Johanne Langvæg fra Espedalen druknet i Drammenselven
Moderator: MOD_Oppland
Johanne Langvæg fra Espedalen druknet i Drammenselven
Ifølge etterkommere i USA druknet Johanne i Drammenselven en gang før 1934, for i
dette året døde hennes tvillingsøster Anna i USA, og på den tid var Johanne borte.
Siden Johanne var gift med Hans Langvegg og var født (5. august 1869) i Espedalen som datter av John Nilsen Borgard og Rønnøg (Rønnaug) Pedersdatter Sagranden, gjetter vi på at hun bare var på besøk i Drammensdistriktet, men bodde et annet sted.
Langvæg er jo også typisk Espedalen-navn.
Har noen hørt noe om den triste historien at hun (på våren?) gled på elvekanten under
flom, falt i elven og druknet?
Drammenselven renner som kjent fra Vikersund til Drammen gjennom mange kommuner,
men vi har hittil ikke funnet noe i Drammen og omegn.
Har noen en indikasjon på at Johanne besøkte sin tvillingsøster i USA i kortere eller
lengre tid?
dette året døde hennes tvillingsøster Anna i USA, og på den tid var Johanne borte.
Siden Johanne var gift med Hans Langvegg og var født (5. august 1869) i Espedalen som datter av John Nilsen Borgard og Rønnøg (Rønnaug) Pedersdatter Sagranden, gjetter vi på at hun bare var på besøk i Drammensdistriktet, men bodde et annet sted.
Langvæg er jo også typisk Espedalen-navn.
Har noen hørt noe om den triste historien at hun (på våren?) gled på elvekanten under
flom, falt i elven og druknet?
Drammenselven renner som kjent fra Vikersund til Drammen gjennom mange kommuner,
men vi har hittil ikke funnet noe i Drammen og omegn.
Har noen en indikasjon på at Johanne besøkte sin tvillingsøster i USA i kortere eller
lengre tid?
Jens L H
Re: Johanne Langvæg fra Espedalen druknet i Drammenselven
Hei Jens
Har sett litt på saken.
Veit ikke om du har dette fra før...
Johanne fikk en bror med navn Peter Johnsen Borgaard 24 august 1872; dåp nr 125
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Johanne skal også ha en bror med navn Ole Jonsen Borgaard, men han har jeg ikke funnet mer om.
PS: Skal også lete litt med rundt Johanne og hennes død.
Mvh Thomas

Har sett litt på saken.
Johanne fikk en bror med navn Peter Johnsen Borgaard 24 august 1872; dåp nr 125
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Johanne skal også ha en bror med navn Ole Jonsen Borgaard, men han har jeg ikke funnet mer om.
PS: Skal også lete litt med rundt Johanne og hennes død.
Mvh Thomas
Hei igjen
Kanskje dette minnesmerke kan gi noen spor?
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1113822
Er oppført flere av Borgaard/Langvæg slekten fra Fron på denne steinen. Har ikke full liste så kan dessverre ikke sjekke for deg.
Mvh Thomas

Kanskje dette minnesmerke kan gi noen spor?
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1113822
Er oppført flere av Borgaard/Langvæg slekten fra Fron på denne steinen. Har ikke full liste så kan dessverre ikke sjekke for deg.
Mvh Thomas
Hei Thomas!
Tusen takk for svar ang. vårt Langvæg-mysterium.
Vi hadde forespørselen ute, men geografisk på Drammensdistriktet, helt fra 30. november uten svar, så det
var veldig stas å få svar - NB for aller første gang, så vi er noviser på Slektsforum.
Gravsteinen på Gravholmen i Espedalen skal vi fingranske såsnart det i mai blir en snøfri tur oppover.
De andre personene har vi møysommelig gravd frem fra kirkebøker etc. Men hverken Hans Langvæg eller Johanne finnes, derfor mistanken om at de kan ha vært ute av rullene pga opphold i USA.
Med avreise kommende mandag skal vi i april besøke de menneskene i Minneapolis som har bedt oss finne Johanne, og da håper vi å få en eller annen liten ekstra-informasjon som kan føre søket videre.
Vennlig hilsen
Jens L Hostvedt - og Elin
Tusen takk for svar ang. vårt Langvæg-mysterium.
Vi hadde forespørselen ute, men geografisk på Drammensdistriktet, helt fra 30. november uten svar, så det
var veldig stas å få svar - NB for aller første gang, så vi er noviser på Slektsforum.
Gravsteinen på Gravholmen i Espedalen skal vi fingranske såsnart det i mai blir en snøfri tur oppover.
De andre personene har vi møysommelig gravd frem fra kirkebøker etc. Men hverken Hans Langvæg eller Johanne finnes, derfor mistanken om at de kan ha vært ute av rullene pga opphold i USA.
Med avreise kommende mandag skal vi i april besøke de menneskene i Minneapolis som har bedt oss finne Johanne, og da håper vi å få en eller annen liten ekstra-informasjon som kan føre søket videre.
Vennlig hilsen
Jens L Hostvedt - og Elin
Jens L H
Hei igjen
Har sjekket litt mer, og funnet ut at Johanne Borgaard byttet navn etter hun giftet seg med Hans Paulsen Langvæg. I FT 1900 heter hun Johanne Paulsen;
http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.e ... stnr=12992
De giftet seg i 1894; par 7
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Som dere ser har Johanne og Hans fått 2 barn, men fødselsårene på disse er feil i FT 1900.
Her er Rønnaug f. 19 mai 1894; pige nr 11
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Her er John født 31 januar 1896; gutt nr 7
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Mvh Thomas

