Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: HORTEN
Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen
Dåp Ole Gunnersen/Gundersen:
Løpenr: 44
Kirke: Biri kirke
Barnet født: 04.11.1816
Barnet døpt: 08.11.1816
Barnets fornavn: Ole
Barnets etternavn: Gundersen
Farens fornavn: Gunder
Farens etternavn: Olsen
Farens stand, stilling: Inderst paa Feiring
Morens fornavn: Elie
Morens etternavn: Pedersdatter
Morens stand, stilling: Inderstkone
Foreldrenes bosted: Feiringseie
Faddere: Engebret og Berit Myre, Daffind Echerstuen, Marte Pedersdatter og Peder Evensen Myre.
Diverse:
Dåp søster Ane Gundersen/Gunnersen:
Løpenr: 17
Barnet født: 01.02.1825
Barnet døpt: 20.02.1825
Barnets fornavn: Anne
Barnets etternavn: Gundersdatter
Farens stand, stilling: Husmand u. Myhre
Morens stand, stilling: Husmandskone
Foreldrenes bosted: Myhrestuen
Faddere: Agnete og Magrete Feiring, Even og John Myhre og Peder Feiringseie.
Diverse: Hjemmedøpt 02.02.1825, Stadfestet i kirken 20.02.1825
Dåp søster Sønnøv Gundersen/Gunnersen:
Løpenr: 23
Barnet født: 01.09.1819
Barnet døpt: 05.09.1819
Barnets fornavn: Sønnøv
Farens stand, stilling: Inderst paa Fegring
Foreldrenes bosted: Fegringseie
Faddere: Lars Bradtstien, Agnet og Anne Maria Feiring, Peder Myre og Jon Myre.
Diverse:
Bror Peder Gunnersen:
Løpenr: 48
Barnet født: 24.09.1822
Barnet døpt: 06.10.1822
Barnets fornavn: Peder
Farens stand, stilling: Inderst
Morens fornavn: Ehlie
Foreldrenes bosted: Feiring
Faddere: Ole og Agnete og Kjerstine Feiring, Even og Ole Myre.
Diverse:
Vielse foreldre til Ole Gunnersen:
Viet dato: 28-12-1816
Kirke: BIRI KIRKE
Brudgom fornavn: GUNNER
Brudgom etternavn: OLSEN
Brudgom alder: 24
Brudgom stilling og sted: UNGK/SMED/INDERST PAA SØNDRE MYHRE
Brudgoms far:
Brud fornavn: ELIE
Brud Etternavn: PEDERSDATTER
Brud alder: 23
Brud stilling og sted: PIGE/HUSMANDSDATTER I MYHRE
Bruds far:
Forlovere: OLE SYVERSEN FEIRING OG J.LARSEN, KIRKESANGER
Dersom Ole Gundersen er rett far til Ole Olsen Sukkestad, så er dataene ovenfor om hans familie.
-Liv-
Løpenr: 44
Barnet født: 04.11.1816
Barnet døpt: 08.11.1816
Barnets fornavn: Ole
Farens stand, stilling: Inderst paa Feiring
Foreldrenes bosted: Feiringseie
Faddere: Engebret og Berit Myre, Daffind Echerstuen, Marte Pedersdatter og Peder Evensen Myre.
Diverse:
Dåp søster Ane Gundersen/Gunnersen:
Løpenr: 17
Barnet født: 01.02.1825
Barnet døpt: 20.02.1825
Barnets fornavn: Anne
Farens stand, stilling: Husmand u. Myhre
Morens stand, stilling: Husmandskone
Foreldrenes bosted: Myhrestuen
Faddere: Agnete og Magrete Feiring, Even og John Myhre og Peder Feiringseie.
Diverse: Hjemmedøpt 02.02.1825, Stadfestet i kirken 20.02.1825
Dåp søster Sønnøv Gundersen/Gunnersen:
Løpenr: 23
Barnet født: 01.09.1819
Barnet døpt: 05.09.1819
Barnets fornavn: Sønnøv
Farens stand, stilling: Inderst paa Fegring
Foreldrenes bosted: Fegringseie
Faddere: Lars Bradtstien, Agnet og Anne Maria Feiring, Peder Myre og Jon Myre.
Diverse:
Bror Peder Gunnersen:
Løpenr: 48
Barnet født: 24.09.1822
Barnet døpt: 06.10.1822
Barnets fornavn: Peder
Farens stand, stilling: Inderst
Morens fornavn: Ehlie
Foreldrenes bosted: Feiring
Faddere: Ole og Agnete og Kjerstine Feiring, Even og Ole Myre.
Diverse:
Vielse foreldre til Ole Gunnersen:
Viet dato: 28-12-1816
Brudgom fornavn: GUNNER
Brudgom alder: 24
Brudgom stilling og sted: UNGK/SMED/INDERST PAA SØNDRE MYHRE
Brudgoms far:
Brud fornavn: ELIE
Brud Etternavn: PEDERSDATTER
Brud alder: 23
Brud stilling og sted: PIGE/HUSMANDSDATTER I MYHRE
Bruds far:
Forlovere: OLE SYVERSEN FEIRING OG J.LARSEN, KIRKESANGER
Dersom Ole Gundersen er rett far til Ole Olsen Sukkestad, så er dataene ovenfor om hans familie.
-Liv-
-
Mulig Gunner Olsen i 1801 tellinga, nummer 1425:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1425#ovre
Er dette rett person heter faren kanskje (?) Joen Olsen, Givorben soldat. Men det står ikke at Gunner er sønn av denne... bare en antakelse... nok en gang ! juhu....
1422 Ole Nielssen Mand 53 Begge i første ægteskab Jordløs husmand M
1423 Anne Joensdtr Hans kone 50 Begge i første ægteskab K
1424 Joen Olsen 25 Ugift Givorben soldat M
1425 Gunder Olsen 9 M
1426 Zedsil Olsdtr
-Liv-
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1425#ovre
Er dette rett person heter faren kanskje (?) Joen Olsen, Givorben soldat. Men det står ikke at Gunner er sønn av denne... bare en antakelse... nok en gang ! juhu....
1422 Ole Nielssen Mand 53 Begge i første ægteskab Jordløs husmand M
1423 Anne Joensdtr Hans kone 50 Begge i første ægteskab K
1424 Joen Olsen 25 Ugift Givorben soldat M
1425 Gunder Olsen 9 M
1426 Zedsil Olsdtr
-Liv-
-
Dersom logikken stemmer her, så er dette muligens Joen Olsens dåp med foreldre:
(de samme som er listet over han i 1801 tellinga)
Døpt: 18.8.1776
Fornavn: JON
Ekte/uekte:
Far navn: OLE NILSEN
Mor navn: ANNE JONSDATTER
Merknader:
1. fadder: MARI ÅSEN
2. fadder: BERTE ÅSEN
3. fadder: LARS MYRE
4. fadder: LARS HUSKELHUS
5. fadder: HALVOR NILSEN RØSTØEN
En annen mulighet er at Joen ikke er far til Gunder men en eldre bror....kanskje dette passer best siden Joen er ugift ??
Slik at Ole Nilsen er far til Gunder Olsen ??
-Liv-
(de samme som er listet over han i 1801 tellinga)
Døpt: 18.8.1776
Ekte/uekte:
Far navn: OLE NILSEN
Mor navn: ANNE JONSDATTER
Merknader:
1. fadder: MARI ÅSEN
2. fadder: BERTE ÅSEN
3. fadder: LARS MYRE
4. fadder: LARS HUSKELHUS
5. fadder: HALVOR NILSEN RØSTØEN
En annen mulighet er at Joen ikke er far til Gunder men en eldre bror....kanskje dette passer best siden Joen er ugift ??
Slik at Ole Nilsen er far til Gunder Olsen ??
-Liv-
-
Giftermålet til Ole og Anne:
Nr på side:
Kirke: Biri
Forlovet dato: 11.03.1776
Vielsesdag: 11.04.1776
Brudgom fornavn: Ole
Brudgom etternavn: Nilsen Røstøe
Brudgom stand: Ungkarl
Brudgom stilling:
Brudgom oppholdssted:
Brudgom født:
Brudgom far:
Brud fornavn: Anne
Brud etternavn: Jonsdtr.
Brud stand: Pige
Brud oppholdssted:
Brud født:
Brud far:
Frolover 1:
Forlover 2:
-Liv-
Nr på side:
Kirke: Biri
Forlovet dato: 11.03.1776
Vielsesdag: 11.04.1776
Brudgom fornavn: Ole
Brudgom etternavn: Nilsen Røstøe
Brudgom stand: Ungkarl
Brudgom stilling:
Brudgom oppholdssted:
Brudgom født:
Brudgom far:
Brud fornavn: Anne
Brud etternavn: Jonsdtr.
Brud stand: Pige
Brud oppholdssted:
Brud født:
Brud far:
Frolover 1:
Forlover 2:
-Liv-
-
Tilbake til fanejunker Sukkestad:
På bakgrunn av følgende informasjon http://www.garden.no/gardisten/gardisten_2004_3.pdf
tenker jeg følgende:
Dersom det var slik at en mann gjerne var i 50 årene (pluss) når han ble fanejunker, kan vi tenke oss hvordan dette blir overført til Ole Olsen Sukkestads far, fanejunker Sukkestad (heretter halt faren)
Attesten i 1893 viste at faren var fanejunker. Ergo må faren før dette tidspunkt både være 50 år og fanejunker. Dersom Ole Gundersen er fanejunker Sukkestad, så bør han ha vært det ved sin død i 1871(dersom det er rett person vi har, spennende når jeg får skiftet etter han). Men ingen ting i folketellingene eller i bøkene sier at han var noe mer enn soldat eller at han ved høve kalte seg Ole Olsen Sukkestad. Dødsdata fra kirkebøkene nevner ikke noe om dette. Men det er kanskje ikke så uvalig.
Dersom Ole Gundersen er far til Ole Olsen Sukkestad så må da i såfall Ole Olsen Sukkestad ha fremlagt falsk attest ? farlig å dra konklusjoner på så teoretisk grunnlag da....
Sukk, det er jammen ikke lett med så lite sammenfallende data. Finnes det kanskje andre gårder med navn Bollerud som denne Sukkestad kunne ha vært født på?
I lenka over så står det at det kunne være 1-3 fanejunkere per bataljon, det betyr at jeg må finne ut hvor mange bataljoner det dreiser seg om da....
Juhu
-Liv-
På bakgrunn av følgende informasjon http://www.garden.no/gardisten/gardisten_2004_3.pdf
tenker jeg følgende:
Dersom det var slik at en mann gjerne var i 50 årene (pluss) når han ble fanejunker, kan vi tenke oss hvordan dette blir overført til Ole Olsen Sukkestads far, fanejunker Sukkestad (heretter halt faren)
Attesten i 1893 viste at faren var fanejunker. Ergo må faren før dette tidspunkt både være 50 år og fanejunker. Dersom Ole Gundersen er fanejunker Sukkestad, så bør han ha vært det ved sin død i 1871(dersom det er rett person vi har, spennende når jeg får skiftet etter han). Men ingen ting i folketellingene eller i bøkene sier at han var noe mer enn soldat eller at han ved høve kalte seg Ole Olsen Sukkestad. Dødsdata fra kirkebøkene nevner ikke noe om dette. Men det er kanskje ikke så uvalig.
Dersom Ole Gundersen er far til Ole Olsen Sukkestad så må da i såfall Ole Olsen Sukkestad ha fremlagt falsk attest ? farlig å dra konklusjoner på så teoretisk grunnlag da....
Sukk, det er jammen ikke lett med så lite sammenfallende data. Finnes det kanskje andre gårder med navn Bollerud som denne Sukkestad kunne ha vært født på?
I lenka over så står det at det kunne være 1-3 fanejunkere per bataljon, det betyr at jeg må finne ut hvor mange bataljoner det dreiser seg om da....
Juhu

-Liv-
-
Dersom det ikke står eksplisitt at Ole Olsen Sukkestad (sønn) er født på Bollerud på Biri, kan han da være født på en annen Bollerud-gård i landet ?
Har i 1865 telinga lokalisert noen slike, skal gå gjennom noen av dem etter spor senere i dag.
Dette er bare en tanke, men hvis det stemmer at faren er fanejunker, så kan det godt hende at de flyttet mye rundt.
Jeg har funnet Bollerudgårder blant annet i Akershus (Næss) og i Buskerud (Eiker). Har ikke tid til å søke nå, leter senere etter millitære eller Ole Olsener i disse egner.
-Liv-
Har i 1865 telinga lokalisert noen slike, skal gå gjennom noen av dem etter spor senere i dag.
Dette er bare en tanke, men hvis det stemmer at faren er fanejunker, så kan det godt hende at de flyttet mye rundt.
Jeg har funnet Bollerudgårder blant annet i Akershus (Næss) og i Buskerud (Eiker). Har ikke tid til å søke nå, leter senere etter millitære eller Ole Olsener i disse egner.
-Liv-
-
Nå har jeg prøvd å sjekke ulike Bollerudgårder i 1865 og i 1801 tellinga for å se etter noen umiddelbare koblinger til Ole Olsen Sukkestad. Men jeg finner ingen.....dette er dog overfladisk sett. Men jeg har også tittet litt på lenka under for å se om jeg kan finne en eller annen logikk når det gjelder fanejunker-årstall-oppholdssted. Men klokere har jeg ikke blitt ennå.Legger ved lenka uansett, det er dog nyttig informasjon
http://da2.uib.no/haer1789.htm
-Liv-

http://da2.uib.no/haer1789.htm
-Liv-
-
Mens jeg venter på flere svar fra SA Hamar, så kan jeg hvertfall oppsummere at den Ole Gundersen Marit fant dødsfallet på er samsvarende med den Ole Gundersen jeg fant dåpen til da disse har samsvarende fødselsdato.
Ellers begynner jeg å tro at teorien om at feil navn rett og slett har blitt skrevet på attesten Ole Olsen Sukkestad er riktig, eller at vedkommende person som skrev av, førte opp Ole Olsen Sukkestad både som far og brudgom.
Likeledes må den eneste forklaringen på at Ole Olsen har tatt i bruk Sukkestadnavnet være at han på et gitt tidspunkt arbeidet på en av gårdene.Gleder meg til å få svar fra byarkivet i Oslo, for jeg undrer over Ole Olsen Sukkestad navnet som dukker opp som en skygge i ny og ne uten at en kan spore navnet videre. Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om fadder Ole Sukkestad i 1828 i Garnisonmenigheten i Oslo, og likeledes vet jeg ikke noe mer om Ole Olsen Sukkestad i Ruseløkkveien i 1875 tellinga. Jeg har prøvd å google navnet, søke på ancestry og andre plasser, men jeg finner ingen ting som matcher.
Jeg fant tilfeldig en fanejunker Olsen som i 1911 var bosatt nordpå og som var med å starte Tromsø kommunale tjenestemannsforening. Men flere spor etter han ? ikke så lang nei ! kanskje det er meg som begynner å utvikle en egen evne til å overse Olsener av ren aversjon
Jeg får søke litt mer rundt
Ikke etter sistnevnte altså, men etter Ole Olsen Sukkestad, "master of disguise"
-Liv-
Ellers begynner jeg å tro at teorien om at feil navn rett og slett har blitt skrevet på attesten Ole Olsen Sukkestad er riktig, eller at vedkommende person som skrev av, førte opp Ole Olsen Sukkestad både som far og brudgom.
Likeledes må den eneste forklaringen på at Ole Olsen har tatt i bruk Sukkestadnavnet være at han på et gitt tidspunkt arbeidet på en av gårdene.Gleder meg til å få svar fra byarkivet i Oslo, for jeg undrer over Ole Olsen Sukkestad navnet som dukker opp som en skygge i ny og ne uten at en kan spore navnet videre. Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om fadder Ole Sukkestad i 1828 i Garnisonmenigheten i Oslo, og likeledes vet jeg ikke noe mer om Ole Olsen Sukkestad i Ruseløkkveien i 1875 tellinga. Jeg har prøvd å google navnet, søke på ancestry og andre plasser, men jeg finner ingen ting som matcher.
Jeg fant tilfeldig en fanejunker Olsen som i 1911 var bosatt nordpå og som var med å starte Tromsø kommunale tjenestemannsforening. Men flere spor etter han ? ikke så lang nei ! kanskje det er meg som begynner å utvikle en egen evne til å overse Olsener av ren aversjon

