Mappestruktur ?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Mappestruktur ?
Hei
Jeg har et delikat spørsmål :
Jeg lagrer etterhvert en del kirkeboksider av slektninger,og
nå har det blitt ganske mange filer å holde styr på.
Jeg savner en logisk mappestruktur som er lett for andre
å sette seg inn i, har noen erfaring med det samme problemet.
Jeg legger jo data og bilder inn i TMG,men tilhørende filer bør jo ligge
i et visst logisk system i mapper med navn på personer etc. likevel.
MVH
Eyvind
MVH
Eyvind
Re: Mappestruktur ?
Eyvind & Nina Knutsen skrev:Hei
MVH
Eyvind
TMGs standardmappe for bildefiler (TMGv7 under Vista) er hos meg denne:
C:\Users\torleif\Documents\TMGv7\Bilder
Under her igjen har jeg feks ei mappe \Kongehuset for bilder til demoprosjektet med kongeslekta.
Så en mulig struktur kunne kanskje være:
C:\Users\eyvind\Documents\TMG\Bilder\kirke-1\familie1
C:\Users\eyvind\Documents\TMG\Bilder\kirke-2\familie1
C:\Users\eyvind\Documents\TMG\Bilder\kirke-2\familie2
C:\Users\eyvind\Documents\TMG\Bilder\kirke-2\familie3
C:\Users\eyvind\Documents\TMG\Bilder\kirke-3\familie1
Torleif Haugødegård
Hei Torleif
Takker for et fint program(TMG)..
I TMG har jeg kontroll på kirkeboksider og familiebilder.
Det jeg tenker på er:
Hvis jeg gir noen en dataCD, og de åpner den og ser mange
filer med kirkeboksider ..... Hvem er da barnebarnsbarn av
femte generasjon??
Man kan jo miste data i TMG ved en feil el.l. så det er jo
også greit for sin egen del å ha et greit og oversiktelig
system på harddisken over filene.
MVH
Eyvind
Takker for et fint program(TMG)..
I TMG har jeg kontroll på kirkeboksider og familiebilder.
Det jeg tenker på er:
Hvis jeg gir noen en dataCD, og de åpner den og ser mange
filer med kirkeboksider ..... Hvem er da barnebarnsbarn av
femte generasjon??
Man kan jo miste data i TMG ved en feil el.l. så det er jo
også greit for sin egen del å ha et greit og oversiktelig
system på harddisken over filene.

MVH
Eyvind
Finner det ikke forklart her over noe sted, så: Kan noen vennligst fortelle hva TMG er?
Ellers vil jeg si at det er det en veldig fin ting (og dessuten god forum-skikk) å
(i tilfeller som dette) skrive hva forkortelsen (her: TMG) betyr/står for.
For deretter å benytte seg av forkortelsen videre i innlegget
(Så vet også 'uinnvidde' straks hva innlegget samt kommentarene dreier seg om...
)
Ellers vil jeg si at det er det en veldig fin ting (og dessuten god forum-skikk) å
(i tilfeller som dette) skrive hva forkortelsen (her: TMG) betyr/står for.
For deretter å benytte seg av forkortelsen videre i innlegget

(Så vet også 'uinnvidde' straks hva innlegget samt kommentarene dreier seg om...

Hei Kristine
Beklager, TMG er forkortelsen for et slektsprogram
som heter The Master Genealogist som brukes til
å holde styr på våre aner(slektninger)
Her er mer info:
http://www.tha.no/slektsprogram.htm
http://www.whollygenes.com/
MVH
Eyvind
Ps:
Det finnes ikke dumme spørsmål-
bare dumme svar.....
Beklager, TMG er forkortelsen for et slektsprogram
som heter The Master Genealogist som brukes til
å holde styr på våre aner(slektninger)
Her er mer info:
http://www.tha.no/slektsprogram.htm
http://www.whollygenes.com/
MVH
Eyvind
Ps:
Det finnes ikke dumme spørsmål-
bare dumme svar.....

Jeg har en mappe som heter KB (for kirkebøker). Under der har jeg delt opp i sogn, deretter mapper for hver kirkebok. Bildene har navn etter sidenummer (tre siffer). En komplett sti blir da:
..\Pictures\KB\Oslo\MINI Oslo Hospital nr 3 (1829-1849)\160.jpg
Hei
Takk for hjelpen alle sammen
Hvis flere har noen andre gode løsninger,
så skriv dem gjerne.(Nummersystem kanskje).
