Marie Olsen, født 1895
Moderator: MOD_Nordland
Marie Olsen, født 1895
Hei, jeg er ny på disse sidene og håper noen her inne kan hjelpe meg å finne opplysninger om min avdøde farmor, Marie Olsen (mulig mellomnavn Kristine) født 3. februar 1895.
Hun var enslig og jobbet som oldfrue ved Grand Hotell i Narvik i alle år. Mener hun døde i 1969. Hun fikk en gutt i 1930 som hun valgte å sette bort til Leknes i Lofoten.
Jeg har funnet noen opplysninger på nettet om en Marie Olsen, født i Bodin, men er usikker om det er min farmor. Håper noen her kan hjelpe meg å finne opplysninger om Marie.
Hun var enslig og jobbet som oldfrue ved Grand Hotell i Narvik i alle år. Mener hun døde i 1969. Hun fikk en gutt i 1930 som hun valgte å sette bort til Leknes i Lofoten.
Jeg har funnet noen opplysninger på nettet om en Marie Olsen, født i Bodin, men er usikker om det er min farmor. Håper noen her kan hjelpe meg å finne opplysninger om Marie.
-
- Sted: BODØ
Re: Marie Olsen, født 1895
Hei Frank-Eilert
For å være sikker på at vi finner riktig Marie Olsen bør vi vite:
- Fikk hun noen barn før 1930?
- Når, og med hvem, ble hun gift?
- Hvor og når hun døde.
Det stemmer at det finnes en Marie Olsen født i 1895 i Bodin, men er det din
Folketelling 1900 for Ankenes (Narvik).

For å være sikker på at vi finner riktig Marie Olsen bør vi vite:
- Fikk hun noen barn før 1930?
- Når, og med hvem, ble hun gift?
- Hvor og når hun døde.
Det stemmer at det finnes en Marie Olsen født i 1895 i Bodin, men er det din

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Ved en rask titt i kirkeboka for Bodin fant jeg Marie Kristine f. 3 feb 1895. Far: ungkar og veiarbeider Mathias Olsen, 1865 Nordfjord og mor: pige Hansine Augusta Hansdtr, 1867 Hopen.
Rita
Rita
Hei, og takk for raskt svar.
Hun hadde ingen barn før 1930.
Hun var ikke gift.
Hun døde tror jeg i 1969.
MVH
Frank-Eilert Hansen
Hun hadde ingen barn før 1930.
Hun var ikke gift.
Hun døde tror jeg i 1969.
MVH
Frank-Eilert Hansen
-
Kan jeg spørre deg hvor du har disse opplysningene fra Frank-Eilert? Hvor ble hun gravlagt?
Den Rita har funnet er en god kandidat vil jeg si
Lykke til
Den Rita har funnet er en god kandidat vil jeg si

Lykke til

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Jeg har også kommet frem til det Rita har funnet, men er litt i tvil
Jeg mener Marie er gravlagt i Narvik, og at hun døde i 1969.
Har også problemer med å tyde det som står i kirkebøkene over fødte i Bodin 1895.
Noen av dere som forstår hva det står der?
Tak til deg Rita for de opplysningene du har gitt!
MVH
Frank-Eilert Hansen

Jeg mener Marie er gravlagt i Narvik, og at hun døde i 1969.
Har også problemer med å tyde det som står i kirkebøkene over fødte i Bodin 1895.
Noen av dere som forstår hva det står der?
Tak til deg Rita for de opplysningene du har gitt!
MVH
Frank-Eilert Hansen
-
Vi har et problem, og det er å klare å identifisere din Marie Olsen med den Rita har funnet.
For Narvik mangler det tre gravplasser i oversikten på Gravminner i Norge
http://www.disnorge.no/gravminner/ Disse er under registrering, men jeg vil tro det kan ta en stund før de kommer ut.
Siden dette er din farmor sitter du med sterkere kort på hånden enn oss Frank-Eilert. Jeg tror du må kontakte f. eks prestekontoret i Narvik og be om å få se dødsinnføringen i kirkeboken eller eventuelt hvis du får lov til å se innførselen til det barnet som ble født i 1930. Da vil vi ha flere sikre opplysninger å gå etter.
Lykke til!
For Narvik mangler det tre gravplasser i oversikten på Gravminner i Norge

Siden dette er din farmor sitter du med sterkere kort på hånden enn oss Frank-Eilert. Jeg tror du må kontakte f. eks prestekontoret i Narvik og be om å få se dødsinnføringen i kirkeboken eller eventuelt hvis du får lov til å se innførselen til det barnet som ble født i 1930. Da vil vi ha flere sikre opplysninger å gå etter.
Lykke til!

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Takk for all hjelp så langt, utifra de opplysningene jeg har mottatt her og de opplysningene jeg har fra tidligere er jeg godt i gang. Det stemmer at hun er født i Bodin og at familien senere har flyttet til Narvik.
Mottar gjerne tips og hjelp videre om dere finner noe.....
MVH
Frank-Eilert Hansen
Mottar gjerne tips og hjelp videre om dere finner noe.....

MVH
Frank-Eilert Hansen
Tror det er dette du ikke klarte å tyde av kirkeboka:
faddere: ungkarl og fisker Vilhelm Andreassen, fisker Johan Hansen, pige Johanna Hansen, Hopen, enke Hansine Hansdtr. Lø.....
Hjemmedøbt av Corn. A. Nilsen. Vidtner Hanna Hansdtr, Løv... og moderen. Anmeldt av barnets moder.
Hansine tok barnet med seg og flyttet til Skjærstad i 1895 ifølge utflytterlisten fra Bodin. Når de flyttet til Narvik er foreløpig ukjent, men det er jo før 1900 da de er på Ft der. Der er jo også faren.
Rita
faddere: ungkarl og fisker Vilhelm Andreassen, fisker Johan Hansen, pige Johanna Hansen, Hopen, enke Hansine Hansdtr. Lø.....
Hjemmedøbt av Corn. A. Nilsen. Vidtner Hanna Hansdtr, Løv... og moderen. Anmeldt av barnets moder.
Hansine tok barnet med seg og flyttet til Skjærstad i 1895 ifølge utflytterlisten fra Bodin. Når de flyttet til Narvik er foreløpig ukjent, men det er jo før 1900 da de er på Ft der. Der er jo også faren.
Rita
Finner Marie Kristine konfirmert i Narvik 28.05.1909.
Desverre er det ikke oppgitt andre opplysninger enn at hun er født i Bodø.
MVH: Ketil I Bredeli.
Desverre er det ikke oppgitt andre opplysninger enn at hun er født i Bodø.
MVH: Ketil I Bredeli.