Jeg får søke litt mer rundt

-Liv-
-
mulig dåp Ole Nielsen:
Døpt: 29.7.1753
Fornavn: OLE
Ekte/uekte:
Far navn: NILS
Mor navn:
Merknader:
1. fadder: ENGEBRET EKERN
2. fadder: ANNE EKERN
3. fadder: BERTE EKERN
4. fadder: OLE HUSKELHUS
5. fadder: GUNDER MONSEN EKERN
-Liv-
Døpt: 29.7.1753
Ekte/uekte:
Far navn: NILS
Mor navn:
Merknader:
1. fadder: ENGEBRET EKERN
2. fadder: ANNE EKERN
3. fadder: BERTE EKERN
4. fadder: OLE HUSKELHUS
5. fadder: GUNDER MONSEN EKERN
-Liv-
-
mulig død Anne Johnsdatter:
Død dato: 20-04-1821
Begravet dato: 29-04-1821
Fornavn: ANNE
Etternavn: JOHNSDATTER,
Stand: INDLÆGD I EKERN OG RØSTØE
Sted/bopel: EKERN/RØSTØE(INDL)
Fødested:
Foreldre:
Født: 1749
Alder: 72 AAR
Dødsårsak:
Linjenummer:
Mulig dåp Anne:
Døpt: 14.12.1749
Ekte/uekte:
Far navn: JOHANNES
Mor navn:
Merknader:
1. fadder: OLE SKONNOR
2. fadder: SISSEL SKONNOR
3. fadder: NILS HOV
4. fadder: JOHANNE HOV
5. fadder: ERIK OLSEN SKONNOR
Dette var det jeg fant som stemmer best overens med navnene oppgitt ved giftermål og barnas dåp. Håper virkelig at dette Ole Gundersen sporet er rett nå
-Liv-
Død dato: 20-04-1821
Begravet dato: 29-04-1821
Etternavn: JOHNSDATTER,
Stand: INDLÆGD I EKERN OG RØSTØE
Sted/bopel: EKERN/RØSTØE(INDL)
Fødested:
Foreldre:
Født: 1749
Alder: 72 AAR
Dødsårsak:
Linjenummer:
Mulig dåp Anne:
Døpt: 14.12.1749
Ekte/uekte:
Far navn: JOHANNES
Mor navn:
Merknader:
1. fadder: OLE SKONNOR
2. fadder: SISSEL SKONNOR
3. fadder: NILS HOV
4. fadder: JOHANNE HOV
5. fadder: ERIK OLSEN SKONNOR
Dette var det jeg fant som stemmer best overens med navnene oppgitt ved giftermål og barnas dåp. Håper virkelig at dette Ole Gundersen sporet er rett nå

-Liv-
-
Ikke noe nytt fra min side ennå, her er kun en link som sier litt om fanejunkertittelen:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=58134
Jeg leser nå allerede innhentet informasjon i håp om å se noe jeg ikke har sett før, håpet er at jeg er blind for en sammenheng jeg ikke klarer å se...
-Liv-
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=58134
Jeg leser nå allerede innhentet informasjon i håp om å se noe jeg ikke har sett før, håpet er at jeg er blind for en sammenheng jeg ikke klarer å se...

-Liv-
-
Men.. når jeg leser infoen gitt i lenka over, så undres jeg litt over sammenhengen mellom Ole Gundersen og fanejunker-tittelen. Han døde 55 år gammel, og var da i en alder hvor man skulle tro at han ikke hadde hatt fanejunkertittelen lenge, eller at han i alle fall ikke var så gammel at han var blitt pensjonert fra denne tittelen.
Ref. fra lenken over:
"En liten presisering: Fanejunker (og tilsvarende i de andre våpengrenene) var så vidt jeg har sett en "ærestittel" som ble gitt automatisk til alle kommandersersjanter med 10 års tjeneste. Langt fra alle sersjanter ble fanejunkere, men hadde man først blitt kommandersersjant, ble man automatisk fanjunker etter ti år som kommandersersjant."
videre:
"Fanejunkeren var underoffiser av øverste grad i infanteriet, og representerte altså et avansement fra å være sersjant (sersjant - furer - kommandersersjant - fanejunker). I Norge var betegnelsen underoffiser i bruk til 1930, da den ble erstattet av termen befal. Alle sersjanter ble nok ikke fanejunkere, men kanskje flertallet av dem som ble stående i militær tjeneste til de ble gamle"
Er det ikke da rart at Ole Gundersen ikke brukte denne tittelen i kirkebøker eller folketellinger ? Det står videre at det var de eldre som fikk denne tittelen. Ole Gundersen var ikke overvettes gammel når han døde. Kan han i det hele tatt ha rukket å få den ? Ole Olsen Sukkestad som døde i 1896 ble heller ikke gamler karen, han døde jo av gulsott også i 50 årene.
Sukk. dette blir jo bare synsing fra meg. Men jeg klarer ikke å la være i påvente av "bevis" for hva som er rett og galt her
Litt merkelig denne saken her
Håper skiftet etter Ole Gundersen kan si meg noe mer
-Liv-
Ref. fra lenken over:
"En liten presisering: Fanejunker (og tilsvarende i de andre våpengrenene) var så vidt jeg har sett en "ærestittel" som ble gitt automatisk til alle kommandersersjanter med 10 års tjeneste. Langt fra alle sersjanter ble fanejunkere, men hadde man først blitt kommandersersjant, ble man automatisk fanjunker etter ti år som kommandersersjant."
videre:
"Fanejunkeren var underoffiser av øverste grad i infanteriet, og representerte altså et avansement fra å være sersjant (sersjant - furer - kommandersersjant - fanejunker). I Norge var betegnelsen underoffiser i bruk til 1930, da den ble erstattet av termen befal. Alle sersjanter ble nok ikke fanejunkere, men kanskje flertallet av dem som ble stående i militær tjeneste til de ble gamle"
Er det ikke da rart at Ole Gundersen ikke brukte denne tittelen i kirkebøker eller folketellinger ? Det står videre at det var de eldre som fikk denne tittelen. Ole Gundersen var ikke overvettes gammel når han døde. Kan han i det hele tatt ha rukket å få den ? Ole Olsen Sukkestad som døde i 1896 ble heller ikke gamler karen, han døde jo av gulsott også i 50 årene.
Sukk. dette blir jo bare synsing fra meg. Men jeg klarer ikke å la være i påvente av "bevis" for hva som er rett og galt her

Litt merkelig denne saken her

-Liv-
-
Jeg lurer på om noen vet følgende:
Jeg har funnet en Ole født på Toten i 1841, med bosted Sukestadbækken. Jeg har prøvd å finne ut mer om denne plassen men finner det ei.
Vet noen noe om denne plassen ? Guttens far heter desverre ikke Ole, så dette er nok ikke Ole Olsen fremtidig Sukkestad, men dog.... en mulighet jeg hvertfall må finner litt mer ut om
Protokoll: Ø. Toten Mini A2
Side: 11
Nr: 126
År: 1841
Kirke: H.K.
Født dato: 11.04.1841
Døpt dato: 19.09.1841
Ekte/uekte: E
Hjemmedøpt: H
Hjemmedåpsdato: !!.06.1841
Merknader: Hjdbt i Juni Maaned
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt
Barn Ole Sukestadbækken* M 11.04.1841 19.09.1841
Far Indst. Hans Johannesen Sukestadbækken M
Mor Indst. Anne Marie Poulsdtr. Sukestadbækken K
Fadder Mathias Blixet M
Fadder Mathias Blixets K. Blixet K
Fadder Karine Grimstad K
Fadder Lars Kobberstadskoven M
Fadder Johannes Husebye M
Hjemmedøper Pernille Rosveen K
-Liv-
Jeg har funnet en Ole født på Toten i 1841, med bosted Sukestadbækken. Jeg har prøvd å finne ut mer om denne plassen men finner det ei.
Vet noen noe om denne plassen ? Guttens far heter desverre ikke Ole, så dette er nok ikke Ole Olsen fremtidig Sukkestad, men dog.... en mulighet jeg hvertfall må finner litt mer ut om

Protokoll: Ø. Toten Mini A2
Side: 11
Nr: 126
År: 1841
Kirke: H.K.
Født dato: 11.04.1841
Døpt dato: 19.09.1841
Hjemmedøpt: H
Hjemmedåpsdato: !!.06.1841
Merknader: Hjdbt i Juni Maaned
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Døpt
Barn Ole Sukestadbækken* M 11.04.1841 19.09.1841
Far Indst. Hans Johannesen Sukestadbækken M
Mor Indst. Anne Marie Poulsdtr. Sukestadbækken K
Fadder Mathias Blixet M
Fadder Mathias Blixets K. Blixet K
Fadder Karine Grimstad K
Fadder Lars Kobberstadskoven M
Fadder Johannes Husebye M
Hjemmedøper Pernille Rosveen K
-Liv-
-
Jeg står fast på Vosse-sporet, jeg klarer ikke finne ut hvor det ble av mor og søsken til Ole som kom innflyttet fra Voss og som giftet seg, ei heller hvor de var før de innflyttet (annet enn at de kom fra Voss i følge kirkeboka).
Tar meg en pause (om jeg klarer
) får riste av meg Ole Olsen og se om jeg kan se ting i et nytt lys senere i dag.
Motstand gjør som sagt sterk, så jeg kaster ikke inn håndkledet ennå
-Liv-
Tar meg en pause (om jeg klarer

Motstand gjør som sagt sterk, så jeg kaster ikke inn håndkledet ennå

-Liv-
-
Nå er jeg sikkert på viota igjgen...
MEN, jeg klarer ikke å la dette ligge helt.. Jeg var inne og tittet på Bjørn Alunds slektslister for Snertingdalen og fant følgende listet under. Jeg ble litt opphengt i Bollerud og Ole Olsen... kan dette være noe å jobbe videre med eller skal jeg legge dette dødt mon tro?
Trolovet dato:
Gift_dato: 29-09-1759
Diverse informasjon om foreldre: GÅRDBRUKER PÅ STRANDBAKKE 1762-1786. GÅRDBRUKER PÅ SKUNDBERG: (REF: SKIFTE 13-6-1800)
Linje nr i orginal liste: 4262
Barn nr: 1
Fornavn: JOHANNE
Farsnavn: OLSDATTER
Fødested (,iflg): BOLLERUD
Døpt dato: 24-08-1760
Diverse informasjon: BEGR.7-11-1772
Barn nr: 2
Fornavn: AASTE
Fødested (,iflg): STRANDBAKKE
Døpt dato: 28-12-1762
Diverse informasjon: BEGR.26-7-1768
Barn nr: 3
Farsnavn: OLSEN
Døpt dato: 03-11-1765
Diverse informasjon: BEGR.5-8-1767
Barn nr: 4
Døpt dato: 06-01-1769
Diverse informasjon: +8-5-1851, GIFT MED NILS LARSEN SEGÅRDSEIE *28-3-1758. HUSMANN UNDER SNARTUM.
Barn nr: 5
Fornavn: MARTE
Døpt dato: 17-11-1771
Diverse informasjon: BEGR.24-11-1772
Barn nr: 6
Fornavn: LARS
Døpt dato: 21-10-1773
Diverse informasjon: +8-3-1831, GIFT MED ANNE JENSDTR.SVEEN *30-9-1787. GÅRDBRUKER I SKUNDBERG.
Barn nr: 7
Døpt dato: 29-09-1776
Diverse informasjon: +28-11-1864, GIFT MED JON TOLLEFSEN SEGÅRD *26-8-1779(#2902).
Person ID: 3026
Barn nr: 8
Døpt dato: 29-08-1778
Diverse informasjon: BEGR.30-7-1780
-Liv-

Trolovet dato:
Gift_dato: 29-09-1759
Diverse informasjon om foreldre: GÅRDBRUKER PÅ STRANDBAKKE 1762-1786. GÅRDBRUKER PÅ SKUNDBERG: (REF: SKIFTE 13-6-1800)
Linje nr i orginal liste: 4262
Barn nr: 1
Fødested (,iflg): BOLLERUD
Døpt dato: 24-08-1760
Diverse informasjon: BEGR.7-11-1772
Barn nr: 2
Døpt dato: 28-12-1762
Diverse informasjon: BEGR.26-7-1768
Barn nr: 3
Døpt dato: 03-11-1765
Diverse informasjon: BEGR.5-8-1767
Barn nr: 4
Døpt dato: 06-01-1769
Diverse informasjon: +8-5-1851, GIFT MED NILS LARSEN SEGÅRDSEIE *28-3-1758. HUSMANN UNDER SNARTUM.
Barn nr: 5
Fornavn: MARTE
Døpt dato: 17-11-1771
Diverse informasjon: BEGR.24-11-1772
Barn nr: 6
Fornavn: LARS
Døpt dato: 21-10-1773
Diverse informasjon: +8-3-1831, GIFT MED ANNE JENSDTR.SVEEN *30-9-1787. GÅRDBRUKER I SKUNDBERG.
Barn nr: 7
Døpt dato: 29-09-1776
Diverse informasjon: +28-11-1864, GIFT MED JON TOLLEFSEN SEGÅRD *26-8-1779(#2902).
Person ID: 3026
Barn nr: 8
Døpt dato: 29-08-1778
Diverse informasjon: BEGR.30-7-1780
-Liv-
-
utrolig mange Ole Olsen muligheter å jobbe med på listene hans:
http://www.slektshistorielaget.no/kilde ... index.html
-Liv-
http://www.slektshistorielaget.no/kilde ... index.html
-Liv-
-
Da har jeg mottatt dødsfallsmelding på Marte Kristensdatter, som bekrefter at hun var enke og fattiglem bosatt på Kulsveen gård og at hun døde 30.03.1908. Noe skifte etter henne ble ikke holdt.Altså ingen spennende eller nye opplysninger der.
Det jeg venter på nå er om Lars Ove Wangensteen finner ut noe om Sukkestad for meg etter min forespørsel, samt at Astrid skal lete i skoleprotokoller etter spor på fredag.
Ellers er det ikke mer hjelp å få fra SA Hamar i denne saken, da må jeg lete selv.
Hilsen Liv Christin
Det jeg venter på nå er om Lars Ove Wangensteen finner ut noe om Sukkestad for meg etter min forespørsel, samt at Astrid skal lete i skoleprotokoller etter spor på fredag.
Ellers er det ikke mer hjelp å få fra SA Hamar i denne saken, da må jeg lete selv.
Hilsen Liv Christin