De kan gjerne komme til nytte for flere.
Jeg prøvde et innspill for å få til et felles system
for fil-lagring....
MVH
Eyvind
Takk for hjelpen alle sammen
Hvis flere har noen andre gode løsninger,
så skriv dem gjerne.(Nummersystem kanskje).
De kan gjerne komme til nytte for flere.
Jeg prøvde et innspill for å få til et felles system
for fil-lagring....
MVH
Eyvind
Hei
Mine slektsbilder arkiverer jeg på hard-disken med en mappe for hver familie og enslige. Mappenavnet er parets navn med slektningen først og den inngifte deretter. I familie- mappen arkiverer jeg alle bilder og dokumenter for alle personer i familien. Når en person flytter ut oppretter jeg en mappe på denne. Når det gjelder kirkeboksider kopierte jeg disse tidligere, men etterat jeg lærte meg å kopiere lenken, så bruker jeg den istedet det sparer plass på hard-disken. Alle disse mappene er igjen arkivert i en hovedmappe som jeg har kalt "Familier".
Jeg har også en hovedmappe som heter "Steder". Under denne har jeg en mappe for hvert sted, gård, kirke, bedrift osv hvor jeg har bilder eller dokumenter fra. Også stedmappene har navnet som mappenavn.
Det ser slik ut:
+Familier
+Arne Hansen og Berit Olsdatter
+Bernt Haug
+Nils Smedshaug og Berthe Johannesdatter
osv
+Steder
+Aker sykehus i Oslo
+Arendal kommune
+Bærum kommune
+Brandval i Kongsvinger
+Glemmen gravlund i Fredrikstad
+Grue kommune
+Gunne Mekaniske Verksted i Oslo
+Kråkerøy kirke i Fredrikstad
+Onsrud gård i Brandval
+Rød skole i Fredrikstad
+Struperud plass i Romedal
osv
Alltid lett å finne frem, også for de som får en kopi av mine arkivaler på en CD. Noen forklaring på arkivnøklen er unødvendig. Alfabetet kan vi alle.
Mine slektsbilder arkiverer jeg på hard-disken med en mappe for hver familie og enslige. Mappenavnet er parets navn med slektningen først og den inngifte deretter. I familie- mappen arkiverer jeg alle bilder og dokumenter for alle personer i familien. Når en person flytter ut oppretter jeg en mappe på denne. Når det gjelder kirkeboksider kopierte jeg disse tidligere, men etterat jeg lærte meg å kopiere lenken, så bruker jeg den istedet det sparer plass på hard-disken. Alle disse mappene er igjen arkivert i en hovedmappe som jeg har kalt "Familier".
Jeg har også en hovedmappe som heter "Steder". Under denne har jeg en mappe for hvert sted, gård, kirke, bedrift osv hvor jeg har bilder eller dokumenter fra. Også stedmappene har navnet som mappenavn.
Det ser slik ut:
+Familier
+Arne Hansen og Berit Olsdatter
+Bernt Haug
+Nils Smedshaug og Berthe Johannesdatter
osv
+Steder
+Aker sykehus i Oslo
+Arendal kommune
+Bærum kommune
+Brandval i Kongsvinger
+Glemmen gravlund i Fredrikstad
+Grue kommune
+Gunne Mekaniske Verksted i Oslo
+Kråkerøy kirke i Fredrikstad
+Onsrud gård i Brandval
+Rød skole i Fredrikstad
+Struperud plass i Romedal
osv
Alltid lett å finne frem, også for de som får en kopi av mine arkivaler på en CD. Noen forklaring på arkivnøklen er unødvendig. Alfabetet kan vi alle.
Hilsen
Per Kåre
Per Kåre
Hei Kåre
Tror jeg prøver dette,
det ser bedre ut enn det jeg har...
Tusen Takk
MVH
Eyvind
Tror jeg prøver dette,
det ser bedre ut enn det jeg har...

Tusen Takk
MVH
Eyvind
Hei,
Vet ikke om det fortsatt er aktuelt, men jeg sparer den permanente sidelenken i slektsprogrammet. Derefter sparer jeg selve bildet i passe forstørrelse (oftest 100%) i mapper. Jeg har valgt å bruke fire mapper, en for hver av mine besteforeldres og deres aner. Filnavnet endrer jeg til f.eks "Maren Jacobsdtr døpt 1823.jpg". For vigsler, "Andreas og Maren gift 1849.jpg"
Jeg har valgt å ikke bruke multimediafunksjonen i slektsprogrammet. Jeg føler jeg har bedre oversikt med bilder i egne kataloger. Det viktige er å bruke filnavn som enkelt assosierer til personen eller hendelsen. Videre har jeg begynt å bruke "egenskaper" på mine filer. Det tar et par minutter å legge inn for eksempel "tittel", "emne", kategori osv på "dokumentinformasjon" under "egenskaper". Da kan man enkelt bruke Windows søk for å finne sine filer.
