Anton Bernhof Tuvik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj06576
Sted: ELLINGSøY

Anton Bernhof Tuvik

Legg inn av gj06576 » 21. mai 2008 kl. 21.41

Hei.
Jeg håper jeg er på rett spor nå, er ikke særlig datakyndig. Men jeg prøver.

Saken er at jeg prøver å finne mine ganske nære forfedre, spesielt min farfar og andre av hans etterkommere. Min far het Anton Bernhof Tuvik, født nesten helt sikkert 14. august 1916 på eller nær Hitra (Fjellværøy? Stedsnavn der, Tuvik!) Hans mor het Berntine Klubbenes, eller Halvorsen eller Tuvik !? Men den mann som ble oppgitt som min fars far, var antagelig ikke den riktige, uten at jeg vet hans navn heller, og den som egentlig var min fars far skulle visstnok hete Abraham Larsen. Her var det trolig Abraham Larsen d.e. og d.y. Min far vokste ikke opp hos sin mor, men delvis(?) hos sine besteforeldre, som jeg også gjerne skulle visst mer om.

Han giftet seg med min mor, Jonny Amanda Olsen, datter av Philip Arnfeldt og Ingrid Olsen, ca 1939.

Dette er kanskje utrolig nok omtrent alt jeg vet om min fars herkomst og oppvekst før han var ca 20 år gammel, så som man gjerne sier, alt er av interesse.

Nå er jeg meget spent på om dette gir resultat, venter i spenning.

Fritz Tuvik
Ålesund

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Anton Bernhof Tuvik

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 21. mai 2008 kl. 23.12

Hei,

Tuvika ligger nær Nordbotn, og det meste av Fjellværsøya har siden Nordbotn kapell ( senere kirke ) ble ferdig ca 1900 sognet til denne. Men ingen kirkebøker for Nordbotn er lagt ut på nettet ( SÅRT SAVNET ! ) Kanskje noen likevel har adgang til disse kirkebøkene ?

Dersom Berntine bodde i Tuvka i 1916, men kom fra Klubneset og hadde et farsnavn Halvorsen/datter, er det mulig at hun stammet fra en huslyd i nabokommunen til Fillan, nemlig Hitteren, som ble tellet slik i 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =235#nedre

Sjekket Norges Bebyggelse, ST fylke, Nordre del, Fillan kommune: Det bodde antaglig en annen familie i Tuvika ca 1955.

Abraham Larsen og Abraham (Abrahamsen) Larsen: Du har sikket funnet disse ved 1900 folketelling. Sistnevnte er født 21.9.1997 på Fjellvær, og dette er i min ( ikke nærmeste ) slekt, så jeg har god oversikt over noen av forfedrene.

Håper det kommer flere innspill her.
Knut

Brukeravatar
Oddvar Munro-Jenssen
Sted: JAKOBSLI
Kontakt:

Legg inn av Oddvar Munro-Jenssen » 22. mai 2008 kl. 9.03

Hei. siden jeg har slekt på Nordbotn på Fjellværøy leste jeg dette med stor interesse, spesielt da jeg så navnet Bernof. Jeg regner med at du her mener Bernhoft? Min tippoldemor Margrethe Marselie Hansdatter Schanke, som er født på Nordbotn er av Bernhoft slekt.

Grunnet navnet Bernhof(t) har jeg lett litt omkring for å finne opplysninger om Anton Bernhof Tuvik, men heller ikke jeg kan finne noe. Også jeg har etterlyst kirkebok for Nordbotn, og fikk opplyst på Statsarkivet (SAT) i Trondheim at den hadde de ikke i listene sine. Det betyr at den fremdeles ligger / kan ligge på Hitra. Det er bare bøker som er fulle som blir levert inn. Så her får vi som er ute etter informasjon i den kirkeboka bare vente.

Hilsen

Oddvar

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 22. mai 2008 kl. 9.22

Hei

Finner vielse mellom Berntine Sofie Tuvik og Halvor Olderø 20/12-1918 i Kvenvær på Hitra
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90

Dette må vel være Antons mor. Halvor er enkemann og har vært gift før.

Her får de en sønn Hans uektefødt 8/10 1918
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59

Går kanskje ut fra at du har sjekket Antons dødsfallsmelding. I denne bør hans fødested være oppført.
Finner ham i DIS gravminneregister død 20/6-1996 begravet Slotsvika i Ålesund.