-
Heisann og hoppsann !
Lars Ove Wangensteen har undersøkt for meg og funnet følgende:
"Liv: Dette blir vanskelig. Det finnes militærruller, men i og med han var fanejunker ved sin sønns dåp i Bergen er det mest trolig at han var stasjonert på Vestlandet. Han er ikke nevnt i skifter fra Sukkestad."
Ut fra dette kan jeg hvertfall trekke konklusjonen på at Ole Olsen ikke var en "Sukkestad" på annet vis enn at han har tatt i bruk dette navnet underveis. Men dette var vel ikke akkurat "noen bombe"
Ellers kan det kanskje være noe i Vosse-sporet ? kanskje Ole Olsen Sukkestad den eldre døde på vestlandet ?
Jeg får se hva jeg klarer å finne ut
Hilsen Liv Christin
Lars Ove Wangensteen har undersøkt for meg og funnet følgende:
"Liv: Dette blir vanskelig. Det finnes militærruller, men i og med han var fanejunker ved sin sønns dåp i Bergen er det mest trolig at han var stasjonert på Vestlandet. Han er ikke nevnt i skifter fra Sukkestad."
Ut fra dette kan jeg hvertfall trekke konklusjonen på at Ole Olsen ikke var en "Sukkestad" på annet vis enn at han har tatt i bruk dette navnet underveis. Men dette var vel ikke akkurat "noen bombe"

Ellers kan det kanskje være noe i Vosse-sporet ? kanskje Ole Olsen Sukkestad den eldre døde på vestlandet ?
Jeg får se hva jeg klarer å finne ut

Hilsen Liv Christin
-
Jeg ser at jeg har formulert meg dårlig slik at Lars Ove har trodd at jeg mente at sønnen var døpt i Bergen. Vel, jeg tror jeg får ta et kurs i ordlegging, jeg har virkelig kladdet det til for meg selv noen dager nå
Men, jeg bryr ikke Lars Ove noe mer nå, han har masse henvendelser om hjelp fra alle kanter, og siden jeg dumma meg ut på første forsøk får jeg heller ta smellen selv og vente litt.
har ikke mistet troen på at jeg kan klare å finne ut av dette ennå, men jeg trenger nok litt mer tid
Hilsen Liv Christin

Men, jeg bryr ikke Lars Ove noe mer nå, han har masse henvendelser om hjelp fra alle kanter, og siden jeg dumma meg ut på første forsøk får jeg heller ta smellen selv og vente litt.
har ikke mistet troen på at jeg kan klare å finne ut av dette ennå, men jeg trenger nok litt mer tid

Hilsen Liv Christin
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
I påvente av svar fra Byarkivet fant jeg på leting etter noe annet ei Lene Karine født på Biri i 1909, nr 22
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Hennes far heter Helfred Antonsen Sukkestad. Dette må da være han og familien i Vestre Toten i 1900 på gården Flikkeshaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=111#ovre
Har sikkert ikke noe med denne Olen å gjøre, men hvor har han fått Sukkestadnavnet fra?
Bor jo ikke på Sukkestad i 1900 og har ikke navnet da??
Lene Karine gifter seg på Gjøvik 10/6-1933
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-187
Marit
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Hennes far heter Helfred Antonsen Sukkestad. Dette må da være han og familien i Vestre Toten i 1900 på gården Flikkeshaug
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=111#ovre
Har sikkert ikke noe med denne Olen å gjøre, men hvor har han fått Sukkestadnavnet fra?
Bor jo ikke på Sukkestad i 1900 og har ikke navnet da??
Lene Karine gifter seg på Gjøvik 10/6-1933
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-187
Marit
-
Hei Marit
Blir alltid så glad når jeg finner svar fra deg, du har en egen teft for å finne opplysninger:-)
Spennende å få noe nytt å jobbe med, jeg skal sjekke opp lenkene dine nå.
--- Nå har jeg sjekket lenkene, dette er kjempespennende. Jeg har sett Inga Louise Hansdatternavnet i denne sammenhengen før, og Flikkenshougnavnet er en gjenganger her..
Nå skal jeg lete etter flere data på denne Helfred og hans Hustru, samt sjekke det opp mot tidligere opplysninger.
Tusen takk ! Artig å ha noe nytt å jobbe med
Hilsen Liv Christin

Blir alltid så glad når jeg finner svar fra deg, du har en egen teft for å finne opplysninger:-)
Spennende å få noe nytt å jobbe med, jeg skal sjekke opp lenkene dine nå.
--- Nå har jeg sjekket lenkene, dette er kjempespennende. Jeg har sett Inga Louise Hansdatternavnet i denne sammenhengen før, og Flikkenshougnavnet er en gjenganger her..
Nå skal jeg lete etter flere data på denne Helfred og hans Hustru, samt sjekke det opp mot tidligere opplysninger.
Tusen takk ! Artig å ha noe nytt å jobbe med

Hilsen Liv Christin
-
Johan Helfred Antonsens konfirmajon:
Protokoll: V Toten A8
Side: 186
Nr: 21
År: 1876
Kirke: AAS
Konfirmasjon dato: 01.10.1876
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Fødested Alder
Konfirmant JOHAN HELFRED ANTONSEN FLIKKESHAUG M 17.12.1860 FLIKKESHAUG
Far GMF. ANTON OLAUSSEN FLIKKESHAUG* M
Mor MARTE GUDBRANDSDR. FLIKKESHAUG* K
-Liv-
Protokoll: V Toten A8
Side: 186
Nr: 21
År: 1876
Konfirmasjon dato: 01.10.1876
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Fødested Alder
Konfirmant JOHAN HELFRED ANTONSEN FLIKKESHAUG M 17.12.1860 FLIKKESHAUG
Far GMF. ANTON OLAUSSEN FLIKKESHAUG* M
Mor MARTE GUDBRANDSDR. FLIKKESHAUG* K
-Liv-
-
Hei jenter !
Ser ut til at vi ikke er på feil spor hvertfall, når det gjelder å tro at Ole Olsen bare tok Sukkestadnavnet underveis:
REf fra debattforumet, ved Lars Ove Wangensteen:
"Liv Christin:
På Østre Toten er det en stor gård med navnet Sukkestad: Gården Sukkestad tilhørte i årene 1702 - 1851 slekten Sommerfelt som far til sønn hadde sorenskriver- eller amtmannsembeter. Christian Sommerfelt var som amtmann 1781-1811en lidenskapelig hagevenn. Hovedbruket (Sukkestad Vestre, nå Midtre) var med sin store fine hage blant de fineste av Totens embetsboliger på den tid. I 1832 ble Sukkestad solgt ut i småparseller av bl. a. David Sommerfeldt. Hans halvsøster Karen Sommerfeldt kjøpte delen med våningshuset (4). I Matrikkelen for 1838 finner vi at bruket bestod av 4 deler med forskjellige oppsittere:
Sukkestad Søndre: Frøken Sommerfeldt Sukkestad Østre: Arne Johnsen Sukkestad Nordre: Proprietair Wexelsen
Sukkestad Vestre: Lieuntnant Broch (!!) Han er her i 1865: Lenke
Kan Ole Olsen bare ha tjenestegjort her og tatt navnet Sukkestad?"
Lars Ove
Jeg søker etter denne Helfred Sukkestad uten at jeg har blitt det bøss klokere hittil
-Liv-
Ser ut til at vi ikke er på feil spor hvertfall, når det gjelder å tro at Ole Olsen bare tok Sukkestadnavnet underveis:
REf fra debattforumet, ved Lars Ove Wangensteen:
"Liv Christin:
På Østre Toten er det en stor gård med navnet Sukkestad: Gården Sukkestad tilhørte i årene 1702 - 1851 slekten Sommerfelt som far til sønn hadde sorenskriver- eller amtmannsembeter. Christian Sommerfelt var som amtmann 1781-1811en lidenskapelig hagevenn. Hovedbruket (Sukkestad Vestre, nå Midtre) var med sin store fine hage blant de fineste av Totens embetsboliger på den tid. I 1832 ble Sukkestad solgt ut i småparseller av bl. a. David Sommerfeldt. Hans halvsøster Karen Sommerfeldt kjøpte delen med våningshuset (4). I Matrikkelen for 1838 finner vi at bruket bestod av 4 deler med forskjellige oppsittere:
Sukkestad Søndre: Frøken Sommerfeldt Sukkestad Østre: Arne Johnsen Sukkestad Nordre: Proprietair Wexelsen
Sukkestad Vestre: Lieuntnant Broch (!!) Han er her i 1865: Lenke
Kan Ole Olsen bare ha tjenestegjort her og tatt navnet Sukkestad?"
Lars Ove
Jeg søker etter denne Helfred Sukkestad uten at jeg har blitt det bøss klokere hittil

-Liv-
-
Jeg har sett litt på gravminner på Dis, og har funnet noen graver i Bergen for Sukkestad i blant annet 1869: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=72841
Jeg undres på om disse kan ha noe med herr Sukkestad som jeg leter etter. Jeg skal undersøke dette litt i sømmene... et sted må disse Sukkestads ha kommet fra au...
-Liv-
Jeg undres på om disse kan ha noe med herr Sukkestad som jeg leter etter. Jeg skal undersøke dette litt i sømmene... et sted må disse Sukkestads ha kommet fra au...
-Liv-
-
Jaja.. så mye for Bergenssporet. Mest sannsynlig er Sukkestads i Bergen etterkommere av apoteker Sukkestad som flyttet dit fra Kongsvinger, og som igjen er beslektet med Skukkestad på Toten. Skal se i kirkebøkene for å være sikker, men jeg tror det er slik det henger sammen
-Liv -

-Liv -

-
Jeg tror jeg må gjøre noe rart når jeg søker, for jeg finner ikke Helfred Antonsen Sukkestad i FT av 1875....
-Liv-

-Liv-
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Det kan mye mulig være som Lars Ove sier at Ole kan ha tjenestegjordt på en av Sukkestadplassene og tatt navnet deretter.
Han kan også ha vært "så heldig" at han ikke befant seg der ved tellingene.
Det er mangler i tellingene fra 1865
Mangler i folketellingen 1865
(pr 29.8.2000)
Originalmaterialet til folketellingen 1865 er dessverre ikke komplett. Personlistene for noen hele prestegjeld og deler av andre må ha kommet bort hos Det statistiske Centralbyraa før materialet ble avlevert til Riksarkivet i 1910. Pr i dag er følgende permanente mangler kjent:
* Gol prgj. i Buskerud (hele, 4162 personer)
* Holtaalen prgj. i Sør-Trøndelag (hele, 3801 personer)
* Nannestad prgj. i Akershus (Bjerke sogn, 1457 personer)
* Christiania (minst 106 Speciallister; ca 3700 personer)
Tellingen for 1875 er ikke komplett på nett.
Marit
Det kan mye mulig være som Lars Ove sier at Ole kan ha tjenestegjordt på en av Sukkestadplassene og tatt navnet deretter.
Han kan også ha vært "så heldig" at han ikke befant seg der ved tellingene.
Det er mangler i tellingene fra 1865
Mangler i folketellingen 1865
(pr 29.8.2000)
Originalmaterialet til folketellingen 1865 er dessverre ikke komplett. Personlistene for noen hele prestegjeld og deler av andre må ha kommet bort hos Det statistiske Centralbyraa før materialet ble avlevert til Riksarkivet i 1910. Pr i dag er følgende permanente mangler kjent:
* Gol prgj. i Buskerud (hele, 4162 personer)
* Holtaalen prgj. i Sør-Trøndelag (hele, 3801 personer)
* Nannestad prgj. i Akershus (Bjerke sogn, 1457 personer)
* Christiania (minst 106 Speciallister; ca 3700 personer)
Tellingen for 1875 er ikke komplett på nett.
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Her er de i 1875, foreldrene er fra Vardal
Anthon Sukkestad husfader g 1822 gaardbruger, selveier, musikant Vardal, Haug
Marthe Gudbrandsdatter hans kone g 1826 Vardal, Haug
Johan Helfret Sukkestad søn ug 1860 hjælper faderen v. Toten, Aas
Adolf Anthonsen Sukkestad tilreisende, søn ug 1857 blikkenslager v. Toten, Aas m, Gjøvik
Anton Olaus`s dåp i Vardal, heter her Sukkestad
Protokoll: A 4
Side: 35 B
Nr: 32
År: 1821
Kirke: Hov. K.
Født: 28.05.1821
Døpt: 24.06.1821
Fornavn: Anton Olaus
Slektsnavn: Sukestad
Kjønn: M
Far fornavn:
Far farsnavn:
Far slektsnavn: Sukestad
Far bosted: Grytte
Far yrke/stand: Lænsmand
Mor fornavn: Anne Matea
Mor farsnavn:
Mor slektsnavn: Sukestad, f. Nøss
Mor bosted: Grytte
Merknader: K: Fol.
1. fadder: Gift Mann Lænsmd. Nøss
2. fadder: Gift Kvinne Lænsmd. Nøss' H.
3. fadder: Gift Mann Peder bor Mustad
4. fadder: Gift Kvinne Peders H. bor Mustad
5. fadder: Mann Ole bor Mustad
Marit
Anthon Sukkestad husfader g 1822 gaardbruger, selveier, musikant Vardal, Haug
Marthe Gudbrandsdatter hans kone g 1826 Vardal, Haug
Johan Helfret Sukkestad søn ug 1860 hjælper faderen v. Toten, Aas
Adolf Anthonsen Sukkestad tilreisende, søn ug 1857 blikkenslager v. Toten, Aas m, Gjøvik
Anton Olaus`s dåp i Vardal, heter her Sukkestad
Side: 35 B
Nr: 32
År: 1821
Kirke: Hov. K.
Født: 28.05.1821
Døpt: 24.06.1821
Fornavn: Anton Olaus
Far fornavn:
Far farsnavn:
Far bosted: Grytte
Far yrke/stand: Lænsmand
Mor farsnavn:
Mor slektsnavn: Sukestad, f. Nøss
Mor bosted: Grytte
Merknader: K: Fol.
1. fadder: Gift Mann Lænsmd. Nøss
2. fadder: Gift Kvinne Lænsmd. Nøss' H.
5. fadder: Mann Ole bor Mustad
Marit
-
Hei Marit
Takk for oppklaring
Jeg har lest dette selv, men glemmer det til stadighet
Jeg avventer byarkivet og Astrid, og så får jeg heller se hva jeg skal ta meg til da. SA Hamar vil hjelpe videre allikevel (en misforståelse fra meg) så jeg får se om jeg kan få et konkret søk i militærruller der eller i SA Bergen, eller om jeg må søke der selv. Uansett føler jeg snart at alle muligheter er undersøkt. Jeg leter fortsatt etter Helfreds slekt samt etter Vossesporet som jeg sliter med.
MEn, jeg har ingen hast
Tiden får hjelpe til den au !
God kveld både til deg og til andre hjelpere
Hilsen Liv Christin