Mvh
Niels
Vet ikke om det fortsatt er aktuelt, men jeg sparer den permanente sidelenken i slektsprogrammet. Derefter sparer jeg selve bildet i passe forstørrelse (oftest 100%) i mapper. Jeg har valgt å bruke fire mapper, en for hver av mine besteforeldres og deres aner. Filnavnet endrer jeg til f.eks "Maren Jacobsdtr døpt 1823.jpg". For vigsler, "Andreas og Maren gift 1849.jpg"
Jeg har valgt å ikke bruke multimediafunksjonen i slektsprogrammet. Jeg føler jeg har bedre oversikt med bilder i egne kataloger. Det viktige er å bruke filnavn som enkelt assosierer til personen eller hendelsen. Videre har jeg begynt å bruke "egenskaper" på mine filer. Det tar et par minutter å legge inn for eksempel "tittel", "emne", kategori osv på "dokumentinformasjon" under "egenskaper". Da kan man enkelt bruke Windows søk for å finne sine filer.
Mvh
Niels
Hei
Joda det er fortsatt aktuelt.
Jeg gjør som du nevnte bare at jeg legger dåpen til barna
sammen med de rette foreldre.
når barna gifter seg,lager jeg en ny mappe i samme mappe
som dåpen inne i foreldrenes mappe og gir den navnet til
Barnet og den utkårede samt årstall.Vielsen og dåpen til
deres barn igjen legges i denne.
Slik får jeg da til en mappestruktur som et slektstre, det er
da ikke problem å finne f.eks.: tre/fire/fem-menning el.l.
Temaet er åpent for nye ideer,det er nyttig for både
nye og "gamle" slektsforskere som leter etter løsninger
her i forumet.
Problem som kan oppstå når bestefar har lagret alt han
har forsket frem i et spesielt dataprogram med egen
backup løsning, er at barnebarna kanskje finner denne
cd'n med filer på.
De kan da få et problem med å åpne disse om gjerne 10 års
tid, hvis de ikke har oppdatert backupfilene etterhvert som
dataprogrammene utvikler seg.
Derfor lagrer jeg bildene som de er,bildefiler er vel de typer
filer som er leselig ennå etter 10 år.
(Legger også kirkebok bilder inn i slektsprogrammet).
Mvh
Eyvind
Joda det er fortsatt aktuelt.
Jeg gjør som du nevnte bare at jeg legger dåpen til barna
sammen med de rette foreldre.
når barna gifter seg,lager jeg en ny mappe i samme mappe
som dåpen inne i foreldrenes mappe og gir den navnet til
Barnet og den utkårede samt årstall.Vielsen og dåpen til
deres barn igjen legges i denne.
Slik får jeg da til en mappestruktur som et slektstre, det er
da ikke problem å finne f.eks.: tre/fire/fem-menning el.l.
Temaet er åpent for nye ideer,det er nyttig for både
nye og "gamle" slektsforskere som leter etter løsninger
her i forumet.
Problem som kan oppstå når bestefar har lagret alt han
har forsket frem i et spesielt dataprogram med egen
backup løsning, er at barnebarna kanskje finner denne
cd'n med filer på.
De kan da få et problem med å åpne disse om gjerne 10 års
tid, hvis de ikke har oppdatert backupfilene etterhvert som
dataprogrammene utvikler seg.
Derfor lagrer jeg bildene som de er,bildefiler er vel de typer
filer som er leselig ennå etter 10 år.
(Legger også kirkebok bilder inn i slektsprogrammet).
Mvh
Eyvind
Dype mappestrukturer som tre/fire/fem-mening osv synes jeg er tidkrevende å finne frem i.
En flat mappestruktur er enklere, men det krever selvfølgelig et unikt navn på hver familiemappe som altså består av f.eks. Marthe Svenningsrud/Hans Haug. Marthe er slektningen, Hans er den inngiftede. Slektningen først uansett om det er mann eller kvinne.
