Anders Andersen Kamulas mor i Finland

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
dn21324
Sted: HAMMERFEST

Anders Andersen Kamulas mor i Finland

Legg inn av dn21324 » 16. april 2008 kl. 18.56

Er det noen som kan sitte med opplysninger om min tippoldemor i Finland, som var gift med Anders Henriksen Kamula. Deres sønn Anders, som er min oldefar, er født 28.9 1841. Jeg vet ikke hvor i Finland de bodde, men det er nærliggende å tro at det kan være et eller annet sted i Tornedalen.
Det er av stor interesse å få navnet hennes, da det kun er henne av mine tippoldeforeldre jeg mangler opplysninger om.

Knut Fagerhaug
Hammerfest

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Anders Andersen Kamulas mor i Finland

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. april 2008 kl. 21.43

Tror nok du får bedre respons på dette hvis du legger det inn under "Etterlysninger"

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 17. april 2008 kl. 17.21

Hei :)

Da ble det flyttet til rett plass...

Vet ikke om du har vært innom Genealogiska Samfundet i Finland sine websider ?

Her kan du bl a søke i databasen over kirkebøkene.

http://hiski.genealogia.fi/hiski/k8aevi?se+*+kastetut

Fant flere Kamula og Anders der...
Vennlig hilsen Gry

dn21324

Legg inn av dn21324 » 17. april 2008 kl. 19.42

Jo, jeg har vært innom Genealogiska Samfundet i Finland sine websider, og funnet at en Anders Kamula fikk 3 barn med ei med navnet Elsa Kaisa. De fikk 2 tvillinger som var døde samme dag de var født, og som var født ganske nøyaktig 1 år før Anders ble født.
Ellers fikk de ei datter ca. 4 år senere, men Anders står ikke nevnt.
Elsa Kaisa kan muligens ha vært mor til Anders, men i så tilfelle har Anders enten ikke blitt døpt eller så har han blitt døpt et annet sted enn Pulkkila.
På de øvrige med navnet Anders Kamula stemmer ikke årstallene. Men denne Elsa Kaisa er selvsagt en interessant person, så lenge man ikke har fått noen oppklaring.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 19. april 2008 kl. 0.44

Har du noen navn på etterkommere til Anders? De brukte jo ofte besteforeldres navn på barna osv.?
Hilsen fra Marianne

dn21324

Legg inn av dn21324 » 19. april 2008 kl. 9.13

Anders ble 27.3 1872 gift i Alta med Sara Kaisa Mathisdatter Mathilassi (I denne forbindelsen fant jeg farens navn). De fikk tilsammen 10 barn. Det første barnet het Elsa Kathrina, som bare ble 2 år og 7 måneder. Det 6. barnet het Else Gretha.
Hvis disse ble oppkalt etter sin bestemor, kan det være en bra sjanse for at den Elsa Kaisa jeg har funnet kan være min tippoldemor. Jeg får prøve å finne ut noe mer om henne.

Tusen takk for tipset, Marianne.

Mvh Knut

gj03875
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj03875 » 19. april 2008 kl. 9.36

Hei! :D

Det er kanskje litt bedre å finne dem her?

http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm

Mvh Lisbeth

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 19. april 2008 kl. 10.54

Hei Knut,
Jeg har masse slekt som bodde i Norrbotten, mye rundt grensen Sverige/Finland og hjelper gjerne.

Kan du nevne litt hvor du finner Anders og Elsa? Og gjerne ramse opp (i rekkkefølge) navnet på barna du har funnet. Elsa var ikke av de vanligste navna, så der er du 'heldig' :) Tradisjonen med oppkalling var sterk. Gretha/Margaretha var samme, som Kajsa og Katarina.

Ja, står det Finland kan det like gjerne være Tornedalen. Mye å finne på SVAR Riksarkivet i Sverige. Noe er gratis annet må du ha abn. på.
Hilsen fra Marianne

dn21324

Legg inn av dn21324 » 19. april 2008 kl. 14.59

Hei Marianne

Her fant jeg Anders og Elsa Kaisa:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/pfg5eb

Der står navnene på barna til Anders og Elsa Kaisa.

Anders og Sara Kaisa (mine oldeforldre) fikk følgende barn:
Elsa Kathrina, Anders, Johan Anton, Hans Mathias (min bestefar), Peter, Else Gretha, Anna Kathrine, Herman, Marie Emilie og Herman. Førstnevnte Herman ble knapt 2 år.