Takk for oppklaring

Jeg avventer byarkivet og Astrid, og så får jeg heller se hva jeg skal ta meg til da. SA Hamar vil hjelpe videre allikevel (en misforståelse fra meg) så jeg får se om jeg kan få et konkret søk i militærruller der eller i SA Bergen, eller om jeg må søke der selv. Uansett føler jeg snart at alle muligheter er undersøkt. Jeg leter fortsatt etter Helfreds slekt samt etter Vossesporet som jeg sliter med.
MEn, jeg har ingen hast

God kveld både til deg og til andre hjelpere

Hilsen Liv Christin

-
Wow !!! Her rauser det inn mens jeg prøver å svare !!
Kan ikke du holde kurs i kildesøk Kjære Marit, du er så spot on nøyaktig i dine søk - jeg har jammen noe å jobbe opp mot !
Dette var helt knall !!
Juhu, så var jeg i gang igjen
Flott, tusen hjertelig takk
Men jeg mener det der med kildesøk, jeg må gjøre noe tungvint/galt når jeg søker, for ofte leter og leter jeg uten å få opp det som andre finner. Jaja.. en lærer så lenge en har lever så jeg får bare prøve å bli flinkere
Tusen takk !!!
Hilsen Liv Christin
Kan ikke du holde kurs i kildesøk Kjære Marit, du er så spot on nøyaktig i dine søk - jeg har jammen noe å jobbe opp mot !
Dette var helt knall !!
Juhu, så var jeg i gang igjen

Men jeg mener det der med kildesøk, jeg må gjøre noe tungvint/galt når jeg søker, for ofte leter og leter jeg uten å få opp det som andre finner. Jaja.. en lærer så lenge en har lever så jeg får bare prøve å bli flinkere

Tusen takk !!!
Hilsen Liv Christin
-
Hva er linken mellom lensmann Anton Sukkestad og lensmann Anders Sukkestad ? Er det en ?
Ref svar fra Astrid tidligere:
"Anders var lensmann i Vardal i 1825. Står at han ble fradømt stillingen ved Høyesterettsdom 5.11. 1834. Han hengte seg i ei høyløe på gården øvre Alm 4.4. 1840. Anders var sønn av Ole Hansen Suchestad på Toten, f. 1743, begr. 1803, 60 år. Han var gift 2 ganger, i 1773 med Margrethe Andersdtr. Riise og senere med Rønnaug Johansdtr. Jeg har 5 barn i 1. ektesk. Og 7 i andre. Bl.a. den forannevnte Anders (lensmannen) døpt 9.12. 1777 og en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes. Egentlig blir det vel bare å bringe inn enda en Ole Olsen Sukkestad inn i forvirringen."
Og her er det sporet jeg fant tidligere hvor jeg erindret Inga Lovise Hansdatter og Flikkeshoug-navnet :
Protokoll: A 9
Side: 125
Nr: 39
År: 1894
Kirke: Aas
Født dato: 31.07.1894
Døpt dato: 21.10.1894
Barn Anna Marie Flikkeshaug* K 31.07.1894 21.10.1894
Far Helfred Antonsen Flikkeshaug M 1860
Mor Inga Lovise Hansdtr. Flikkeshaug K 1877
Fadder G Sergeant !! Sukkestad !! M
Fadder G Sergeant Sukkestads Kone !! K
Fadder Adolf Sukkestad !! M
Fadder Otto !! Bølle M
Fadder Karine !! Bølle K
Begynner vi å nærme oss noe her???
og her, litt mer av tidligere funn :
"Enda en ting som slår meg ang. Flikkeshoug i FT 1865: Anton Olaus som er husfar og som altså er sønn av lensmann Olsen som igjen har en bror Ole f. 18.10. 1783, står oppført med 3 barn. Navn: Gustav E., Adolf og Johan K. Er det da en ren tilfeldighet at din oldefar ble døpt Gustav Adolf Olsen eller er det noe med familienavn? Bare en liten tanke, men egentlig synes jeg det begynner å ligne mer og mer på noe veldig aktuelt."
Men, det viktigste mangler for min teori: jeg mangler "bevis" på at Ole Olsen Sukkestad eller Ole Gundersen er i familie med noen av de overnevnte .....
Men alle monner drar
Det er mer kjøtt på bena nå enn når jeg startet
Hilsen Liv Christin
------
Ref svar fra Astrid tidligere:
"Anders var lensmann i Vardal i 1825. Står at han ble fradømt stillingen ved Høyesterettsdom 5.11. 1834. Han hengte seg i ei høyløe på gården øvre Alm 4.4. 1840. Anders var sønn av Ole Hansen Suchestad på Toten, f. 1743, begr. 1803, 60 år. Han var gift 2 ganger, i 1773 med Margrethe Andersdtr. Riise og senere med Rønnaug Johansdtr. Jeg har 5 barn i 1. ektesk. Og 7 i andre. Bl.a. den forannevnte Anders (lensmannen) døpt 9.12. 1777 og en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes. Egentlig blir det vel bare å bringe inn enda en Ole Olsen Sukkestad inn i forvirringen."
Og her er det sporet jeg fant tidligere hvor jeg erindret Inga Lovise Hansdatter og Flikkeshoug-navnet :
Side: 125
Nr: 39
År: 1894
Kirke: Aas
Født dato: 31.07.1894
Døpt dato: 21.10.1894
Barn Anna Marie Flikkeshaug* K 31.07.1894 21.10.1894
Far Helfred Antonsen Flikkeshaug M 1860
Mor Inga Lovise Hansdtr. Flikkeshaug K 1877
Fadder G Sergeant !! Sukkestad !! M
Fadder G Sergeant Sukkestads Kone !! K
Fadder Adolf Sukkestad !! M
Fadder Otto !! Bølle M
Fadder Karine !! Bølle K
Begynner vi å nærme oss noe her???
og her, litt mer av tidligere funn :
"Enda en ting som slår meg ang. Flikkeshoug i FT 1865: Anton Olaus som er husfar og som altså er sønn av lensmann Olsen som igjen har en bror Ole f. 18.10. 1783, står oppført med 3 barn. Navn: Gustav E., Adolf og Johan K. Er det da en ren tilfeldighet at din oldefar ble døpt Gustav Adolf Olsen eller er det noe med familienavn? Bare en liten tanke, men egentlig synes jeg det begynner å ligne mer og mer på noe veldig aktuelt."
Men, det viktigste mangler for min teori: jeg mangler "bevis" på at Ole Olsen Sukkestad eller Ole Gundersen er i familie med noen av de overnevnte .....
Men alle monner drar

Hilsen Liv Christin

------
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Denne Anton Olaus er nok bror av Amine Mathea født i Vardal i 1825
Her en bror til, Johan Martin
Side: 11 B
Nr: 19
År: 1816
Kirke: Vardal
Født: 18.01.1816
Døpt: 10.03.1816
Fornavn: Johan Martin
Far fornavn: Anders
Far farsnavn:
Far bosted:
Far yrke/stand: Fuldmægtig E. Hafner
Mor farsnavn:
Mor slektsnavn: Sukestad
Mor bosted:
Merknader: K: Fol. 337. Fadderne: Bønder.
1. fadder: Gift Mann Peder bor Mustad
2. fadder: Gift Kvinne Peders Kone bor Mustad
3. fadder: Gift Mann Hovel bor Mustad
4. fadder: Gift Kvinne Hovels Kone bor Mustad
5. fadder: Mann Christian bor Grytte
Her er Edvard Joachim
Protokoll: A 3
Side: 82
Nr: 48
År: 1813
Kirke: Haug
Født: 18.05.1813
Døpt: 20.06.1813
Fornavn: Edvard Joachim
Far farsnavn: Ols.
Far bosted:
Far yrke/stand:
Mor fornavn: Mathea
Mor farsnavn:
Mor bosted:
Merknader:
1. fadder: Gift Mann Lænsmand Nøss
2. fadder: Gift Kvinne Lænsmand Nøss' H.
5. fadder: Mann Ole bor Grytte
Marit
Denne Anton Olaus er nok bror av Amine Mathea født i Vardal i 1825
Her en bror til, Johan Martin
Side: 11 B
Nr: 19
År: 1816
Født: 18.01.1816
Døpt: 10.03.1816
Fornavn: Johan Martin
Far farsnavn:
Far bosted:
Far yrke/stand: Fuldmægtig E. Hafner
Mor farsnavn:
Mor bosted:
Merknader: K: Fol. 337. Fadderne: Bønder.
1. fadder: Gift Mann Peder bor Mustad
2. fadder: Gift Kvinne Peders Kone bor Mustad
3. fadder: Gift Mann Hovel bor Mustad
4. fadder: Gift Kvinne Hovels Kone bor Mustad
5. fadder: Mann Christian bor Grytte
Her er Edvard Joachim
Protokoll: A 3
Side: 82
Nr: 48
År: 1813
Kirke: Haug
Født: 18.05.1813
Døpt: 20.06.1813
Fornavn: Edvard Joachim
Far farsnavn: Ols.
Far bosted:
Far yrke/stand:
Mor fornavn: Mathea
Mor farsnavn:
Mor bosted:
Merknader:
1. fadder: Gift Mann Lænsmand Nøss
2. fadder: Gift Kvinne Lænsmand Nøss' H.
5. fadder: Mann Ole bor Grytte
Marit
-
Takk igjen Marit
Da gjenstår å finne ut dette:
"...en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes..."
Hvis vi finner ut av denne mannen, kanskje han kan gi oss svar ? Evt kan det jo være et bror/datterbarn som ikke er kartlagt ennå.
Jeg prøver igjen å finne ut noe om han som er nevnt over. Også titter jeg litt mer etter hvem Anna Olsen, bror til Ole olsen nummer 16 som gifter seg, var gift med.
Tusen hjertelig takk
Hilsen Liv Christin

Da gjenstår å finne ut dette:
"...en bror Ole, døpt 26.10. 1783. Ole bor sammen med foreldrene på Sukkestad i 1801. Har prøvd å finne ut av hvor det blir av denne Ole, uten å lykkes..."
Hvis vi finner ut av denne mannen, kanskje han kan gi oss svar ? Evt kan det jo være et bror/datterbarn som ikke er kartlagt ennå.
Jeg prøver igjen å finne ut noe om han som er nevnt over. Også titter jeg litt mer etter hvem Anna Olsen, bror til Ole olsen nummer 16 som gifter seg, var gift med.
Tusen hjertelig takk

Hilsen Liv Christin
-
Astrid, du er min helt
Hun har sendt meg svar på Vossingene, men som vanlig hadde jeg nær sagt, så er ikke løsningen noe nærmere
:
"Dette her er nok også noen nøtter. Fant de omsider i kirkebøker på Voss. Navnene er nok tydet litt feil. Moren er kalt både Anna og Anne Olsdatter. Det er ikke Syver, men Sjur. Han er født 25. mars 1842, døpt 9. april 1842. Faren heter Ole Sjursen. Ole fant jeg ikke som døpt (selvfølgelig, ligger vel til navnet), men han blir konfirmert i 1861 og da står det at han er født 2. febr. 1847 og døpt 7. mars 1847. Med andre ord bør han være 20 år i 1867 (så da stemmer ikke det med han som gifter seg på Nøss-eie i 1867. Jenta heter ikke Syverine, men Synniva og er født 25. april 1849 og døpt 17.5. 1849. Bosted for familien er Slæn. Mulig jeg fant rett Ole under gården Bidne på Voss i FT 1865 og Synniva på gården Løen på Voss. Finner i samme folketelling en Sjur Olsen på gården Tveithe på Voss. Men etter at dom flytter til Biri, finner jeg ikke spor av dom. DET SKAL IKKE VÆRE ENKELT."
Tusen hjertelig takk for god hjelp Astrid, selv om ikke svaret gav noen konklusjon på Herr Sukkestad, så føles det veldig bra at du har "lagt dette sporet dødt".
Hilsen Liv Christin

Hun har sendt meg svar på Vossingene, men som vanlig hadde jeg nær sagt, så er ikke løsningen noe nærmere

"Dette her er nok også noen nøtter. Fant de omsider i kirkebøker på Voss. Navnene er nok tydet litt feil. Moren er kalt både Anna og Anne Olsdatter. Det er ikke Syver, men Sjur. Han er født 25. mars 1842, døpt 9. april 1842. Faren heter Ole Sjursen. Ole fant jeg ikke som døpt (selvfølgelig, ligger vel til navnet), men han blir konfirmert i 1861 og da står det at han er født 2. febr. 1847 og døpt 7. mars 1847. Med andre ord bør han være 20 år i 1867 (så da stemmer ikke det med han som gifter seg på Nøss-eie i 1867. Jenta heter ikke Syverine, men Synniva og er født 25. april 1849 og døpt 17.5. 1849. Bosted for familien er Slæn. Mulig jeg fant rett Ole under gården Bidne på Voss i FT 1865 og Synniva på gården Løen på Voss. Finner i samme folketelling en Sjur Olsen på gården Tveithe på Voss. Men etter at dom flytter til Biri, finner jeg ikke spor av dom. DET SKAL IKKE VÆRE ENKELT."
Tusen hjertelig takk for god hjelp Astrid, selv om ikke svaret gav noen konklusjon på Herr Sukkestad, så føles det veldig bra at du har "lagt dette sporet dødt".
Hilsen Liv Christin

-
hm....
Så har jeg da funnet en Ole Olesen, fanejunker. Men resten...stemmer ikke helt ved første øyekast
jeg sjekker litt rundt denne fyren her bare for å være sikker
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=216
-Liv-
Så har jeg da funnet en Ole Olesen, fanejunker. Men resten...stemmer ikke helt ved første øyekast