Berntine Sofies dåp, nr 21
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-71

Hennes konfirmasjon, nr 3 1903
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113

Da har vi vel henne her i 1900 som pleiedatter på Kastvik
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1170#ovre

Finner også henne i DIS gravminneregister, med etternavn Klubnes død 15/10-1978 begravet Eidsmyra på Hitra, Fillan kirkesogn.

Mvh
Marit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. mai 2008 kl. 11.09

Hei, mye interessant her.
Den første lenka til Marit bekrefter forbindelsen til Klubneset på utsida av Hitra, men det var ikke Berntine Sofie som stammet derfra, men tvert imot hennes senere ektemann Halvor Marthinussen Klubnes, født i 1862 i Åfjord, ST. Berntine var altså fra Kastvika, som ligger like ved Tuvika, slik som Marits 3 siste lenker viser. Hennes foreldre, slik som oppgitt i kirkeboka, kan vi kanskje finne mer om. Som Oddvar er inne på, var dette kjerneområdet for Bernhoft-slekta på Hitra.
Eidsmyra og alle kirkegårdene på Hitra står litt misvisende oppført som beliggende i Fillan kirkesogn, men ligger uansett betegnelsen på Kvenværet, altså nært til Olderøya og Klubneset.
Tilbake til din antatte bestefar Fritz: Tror gjerne at Abraham Larsen, f. 1897, var din fars virkelige far, og at en annen ble skrevet inn i kirkeboka som faren ... slike dekkoperasjoner var visst ganske vanlige. Han ble senere gift med ( utelater navn, muligens nålevende ) og de har mye etterslekt på Fjellværsøya og andre steder, dine nære slektninger. Abraham var faktisk av bl.a. gammel hanseaterslekt fra Luebeck, etter det som er avdekket. Hans foreldre: Abraham Larsen, f. 1872, og Maren Iversdatter Fjeldvær, f. 1864. Abrahams foreldre: Lars Larsen Klingenberg, f. 1836, og Andrea Sophia Abrahamsdatter fra Brattvær, Smøla,f.1844, de bodde på Mellomsætra, Fjellværsøya. Tar med dette i denne omgang.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. mai 2008 kl. 12.21

Kastvika/Tuvika:

Sofie Karlsdatter levde ikke lenge etter fødselen i 1888, hun døde samme år:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-190

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 22. mai 2008 kl. 18.28

Og her har vi vel Johan Kastvik (Berntines far) i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1136#ovre

Her er to døtre til av Johan og Sofia
Johanna Olina
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=38#ovre

Jørgine Severine
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1401#ovre

Jørgine i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1118#ovre

Marit

dn09431
Sted: AULI

Legg inn av dn09431 » 22. mai 2008 kl. 22.47

Dette står i "Sandstad-boka" av Sverre R. Utseth:

* HOLBEKKVIKA*

1 1947 overtok Anton Tuvik bruket (etter Ole Karlsen (1876-1946)). Han solgte det seinere til redaktør Reidar Stavseth (Adressa). Anton Tuvik og familien flyttet til Ellingsøy på Sunnmøre.

Anton Tuvik f. 1916 i Fillan, g.m. Jonny Olsen f 1921. i Fillan.

Under Øverlian står det at Anton Tuvik var sjømann og f. 1916 i Fillan.

Dag

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. mai 2008 kl. 23.26

Berntine Sofies far, Johan M. Kastvik i 1865:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 15&lnr=000

Dette viser vel tilknytning til Bernhoftslekta ?

Berntine Sofie i 1900: Pleiebarn hos Anton Petersen og Jørgine Hansen. Anton Petersen var fra dette området ( Breivika/Tuvika/Kastvika ) og var antaglig en slektning av Berntine Sofie. Jørgine Hansen derimot, var datter av Hans Henriksen Løgvig (samme huslyd, nederst ) Disse to kom fra Laukvik på Aksetøya, ved den andre sida av Fjellværsøya. Kan det ha vært Anton og Jørgine som din far beraktet som sine besteforeldre ?