Har sjekket litt mer, og funnet ut at Johanne Borgaard byttet navn etter hun giftet seg med Hans Paulsen Langvæg. I FT 1900 heter hun Johanne Paulsen;
http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.e ... stnr=12992
De giftet seg i 1894; par 7
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Som dere ser har Johanne og Hans fått 2 barn, men fødselsårene på disse er feil i FT 1900.
Her er Rønnaug f. 19 mai 1894; pige nr 11
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Her er John født 31 januar 1896; gutt nr 7
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Mvh Thomas
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
Synd du reiser på mandag for jeg skal på hytta i Espedalen i påsken, og kunne sendt deg 2 bøker som nevner masse om Rønnaug og hennes familie. Bøkene er å få kjøpt også på Espedal Handel.
Her har jeg hjulpet en person med folk fra Espedalen og i linken finner du navn på bøkene :
Lenke her

Synd du reiser på mandag for jeg skal på hytta i Espedalen i påsken, og kunne sendt deg 2 bøker som nevner masse om Rønnaug og hennes familie. Bøkene er å få kjøpt også på Espedal Handel.
Her har jeg hjulpet en person med folk fra Espedalen og i linken finner du navn på bøkene :
Lenke her
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Tips : Ta kontakt med Tor Megrund som har innlegg under linken over.
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Johanne og tvillingsøster Anne, født 06.08.1869 og døpt 03.07.1870 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
En bror av dem, Hans, skal ha reist til Laros i Wisconsin i flg Megrund sin bok.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
En bror av dem, Hans, skal ha reist til Laros i Wisconsin i flg Megrund sin bok.
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Rønnaug med sin første mann og barna i FT1865 i Espedalen :
Lenke her
Hun fikk 3 barn med Hans Paulsen som Thomas har nevnt.
Både Rønnaug og hennes 2 menn er gravlagt på Gravholmen i Espedalen. I alt 13 barn og 9 voksne ble gravlagt her i tiden 1850-55. Enkle gravminner; Ofte bare ei fjøl eller en stein uten navn. Petter Johnsen Borgaard døde i 1939 og hans gravminne står intakt i dag og er avbildet i hht boka "Nikkelverket i Espedalen" av Iver Forseth. Også bilde av stua som Rønnaug bodde er avbildet i samme bok ( se mitt vedlegg, litt skjevt.. men vær innlogget)
Den andre boka som jeg henviste til i tidligere innlegg "Espedalen" - Peder Megrund forteller er meget interessant også, men vær obs at den inneholder mye feil vedr navn...
Lenke her
Både Rønnaug og hennes 2 menn er gravlagt på Gravholmen i Espedalen. I alt 13 barn og 9 voksne ble gravlagt her i tiden 1850-55. Enkle gravminner; Ofte bare ei fjøl eller en stein uten navn. Petter Johnsen Borgaard døde i 1939 og hans gravminne står intakt i dag og er avbildet i hht boka "Nikkelverket i Espedalen" av Iver Forseth. Også bilde av stua som Rønnaug bodde er avbildet i samme bok ( se mitt vedlegg, litt skjevt.. men vær innlogget)
Den andre boka som jeg henviste til i tidligere innlegg "Espedalen" - Peder Megrund forteller er meget interessant også, men vær obs at den inneholder mye feil vedr navn...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen Gry
Gry Onarheim Dahlmo skrev:Rønnaug med sin første mann og barna i FT1865 i Espedalen :
Lenke her
Kjempebra Gry

Må bare rette litt på deg... Det vare Johanne ( Rønnaugs datter) som fikk 3 barn med Hans Langvegg Paulsen. Rønnaug fikk barn med en annen Hans..
Mvh Thomas
- Gry Onarheim Dahlmo
He, he, går litt fort i svingene, bra du så det, Thomas
Rettelse : Rønnaug og John Nilsen Borgard fra Østre Gausdal fikk tvillinger i 1869 og en sønn i 1872.
Rønnaug og Hans Olsen Sveine ( kalt Hans Lomvær da han var i fra Lom )fikk 6 barn i tiden 1852-64 i hht boka fra Forseth.
Rønnaug var fra Ruste og født 8. april 1827 i Ruste og kom til Espedalen som reingjeter for verket, ved Venlia ( der er det fortsatt reinflokker å se på denne tida
)
Hun var assistent, når det gjaldt nesten alt av arbeid, for verksmester Forbes, han med ulver som andre hadde hunder
Rett og slett ei drivandes dyktig kvinne som aldri ofret seg ...