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=216
-Liv-
-
Sjekker ut noen Ole Olsener for å være på den sikre siden :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=56#ovre
(nummer 56)
og denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=822#ovre
(nummer 822)
-Liv-
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=56#ovre
(nummer 56)
og denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=822#ovre
(nummer 822)
-Liv-
-
Mens jeg lette etter noe helt annet enn Herr Sukkestad, fant jeg dette på Slektshistoriets sider,om ikk,e vi har sjaltet ut denne Ole Olsen i(Sukk)estad saken før, kan vi hvertfall gjøre det nå om vi skal stole på at fødeslsår 1843 for Sukkestad d.y er rett:
Sakset fra http://www.slektshistorielaget.no/ :
spørsmålet nedenfor hadde jeg på Digitalarkivets Brukerforum mens Slektshistorielagets side var ute av drift. Det vil være hyggelig om svaret finnes på hjemmebane, så jeg gjentar spørsmålet her: «Jeg søker opplysninger om Dorthe Christophersdatter, død på Vestbakken i Vestre Toten 01.12.1843, 82 år gammel. Ved folketellingen i 1801 bosatt på Bjugstad i Vardal, 39 år gammel. Begge disse aldersoppgavene tilsier at hun var født omkring 1761. Men hvor? Jeg har lett forgjeves i Toten/Vardal/Biri-området. Hennes ektefelle (Ole Olsen Bjugstad/Bache/Vestbakken, døpt i Vardal 19.06.1757, død i Vestre Toten 11.09.1831) var titulert bl.a. som sersjant, og kanskje førte militærkarrieren han ut på reisefot, slik at han traff Dorthe utenbygds. Tid og sted for bryllupet er ikke kjent, men parets eldste barn, i hvert fall den eldste som levde opp, er født omkring 1786. Han het Christopher Olsen; jeg har ikke funnet dåpen hans, men han var 15 år ved folketellingen i Vardal i 1801 og ble begravet som 19-åring på Toten den 8.mars 1806.» Hilsen Tor Olav Haugland
Sist endret: 25.07.06
Har vi oversikt over barna hans mon tro, hadde han flere som vikste opp og som kan være kandidat ???
-Liv-
Sakset fra http://www.slektshistorielaget.no/ :
spørsmålet nedenfor hadde jeg på Digitalarkivets Brukerforum mens Slektshistorielagets side var ute av drift. Det vil være hyggelig om svaret finnes på hjemmebane, så jeg gjentar spørsmålet her: «Jeg søker opplysninger om Dorthe Christophersdatter, død på Vestbakken i Vestre Toten 01.12.1843, 82 år gammel. Ved folketellingen i 1801 bosatt på Bjugstad i Vardal, 39 år gammel. Begge disse aldersoppgavene tilsier at hun var født omkring 1761. Men hvor? Jeg har lett forgjeves i Toten/Vardal/Biri-området. Hennes ektefelle (Ole Olsen Bjugstad/Bache/Vestbakken, døpt i Vardal 19.06.1757, død i Vestre Toten 11.09.1831) var titulert bl.a. som sersjant, og kanskje førte militærkarrieren han ut på reisefot, slik at han traff Dorthe utenbygds. Tid og sted for bryllupet er ikke kjent, men parets eldste barn, i hvert fall den eldste som levde opp, er født omkring 1786. Han het Christopher Olsen; jeg har ikke funnet dåpen hans, men han var 15 år ved folketellingen i Vardal i 1801 og ble begravet som 19-åring på Toten den 8.mars 1806.» Hilsen Tor Olav Haugland
Sist endret: 25.07.06
Har vi oversikt over barna hans mon tro, hadde han flere som vikste opp og som kan være kandidat ???
-Liv-
-
ok, sjekk dette her fra familysearch:
Ividual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Norway
Lauritz Theodor <OLESEN SUKKESTAD>
Sex: M
Event(s):
Birth: 04 Dec 1840 Place: <Oslo, Akershus, Norway>
Christening: 14 Dec 1840 Place: Oslo, Akershus, Norway
Parents:
Father: Ole SUKKESTAD
Mother: Stine SUKKESTAD
Source Information:
Batch Number: C428321
Source Dates: 1818 - 1841
Film or Fiche Number: 125786
Collection Details: Rikshospitalet og Kvinneklinikken; Den Norske Kirke
Jeg har sjekket i angitte kirkebok (tror jeg) men finner det ikke igjen
kan noen hjelpe meg å søke opp dette i kirkebok som vedrører Rikshospitalet og kvinneklinikken i 1840 slik at jeg kan få verisifert at dette stemmer samt evt kanskje finne flere opplysninger ?
----sjekk to innlegg ned, der fant jeg lenka
----
Hilsen Liv Christin
Ividual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Norway
Lauritz Theodor <OLESEN SUKKESTAD>
Event(s):
Birth: 04 Dec 1840 Place: <Oslo, Akershus, Norway>
Christening: 14 Dec 1840 Place: Oslo, Akershus, Norway
Parents:
Father: Ole SUKKESTAD
Mother: Stine SUKKESTAD
Source Information:
Batch Number: C428321
Source Dates: 1818 - 1841
Film or Fiche Number: 125786
Collection Details: Rikshospitalet og Kvinneklinikken; Den Norske Kirke
Jeg har sjekket i angitte kirkebok (tror jeg) men finner det ikke igjen

----sjekk to innlegg ned, der fant jeg lenka

Hilsen Liv Christin

Sist redigert av Liv Christin Heggelien-Tetlie den 4. april 2008 kl. 12.36, redigert 1 gang totalt.
-
Her dukker det også opp Sukkestad fra Slidre i 1812, er dette familie vi har "rotet" borti før, er dette samme familie som Sukkestad på Toten eller i Vardal ? Det ringer ingen klokker hos meg
Sakset fra familyserach.org:
Dorthe Maria <ENGEBRETSDATTER SUKKESTAD>
Sex: F
Event(s):
Birth: 02 May 1812 Place: <Vestre Slidre, Oppland, Norway>
Christening: 26 Jul 1812 Place: Vestre Slidre, Oppland, Norway
Parents:
Father: Engebret SUKKESTAD
Mother: Malene CHRISTIANSDR
Source Information:
Batch Number: C425111
Source Dates: 1724 - 1814
Film or Fiche Number: 125642
Collection Details: Vestre Slidre; Den Norske Kirke
Hilsen Liv Christin

Sakset fra familyserach.org:
Dorthe Maria <ENGEBRETSDATTER SUKKESTAD>
Sex: F
Event(s):
Birth: 02 May 1812 Place: <Vestre Slidre, Oppland, Norway>
Christening: 26 Jul 1812 Place: Vestre Slidre, Oppland, Norway
Parents:
Father: Engebret SUKKESTAD
Mother: Malene CHRISTIANSDR
Source Information:
Batch Number: C425111
Source Dates: 1724 - 1814
Film or Fiche Number: 125642
Collection Details: Vestre Slidre; Den Norske Kirke
Hilsen Liv Christin

-
Fant endelig rett kirkebok selv:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020329.jpg
Nå vet jeg hvertfall at en Ole Sukkestad har eksistert, så gjenstår det bare å finne ut mer om denne karen da
kan noen hjelpe meg å tyde arbeidsstedet til Ole Sukkestad samt faddere ??
-Liv-
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020329.jpg
Nå vet jeg hvertfall at en Ole Sukkestad har eksistert, så gjenstår det bare å finne ut mer om denne karen da

kan noen hjelpe meg å tyde arbeidsstedet til Ole Sukkestad samt faddere ??
-Liv-
-
Svar fra SA Hamar:
Dødsfallsmelding Ole Gundersen Feiringseie: Død 15.juni 1871, etterlater seg flere arvinger hvorav flere umyndige men intet å skfite
Dødsfallsmelding Ole Olsen Feiring Nordre død 23 Desember 1872 etterlater seg flere myndige Livsarvinger hvorav mange i Amerike. Intet å skifte
Juhu.....Ikke mye klokere denne gangen heller nei
-Liv-
Dødsfallsmelding Ole Gundersen Feiringseie: Død 15.juni 1871, etterlater seg flere arvinger hvorav flere umyndige men intet å skfite
Dødsfallsmelding Ole Olsen Feiring Nordre død 23 Desember 1872 etterlater seg flere myndige Livsarvinger hvorav mange i Amerike. Intet å skifte
Juhu.....Ikke mye klokere denne gangen heller nei

-Liv-
-
Jeg har fått god hjelp til å tyde at Ole Sukkestad (mann til Stine Sukkestad) jobbet på /kom fra Hammersborg, jeg skal søke mer etter han i kveld.
Denne Ole under her har vi kanskje vært innom før, han dør jo mens han bor på Sukkestad Nordre vestre, så da er han sikkert i "Sukkestad" klanen der .... Mener jeg gjenkjenner konas navn
Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource File
Search Results
Ole Jensen Sukkestad Compact Disc #91 Pin #805466 Pedigree
Event(s)
Birth: 19 May 1809
Hveem mellom, Toten
Death: 28 May 1879
Sukkestad nordre vestre, ÃÂstre Toten
Burial: 19 Jun 1879
ÃÂstre Toten
Parents
Father: Jens Christiansen Hveem Disc #91 Pin #805520
Mother: Catharina Madsdtr. Hveem Disc #91 Pin #805521
Marriage(s)
Spouse: Berthe Marie Andersdtr. FÃ¥rlund Disc #91 Pin #805467
Marriage: 30 Mar 1835
ÃÂstre Toten
Other Event(s)
-Liv-
Denne Ole under her har vi kanskje vært innom før, han dør jo mens han bor på Sukkestad Nordre vestre, så da er han sikkert i "Sukkestad" klanen der .... Mener jeg gjenkjenner konas navn

Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource File
Search Results
Ole Jensen Sukkestad Compact Disc #91 Pin #805466 Pedigree
Event(s)
Birth: 19 May 1809
Hveem mellom, Toten
Death: 28 May 1879
Sukkestad nordre vestre, ÃÂstre Toten
Burial: 19 Jun 1879
ÃÂstre Toten
Parents
Father: Jens Christiansen Hveem Disc #91 Pin #805520
Mother: Catharina Madsdtr. Hveem Disc #91 Pin #805521
Marriage(s)
Spouse: Berthe Marie Andersdtr. FÃ¥rlund Disc #91 Pin #805467
Marriage: 30 Mar 1835
ÃÂstre Toten
Other Event(s)
-Liv-
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei på deg
Det er vel denne gubben her tenker jeg
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4839#ovre
Disse Vexel som også bor der står det litt om her http://home.online.no/~kgroenha/sukke.htm
(ikke at det har noe å si for letingen etter din Ole da)
Marit

Det er vel denne gubben her tenker jeg

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4839#ovre
Disse Vexel som også bor der står det litt om her http://home.online.no/~kgroenha/sukke.htm
(ikke at det har noe å si for letingen etter din Ole da)

Marit
-

Jaujau, det var det jeg trodde hihi

Takk, da stryker vi han av lista;-) Så gjenstår det Ole Sukkestad, Hammersborg, Oslo

Hilsen Liv

-
MEN ......
Hvor i granskauen kommer Ole og Stine Sukkestad fra ?? jeg finner dem ikke, ei heller sønnen, i 1865 tellinga. KAN jo være de har utvandret eller tatt kvelden ....Jeg prøver å søke på kirkebøker som passer for Hammersborg i Oslo, men det tar sin tid
Jeg begynner å tro at denne Sukkestad liker å gjemme seg vekk
-Liv-
Hvor i granskauen kommer Ole og Stine Sukkestad fra ?? jeg finner dem ikke, ei heller sønnen, i 1865 tellinga. KAN jo være de har utvandret eller tatt kvelden ....Jeg prøver å søke på kirkebøker som passer for Hammersborg i Oslo, men det tar sin tid

Jeg begynner å tro at denne Sukkestad liker å gjemme seg vekk

-Liv-
-
kan dette være noe :
sakset fra Slektshistorielaget :
Bollumseie av store Nes
Type_artikkel: NY ETTERLYSNING FRA
Navn: Rune Nedrud
Postadresse: Oslo
Kommuner_omraader: Toten
Bekreftelse: JA
Date: 04.04.08
Artikkelens_innhold
Da Lars Olsen ble døpt i 1794 står det anført at hans foreldre er fra Bollumseie og store Ness. Er det noen som kan si meg hvor store Nes er? Og videre: Er det noen som kjenner mer til disse folkene? Protokoll: Toten A7 Side: 7b År: 1794 Nr: 45 Kirke: H.K. Født dato: 14.03.1794 Døpt dato: 16.03.1794* Døpt kirkedag: 2den Sønd. i Faste Ekte/uekte: U Merknader: Faderen anmeldt at være Ole Pedersen Bollumseier af Store Ness. Barn: Lars Far: Ole Pedersen Bollumsejer af Store Ness Mor: Magnild Lars Datter af Store Ness Fadder Ole Høybacken, Magnild Høybacken, Siri Suckestad, Ole Suckestad, Peer Suckestad. Med vennlig hilsen Rune Nedru
Tenkte her på Ole og Siri Suckestad
-Liv-
sakset fra Slektshistorielaget :
Bollumseie av store Nes
Type_artikkel: NY ETTERLYSNING FRA
Navn: Rune Nedrud
Postadresse: Oslo
Kommuner_omraader: Toten
Bekreftelse: JA
Date: 04.04.08
Artikkelens_innhold
Da Lars Olsen ble døpt i 1794 står det anført at hans foreldre er fra Bollumseie og store Ness. Er det noen som kan si meg hvor store Nes er? Og videre: Er det noen som kjenner mer til disse folkene? Protokoll: Toten A7 Side: 7b År: 1794 Nr: 45 Kirke: H.K. Født dato: 14.03.1794 Døpt dato: 16.03.1794* Døpt kirkedag: 2den Sønd. i Faste Ekte/uekte: U Merknader: Faderen anmeldt at være Ole Pedersen Bollumseier af Store Ness. Barn: Lars Far: Ole Pedersen Bollumsejer af Store Ness Mor: Magnild Lars Datter af Store Ness Fadder Ole Høybacken, Magnild Høybacken, Siri Suckestad, Ole Suckestad, Peer Suckestad. Med vennlig hilsen Rune Nedru
Tenkte her på Ole og Siri Suckestad

-Liv-
-
Mien kjære slektning Astrid har jobbet som en helt i dag og sjekket masse i skoleprotokoller og lignende på jakten etter umuliussen SUKKestad. Ikke overraskende var det ikke stort å finne. Tusen hjertelig takk Astrid, det er ikke mange som deg
Nå avventer jeg svar fra byarkivet ang Ole Sukkestad i 1875 tellingen, også har jeg jo disse Ole og Stine Sukkestad som fikk en sønn I Oslo i 1840 å spore opp.
Ellers får jeg se om jeg får sjekket disse militærrullene da...
Siden Ole Olsen Sukkestad er så inderlig vanskelig å finne, rimer det emd at han var militær og hadde eget reisepass og slapp å melde flytting mm. Andre forklaringer har jeg ikke.... med mindre han var en omstreifer og brukte andres navn
.... vel... litt drøyt kanskje
Får holde meg til fakta, selv om de nesten ikke virker sanne de heller
Hilsen Liv Christin

