Maren Jacobsdatter (Bugge?) og Hans Lochert

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn16740
Sted: STAKKVIK

Maren Jacobsdatter (Bugge?) og Hans Lochert

Legg inn av dn16740 » 9. mai 2008 kl. 13.03

Maren og Hans Lochert ble gift og fikk datteren Maren Hansdatter Lockert, f. 1790.
Maren Jacobsdatter Bugges foreldre var Jacob Tygesen Borch og Abel K. Simonsdatter.

Jeg har hele tiden trodd at Hans Lockert var Hans Abrahamsen Lockert (f. 1759 - far Abraham Lockert), men dette kan neppe stemme. Hans A. ble gift med Hanna Schelderup og de bodde i Vannvåg. :?

Hans ble gift med Maren, fikk to barn - Maren Hansdatter Lockert, f. 1790 og Malena Catrina. Neste oppføring i kirkeboka er dødsfallet til Hans i 1788.
Maren ble så gift med Svend Ottosen Blix Gram fra Akkarfjord.

Nå lurer jeg altså på hvem Hans Lochert var og hvem som var foreldrene til ham?

Noen som kan hjelpe? På forhand takk. :D

gj01107
Sted: KIRKENES

Re: Maren Jacobsdatter (Bugge?) og Hans Lochert

Legg inn av gj01107 » 10. mai 2008 kl. 1.31

Det er riktig som du sier at det finnes to stykker Hans Lockert i Karlsøy født omkring 1760.

1. Hans Figenschow, døpt 5 Aug 1759 i Karlsøy, foreldre Abraham Lochert og Rebecca Mortensdatter Heggelund:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Vielse: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=22301
FT-1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=397#ovre

2. Hans (Abrahamsen?) Lockert, født ca 1760-1765, uvisst hvor.
Konfirmasjon. Karlsøy, 1781 (nr 4): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Vielse, Skjervøy, 1 Nov 1784: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211
Dødsfall, Karlsøy, 1788: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76

Ved vielsen i Skjervøy blir han omtalt som 'Ungkarl Hans Abrahamsen Lokker af Carlsøe Sogn' og han må ha slått seg ned i Burøysund like etter vielsen, siden dette er bosted ved begge døtrenes dåp og også ved begravelsen hans.
Ved konfirmasjonen i 1781 oppgis han å være 16 år (eller kan det kanskje være 18 år).

Er redd for at dette ikke er til så mye hjelp hva angår å finne ut når og hvor Hans ble født, men jeg antar at han er innflyttet til Karlsøy en gang mellom 1760 og 1780, siden jeg ikke kan finne dåpen hans i Karlsøy.

Forøvrig er kanskje Maren Hansdatter Lockert en av våre felles aner :?: :wink:

Mvh Odd Villy (ex Karlsøyværing)

dn16740

Legg inn av dn16740 » 10. mai 2008 kl. 11.40

Tusen takk for informasjonen. Dette hjalp kjempemye for det finnes en haug med slektslinjer på nettet som bruker Abraham Lockert (gift med Heggelund) som far til begge Hans Lockertene.

Da får jeg altså bite i et eller annet eple og stryke de tidligere oppføringene, blir fint å få det rett.
Det verste er faktisk at jeg har lest en eller annen plass i slektslinja at det finnes en Hans Lockert til, jeg husker bare ikke hvor jeg har lest det, så dermed må jeg gå gjennom alt av notater og sånt. Akkve, akkve.. :roll:

Marens barn som følger min slektslinje er Hanna Lockert Olsdatter som ble gift med Wilhelm Larssøn.
Nå er jeg spent å se om du har samme slektslinje eller ikke, jeg vet at vi har slekt i Kirkenes. :lol:

Tusen takk for hjelp og ha en fin-fin helg.