Knut

gj06576

Legg inn av gj06576 » 23. mai 2008 kl. 21.28

Hei.
Jeg er en smule overveldet av responsen, tydeligvis mange som har interesse av slikt.Tusen takk. Her dukker det opp masse jeg ikke visste, men jeg tar selvsagt imot mer, mye mer "ukjent land" her. Min far var svært lukket om sin barndom og ungdom, hvorfor vet jeg ikke. Men selvsagt blir man nyskjerrig av slikt, pluss at jeg er nyskjerrig på mine slektninger på denne siden. Hans voksne liv, dvs etter ca 1950 - 53 er helt åpent og jeg vet det aller meste.

Om det var disse to han betraktet som sine besteforeldre vet jeg ikke, men det kanskje jeg finner ut selv.

Holbekkvika er et navn jeg har hørt før, men mine foreldre flyttet til Ellingsøya i 1954 eller 1955, og da tror jeg de kom fra et sted ved Hestvika som heter Vestvik. Så de kan ikke ha bodd i Holbekkvika så lenge, selv om det selvsagt kan tenkes at de bodde der en stund før de kjøpte det.

Jeg kjenner til fire av min fars søsken, om det er flere vet jeg ikke, men såvidt jeg forstår hadde han bare halvsøsken, om det var i flere retninger vet jeg heller ikke. Berntine må vel ha vært gift minst to ganger, den første (?) gangen i 1918 med Halvor Olderø, altså to år etter at min far ble født.

Mht de kirkebøkene som ikke ligger på nett, det må da vel gå an å få kikke i dem, på gamlemåten liksom? Men hvor henvender man seg da, til presten?

Igjen tusen takk for masse info, dette var intressant.

Hilsen Fritz

dn09431

Legg inn av dn09431 » 23. mai 2008 kl. 22.17

Holbekkvika og Vestvik er samme stedet .Vestvik er det offisielle navnet på gården,men det "slo aldri an" i lokal miljøet Den ligger i hvertfall i nærheten av Hestvika (ligger nærmere Børøsundet,men,men).

Dag

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. mai 2008 kl. 12.21

De halvsøsken til din far som du nevner er vel på din farmor Berntine Sofies side ? Har derfor sendt deg en privatmelding med info om 5 halvsøsken til din far på din antatte farfar Abrahams side.
Da Halvord Olderø ( Klubnes ) og Berntine Sofie giftet seg i 1918, var det hans 2. ekteskap, hennes første. Han døde i 1938, ca 76 år gammel, hun var 26 år yngre og levde til 1978, som Marit har funnet. Han ble begravet på Henriksøyas kirkegård i Bispøyan, hun på Eidsmyra. Da hun døde ble hun kalt Klubnes, så det tyder ikke på at hun ble gift flere ganger, men at hun var enke i 40 år ( ? )

Vennlig hilsen
Knut

gj06576

Legg inn av gj06576 » 25. mai 2008 kl. 13.44

Hei.

Tusen takk, dette var moro. Jeg har jo nettopp fått fire mulige nye onkler og en tante. Skal tro om det er mulig å få en oversikt over disses barn (og barnebarn?) også? Jeg skal sikkert en tur på Hitra i løpet av sommeren, og da kunne det være moro å treffe noen av disse folka, mest for å høre om de vet noe om min far og situasjonen ellers, og kanskje få bekreftet familieforholdene skikkelig.

Jeg tolker det slik at private meldinger bruker man når det er snakk om nålevende mennesker? Og er det mulig å få en kikk i kirkebøkene som ikke ligger på nett, og i såfall hvordan og hvor?

At Holbekkvika og Vestvik er samme sted, var en aha-opplevelse som fikk mye til å falle på plass. Men det er ikke riktig at min far solgte til redaktøren fra Trondhjem, for i mellom der var Holbekkvika bebodd (og eiet, vil jeg tro) av min tante Solfrid Jektvik (f. Olsen) med familie. De overtok stedet ca 1955 og flyttet derifra rundt 1960-65 en gang.

Den responsen og svarene jeg har fått, er svært gledelig og jeg er meget takknemlig. :D

Hilsen Fritz

dn09431

Legg inn av dn09431 » 25. mai 2008 kl. 15.13

Det er godt mulig at Solfrid og Sverre Jektvik bodde på Vestvik (Holbekkvika) mens/før de bygde i Hestvika (muligens til1960-?). I allefall kjøpte redaktør Stavseth i Adressa stedet for å bruke det som feriested (noe det fortsatt er). Tror neppe Solfrid kjøpte Vestvik/Holbekkvika i 1955 (mer sannsynlig at hun bodde der (var veldig ung da)).
På en annen side var jo broren, Arnulf eier (på papiret) av Nerlian da han var 4. I virkeligheten var det faren Filip som dreiv den gården fram til svogeren Toralf Nordvik overtok.