Nå avventer jeg svar fra byarkivet ang Ole Sukkestad i 1875 tellingen, også har jeg jo disse Ole og Stine Sukkestad som fikk en sønn I Oslo i 1840 å spore opp.
Ellers får jeg se om jeg får sjekket disse militærrullene da...
Siden Ole Olsen Sukkestad er så inderlig vanskelig å finne, rimer det emd at han var militær og hadde eget reisepass og slapp å melde flytting mm. Andre forklaringer har jeg ikke.... med mindre han var en omstreifer og brukte andres navn

Får holde meg til fakta, selv om de nesten ikke virker sanne de heller

Hilsen Liv Christin

-
arg, arg og atter arg...
JEg lurer virkelig på om denne Ole Sukkestad ville skjule seg for noen...ikke et spor etter verken han som dukker opp i 1875, han som er fadder i 1828 eller han som får barn i Oslo i 1840. Ikke engang faddere her gir noen hint
Ikke en ting henger på greip, ikke en kilde gir de samme opplysningene
Gir ikke opp ennå da
Hilsen Liv Christin, snart allergisk mot Ole Olsen Sukkestad

JEg lurer virkelig på om denne Ole Sukkestad ville skjule seg for noen...ikke et spor etter verken han som dukker opp i 1875, han som er fadder i 1828 eller han som får barn i Oslo i 1840. Ikke engang faddere her gir noen hint

Ikke en ting henger på greip, ikke en kilde gir de samme opplysningene

Gir ikke opp ennå da

Hilsen Liv Christin, snart allergisk mot Ole Olsen Sukkestad

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen.
Får snart kløende utslett av denne mannen jeg.
Bare litt tenking fra meg, vi har sikkert vært inne på det tidligere også, men nå har det blitt så mange innlegg at jeg gidder ikke bla gjennom for å sjekke
Den Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 har oppgitt fødested Innset annex av Kvikne og fødeår er skrevet 1841.
Kan dette være den Ole Olsen som flytter inn i 1854 sammen med sin bror Nils og sin mor Marthe (mener hun het det). Han var jo født og hjemmedøpt i Kvikne.
Den Ole Olsen Sukkestad som giftet seg med Trine og døde på Biri i 1896 og som var født på Bollerud kan være en annen.
Hva gjorde at Ole Olsen Sukkestad giftet seg med Trine i Bergen, hvor hadde han truffet på henne, hadde han vært i Bergen og klart å unnslippe tellingene der også??
Når reiste Trine tilbake til Bergen? Finnes det protokoller hvor det står om deres barn og plasseringen av disse på Kulsveen og Neråsen?
Litt irriterende at vi ikke får sjekket konfirmasjon av Ole eller begge Oler
Får håpe byarkivet har noe spennende informasjon på lur
Marit
Får snart kløende utslett av denne mannen jeg.
Bare litt tenking fra meg, vi har sikkert vært inne på det tidligere også, men nå har det blitt så mange innlegg at jeg gidder ikke bla gjennom for å sjekke

Den Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 har oppgitt fødested Innset annex av Kvikne og fødeår er skrevet 1841.
Kan dette være den Ole Olsen som flytter inn i 1854 sammen med sin bror Nils og sin mor Marthe (mener hun het det). Han var jo født og hjemmedøpt i Kvikne.
Den Ole Olsen Sukkestad som giftet seg med Trine og døde på Biri i 1896 og som var født på Bollerud kan være en annen.
Hva gjorde at Ole Olsen Sukkestad giftet seg med Trine i Bergen, hvor hadde han truffet på henne, hadde han vært i Bergen og klart å unnslippe tellingene der også??
Når reiste Trine tilbake til Bergen? Finnes det protokoller hvor det står om deres barn og plasseringen av disse på Kulsveen og Neråsen?
Litt irriterende at vi ikke får sjekket konfirmasjon av Ole eller begge Oler

Får håpe byarkivet har noe spennende informasjon på lur

Marit

-
Hei Marit
Veldig god teori du har der... Jeg tenker i samme baner selv, lurer veldig også på følgende:
Hvorfor var Ole Olsen Sukkestad i Bergen ? Fordi han var veiarbeider ? hadde familie der ? var han en omstreifer ? Hvorfor finner jeg ingen flyttemeldinger ? og Hva gjorde de I Lesjaskog når Ovidia ble født ??? Hvorfor finnes ingen spor av Ole Olsen Sukkestad den eldre ?
Dersom det ikke er samme mann som melder seg ut av statskirken, må jeg finne Ole Olsen Sukkestads utmelding en annen plass - kanskje han gjorde det i Bergen ? jeg får sjekke igjen;-)
Hvem er disse andre Ole Sukkestads som stadig smetter unna folketellinger ?
Men.. virker det logisk at Ole Olsen Sukkestad melder seg ut av statskirken i november 1892, når han har planlagt å gifte seg i mars(forlovererklæringa eller lysninga)1893, men dette blir omgjort, de får barn på Lejsaskog i februar(dette må de ha visst i november 1892), så drar de tilbake til Bergen, døper datteren der og så gifter de seg, så en eller annen gang reiser de til Biri og får en sønn der i 1895 på Neråsen, så dør Ole Olsen Sukkestad i 1896 av gulsot som fattiglem i 50 åra... så settes barna bort (må sjekke opp fattigkassa, se om det er data å hente der) og Trine drar tilbake til Bergen
Ole Olsen Sukkestad omtales som veiarbeider, snekker og arbeidsmann i fakta nevnt over...
MEN hvorfor oppi at en er født et sted i 1892 når en melder seg ut av statskirken og så viser en attest som sier Biri når en gifter seg noen mnd etterpå ????
Mange spm og få svar.
Jeg tror jeg må lete mer i Bergen, for det er er det første sikre sporet av "min" Ole Olsen Sukkestad er bekreftet
Så får de andre Sukkestadene som gjemmer seg på Biri og I Oslo klare seg selv så lenge
...
Hilsen Liv

Veldig god teori du har der... Jeg tenker i samme baner selv, lurer veldig også på følgende:
Hvorfor var Ole Olsen Sukkestad i Bergen ? Fordi han var veiarbeider ? hadde familie der ? var han en omstreifer ? Hvorfor finner jeg ingen flyttemeldinger ? og Hva gjorde de I Lesjaskog når Ovidia ble født ??? Hvorfor finnes ingen spor av Ole Olsen Sukkestad den eldre ?
Dersom det ikke er samme mann som melder seg ut av statskirken, må jeg finne Ole Olsen Sukkestads utmelding en annen plass - kanskje han gjorde det i Bergen ? jeg får sjekke igjen;-)
Hvem er disse andre Ole Sukkestads som stadig smetter unna folketellinger ?
Men.. virker det logisk at Ole Olsen Sukkestad melder seg ut av statskirken i november 1892, når han har planlagt å gifte seg i mars(forlovererklæringa eller lysninga)1893, men dette blir omgjort, de får barn på Lejsaskog i februar(dette må de ha visst i november 1892), så drar de tilbake til Bergen, døper datteren der og så gifter de seg, så en eller annen gang reiser de til Biri og får en sønn der i 1895 på Neråsen, så dør Ole Olsen Sukkestad i 1896 av gulsot som fattiglem i 50 åra... så settes barna bort (må sjekke opp fattigkassa, se om det er data å hente der) og Trine drar tilbake til Bergen

MEN hvorfor oppi at en er født et sted i 1892 når en melder seg ut av statskirken og så viser en attest som sier Biri når en gifter seg noen mnd etterpå ????
Mange spm og få svar.
Jeg tror jeg må lete mer i Bergen, for det er er det første sikre sporet av "min" Ole Olsen Sukkestad er bekreftet

Så får de andre Sukkestadene som gjemmer seg på Biri og I Oslo klare seg selv så lenge

Hilsen Liv

-
Tankene surrer rundt denne vanskelige herremannen Sukkestad: Jeg gikk tilbake til forlovererklæringen for paret:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 100165.jpg
Og... der står det blant annet et
foran navnet på faren, noe som for meg i alle fall indikerer en usikkerhet på om dette stemmer. Videre står det Husmand Ole Olsen Sukkestad, og det får meg til å tro at denne fanejunkertittelen kanskje ikke var helt rett ? !
Det står også at brudgommen er født på Biri og at han er født i 1843, og at han oppholder seg K.K.P, det samme som bruden.
Det står også her at han er veiarbeider, mens det i FT og kirkebøkene ellers står at han er snekker. Og ved Birgittes bortgang står det hun var arbeidsformannens enke.. Dødsfallsmeldingen og skiftet etter Ole Olsen Sukkestad står det at han var en fattig husmann.....
Nåvel... ingen løsning på denne nøtta, men jeg har en følelse av at det er noe rart med denne Ole Olsen Sukkestads opplysninger ...
og... jeg må prøve å finne ut hva i all verden de gjorde i Lesjaskog ? Og, hvorfor bestiller de lysning til 26.3.1893 hvorfor må dette omberammes ? Hvorfor ble det borgerlig vielse?
Ref:
Ole Olsen Sukkestad og Trine Bergithe Olsen giftet seg borgerlig hos Byfogden i Bergen 27. mars 1893. Han var ungkar og snekker, født i Biri 1. januar 1843 som sønn av fanejunker Ole Olsen Sukkestad, mens hun var født i Bergen 6. desember 1874 som datter av Andreas Olsen.
Barn i februar på en kant av landet og vielse en mdn senere på en annen kant... OG hvorfor Lesjaskog... må finne ut av dette
-Liv-
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 100165.jpg
Og... der står det blant annet et

Det står også at brudgommen er født på Biri og at han er født i 1843, og at han oppholder seg K.K.P, det samme som bruden.
Det står også her at han er veiarbeider, mens det i FT og kirkebøkene ellers står at han er snekker. Og ved Birgittes bortgang står det hun var arbeidsformannens enke.. Dødsfallsmeldingen og skiftet etter Ole Olsen Sukkestad står det at han var en fattig husmann.....
Nåvel... ingen løsning på denne nøtta, men jeg har en følelse av at det er noe rart med denne Ole Olsen Sukkestads opplysninger ...
og... jeg må prøve å finne ut hva i all verden de gjorde i Lesjaskog ? Og, hvorfor bestiller de lysning til 26.3.1893 hvorfor må dette omberammes ? Hvorfor ble det borgerlig vielse?
Ref:
Ole Olsen Sukkestad og Trine Bergithe Olsen giftet seg borgerlig hos Byfogden i Bergen 27. mars 1893. Han var ungkar og snekker, født i Biri 1. januar 1843 som sønn av fanejunker Ole Olsen Sukkestad, mens hun var født i Bergen 6. desember 1874 som datter av Andreas Olsen.
Barn i februar på en kant av landet og vielse en mdn senere på en annen kant... OG hvorfor Lesjaskog... må finne ut av dette

-Liv-
-
Nytt fra Yngve Nedrebøe, SA Bergen:
"Vi har ikke kilder som kan fortelle når Trine Birgitte Olsen kom tilbake til Bergen. Den innenlandske passtvangen var opphevet i 1860, og det var først fra 1900 lensmennene begynte å føre flytteprotokoller.
Det som synes klart er at barna ble satt bort av fattigvesenet en gang mellom 1895 og 1900. Det må ligge et vedtak til grunn for dette, rimeligvis også en søknad med begrunnelse. Jeg tror altså at det beste stedet å leite er fattigprotokollene og forhandlingsprotokollen til fattigvesenet på det stedet barna ble satt bort. Dette er kommunale arkivsaker, men dersom det er fra Oppland, skulle det kanskje være håp om å finne noe via Opplandsarkivet?"
Kjempegodt råd, jeg skal prøve å undersøke disse fattigprotokollene:-)
-Liv-
"Vi har ikke kilder som kan fortelle når Trine Birgitte Olsen kom tilbake til Bergen. Den innenlandske passtvangen var opphevet i 1860, og det var først fra 1900 lensmennene begynte å føre flytteprotokoller.
Det som synes klart er at barna ble satt bort av fattigvesenet en gang mellom 1895 og 1900. Det må ligge et vedtak til grunn for dette, rimeligvis også en søknad med begrunnelse. Jeg tror altså at det beste stedet å leite er fattigprotokollene og forhandlingsprotokollen til fattigvesenet på det stedet barna ble satt bort. Dette er kommunale arkivsaker, men dersom det er fra Oppland, skulle det kanskje være håp om å finne noe via Opplandsarkivet?"
Kjempegodt råd, jeg skal prøve å undersøke disse fattigprotokollene:-)
-Liv-
-
Hm... Jeg har prøvd å sende avsted mail til Opplandsarkivet men får mail i retur med feilmeldingsbeskjed.
Lar undersøkelsene om fattigprotokollene vente til over helga.
-Liv-
Lar undersøkelsene om fattigprotokollene vente til over helga.
-Liv-
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Kan jo være at disse protokollene finnes på Statsarkivet på Hamar også uten at jeg skal være for sikker.
En eller annen plass må det jo finnes papirer på at barna ble satt bort.
Jeg har prøvd å lete etter Trine i Bergen i 1891 tellingen der, men har ikke funnet henne.
Hun var jo bare 16-17 år da så en skulle jo tro at hun befant seg der da.
Men familien var jo underlagt fattigvesnet i noen perioder så det kan være hun var en annen plass for å tjene.
Hun var jo ikke gamle jenta da hun ble gravid heller
Marit
Kan jo være at disse protokollene finnes på Statsarkivet på Hamar også uten at jeg skal være for sikker.

