er døpt i Snarum kirke.
Skjelbred, Skretteberg og Røste er nabogårder.
Mvh Arnt
Jeg prøver med:
Nr. 57 14/8 1746 Niels Knudsen Skielbredeje med sin hustru Bodild Engelbretsdatter et Pigebarn til daaben kaldet Thore. Quind.fadd. Ellen Erichsdatter Skrætteberg,Goro Olsdatter Skrættebergeje, Mand.fadd. Povel Olsen tienende paa Skrætteberg, Haagen Olsen Røsteeje, Knud ?. Barnet født 5te Augusti, som var en friedag, ved 10 slett om formiddagen.
Hun er døpt i Snarum kirke.
Skjelbred, Skretteberg og Røste er nabogårder.
Mvh Arnt
- Else Berit Rustad
Jeg tror fadderen Knud het Sivertsen. 5. august var vel en "Tiisdag", dvs. tirsdag. Ikke at det spiller noen rolle, men.....
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Hei Else,
Jeg synes heller ikke det står fredag, men begge mine kalendere sier at 5. august 1746 var en fredag.
Mvh Arnt
Jeg synes heller ikke det står fredag, men begge mine kalendere sier at 5. august 1746 var en fredag.
Mvh Arnt
- Else Berit Rustad
Det samme sier mine kalendre, Arnt, dvs at det var en fredag.
Jeg sjekket ikke kalendrene før jeg skrev innlegget, jeg bare skrev det jeg leste det som.
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
Tusen takk til alle. Dere er jo bare helt utrolige, både hjelpsomme og til å tyde kirkebøker. Jeg må tydligvis ha mer trening i å tyde disse bøkene - selvom det stort sett har gått greit til nå.
Takk igjen for alle bidrag
Takk igjen for alle bidrag

Hei.
Moren til Eli Guulsdtr, Thore er vel hun som blir gravlagt 25.01.1795, 48 år i Eiker. Bosted var Dramdahls-eie.
Søsteren til Eli, Marthe ble konfirmert på Eiker, og du finner henne på Bingen i 1801 (Eiker) vis jeg husker rett
Moren til Eli Guulsdtr, Thore er vel hun som blir gravlagt 25.01.1795, 48 år i Eiker. Bosted var Dramdahls-eie.
Søsteren til Eli, Marthe ble konfirmert på Eiker, og du finner henne på Bingen i 1801 (Eiker) vis jeg husker rett
Hei
Jeg legger inn en link til den samme Eli Gulsdatter som er omtalt her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=74044
Under Vestfold, Horten. Kanskje dere har felles slekt
Lykke til.....
Jeg legger inn en link til den samme Eli Gulsdatter som er omtalt her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=74044
Under Vestfold, Horten. Kanskje dere har felles slekt

Lykke til.....
mvh Anne-Lise Skillinghaug