Serina Olsdatter f ca 1789 gift m Rolv Rasmussen Sommervaal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Serina Olsdatter f ca 1789 gift m Rolv Rasmussen Sommervaal

Legg inn av dn21538 » 23. mars 2008 kl. 19.13

(Har også lagt dette ut under Trondheim)

Jeg søker foreldrene til Serina Olsdatter f ca 1789. Hun døde på Hitra i 1825 jamfør Hitraboka. (Se også Kirkeboka - lenke lengre ned)

Hun giftet seg med Rolv Rasmussen Sommervoll i Vår Frue Kirke 19 februar 1813:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-137 (Øverst på høyre side)

Trenger hjelp til å tyde hva som står. Mener det står at Rolv gifter seg med pigen Serina Olsdatter Hernes eller Wernes?
Er det annen informasjon som kan si noe om hvem for eksemplel hennes far var?
Ettersom de gifter seg i Trondheim, tenker jeg at Serine er født i Trondheim eller omegn men har ikke funnet henne født så langt.

Jeg finner henne ikke i FT 1801. Hvis det stemmer at hun er født ca 1789 er det to Serina Olsdatter som er 13 ved FT i 1801 i Trondheim (ingen i Sør eller nord trøndelag forøvrig).

Jeg synes denne er mest sannsynlig:
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11601&gardpostnr=696&personpostnr=5441&merk=5441#ovre Hun er da Tiænestefolk bare 13 år gammel.
Kan det hende at foreldrene i såfall er døde?

Videre informasjon
Rolv Rasmussen Sommervaal er født i Orkdal og han har jeg ganske god oversikt over familien til.

I 1819 er de på Hitra og Rolv tar over plassen Apallan og de får datteren Lovise Margrete Rolvsdatter Børøsund. Har ikke funnet flere barn.

Jeg mener det er Serina som dør i 1825 36 år gammel. Nr 10 på høyre side (Rolv Sommervaals kvinne:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-138

Da skulle hun være født i ca 1789.
Hitraboka oppgir forøvrig at hun ble født ca 1786.

Takknemlig for all mulig hjelp

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Serina Olsdatter f ca 1789 gift m Rolv Rasmussen Sommerv

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. mars 2008 kl. 0.42

Hei !
Ved Serinas død står det vel Rolv Rasmussen Udseths kvinde ? og det stemmer jo godt med Apallen under Utset, så det er nok riktig person. I Sandstadboka fortelles det ( under Børøsund ) at enkemannen Rolv Rasmussen gifter seg med enka Inger Johannesdatter i 1827, og de får 3 barn. Men dette er vel kjent for deg.
Jeg kan ikke se at det er nevnt flere barn av første ekteskap enn Lovise.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 24. mars 2008 kl. 11.11

Ja det må stemme at det står Utseth. Tusen takk. :D
Hadde ikke tenkt på å se på hvor Apallen ligger under. Veldig fint å få det bekreftet at det er henne. Det må da stemme at Serina er født ca 1789.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. mars 2008 kl. 2.12

I den første lenken tror jeg det står slik som du har tolket det, antaglig står det korporal foran Rolv. Men dette er ikke lett å lese ! Hernes eller Wernes ? Det er en Hernes-gård i Kvenværet, Hitra ( Hitraboka II side 391 ) Men der kan det neppe være ? Ellers er det vel Wærnes i nærheten av hvor du bor, og i Agdenes, og Hærnes er det flere av bl.a. på Frosta.
Serinas forelde kan ha flyttet til Trondhjem - ikke lett å se hvordan du skal kunne finne dem
uten å sjekke kirkebøkene, og muligens Family Search. Antar du har lett etter dåp, men har du prøvd å lete etter hennes konfirmasjon ? Den tjenestepiken på 13 år du fant i ft 1801, kan godt være den riktige, og i så fall er Serina antaglig konfirmert i byen 1 til 4 år senere ...
Tror kanskje ikke det betyr at begge foreldrene er døde, det var mange på den tida som måtte ut å tjene før konfirmasjonsalderen, og selv om begge eller en av foreldrene levde.

Ettersom du har samme etterlysning under Trondheim, kan du kanskje få mer hjelp derfra, det meste tyder vel på at hun er fra det området.

Knut

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 26. april 2008 kl. 11.55

Hei, Line.
Det er ei stund sia jeg så spørsmålet ditt, men jeg har ikke hatt stunder til å gi den ei hjelpende hand før nå. Knut A har jo allerede gitt sitt gode bidrag. Jeg har foreløpig ikke fått sett så mye på Serinas opphav, men jeg minner om at det også er en gård på Agdenes som heter Værnes; Agdenes lå tidligere under Ørland prestegjeld. Du kjenner naturligvis til at Rolf og Serina fikk datra Ingeborg Marta den 29.juni 1813. Hun ble døpt i Vår Frue kirke i Trondheim 29.august samme år (Kirkebok for Vår Frue kirke 1774-1814, s.378). Der står tittelen "Underofficer" på Rolf. Datra Lovise Magrete fikk de jo på Hitra i 1819. Kanskje fikk de flere barn i mellomtida.
MEN det var egentlig oversettelsen av giftemålet til Rolf og Serina i 1813 jeg tenkte jeg skulle hjelpe deg med. Referansen er kirkeboka for Vår Frue kirke 1774-1814,s.271:

Efter Resolution af Regimentschef grev Smettow d 29de Januar 1813 ægtevies i Kirken Corporal Rolf Sommervold med Pigen Serina Olsdatter Wernes d 9de Feb s A, da de begge har ved attester bevist at de har havt de naturlige Kopper samt med Qvitteringer gotgiort, at der er vedbørligen betalt til Kirken, Skolen og alle andre Vedkommende.
At disse i Ægteskab indtrædende Personer ikke ere i forbuden Led beslegtede, ikke heller nu ved noget andet Ægteskabsløfte, denne deres Forening i Ægteskab til Hinder, det bevidner og indestaar vi for som Forlovere og Cautionister.
Jus Henrich Erbe Corporal Hansen

Her er det dessverre ingen opplysninger som kan føre deg nærmere Serinas opphav, men det er jo uansett greit å vite hva som står.
Du får ha lykke til videre. Finner jeg noe, så får du beskjed.
Beste hilsen
Svein Bertil

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 27. april 2008 kl. 15.36

Tusen takk Knut og Svein for bidrag. Flott med "oversettelsen" nå vet jeg i allefall at det ikke er noen hint der til Serinas opphav. Hun er jo vaksinert så kanskje er det noe å se etter.
Konfirmasjonen hennes har jeg prøvd å se etter men har ikke funnet noe i kirkebøkene i Trondheim enda, men de mest aktuelle årstallene mangler.

Værnes på Stjørdal har jeg sjekket, fant ingen aktuelle der.

Hernes på Hitra har jeg tenkt på som aktuell. Rolv kom jo fra Orkdal. Hvorfor dro de til Hitra mon tro. Tror et par av Rolvs brødre også endte opp på Hitra. Men det er vel ikke usannsynlig at Serina kom fra Hitra.

Agdenes har jeg også kikket på og ikke funnet noe i kirkebøkene der.

Nå står det igjen Frosta :?

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 27. april 2008 kl. 21.03

Hei

Hun kan jo faktisk ha kommet fra et annet sted i landet og havnet i Trondheim, for eksempel gjennom slektninger. Det kan være verdt å sjekke Rødø i Nordland hvis du står helt fast. Der er det flere Værnes-gårder.

Krister

dn12611
Sted: VALLERSUND

Legg inn av dn12611 » 29. april 2008 kl. 17.15

Hei

En ide kan være å sjekke Skifte etter Sorine Olsdatter i 1830 på plassen Apallen. Jeg får desverre ikke til¨å få sjekket skiftet for deg nå, kanskje til helga. Men jeg kan opplyse at skifte finnes i skifteprotokoll nr. 12, folio 321 1/2. Kanskje noen andre kan slå opp for deg.

MVH Rune Andre

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 30. april 2008 kl. 8.47

Skiftet kan si noe, god ide. Det finner jeg vel på statsarkivet i Trondheim?

dn12611
Sted: VALLERSUND

Legg inn av dn12611 » 30. april 2008 kl. 17.11

Ja, skiftene finner du på statsarkivet i Trondheim. Er du heldig kan du finne f.eks. hennes ev. søsken som verge på barna.

MVH Rune Andre

7870

Legg inn av 7870 » 30. april 2008 kl. 23.55

Skiftet etter Serina Olsdatter Apallen begynte med registrering 18.desember 1826 og ble avslutta med endelig slutning 15.april 1830. Det forteller en del om innbo, om husdyr og om hvordan Serina gikk kledd, og det er jo interessant, men skiftet gir dessverre ingen slektsmessige opplysninger, bortsett fra at de igjenlevende arvingene var enkemannen Rolf Rasmussen og datra Lovise Margrethe Rolfsdatter. Innbo og løsøre ble verdsatt til 26 riksdaler og 12 skilling. Rolf solgte stuahuset på Apallen for 16 riksdaler, og da skifteomkostningene ble trukket fra, ble det 18 riksdaler 2 ort og 10 skilling på hver av de to arvingene.
Det kan absolutt være grunner til å lese skiftet, men mange slektsopplysninger er det dessverre ikke å hente der, heller. Du har funnet ei slektshistorisk nøtt å knekke her, Line. Spennende.

Svein Bertil

PS Jeg har ikke vært på Statsarkivet i Trondheim og lest arveskiftet etter salig Serina. Jeg har benytta meg av Kystmuseets ganske rikholdige kildesamling i Fillan. Der finnes alle skifter fra Fosen på mikrofilm.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. mai 2008 kl. 11.07

Lovise Margrethe Rolvsdatter ble gift på Hitra og bodde i 1865 i Børøysundet, oppgitt født i prestegjeldet. Her må vel dåpen være ( nr. 35, høyre side ) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26

Fadderne synes å være fra et høyt samfunnslag på Hitra, men det er vel ingen indikasjon her på at noen av dem var hverken fra Rolvs eller Serinas slekt ? Hva med sistemann, Søren ... er det også en Parelius ?