En eller annen plass må det jo finnes papirer på at barna ble satt bort.
Jeg har prøvd å lete etter Trine i Bergen i 1891 tellingen der, men har ikke funnet henne.
Hun var jo bare 16-17 år da så en skulle jo tro at hun befant seg der da.
Men familien var jo underlagt fattigvesnet i noen perioder så det kan være hun var en annen plass for å tjene.
Hun var jo ikke gamle jenta da hun ble gravid heller

Marit
-
Hei
Ja det kan være at SA Hamar er stedet også for fattigprotokollene. Skal undersøke litt nærmere.
Jeg har akkurat sett på kirkeboka for dåpen til sønnen Gustav, og ser at til og med der er det oppført feil fødselsår (1846) på Ole Olsen Sukkestad med spørsmålstegn foran.
Synes det er bemerkelsesverdig at det på en og samme person er "feil over hele linja" eller tydelige antakelser på data om denne.
Ole Olsen Sukkestads fødselsår skulle etter min mening ikke være uklart for han selv i og med at han ikke mange årene før hadde forevist en attest som skulle bekrefte at han var født i 1843 ?!
Ole Olsen Sukkestad var mye eldre enn sin kone (født enten 1840, 1843 eller 1846), ca 30 år eldre.
Mye skulle tilsi at han hadde levd et liv før henne. Når de giftet seg var han ca 50 og hun 19.
hm... det er noe som ikke stemmer helt her, jeg ser bare ikke hva
-Liv-

Ja det kan være at SA Hamar er stedet også for fattigprotokollene. Skal undersøke litt nærmere.
Jeg har akkurat sett på kirkeboka for dåpen til sønnen Gustav, og ser at til og med der er det oppført feil fødselsår (1846) på Ole Olsen Sukkestad med spørsmålstegn foran.
Synes det er bemerkelsesverdig at det på en og samme person er "feil over hele linja" eller tydelige antakelser på data om denne.
Ole Olsen Sukkestads fødselsår skulle etter min mening ikke være uklart for han selv i og med at han ikke mange årene før hadde forevist en attest som skulle bekrefte at han var født i 1843 ?!
Ole Olsen Sukkestad var mye eldre enn sin kone (født enten 1840, 1843 eller 1846), ca 30 år eldre.
Mye skulle tilsi at han hadde levd et liv før henne. Når de giftet seg var han ca 50 og hun 19.
hm... det er noe som ikke stemmer helt her, jeg ser bare ikke hva

-Liv-
-
Hva skulle jeg gjort uten de gode hjelperne mine ?? I dag har min kjære slektning Astrid nok en gang svingt seg på biblioteket på Gjøvik og funnet ut av en detalj : nemlig et bitte lite spørsmålstegn ved fødested Bollerud:
utdrag av mail:
Der satt tilfeldigvis mannen som jeg har forsøkt å nå pr. tlf. (endelig pussig nok et positivt sammentreff). Han hadde ikke sett etterlysningen din, jobber selv en del opp mot Biri, men stort sett gjelder det eldre saker, sa han. Han ble imidlertid med meg og kikket litt på denne Ole Olsen og noe av det vi hadde funnet, og da oppdaget han at det står et liiiiite spørsmålstegn ved fødested Bollerud ved dødsfallsregistreringen. Hans reaksjon var også, som du og Marit har vært inne på, at her er det noe som ikke stemmer, kanskje er det sammenblanding av navn ved enkelte registreringer, el.l
[i]..som sagt på dødsfallsmeldingen i kirkeboka igjen, og den er altså ført inn i ei bok som begynner 4 år etter at han er død.
Konklusjonen her er at det er svært lite av kildeopplysningene vi sitter på som enten er sammenfallende eller "solide". Små spørsmålstegn dukker opp over alt i kildene. tydelig at denne Sukkestad IKKE er ukjent med å ha usikkerhet knyttet til sin person
jeg nå må jeg si at jeg undrer på om kanskje dette omstreifer-sporet er hett allikvel..
Jeg undrer meg fortsatt over de ulike fødselsdatoene, fødselsstedene og "mangelen på livstegn" på Herr Sukkestad den yngre før han gifter seg med Trine i godt voksen alder.
Dessuten henger det kanskje ikke på greip heller at han melder seg ut av statskirken på Biri når han gifter seg i Bergen noen mnd senere.. Dette er bare hypotetiske tanker fra min side, men jeg kan ikke dy meg... Denne saken inneholder alfor mange spørsmål og nesten ingen svar
De eneste sikre opplysningene som står om Herr Sukkestad må være hans giftermål, hans to barns fødsler og antakelig hans dødsfall i 1896, bortsett fra fødestedet.
Men, jeg gir ikke opp ennå for det
satser på et besøk til SA Hamar i løpet av sommeren. Jeg har desverre ikke mulighet til å ta en svipptur oppover på en god stund. Og slike opplysninger som militærruller og fattigprotkoller/sorenskriverprotokoller må en lete gjennom selv. Tidsbegrensinger har jeg dog ikke, så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet
-Liv-
utdrag av mail:
Der satt tilfeldigvis mannen som jeg har forsøkt å nå pr. tlf. (endelig pussig nok et positivt sammentreff). Han hadde ikke sett etterlysningen din, jobber selv en del opp mot Biri, men stort sett gjelder det eldre saker, sa han. Han ble imidlertid med meg og kikket litt på denne Ole Olsen og noe av det vi hadde funnet, og da oppdaget han at det står et liiiiite spørsmålstegn ved fødested Bollerud ved dødsfallsregistreringen. Hans reaksjon var også, som du og Marit har vært inne på, at her er det noe som ikke stemmer, kanskje er det sammenblanding av navn ved enkelte registreringer, el.l
[i]..som sagt på dødsfallsmeldingen i kirkeboka igjen, og den er altså ført inn i ei bok som begynner 4 år etter at han er død.
Konklusjonen her er at det er svært lite av kildeopplysningene vi sitter på som enten er sammenfallende eller "solide". Små spørsmålstegn dukker opp over alt i kildene. tydelig at denne Sukkestad IKKE er ukjent med å ha usikkerhet knyttet til sin person

Jeg undrer meg fortsatt over de ulike fødselsdatoene, fødselsstedene og "mangelen på livstegn" på Herr Sukkestad den yngre før han gifter seg med Trine i godt voksen alder.
Dessuten henger det kanskje ikke på greip heller at han melder seg ut av statskirken på Biri når han gifter seg i Bergen noen mnd senere.. Dette er bare hypotetiske tanker fra min side, men jeg kan ikke dy meg... Denne saken inneholder alfor mange spørsmål og nesten ingen svar

De eneste sikre opplysningene som står om Herr Sukkestad må være hans giftermål, hans to barns fødsler og antakelig hans dødsfall i 1896, bortsett fra fødestedet.
Men, jeg gir ikke opp ennå for det

-Liv-
Sist redigert av Liv Christin Heggelien-Tetlie den 5. april 2008 kl. 18.13, redigert 1 gang totalt.
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Jeg har sett på dåpen til Gustav Adolf igjen jeg også.
I klokkerboka er han som du sier oppført med 1846 og ? ved siden av.
I kirkeboka er Ole oppført med fødselsår 1841
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Og der står det også i anmerkningsfeltet at faren er utmeldt av statskirken og at de er borgelig viet. Så da må det da være den Ole som er utmeldt 14/11-1892 på Biri.
Men hva med opplysningene ved Oles død om at han er født på Bollerud??
Det rimer jo ikke med Kvikne????
Ved Ovidia Tereses dåp er Ole oppgitt med 1843 som fødselsår både i kirkeboka og i klokkerboka.
Det er litt merkelig dette her. Mye usikkerhet rundt ham.
Kanskje du skulle spørre han som hjelper med oppslag på SA Hamar om han kunne sjekke protokoller for fattigvesnet vedr. plasseringen av barna etter at Ole døde og Trine dro tilbake til Bergen.
Marit
Jeg har sett på dåpen til Gustav Adolf igjen jeg også.
I klokkerboka er han som du sier oppført med 1846 og ? ved siden av.
I kirkeboka er Ole oppført med fødselsår 1841
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Og der står det også i anmerkningsfeltet at faren er utmeldt av statskirken og at de er borgelig viet. Så da må det da være den Ole som er utmeldt 14/11-1892 på Biri.
Men hva med opplysningene ved Oles død om at han er født på Bollerud??
Det rimer jo ikke med Kvikne????
Ved Ovidia Tereses dåp er Ole oppgitt med 1843 som fødselsår både i kirkeboka og i klokkerboka.
Det er litt merkelig dette her. Mye usikkerhet rundt ham.
Kanskje du skulle spørre han som hjelper med oppslag på SA Hamar om han kunne sjekke protokoller for fattigvesnet vedr. plasseringen av barna etter at Ole døde og Trine dro tilbake til Bergen.
Marit
-
Hei Marit !
jeg gjorde som du sa, forespørsel lagt inn til Lars Ove Wangensteen
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... dag=#anker
Hilsen Liv Christin
jeg gjorde som du sa, forespørsel lagt inn til Lars Ove Wangensteen

Hilsen Liv Christin

-
Litt på siden men dog allikevel aktuelt:
sakset fra Eiliert Sundts fanteliste:
"Vardal, Gamle-Rasmus (????-????).Stamfar til Vardals-folket,hans far eller farfar var Anders Jynge,hans mor var Kari Graa.Vardal navnet hadde han fra Vardal på vestsiden av Mjøsa.Har barna Lille-Rasmus,Karen Margrethe,Petter Strømsing, Jens og Didrik.Han tjente i sin tid Kongen som sergant og det både i 10 års og 5 års ufreden. Hans kjæreste skal være prestedatteren Karen Margrethe.Han skal ha vært 102 år da han døde og er begravet ved Tonstad kirke i Siredalen."
I min naivitet trodde jeg ikke at fantefolket tjenestegjorde i det militæret
men her ser det da ut til at så var tilfelle.
Om Sukkestad var fant, fanejunker begge deler eller ingen av dem skal bli spennende å finne ut av:-)
Troen på en løsning er fortsatt tilstede
_liv-
sakset fra Eiliert Sundts fanteliste:
"Vardal, Gamle-Rasmus (????-????).Stamfar til Vardals-folket,hans far eller farfar var Anders Jynge,hans mor var Kari Graa.Vardal navnet hadde han fra Vardal på vestsiden av Mjøsa.Har barna Lille-Rasmus,Karen Margrethe,Petter Strømsing, Jens og Didrik.Han tjente i sin tid Kongen som sergant og det både i 10 års og 5 års ufreden. Hans kjæreste skal være prestedatteren Karen Margrethe.Han skal ha vært 102 år da han døde og er begravet ved Tonstad kirke i Siredalen."
I min naivitet trodde jeg ikke at fantefolket tjenestegjorde i det militæret

Om Sukkestad var fant, fanejunker begge deler eller ingen av dem skal bli spennende å finne ut av:-)
Troen på en løsning er fortsatt tilstede

_liv-
-
I påvente av flere tråder eller helst konkrete opplysninger
kan jeg ikke la omstreifer-sporet ligge.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-362
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640443.jpg
Kan Arrestanten Ole Olsen under her være den personen som er nevnt i lenkene over ?
Og,hvor tok denne moren veien etter at fattigvesenet tok over barna ?
Brusveen.... har jeg undersøkt det før mon tro ??
Og hvor kom disse fra før de reiste fra kvikne ??
Tror jeg må sjekke mora og Brusveen litt mer. Undrer foressten på hvorfor Ole nevnt under her ble arrestert ??
Protokoll: A 5
Side: 273
Nr: 14
År: 1852
Dødsdato: 04.03.1852
Begravet dato: 07.03.1852
Jordfestet dato:
Fornavn: Ole
Farsnavn: Olsen
Slektsnavn:
Sivilstand:
Alder: 61 Aar
Født dato:
Fødested:
Oppholdssted: Brusveen
Dødsårsak: Naturlig Død.
Legebesøk:
Anmeldt:
Far/ektemann fornavn:
Far/ektemann farsnavn:
Far/ektemann slektsnavn:
-Liv-

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-362
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640443.jpg
Kan Arrestanten Ole Olsen under her være den personen som er nevnt i lenkene over ?
Og,hvor tok denne moren veien etter at fattigvesenet tok over barna ?
Brusveen.... har jeg undersøkt det før mon tro ??
Og hvor kom disse fra før de reiste fra kvikne ??
Tror jeg må sjekke mora og Brusveen litt mer. Undrer foressten på hvorfor Ole nevnt under her ble arrestert ??
Protokoll: A 5
Side: 273
Nr: 14
År: 1852
Dødsdato: 04.03.1852
Begravet dato: 07.03.1852
Jordfestet dato:
Fornavn: Ole
Farsnavn: Olsen
Slektsnavn:
Sivilstand:
Alder: 61 Aar
Født dato:
Fødested:
Oppholdssted: Brusveen
Dødsårsak: Naturlig Død.
Legebesøk:
Anmeldt:
Far/ektemann fornavn:
Far/ektemann farsnavn:
Far/ektemann slektsnavn:
-Liv-
-
Nok en gang er jeg ytterst takknemlig for mine flotte hjelpere som ikke gir opp meg eller denne håpløse Ole Olsen (Sukkestad): Her har Wera funnet en omstreifer/tater familie med en kandidat, Ole Olsen Skogen :Sakset fra mail:
"Saken er : I fattigmanntallet 1891- 1895 finner man: (Digital bok: Bergen fattigvesen 3.avd 1891-1895 Lnr 279, side 149 nummer 441)
Ole Olsen Skog ( også kalt Skogen ) Skogen eller Skauen er taternavn. osv. Men han står som arb. og Enkemand.
Med Børn:
Oluf Rasmus Olsen Skog Bergens Guttehjem osv
Johannes Olsen Skog født 28 10 1886 osv
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 19023#ovre
Mora som ser ut til å være født 1843: Hette Sara Rasmusdtr. Olsen ( kjent taternavn i Vardals slekta )og døde 15. juli 1890 av Tyfus ( På sygehuset )Mand Almisselæm Ole Olsen Skogen.
lenke Korskirken i Bergen:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030590.jpg
Dette guttehjemmet ligger i Garnes i Haus kommune.
Har ikke funnet giftermål og barnas fødsel. Er stadig på utkikk- Din Ole Olsen ( Sukkestad ) er verste mannen jeg har jaktet på. følger med på Forumet !! Men dette kan jo faktisk være han som blei tatt hånd om som barn sammen med broren Nils. Alderen passer. Men etter alle de Oler som finnes er det vel små sjanser. "
Kjære Wera, Tusen tusen takk for at du er med i denne håpløse (!?) jakten på Ole Olsen SUKK(estad)
Hilsen Liv Christin
"Saken er : I fattigmanntallet 1891- 1895 finner man: (Digital bok: Bergen fattigvesen 3.avd 1891-1895 Lnr 279, side 149 nummer 441)
Ole Olsen Skog ( også kalt Skogen ) Skogen eller Skauen er taternavn. osv. Men han står som arb. og Enkemand.
Med Børn:
Oluf Rasmus Olsen Skog Bergens Guttehjem osv
Johannes Olsen Skog født 28 10 1886 osv
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 19023#ovre
Mora som ser ut til å være født 1843: Hette Sara Rasmusdtr. Olsen ( kjent taternavn i Vardals slekta )og døde 15. juli 1890 av Tyfus ( På sygehuset )Mand Almisselæm Ole Olsen Skogen.
lenke Korskirken i Bergen:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030590.jpg
Dette guttehjemmet ligger i Garnes i Haus kommune.
Har ikke funnet giftermål og barnas fødsel. Er stadig på utkikk- Din Ole Olsen ( Sukkestad ) er verste mannen jeg har jaktet på. følger med på Forumet !! Men dette kan jo faktisk være han som blei tatt hånd om som barn sammen med broren Nils. Alderen passer. Men etter alle de Oler som finnes er det vel små sjanser. "
Kjære Wera, Tusen tusen takk for at du er med i denne håpløse (!?) jakten på Ole Olsen SUKK(estad)

Hilsen Liv Christin

- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Her er Johannes Olsens dåp i Mariakirken
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Foreldrenes vielse i Korskirken 11/6-1876
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Ole Olsen er født i Os prestegjeld i 1845, så da kan vi vel avskrive ham også.
Jakten pågår videre...........
Marit
Her er Johannes Olsens dåp i Mariakirken
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Foreldrenes vielse i Korskirken 11/6-1876
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Ole Olsen er født i Os prestegjeld i 1845, så da kan vi vel avskrive ham også.
Jakten pågår videre...........