Dette var litt info litt utenfor selve tema,og det var kanskje noe du hadde kunnskap om fra før.Tok det med i alle fall.

Dag

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 25. mai 2008 kl. 15.47

Stemmer det Fritz at Personlig melding brukes dersom det er snakk om nålevende. Det kan vi ikke ha åpent på Slektsforum.

Innsyn i kirkebøker som ikke er skanna kan du kanskje få ved å henvende deg til Statsarkivet. Det forutsetter at kirkeboka er innlevert der. Eller ta kontakt med prestekontoret for å undersøke om de kanskje fortsatt sitter med boka hos seg. Forklar hvem du er og ditt forhold til dem du ønsker opplysninger om.

gj07471
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj07471 » 11. august 2008 kl. 1.23

Hei,
Tuvik er et nedlagt småbruk på Fjellværøya, som ligger ca 2,5 km fra Knarrlagsund bru, retning Nordbotn. Etternavnet Bernhof er et gammelt slektsnavn. Han som eide og drev nabogården Kastvik (som Tuvik ble utskilt fra i 1874) het Hans Bernhoft Olsen Kastvik !817-1896.
Hans ene datter Oline Marie Kastvik f.1844 (gift med Anton) fikk fradelt en husmannsplass mellom hovedgården og Tuvik som heter Kastvikhaugen. Hun og hennes søster Hanna f.1846 (gift med Daniel) fikk mange barn og har mange etterkommere som du sannsynligvis er i slekt med. De heter bl.a Nergård, Aukan, Nicolaisen, Dahl, Frostad.

Jeg er født og oppvokst på hovedgården Kastvik og driver Kastvika Gjestehavn og lager et lite gårdsmuseum i fjøset som min bestefar Johan Arnt Lervik bygde i 1910.

Med vennlig hilsen
Eivind Lervik
Kastvik
7242 KNARRLAGSUND

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 16. august 2008 kl. 15.29

takk til Eivind for et innlegg som virkelig binder fortida sammen med dagens forhold.

Min egen interesse for dette området kan virke noe perifer, men alle steder i gamle Fillan herred er innenfor mitt generelle interesseområde. Min mors halvsøster, Reidun Lervik Johnsen, og hennes familie ble bosatt i Tuvika fra ca 1950. Hadde vært interessant å vite hvem som bodde der rett før dem ! Som du nevner er småbruket Tuvika nå nedlagt. Kjørte forbi Kastvika gjestehavn tidligere i sommer, og angrer på at vi ikke tok en tur ned og så på gårdsmuseet ! Det får bli en annen gang, nå når vi vet at det er der.

En del andre punkter som kanskje kan være av interesse i forbindelse med Kastvika/Tuvika:

Elen Olsdatter het ei jente som ble født 6.1.1870 i Leirvika ( Skjæret? ) Foreldre Ole Olsen og Johanne Birgitte Benjaminsdatter. Elen fikk 6 yngre søsken, familien flyttet rundt men havnet til sist på Auknesset, Ulvøya. Elen ble oppfostret hos Peter Pettersen Rønning og Anne C. Olsdatter - de bodde vel i Tuvika til dels ? Elen ble kalt Elen Tuvik, og giftet seg med Ole Lauritz Rasmussen, og de var tjenestefolk i Ulvan i 1900. Antaglig barnløse. Senere flyttet Elen til sin søster Jensine Auknes, som bodde i Kleiva ( Mellom Ulvan og Ulvnesset ) Elen ble gudmor til min mor, som ble født i 1921, og kom med barselsmat da jeg ble født i 1944. Under krigen var det lite av alt å få tak i, da samlet de gamle søstrene urter på heia og tok med seg rundt til gårdene, og så hendte det jo at de fikk litt til gjengjeld, et egg eller en smørkatt kanskje. Elen levde til 1954.

Mormor til Anne C. Olsdatter var vel Johanna Kierstine Bernhoft, som ble oppfostret hos Ole Pedersen fra Akset og Anna Sophia Bernhoft, i Breivika. Johannas foreldre skal ha vært i nær slekt med Anna Sophia, ifølge Hitraboka II, men hva de het, er en info jeg mangler.