Eva

gj01107

Legg inn av gj01107 » 10. mai 2008 kl. 13.11

Den Abraham Robertsen Lockert som endte opp som handelsmann på Kvitnes, kom visstnok fra Vesterålen-området. Ifølge Nermo-slekt (se http://nermo.org/slekt/surnames.html ), så var vår Hans Lockert muligens (obsobs, bare muligens) sønn til Abraham Nilsen Lockert, som igjen var sønn til Nils Abrahamsen Lockert.
Berit Abrahamsdatter Lockert, som ble gift med Robert Christensen, skal være en halvsøster til denne Nils, og følgelig var Abraham Robertsen Lockert på Kvitnes søskenbarn til denne Abraham Nilsen Lockert.
Ved skattemanntallet av 1763 finnes der også en Maren Lockert på Kvitnes. Nermo har en teori om at dette er en søster til Abraham Nilsen Lockert (og muligens den som hadde Hans Lockert til oppfostring). Det er mulig at denne Maren var fostermor til Hans, men jeg tror ikke hun kan være søster til Abraham Nilsen Lockert. Dette fordi hun giftet seg i 1763 med Nils Pedersen fra Burøysund, og da ble hun kalt Maren Hansdatter, men det kan iallfall forklare Hans Lockerts tilknytning til Burøysund (kan Maren kanskje ha vært Hans Lockerts kjødelige mor??).

Maren døde i 1784, 57 år gammel: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=111204

Kirkebøker for Dverberg kunne kanskje gitt noen svar, men det ser ut som perioden 1727-1787 gikk med i en brann:
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... d.html#897

Vilhelm Larsen er min tippoldefar og ellers så har jeg en Eva i min database som kanskje kan være deg :roll:
Denne Eva er barnebarn til 'tante Klausine' som min mor pleide si. Min mor hadde en 'flokk' med tanter som jeg aldri rakk å bli kjent med, deriblant Klausine, og jeg har en masse tremenninger i Stakkvika som jeg ikke kjenner (og noen få som jeg kjenner). Kanskje du er en av de ukjente :)

Mvh Odd Villy

dn16740

Legg inn av dn16740 » 10. mai 2008 kl. 16.41

Jeg kom på samme tankene, at kanskje Hans var søskenbarn til Hans, og begynte også lete i den enden. Det ville ha vært en grunn til at Hans havnet i Burøysund.

Jeg har riktignok ikke funnet ut så mye som deg, men vi har alltså tenkt likt. :lol:

Tusen takk for infoen.

Og atter en gang har du rett, jeg er barnebarnet til Klausine, Eva'en du skriver om.
:wink:
Og dermed ble jeg litt nyskjerrig, hvem av søstrene til Klausine er din bestemor? Da blir vel vi tremenninger? Og hvordan i alle dager "havnet" dere opp i Kirkenes?

Vi skal ha slektstreff til sommern med Ingemann og Klausines etterkommere og dermed sitter jeg med en haug unøstede tråder som jeg prøver få i system. Skal prøve få alt i et hefte som slekta kan studere. :?
Gleder meg masse til å møte slekta.

Ønsker deg en super lørdagskveld.

Eva.

gj01107

Legg inn av gj01107 » 10. mai 2008 kl. 19.38

Heisan

Da var det som jeg trodde, at vi var tremenninger :D

Kanskje du kunne ta kontakt med meg på odovesenkrøllalfastartdotno.

Satte meg en gang i tiden det mål at jeg skulle registrere alle etterkommere etter mine oldeforeldre, deriblant Wilhelm Christian Wilhelmsen og Kristine Jensdatter. Kom selvfølgelig aldri helt i mål med dette prosjektet, men jeg har ganske mye på Ingemann og Klausine. Kanskje vi kan utveksle litt informasjon om felles slektninger :wink:

Ellers skal jeg tenke litt mer på Hans Lockert, her er iallfall trolovelse/vielse til Nils Pedersen og Maren Lockert (trolovet 9 Okt 1763, viet 28 Nov 1763): Vielse 1763

Som du ser så blir hun omtalt som 'Pige Maren Hansdtr Lockert', dvs at hun ikke har vært gift før. Hvis hun var mor til Hans, så må han i tilfelle ha vært født utenfor ekteskap.