Mange takk for at du er villig til å hjelpe.

Mvh Knut

dn21324

Legg inn av dn21324 » 19. april 2008 kl. 15.55

Har nå funnet at Anders Erikson Kamula og Elsa Kaisa Påhlsdatter Taipalenmãki ble gift 27.9 1839 i Pulkkila.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... k26/22.htm

Har opplysninger fra vielsen med Sara Kaisa om at Anders Andersen Kamulas far het Anders Henriksen Kamula. Det er mulig at dette har blitt nedskrevet feil i kirkeboka.

Så jeg har ikke gitt opp håpet om at jeg har funnet svaret.

Takker alle for all hjelp så langt.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. april 2008 kl. 0.55

Det var helt ukjent område, men navnene forteller kanskje noe om forfedrene :) Finner utflyttingslister fra Pulkkila. Der kan det kanskje stadfestes at det er "dine" som flyttet nordover, evt. til hvor, kanskje det skjedde etappevis? Ser ut som man kan bla seg bakover i disse bøkene.
Hilsen fra Marianne

dn21324

Legg inn av dn21324 » 20. april 2008 kl. 10.55

Ser i kirkeboka for Alta at da Anders (min oldefar) giftet seg med Sara Kaisa i 1872, var han oppgitt å være født i Piippola. Et sted med navnet Piippola ligger like ved Pulkkila, ca. 10 mil sør for byen Oulo. Men jeg har ikke funnet noen kirkebok for Piippola med dåp på det aktuelle tidspunket (1841). Der kan løsningen ligge.
Her må man ta et aldri så lite forbehold. Det finnes nemlig et lite sted i Tornedalen som også heter Piippola. Men ettersom navnet Kamula er å finne i Pulkkila, er det vel mest nærliggende å tro på det første muligheten.
Dersom løsningen ligger i det første alternativet, er det vel bare to muligheter:
Hvis Elsa Kaisa ikke er moren, må det ha bodd to med navnet Anders Kamula i samme området, eller så har han vært født såkalt "uekte".

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 20. april 2008 kl. 15.30

Hei, utfordringen er at der var så mange steder som hadde samme navn ord som ender på berg, plass, vik, bakke osv. Disse navnene igjen var endelse til enten et personnavn, beliggenhet eller spesielle kvaliterer i landskapet. I tillegg kunne man se at navn ble kortet ned, Mathilassi til Lassi. Mange bodde ikke så lenge hvert sted, og hadde "etternavn" etter hvor de bodde akkurat da, så det var egentlig ikke 'etternavnet'. Om du finner fødselsdato-år som stemmer på en annen gård skulle du se på navn som ble brukt i familien, spesielt de som ikke var så mye brukt som Lisa, Caisa, Maria osv. Der er også sååå mange som heter Anders og Henrik!!! (Jeg leter selv etter forfedre til en f. ca. 1842, men han slo seg ned i Ofoten).

Elsa ble kanskje døpt Elisabet eller Lisa, ved søk i HISKI kommer Lisa og Elisabet opp som likestillte navn. Jeg holder en knapp på Lisa Caisa :roll:

Har du sett på DIS Finland sine sider? Om du har bidrag til DIS-treff i Norge får du passord til svenske, finske og danske databaser. Jeg gjorde et søk på Kamula men var ikke treff på det.

Jeg søkte på Anbytarforum i Sverige, der kan du søke på navn etc. Du går til Så här söker du og Sökning i forumet, Nyckelordsökning. Du kan legge inn et etternavn/stedsnavn f.eks. og der er treff på Piippola bl.a.

Nå må jeg ut i fineværet :)
Hilsen fra Marianne

dn21324

Legg inn av dn21324 » 21. april 2008 kl. 19.53

Hei Marianne
Du har rett i det med navneforandringer. Heldigvis har man i dette tilfellet Anders' fødselsdato å kontrollere opp mot.
Har ikke forsøkt DIS Finland sine sider ennå, men jeg får gjøre et forsøk. Har vært innom Anbytarforum i Sverige, men uten resultat.
Har tenkt å forsøke en etterlysning på Sara Kaisa Mathisdatter Mathilassis bestemor på morsiden (min tipptippoldemor). Hun bodde i Karungi i Sverige.

Mvh Knut

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»