Berntine Sofie Tuvik var ikke alene om å bli oppfostret hos Anthon Pettersen og Jørgine Berntine Hansdatter ( de bodde i Kastvika eller Kastvikhaugen ? ) De hadde 2 mindre barn hos seg iflg. folketelling 1900. Jørgine var, som nevnt i et tidligere innlegg, fra den vesle plassen Laukvika på Aksetøya, og hennes far Hans Hændriksen Aksethøy bodde også hos Anthon og Jørgine i 1900, og gamle Hans var til overmål blitt gift med Anthons mor, Anne C. Olsdatter, som da naturligvis var blitt enke. Anthon og Jørgine fikk vel ingen egne barn, men de hadde nok hjerte for andre, og de var vel som steforeldre for Bernthine Tuvik, og jeg vil derfor tro at det var disse 2 som Fritz Tuviks far Anton betraktet som sine besteforeldre. Dessverre vet jeg ikke når Anthon og Jørgine døde.

Vennlig hilsen
Knut Rgnar Ansnes

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 11. oktober 2008 kl. 9.59

Hei

Knut: Johanna Kirstine Bernhoft var datter av Hans Bernhoft og Anne Sofie Løg, og hun var døpt i Dolm kirke. Hun ble nok satt bort som lita fordi mora døde. Johanna var pleiebarn i Breivika i 1801 sammen med Petter Schanke i 1801 (Peder Andreas Colderup Bernhoft Schanke). Jeg regner med at han var søskenbarnet hennes. Petter var datter av Andrea Bernhoft som var gift med Erik Schanke.

Er det noen som vet når denne Johanna døde? Jeg regner med at hun levde i Kastvika livet ut...

Noen har oppgitt på ei nettside at ektemannen Ole Kristensen døde 22. desember 1839, men i farten har jeg ikke funnet oppføringen i kirkeboka.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. oktober 2008 kl. 17.52

Takk for informasjonen om Johanna Bernhoft, Krister. Vet ikke når hun døde. Derimot er Ole Christensen oppført som død 22.12.1839 i kirkeboka for 1841 ( nr. 82 )

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-307

Begravede i Ulvans kirkegård ble ofte oppført "puljevis" med ett eller to års mellomrom.

Knut

19255
Sted: ANKENES

Legg inn av 19255 » 18. oktober 2008 kl. 12.25

Den Johan det her tales om må være Johan Martin (Bernhoft) Hansen som ble født på Kastvikhaugen 25.april 1842 av foreldre Hans Bernhoft Olsen og kone Marit Johansdatter.
Nevnte Johan var døvstum. Gift 24.mars 1879 med Sofie Karoline Karlsdatter. Så vitt jeg kan se var hun født ca 1847 i Skjærbusdalen. De hadde 5 barn hvorav Bernthine Sofie var det yngste. Undertegnede stammer fra Antons søster, Oline Marie Hansdatter og hennes mann, Anton Johannessen, Berget. De hadde 5 barn, hvorav 4 vokste opp.
Min morfar Martin Olaus var den eldste, født 16.oktober 1867. Han reiste nordover og bodde i nåværende Narvik til 1912. han døde i Bergen 1930. Han kalte seg Martin Kastvik. Hans søster Hanna reiste til USA. Søsteren Maren bodde i Skjærbusdalen Gift med Ingebrigt Landevåg. Søsteren Johanna reiste nordover og bodde i Nordreisa. Her omkom hun i 1950-åra i den store rasulykken i Skokkelvik. Det 5.barnet var Mathea, født 1878, døde 1879. Til familien hørte også Olines sønn,Anton Kristian Haugen Lauritsen. Han bodde i Sørreisa.
Hans Bernhoft Olsen ble født i Kastvik 27.januar 1817 og døde samme sted 1.september 1896.Foreldre var Ole Kristensen,Leirvik og Johanna Kristine Hansdatter Bernhoft. Av kirkeboka framgår at Ole Kristensen, Leirvik, og enkeJohanna Kristine Hansdatter Bernhoft, giftet seg senhøstes 1809. De hadde 5 barn. Johanna var første gang gift 1804 med Jacob Larsen, Gjevik. Han døde 1807 før sønnen ble født.De hadde 2 barn:
1.Anna Sophie Jacobsdatter født sommeren 1805. Hun var gift med Jens(Jonas) Knudsen, Sørsæter
2.Jacob Jacobsen født 27.august 1807.Han døde i 1826, 19 år gammel.
Johanna Kristine Hansdatter Bernhoft ble født sommeren 1786 og døde i Kastvik 1837 eller 1838. Skiftet ble avholdt 4.desember 1838.
Kristine Johannas mor ,Anne Sofie Løgh var fra Valderhaugstrand. Hun døde 1790, 40 år gammel Marit Johansdatter ble født i Langvika på Geita i Børsa 24.oktober 1821. Hun døde i Kastvik 18.februar 1894 av alderdoms svakhet.
MvOddmund Frostad
8520 ANKENESSTRAND