Mvh Odd Villy

dn16740

Legg inn av dn16740 » 10. mai 2008 kl. 23.29

Jeg skal sjekke opp sporet med Maren Lockert.
Gleder meg til å få oppklaring på denne slektslinja.

Var for første gang innom Da sitt bruker-forum og så denne lenken hvor det også lå svar til meg på dette spørsmålet. Snakke om flaks. :P

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=37060

Thomas FRIIS KONST skriver nesten det samme som deg, men du gjorde det lettere for meg med alle disse lenkene du har lagt ved.

Da skal jeg sette meg ned og skrive en mail til deg. Go'søndag til deg.

Eva

gj06762
Sted: KROKELVDALEN

Legg inn av gj06762 » 11. mai 2008 kl. 20.55

Hei..
Ville bare si at Svend Ottesen Blix Gram ikke er født på Akkarfjord, men på Lanes??
Det er "fruen" som er født der..

Mvh
Heidi Acherfiord

Brukeravatar
Per Nermo
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Per Nermo » 12. mai 2008 kl. 1.18

Den nevnte debatten i Brukerforum på Digitalarkivet (DA) er

debatt nr. 37060: "Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö", på

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... dag=#anker

dn16740

Legg inn av dn16740 » 12. mai 2008 kl. 12.18

Heisann Heidi Acherfjord.

Opplysningen om Svein måtte jeg sjekke med en gang, dette har gått meg hus forbi fordi Svein O.B.Gram er en person som ikke følger slektslinja mi, men som hører til "historien" til Maren.
I mine notater er han oppført i Akkarfjord, tusen takk for infoen, skal rette opp med en gang.

Eva.

dn16740

Legg inn av dn16740 » 12. mai 2008 kl. 12.32

Heisann Per Nermo

Jeg ble så glad for all informasjonen jeg fikk fra alle kanter at jeg helt glemte å lenke opp debattene til hvert forum.
Takker så meget for at du gjorde det. =)

Nå har jeg fulgt opp linja du har laget til Hans Lockert helt frem til John Lochart, spennende. ^^
Fant han til og med i University of St Andrews sider, selv om det ikke var så mange opplysninger om ham.
John var født ca 1587, noe som tilsir at han var 13 da han dro over til Bergen, var han kanskje vel ung til å dra over alene? Jeg har prøvd å finne ut om han hadde følge men fant ikke noe. Jeg har vel kanskje ikke lett på de rette stedene, første gang jeg søker på imigranter.

Sender en takk til deg for all infoen du har lagt ut på siden din.
:lol:

Eva Fagervik

gj07110
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj07110 » 3. juni 2008 kl. 11.26

Hei Eva,

Jeg har også blitt forvirret av alle "Hans Lockert Hansen'e" i min slekt. Her ser du bilde av en av dem :)

Dette er Hans Lockert Hansen, født 8. oktober 1843 på Lanesøyra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj07110
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj07110 » 3. juni 2008 kl. 14.48

hei igjen, Eva...

Hmm - når jeg går inn som anonym bruker ser jeg IKKE bildet jeg har lagt ved, men når jeg logger meg på ser jeg det... Er usikker på om du ser noe i det hele tatt?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 3. juni 2008 kl. 15.13

Bilder og vedlagte filer vises kun for registrerte og påloggede brukere, ikke for andre. Eva er DIS-Norge medlem, så så lenge hun er pålogget Slektsforum så skulle det ikke være noe problem for henne å se bildet.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn16740

Legg inn av dn16740 » 3. juni 2008 kl. 17.30

Det stemte at jeg måtte logge meg inn for å se bildet. Takk for tipset.

For en staselig kar "din" Hans Lockert Hansen var. Skikkelig artig å se bilder av folk så langt tilbake.

Tusen takk for bilde fra deg, og det skal jammen være sikkert og visst at Hans Lockert var et popoulært navn i sin tid.
Som regel ble jo folk oppkalt etter tidligere slekt, og da kan man lure på hva den 1. Hans gjorde for at alle ville kalle opp ungene etter ham. :D

Ønsker dere en flott uke i finværet.

Eva

Svar

Gå tilbake til «Karlsøy»