Knut

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 3. mai 2008 kl. 14.19

Hei, Interessant spørsmål dette. Jeg hadde ikke tenkt noe over hennes faddere, men Parelius slekta er jo som du sier fra et høyt samfunnslag. De er i allefall ikke fra Rolvs famile, han kom fra Orkdal (Sommervoll) og hans forfedre kom fra Lom.

Jeg fikk en ide om at det var en Parelius som var prest i Værnes kirke, men det tror jeg var et århundre tidligere. jeg har gått igjennom Stjørdalsboka for Værnes igjen nok en gang men finner henne ikke der.

Jeg tror at kanskje Rolvs familie egentlig var fra et høyere samfunnslag så kanskje er det derfor at Parelius er faddere, men det er kanskje litt spesielt at det er så mye som tre, hvis det var en gest så hadde det vel vært andre faddere som var venner eller familie?

Det er jo et sted Hernes på Hitra. Kan det være mulig at Serina kom derfra? Er det noe som kjenner noe til dette stedet?

7870

Legg inn av 7870 » 3. mai 2008 kl. 20.39

Jo, Line, gården Hernes kjenner vi jo naturligvis godt til. Den ligger helt vest på "fast-Hitra", og først på 1800-tallet var det, som du kan lese i Ft 1801, tre bruk der. På det ene gårdsbruket bodde Ole Guldbrandsen, kona Ingebor Olsdatter og barna deres. Jeg mener fortsatt at det står "Wernes" i kirkeboka for VF kirke i 1813, men jeg kan jo ta feil. Det er jo mulig at hun var fra Hernes, men hun er altså ikke nevnt der i 1801. Det er naturligvis interessant at Serina døpte si eldste datter for Ingeborg - det samme navnet som vi finner på husmora på Hernes. Kan det være oppkalling. Jeg minner også om at et par husmannsfolk under Vernes i Agdenes (feilskrevet som "Nernæs" i digitalutgaven av folketellinga 1801) også het Ole og Ingeborg. Det kan nevnes at i skiftet etter Serina Olsdatter Apallan, var et av skiftevitnene fra Hernes, men det har trulig ingen ting med Serinas opphav å gjøre.
Nei, nøtta er nok like hard som før, den.
Mvh
Svein Bertil

Brukeravatar
dn21538

Legg inn av dn21538 » 4. mai 2008 kl. 17.00

Tusen takk Svein Bertil for dine innspill. Skiftet er interessant. Hvorfor skulle det ta fire år mon tro.

Mora til Rolf het Ingeborg så det er vel derfra det navnet kommer fra.

Mvh Line

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. mai 2008 kl. 23.50

Interessant dette, og frustrerende ! Jeg har selv et par uløste slektsgåter fra denne perioden.
Serina var et svært så sjeldent navn også på Hitra rundt 1801 ( Kfr. samme etterlysning under Agdenes ) men det var noen, bl.a. i Kvenværet.
De 3 brødrene Ole, Morten og Rolv Rasmussen kom alle fra Orkdal ( Gilddalen under Sommervold ) og til Utset på Hitra. ( Kilder: Sandstadboka m.fl. ) Ole kjøpte deler av gården Nesset i 1812, og ble året etter gift med en annen orkdaling, Marit Iversdatter Halsteinli, som antaglig kom til Fjellvær sammen med foreldrene ca 1802. Paret havnet etterhvert på Moa, en av Selvåggårdene på Ulvøya, og har MANGE etterkommere. Den tredje broren, Morten, kjøpte gården Rabben i 1820, men han forlot også Utsetgrenda etter at han 5.11.1820 ble gift med dattera på den største gården nedi Fillan, Gjertrud Johansdatter. Som enkemann ble han få år senere gift med Pauline Isaksdatter Ansnes, og de solgte snart Fillan-gården og satte bo på Ansnes. Morten døde i 1842, barnløs.
Disse to fant sine koner på Hitra, men Rolv kan likevel ha funnet Serina annet sted.
Kanskje verdt å sjekke tipset om Rødøy i Nordland eller granske kirkeboka for Ørlandet ( Værnes i Agdenes )
Fadderne i 1819: Kaasbøl var vel sorenskriver på Fjellvær i denne perioden.

Mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. mai 2008 kl. 22.33

Et par korreksjoner til siste innlegg:

1. Line har bekreftet overfor at hun alt har sett på kirkebøkene vedr. Værnes, Agdenes. Unnskyld !
2. En fjerde bror, Jon Rasmussen, kom også til Utset, se Sandstadboka side 33.

Dessuten er vel ikke Serina så sjeldent som jeg fikk det til, mange varianter finns også, Serine, Serianna/e osv.

Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»