Rettelse : Rønnaug og John Nilsen Borgard fra Østre Gausdal fikk tvillinger i 1869 og en sønn i 1872.
Rønnaug og Hans Olsen Sveine ( kalt Hans Lomvær da han var i fra Lom )fikk 6 barn i tiden 1852-64 i hht boka fra Forseth.
Rønnaug var fra Ruste og født 8. april 1827 i Ruste og kom til Espedalen som reingjeter for verket, ved Venlia ( der er det fortsatt reinflokker å se på denne tida

Hun var assistent, når det gjaldt nesten alt av arbeid, for verksmester Forbes, han med ulver som andre hadde hunder

Rett og slett ei drivandes dyktig kvinne som aldri ofret seg ...
Vennlig hilsen Gry
Hei -
jeg har fulgt litt med på denne letingen etter Johanne Langvæg, og vil bare nevne en "flyvetanke" jeg fikk ang. forbindelsen mellom Espedalen og Drammensdistriktet. Peder Olsen Megrund (1840-1929), en av brødrene kjent som "Megrundsprestene", var sogneprest og prost i Skoger ved Drammen. Du finner ham her i folketellingen 1900 under Strømsgodsets sogn Skoger. Han var tidligere prest i Loppa, og var gift med Anne Sofie Thoresen (søster av Henrik Ibsens hustru). Når han flyttet til Skoger, vet jeg ikke, men det var etter 1875. I husholdningen i Skoger var også søsteren Helene Olsdatter Megrund.
Du finner Megrundprestene omtalt i Petter Megrunds bok og i Forseths bok om Verket.
Som sagt, dette er bare en flyvetanke, men det er i alle fall en forbindelse mellom Espedalen og Drammen.
jeg har fulgt litt med på denne letingen etter Johanne Langvæg, og vil bare nevne en "flyvetanke" jeg fikk ang. forbindelsen mellom Espedalen og Drammensdistriktet. Peder Olsen Megrund (1840-1929), en av brødrene kjent som "Megrundsprestene", var sogneprest og prost i Skoger ved Drammen. Du finner ham her i folketellingen 1900 under Strømsgodsets sogn Skoger. Han var tidligere prest i Loppa, og var gift med Anne Sofie Thoresen (søster av Henrik Ibsens hustru). Når han flyttet til Skoger, vet jeg ikke, men det var etter 1875. I husholdningen i Skoger var også søsteren Helene Olsdatter Megrund.
Du finner Megrundprestene omtalt i Petter Megrunds bok og i Forseths bok om Verket.
Som sagt, dette er bare en flyvetanke, men det er i alle fall en forbindelse mellom Espedalen og Drammen.
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
- Gry Onarheim Dahlmo
Supert, Siri
Jeg tenkte og tenkte på en forbindelse til Drammen, men endte bare opp med Bamble og verket der ....
Spennende å se om det var hos "Megrundsfolkene" ho Johanne var på visitt hos

Jeg tenkte og tenkte på en forbindelse til Drammen, men endte bare opp med Bamble og verket der ....
Spennende å se om det var hos "Megrundsfolkene" ho Johanne var på visitt hos