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. oktober 2008 kl. 21.51

hei,
leste dette innlegget med stor interesse, og fikk hjelp med noen data som jeg manglet.

Når det gjelder Sofie Karoline Karlsdatter, mor til Berntine Sofie Klubnes, tror jeg vi har hennes konfirmasjon i 1864 her, nederst :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-288

Foreldrene er oppført, men fødestedet får jeg ikke helt tak i, det kan være Stjørdal, men også andre steder som for eks. Sørdalen, Frøya, eller Sørdolm, Hitra. Har ikke funnet dåpen hverken i Stjørdal eller Hitra/Frøya, men nå er kirkeboka for Dolm 1847 nesten uleselig. Derimot står hun ikke i kirkeboka for Sletta, Frøya, og heller ikke i boka for Nedre Stjørdalen.

I 1865 er hun fortsatt på Akset ( Fjellværsøya ) som tjenestepike.

Når det gjelder pleieforeldrene til Berntine Sofie Klubnes, så var vel Anton Pettersen Tuvik en nabo og slektning, mens Jørgine Bernthine Hansdatter også var fra Aksetgrenda på Fjellværsøya ( Laukvika, Aksetøya ) og antaglig kjente godt til Berntine Sofies biologiske mor da begge bodde på Akset.

mvh Knut

gj05619
Sted: GJØLME

Legg inn av gj05619 » 18. oktober 2008 kl. 23.59

Dette vet vel Oddmund, men kan her nevne overnevnte Marit Johansdatters opprinnelse.

Marit var født på plassen Langvika Nordre på Geitastranda av foreldre Johan Enoksen Viggen, f. 1798 i Børsa og hustru Berit Kristoffersdatter Langvik. De bodde her i Langvika ei tid før de flyttet ut. (Geitastrandboka side 402). Berit hadde ei søster, Marit, som ble g.m. Peder Eriksen Kjøren (Ryggen). Berit Kristoffersdatters foreldre var Kristoffer Pedersen Geiten (1765-1858) og hans første hustru Guru Joensdatter Haugan (1761-1832) fra Børsa.

Johan Enoksen var uekte barn av Enok Pettersen Villmann fra Viggja, Teigen og Malena Kristiansdatter Viggen (Stykkjan, Viggja). Enok Pettersen flyttet forøvrig i 1837 til Einarsdalen i Roan med sin familie. (Kilde Børsaboka bd. II)

Geitastrandboka forteller ikke hvor Johan Enoksen dro med sin famile. De dro kanskje til Hitra ?

Mvh John Tore

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. oktober 2008 kl. 1.20

Flott innspill John Tore,

ja da, Johan Enoksen Langviken kom med familien flyttende til Fjellværsøya, og ble boende i Leirvika. Han og kona Beret Kristoffersdatter fra Sør-Geiten fikk 5 barn som jeg kjenner til,
og jeg er en av mange som nedstammer fra barn nr. 2, Kristoffer Lervik. Dermed er jo Oddmund en slektning også !

Knut

dn19444

Legg inn av dn19444 » 19. oktober 2008 kl. 12.03

En mulig teori når det gjelder Sofie Karoline:

30. april 1847 døpes det ei Caroline Oline i Fillan kirke. Datoen stemmer med det som oppgis ved Sofie Karolines konfirmasjon. Fødselsdatoen kan også tydes til 26. mars ved begge oppføringene. Fornavnet er imidlertid forvirrende.