I denne mappen finner jeg det jeg har om dem siden de flyttet sammen og ble en familie samt alt om deres barn inntil jeg kan dokumentere at det enkelte barn har flyttet ut og stiftet eget bo og dermed får sin egen mappe, som eneboer eller sambo/gift.
Familiemappene ordner seg i Windows alfabetisk under hovedmappen "Familier", så uansett er det greit å finne frem. Det går også an å bruke f.eks. Windows sin søkefunksjon for å finne en mappe.
En flat mappestruktur er enklere, men det krever selvfølgelig et unikt navn på hver familiemappe som altså består av f.eks. Marthe Svenningsrud/Hans Haug. Marthe er slektningen, Hans er den inngiftede. Slektningen først uansett om det er mann eller kvinne.
I denne mappen finner jeg det jeg har om dem siden de flyttet sammen og ble en familie samt alt om deres barn inntil jeg kan dokumentere at det enkelte barn har flyttet ut og stiftet eget bo og dermed får sin egen mappe, som eneboer eller sambo/gift.
Familiemappene ordner seg i Windows alfabetisk under hovedmappen "Familier", så uansett er det greit å finne frem. Det går også an å bruke f.eks. Windows sin søkefunksjon for å finne en mappe.
Hilsen
Per Kåre
Per Kåre
Denne tråden er kanskje blitt litt gammel, men fortsetter likevel her istedet for å starte en ny:
Jeg har grublet litt på å finne den beste mappestrukturen for bilder og andre dokumenter. En struktur som fungerer godt for slektsprogram men som man også isolert sett skal finne greit fram i.
Ulempen med en "flat" struktur som Per Kåre beskriver er at man får etterhvert mange mapper og husker kanskje ikke umiddelbart utfra navnet hvor i slekta vedkommende hører hjemme. En flat struktur har imidlertid fordeler, f.eks. ved eksport av filer for bruk i andre slektsprogram. Men da kunne vi like gjerne brukt helt flat struktur, bare en mappe, brukt personnavnet som siste del av filnavnet og første del av filnavnet er en tallkode som identifiserer familien. Da trenger vi selvsagt i tillegg en liste som forteller hvilken kode de enkelte familier har. F. eks. "387_ole_olsen.jpg". Hans bror Nils kan godt få samme nummer, "387_nils_olsen.jpg", og disse to vil stå ved siden av hverandre i en alfabetisk opplisting.
Skal man bla seg fram til bestemte personer er et hierarkisk system nok å foretrekke. Men hvordan? Systemet til Eyvind Knudsen kan fungere bra for etterkommere (inngiftede personer får finne seg i å følge ektefellens mappe), men det kan oppstå problemer. I hvilken mappe skal f. eks. bilder som hører til ektefellens forfedre ligge?. For etterkommerne er jo begge foreldrene og deres forfedre like viktige.
Jeg tenker at det sikkert er noen der ute som har gode løsninger på dette, løsninger som ikke er kommet fram her.
mvh
leif erik otterå
Jeg har grublet litt på å finne den beste mappestrukturen for bilder og andre dokumenter. En struktur som fungerer godt for slektsprogram men som man også isolert sett skal finne greit fram i.
Ulempen med en "flat" struktur som Per Kåre beskriver er at man får etterhvert mange mapper og husker kanskje ikke umiddelbart utfra navnet hvor i slekta vedkommende hører hjemme. En flat struktur har imidlertid fordeler, f.eks. ved eksport av filer for bruk i andre slektsprogram. Men da kunne vi like gjerne brukt helt flat struktur, bare en mappe, brukt personnavnet som siste del av filnavnet og første del av filnavnet er en tallkode som identifiserer familien. Da trenger vi selvsagt i tillegg en liste som forteller hvilken kode de enkelte familier har. F. eks. "387_ole_olsen.jpg". Hans bror Nils kan godt få samme nummer, "387_nils_olsen.jpg", og disse to vil stå ved siden av hverandre i en alfabetisk opplisting.
Skal man bla seg fram til bestemte personer er et hierarkisk system nok å foretrekke. Men hvordan? Systemet til Eyvind Knudsen kan fungere bra for etterkommere (inngiftede personer får finne seg i å følge ektefellens mappe), men det kan oppstå problemer. I hvilken mappe skal f. eks. bilder som hører til ektefellens forfedre ligge?. For etterkommerne er jo begge foreldrene og deres forfedre like viktige.
Jeg tenker at det sikkert er noen der ute som har gode løsninger på dette, løsninger som ikke er kommet fram her.
mvh
leif erik otterå