Vennlig hilsen Gry
Tusen og tusen takk til Thomas, Gro og Siri for all interesse i vårt mysterium om
Johanne Langvegg Paulsen.
Dette i all hast før vi imorgen reiser til USA og vil også treffe Johannes slektninger og
gleder oss veldig til å fortelle dem om fremskrittene i ettersøkingen.
Etter det vi nå har fått vite av dere, er vi temmelig sikre på at det skal gå an
å lete seg frem til damen, når vi gir oss litt mere tid.
Ikke minst skal det være moro å fortelle amerikanerne hvilken flott hjelp vi har fått fra organisasjonen DIS i denne saken.
Vi kommer tilbake i begynnelsen av mai, men er selvsagt også meget takknemlige for alt som måtte dryppe inn av nye infoer i mellomtiden.
Vennlig hilsen Jens (L Hostvedt)
Johanne Langvegg Paulsen.
Dette i all hast før vi imorgen reiser til USA og vil også treffe Johannes slektninger og
gleder oss veldig til å fortelle dem om fremskrittene i ettersøkingen.
Etter det vi nå har fått vite av dere, er vi temmelig sikre på at det skal gå an
å lete seg frem til damen, når vi gir oss litt mere tid.
Ikke minst skal det være moro å fortelle amerikanerne hvilken flott hjelp vi har fått fra organisasjonen DIS i denne saken.
Vi kommer tilbake i begynnelsen av mai, men er selvsagt også meget takknemlige for alt som måtte dryppe inn av nye infoer i mellomtiden.
Vennlig hilsen Jens (L Hostvedt)
Jens L H
Ser at du jobber med historien til en av mine gammle sammbygdinger, Johanne Langvæg: jeg er født å oppvåkst i Espedalen, å hørte far fortelle mye om to av søsknene til Johanne. De bodde jo i Espedalen hele livet, å han husket begge. Ser noen nevner Petter Bårregård, men han hadde også en søster Petra som var mye omtalt hjemme. Hun skulle vistnokk ha en datter som dro til Amerika. Sitter på alle gamle papirer etter min bestefar Peter, han som har skrevet boka om Espedalen, der er det nokk en del beskrevet om disse folka. Har hytte i Espedalen, så kommer du på de kanter, så ta gjerne kontakt så kan vi se hva som finnes i de gammle papirene.
Hilsen Tor Megrund. Mail [email protected] Mob 90841138
Hilsen Tor Megrund. Mail [email protected] Mob 90841138
- Gry Onarheim Dahlmo
Hyggelig å se deg her i gjen på Slektsforum, Tor
Dette var jo fantastisk service til Jens. Håper på gjensyn i Essdala i sommer...

Dette var jo fantastisk service til Jens. Håper på gjensyn i Essdala i sommer...
Vennlig hilsen Gry
Bare hyggelig om jeg har har noe å bidra med. Mener å ha hørt at det finnes bilde av gammle Petra hos noen i Espedalen, dette skal jeg undesøke litt. Så må du ta en tur innom hytta når du er i dalen.
Hei til Tor -
dette styrker mitt "hunch" om at Johanne Langvæg var på besøk hos "Megrund-presten" i Skoger da hun druknet....
dette styrker mitt "hunch" om at Johanne Langvæg var på besøk hos "Megrund-presten" i Skoger da hun druknet....

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
Men hun kan ikke ha bodd i Espedalen, jeg har ikke hørt henne nevnt noen gang. Men Peter å Petra var jo godt kjent av alle. Petra bodde en tid på en nabogård hjemme, datidens eldreomsårg, mulig hun døde der å. Peter kom på pleiehjemmet, meget syk, å døde der.
Men Johanne kunne godt ha vert på besøk hos andre espedøler i Drammen ja. Må ta meg en tur på Maihaugen å se om jeg finner skriftene etter presten, kanskje noe kan vere nevnt der.
Men Johanne kunne godt ha vert på besøk hos andre espedøler i Drammen ja. Må ta meg en tur på Maihaugen å se om jeg finner skriftene etter presten, kanskje noe kan vere nevnt der.
Har jobba litt med mine kontakter i Gausdal, å Halvard Stubberud på 92 har mye opplysninger om dette. Petra halvsøster til Johanne bodde hjemme hos hans familie da hun døde. Om du får det til, kunne vi dra å besøke han en gang.
Hei!
Johanne var min bestemor. Hun var gift med med Hans Paulsen Langvæg,men de brukte ikke Langvæg, de kalte seg bare Paulsen.
De flyttet ned til Østlandet. Først til Kristiania, hvor min bestefar fikk arbeid på NSB. Siden flyttet de, ikke til Drammen, men til Galleberg i Sande kommune, hvor min bestefar ble banevokter. Det er riktig at hun druknet i elva, men det var ikke Drammenselva, men elva Bremsa som rennder gjendom Sande.
I kirkeboka står det at hun vasket klær i elva, gled på en sten og falt uti og druknet. Min far Ingvald Paulsen var bare 2 år da dette hendte.
Hilsen Anne-Lise Ekeland (født Paulsen)
Johanne var min bestemor. Hun var gift med med Hans Paulsen Langvæg,men de brukte ikke Langvæg, de kalte seg bare Paulsen.
De flyttet ned til Østlandet. Først til Kristiania, hvor min bestefar fikk arbeid på NSB. Siden flyttet de, ikke til Drammen, men til Galleberg i Sande kommune, hvor min bestefar ble banevokter. Det er riktig at hun druknet i elva, men det var ikke Drammenselva, men elva Bremsa som rennder gjendom Sande.
I kirkeboka står det at hun vasket klær i elva, gled på en sten og falt uti og druknet. Min far Ingvald Paulsen var bare 2 år da dette hendte.
Hilsen Anne-Lise Ekeland (født Paulsen)