Så til noe som øker sjansen for at dette er en og samme person. Caroline Oline er uekte født, og faren oppgis til Carl Olsen fra Størdalen. Mora er vanskeligere å tyde men jeg satser på at det står Sara Pedersdatter Gjevig. Det ser ut til at dette var moderens tredje leiermål.

Det er jo til og med mulig at fødestedet er Stjørdal. Mora kan ha truffet Carl og født barnet der og kommet til Hitra for dåpen. Spekulasjoner, men uansett en mulighet.

Navneendringen er imidlertid vanskeligere å forklare.

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 19. oktober 2008 kl. 12.12

I forbindelse med vaksineringen i 1857 står det Sofie Caroline. Far er oppgitt å være Carl Olsen. Sofies føde- og oppholdssted er her oppgitt til å være Grindfaret. Dette minner meg om at det var Hans Olsen Myren (Ansnes) som meldte fra til presten om at Sofie Caroline var født utenom ekteskap i 1847, så hun vokste tydeligvis opp på Ansnes også denne jenta.

Krister

dn19444

Legg inn av dn19444 » 19. oktober 2008 kl. 12.14

Oddmund, hvor har du funnet opplysningen om at Jacob Larsen Gjevik døde før sønnen ble født i 1807? Vet du hvordan han døde?

Jeg lurer også på hvor sønnen Jacob døde. Du oppgir at han skal ha gått bort i 1826, men jeg er ikke kar om å finne ham registrert blant de gravlagte på Hitra.

Krister

19255
Sted: ANKENES

Legg inn av 19255 » 19. oktober 2008 kl. 18.03

I følge kirkebokene ble Jacob Jacobsen født 27.august 1807. Skiftesamlingen etter Jacob Larsen ble holdt 8.april s.å.Skiftet etter Jacob Jacobsen, Kastvik ble registrert 25.desember 1826. Boet var netto på 89 Rdl 4 ort 49 skilling. Herav fikk mora Johanna Kristine Bernhoft ved mannen Ole Kastvik 59 Rdl 4 ort 20 skilling og søsteren
Anna Sofie ved mannen Jens (Jonas) Sæter 29 " 4 ort 22 skilling. Boet bestod for det meste av jordeiendommer. Det er tydelig at Jacob Jacobsen har vært godt integrert i familien for han benevnes også Olsen, etter stedfaren Ole Kristensen.
Jeg har ikke notert noen dødsårsak for Jacob Larsen, men jeg har notert at han hadde
skade i ei hoft. Om det kan ha noe med hans bortgang å gjøre,vet jeg ikke.

Mvh
Oddmund Frostad :D :D

dn19444

Legg inn av dn19444 » 19. oktober 2008 kl. 21.34

Hei

Takk for god info. Jeg kan ikke finne dødsfallene til de to Jacob'ene i kirkeboka for Hitra. Når det gjelder Johanna, så døde hun 29. juli 1837.

Krister

Tor Ole Grønvik
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Tor Ole Grønvik » 21. desember 2008 kl. 12.49

Hei Krister

Ser vi har aner fra samme folk som Hans Bernhoft og Ane Sofie Løeg.
Dette gir meg veldig mye på dette som dere har skrevet om her også for mye arbeid er det å finne fra ca dem og til idag også, Håper noen kan hjelpe meg med å finne frem i fra de som jeg skriver og frem til idag også.

Tor-Ole
Mvh

Tor-Ole Grønvik
[email protected]
Tlf: 46418187

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 15. februar 2009 kl. 0.53

Hei !
Jeg viser til et innlegg som jeg har hatt under dette emnet, hvor jeg skrev:

Han ( Johan Enoksen ) og kona Beret Kristoffersdatter fra Sør-Geiten fikk 5 barn som jeg kjenner til

De vi egentlig kjenner til, er jo Marit ( 1821 ) og Kristoffer ( 1834 ) Har fra en kilde fått oppgitt ytterligere 3 navn. Nå har jeg gått ganske grundig gjennom kirkebøkene for Børsa og Hitra uten å finne disse døpt eller konfirmert. Det er jo et langt sprang mellom 1821 og 1834, så det virker kanskje sannsynlig at det skulle være født noen mellom der, eller kanskje være noen dødfødte. Men så lenge jeg ikke finner dem i kirkebøkene, får vi holde oss til de 2 nevnte. Eller er det noen som har info om flere barn ?

mvh Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»