Marit
-
Hallo Marit
Den eminente sporhunden slår til igjen
Tusen takk, da kan vi avskrive Ole Olsen Skogen, superb med alle som kan kuttes ut
og som du sier, jakten pågår videre
Hilsen Liv Christin

Den eminente sporhunden slår til igjen

og som du sier, jakten pågår videre

Hilsen Liv Christin
-
På'an igjen :
Jeg har funnet en Ole Olsen, utflytter fra Biri, Roligeie(?) i 1851, på 26 år som flytter til Bjørndalen/Mjøndalen (??), han var i såfall 18 år når Ole Olsen (sukkestad) ble født i 1843. Dette er sikkert feil person igjen, men jeg skal prøve å spore denne Ole tilbake (Roligeiet samt fødselsår) og evt frem- Kan noen gi meg et hint på hvor denne Ole utflytter til? Jeg er fortsatt ikke flink på skrift
også lurer jeg på hva den Ex som er påskrevet (Senere, med annen penn/blyant?!) betyr ?? (han er nummer 26)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640375.jpg
Dette er sikkert et skritt frem og to tilbake nok en gang , men ingenting får være uprøvd her
Hilsen Liv Christin
Jeg har funnet en Ole Olsen, utflytter fra Biri, Roligeie(?) i 1851, på 26 år som flytter til Bjørndalen/Mjøndalen (??), han var i såfall 18 år når Ole Olsen (sukkestad) ble født i 1843. Dette er sikkert feil person igjen, men jeg skal prøve å spore denne Ole tilbake (Roligeiet samt fødselsår) og evt frem- Kan noen gi meg et hint på hvor denne Ole utflytter til? Jeg er fortsatt ikke flink på skrift

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640375.jpg
Dette er sikkert et skritt frem og to tilbake nok en gang , men ingenting får være uprøvd her

Hilsen Liv Christin
-
Her er en til, Ole Olsen utflytter i 1852, alder tror jeg er 34, men jag klarer ikke å tyde hva som står etter Ole Olsen og før 34. Er det et stedsnavn ? et yrke ?Jeg tror videre han flytter til Ringsaker !?
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640378.jpg
Hilsen Liv Christin
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640378.jpg
Hilsen Liv Christin
-
Og her er en Ole Olsen på tre år som blir vaksinert i 1843, far er Ole Olsen og bosted er Marking. Nummer 19: (hm.. Kan ikke huske jeg har sjekket ut Marking før
)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-302
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640381.jpg
(øverst på samme siden er forresten Ole Olsen, sønn av Ole Gunnersen med bosted Bollerud som blir vaksinert et halvt år gammel.)
Hilsen Liv Christin

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-302
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640381.jpg
(øverst på samme siden er forresten Ole Olsen, sønn av Ole Gunnersen med bosted Bollerud som blir vaksinert et halvt år gammel.)
Hilsen Liv Christin
-
og når jeg først er i gang : Ole Olsen, 23 år gammel, innflytter i 1829 for å gifte seg fra Lieseie (?)i Land til Haslieie (?) nummer 12:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690355.jpg
Har ikke tro på denne her da men.... i denne saken har det åpenlyse vist seg å være feil, så da kan jo det som ikke virker sannsynlig være sannsynlig
MEN : Sjekk nummer 8 på høyres side... en Ole Olsen Som flytter til Bollerud
21 år gammel i 1831for å tjenestegjøre (?) kommer fra Faaberg(?) med attester fra Kaupang (?)
Kanskje dette er noe
Hilsen Liv Christin
Har ikke tro på denne her da men.... i denne saken har det åpenlyse vist seg å være feil, så da kan jo det som ikke virker sannsynlig være sannsynlig

MEN : Sjekk nummer 8 på høyres side... en Ole Olsen Som flytter til Bollerud
21 år gammel i 1831for å tjenestegjøre (?) kommer fra Faaberg(?) med attester fra Kaupang (?)
Kanskje dette er noe

Hilsen Liv Christin
-
Det står Paradisødegård.
Og når det gjelder Ringsaker så blei mange fra Biri området døpt - konf.- gift osv. I Ringsaker i en periode .
Og når det gjelder Ringsaker så blei mange fra Biri området døpt - konf.- gift osv. I Ringsaker i en periode .
- Paul Johan Hals
Under Inflyttete i Ringsaker 1852
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-389
finner du denne Ole Olsen som nr 33. Ser ut som hans oppholdssted i Biri er "Paradisødegaard"
MVH Paul
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-389
finner du denne Ole Olsen som nr 33. Ser ut som hans oppholdssted i Biri er "Paradisødegaard"
MVH Paul
-
Hei Paul og Wera
Tusen hjertelig takk for innspill, jeg trenger virkelig det
Det er vel egentlig en umulig oppgave å kartlegge alle disse Ole Olsenene, men det er et forsøk verdt
Jeg har funnet en Ole Olsen på Paradisødegård tidligere.. skal se om jeg finner han igjen, mener hans far ikke het Ole Olsen men Ole og et annet etternavn. Skal sjekke dette
Videre er det flott at mange ble konfirmert på Ringsaker en periode
kanskje jeg har et halsmtrå der?? muligheten for å finne herr Sukkestad der er kanskje tilstede
Tusen takk
Hilsen Liv Christin

Tusen hjertelig takk for innspill, jeg trenger virkelig det

Det er vel egentlig en umulig oppgave å kartlegge alle disse Ole Olsenene, men det er et forsøk verdt

Jeg har funnet en Ole Olsen på Paradisødegård tidligere.. skal se om jeg finner han igjen, mener hans far ikke het Ole Olsen men Ole og et annet etternavn. Skal sjekke dette

Videre er det flott at mange ble konfirmert på Ringsaker en periode

Tusen takk

Hilsen Liv Christin
-
Ad Ole Olsen med bosted Marking:
Jeg fant han tilfeldig i 1831 som far, dødfødt barn. Det står en hel del under anmerkninger på denne hendelsen, men jeg klarer ikke å lese det
Kan det være noen spor der ?
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690353.jpg
Hilsen Liv Christin
Jeg fant han tilfeldig i 1831 som far, dødfødt barn. Det står en hel del under anmerkninger på denne hendelsen, men jeg klarer ikke å lese det

Kan det være noen spor der ?
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 690353.jpg
Hilsen Liv Christin
-
Ad Ole Olsen fra Lieseie:
Viet dato: 27-12-1829
Kirke: SEGAARD KIRKE
Brudgom fornavn: OLE
Brudgom alder: 33
Brudgom stilling og sted: UNGK/HUSM.SØN,LIESEIE,TORPA,NU EKERN
Brudgoms far: OLE OLSEN
Brud fornavn: MARIE
Brud Etternavn: HANSDATTER
Brud alder: 33
Brud stilling og sted: HUSMANDSDATTER, HASLIEIE
Bruds far: HANS HANSEN
Forlovere: NILS HANSEN ECHERN OG LARS OLSEN RUSTADEN
her er det avvik i alder på ti år, men kan dette allikevel være samme mann som flyttet for å gifte seg ?
Hilsen Liv Christin
Viet dato: 27-12-1829
Kirke: SEGAARD KIRKE
Brudgom fornavn: OLE
Brudgom alder: 33
Brudgom stilling og sted: UNGK/HUSM.SØN,LIESEIE,TORPA,NU EKERN
Brudgoms far: OLE OLSEN
Brud fornavn: MARIE
Brud Etternavn: HANSDATTER
Brud alder: 33
Brud stilling og sted: HUSMANDSDATTER, HASLIEIE
Bruds far: HANS HANSEN
Forlovere: NILS HANSEN ECHERN OG LARS OLSEN RUSTADEN
her er det avvik i alder på ti år, men kan dette allikevel være samme mann som flyttet for å gifte seg ?
Hilsen Liv Christin
-
Sukk, sukk Sukkestad !!!
Har lett etter Ole Sukkestad som ble far i Oslo i 1840. Synes det er så merkelig at jeg ikke før eller etter finner noen opplysninger om Ole, Stine og Lauritz Theodor Sukkestad.... rart at de ikke finnes i noen folketellinger eller i utvandrer protokoller... og at de er fra Hammersborg I Oslo hjelper ikke egentlig.. har søkt i Oslo Domkirke, Trefoldighetskirken, Aker kirke, gml Aker kirke, garnisonen(fant ingen unntatt han Ole Sukkestad som var fadder i 1828)... finenr ingen spor av noen konfirmasjon på sønnen, noe giftermål eller noe som kan gi meg et pekepinn på hvor jeg kan få lokalisert dette paret. Ikke mange ved navn Stine jeg finner i FT heller, virker som om det er en forkortelse, noe som heller ikke gjør saken enklere
Og ad de trådene jeg fant før i dag, diverse innflyttede Ole Olsener, så har jeg ikke klart å finne noe på noen avd em som sannsynliggjør at dette er "min" Ole Olsen.
Prøver å tenke på dette med at Ole Olsen nok har tatt Sukkestadnavnet ved å ha jobbet på eller for en Sukkestad (gård). Problemet er da å finne ut når og hvor. Og: het virkelig far til Ole Olsen Sukkestad nettopp Ole Olsen Sukkestad ??
Og hvor ble det av mor i omstreifer-sporet ? har ikke klart å finne henne jeg
Men, det første en blir blind på er øya, så jeg satser på at jeg har oversett noe
Hilsen Liv Christin
Har lett etter Ole Sukkestad som ble far i Oslo i 1840. Synes det er så merkelig at jeg ikke før eller etter finner noen opplysninger om Ole, Stine og Lauritz Theodor Sukkestad.... rart at de ikke finnes i noen folketellinger eller i utvandrer protokoller... og at de er fra Hammersborg I Oslo hjelper ikke egentlig.. har søkt i Oslo Domkirke, Trefoldighetskirken, Aker kirke, gml Aker kirke, garnisonen(fant ingen unntatt han Ole Sukkestad som var fadder i 1828)... finenr ingen spor av noen konfirmasjon på sønnen, noe giftermål eller noe som kan gi meg et pekepinn på hvor jeg kan få lokalisert dette paret. Ikke mange ved navn Stine jeg finner i FT heller, virker som om det er en forkortelse, noe som heller ikke gjør saken enklere

Og ad de trådene jeg fant før i dag, diverse innflyttede Ole Olsener, så har jeg ikke klart å finne noe på noen avd em som sannsynliggjør at dette er "min" Ole Olsen.
Prøver å tenke på dette med at Ole Olsen nok har tatt Sukkestadnavnet ved å ha jobbet på eller for en Sukkestad (gård). Problemet er da å finne ut når og hvor. Og: het virkelig far til Ole Olsen Sukkestad nettopp Ole Olsen Sukkestad ??
Og hvor ble det av mor i omstreifer-sporet ? har ikke klart å finne henne jeg

Men, det første en blir blind på er øya, så jeg satser på at jeg har oversett noe

Hilsen Liv Christin
-
Jepp, så var det Kviknesporet igjen :
kvikne, er ikke det i alle fall to ulike plasser ? Jeg fant en Ole Olsen født i mai 1843 i Kvikne i Fron:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610084.jpg
driver å sjekker rundt denne karen nå;-)
Hilsen Liv Christin
kvikne, er ikke det i alle fall to ulike plasser ? Jeg fant en Ole Olsen født i mai 1843 i Kvikne i Fron:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610084.jpg
driver å sjekker rundt denne karen nå;-)
Hilsen Liv Christin
-
Tror jeg kan legge Ole Olsen utflyttet til RIngsaker fra Paradisødegården for "død"
i saken her:finner han i lenka under med familie, og jeg kan ikke se ut av videre undersøkelser at denne karen her er den samme som Ole Olsen Sukkestad. Finner ingen indikasjon på at han ble far til en Ole Olsen i 1843.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =486#nedre
Hilsen Liv Christin
i saken her:finner han i lenka under med familie, og jeg kan ikke se ut av videre undersøkelser at denne karen her er den samme som Ole Olsen Sukkestad. Finner ingen indikasjon på at han ble far til en Ole Olsen i 1843.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =486#nedre
Hilsen Liv Christin

-
Ny dag, men ikke så mange nye muligheter når det gjelder herr Ole Olsen Sukkestad. Leting og post har så langt ikke gitt noen nye resultater.
Men jeg har lest alt jeg har kommet over av Sukkestad litteratur(om gårdene) samt trålet FT 1801 på jakt etter en mulig Ole.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=310#ovre
http://home.online.no/~kgroenha/sukke.htm
http://home.online.no/~kgroenha/kirke-og.htm
http://home.online.no/~kgroenha/hansminne.htm
JEg har søkt etter varianter av sukkestad, sullestad, suttestad mm, men finner ikke noe som gir mening.
Jeg sjekker nok en gang ut Ole Olsen på 1801 lista med bosted sukkestad, mener jeg har gjort dette en gang før, men gjør det på nytt forhåpentligvis med "nye" øyne
Krysser fingrene for at jeg finner noe denne gangen
Hilsen Liv Christin
Men jeg har lest alt jeg har kommet over av Sukkestad litteratur(om gårdene) samt trålet FT 1801 på jakt etter en mulig Ole.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=310#ovre
http://home.online.no/~kgroenha/sukke.htm
http://home.online.no/~kgroenha/kirke-og.htm
http://home.online.no/~kgroenha/hansminne.htm
JEg har søkt etter varianter av sukkestad, sullestad, suttestad mm, men finner ikke noe som gir mening.
Jeg sjekker nok en gang ut Ole Olsen på 1801 lista med bosted sukkestad, mener jeg har gjort dette en gang før, men gjør det på nytt forhåpentligvis med "nye" øyne

Krysser fingrene for at jeg finner noe denne gangen

Hilsen Liv Christin
-
utdarg fra tekst i lenke over:
Jeg har nevnt rittmester Bøckmann. Den familie var vår nærmeste nabo. Fru Bøckmann var en smukk og såre vennlig kvinne. Rittmesteren var også en smukk mann, men en original raring var han da også. Smukke og gode barn hadde de der på Grimstad. Men om oppdragelse var der hverken tale eller gjøremål. Og dog ble disse barna, som gikk der uten undervisning, edle og bra folk. Hermed vil jeg ikke ha mangel på oppdragelse og undervisning anbefalt, langt fra dette, men her seiret god natur og god vilje over mangler og vanskeligheter. Jeg kan ikke her dvele ved disse mange barns senere lagnad. Jeg vet bare at den eldste sønn, Fredrik, etter sin konfirmasjon tok seg til å gå i lag med en snekker på Toten.
Tenkte kanskje det kunne være noen spor her au, så jeg søkte opp Grimstad og sjekker ut Olene der au: -)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=341#ovre
Hilsen Liv Christin
Jeg har nevnt rittmester Bøckmann. Den familie var vår nærmeste nabo. Fru Bøckmann var en smukk og såre vennlig kvinne. Rittmesteren var også en smukk mann, men en original raring var han da også. Smukke og gode barn hadde de der på Grimstad. Men om oppdragelse var der hverken tale eller gjøremål. Og dog ble disse barna, som gikk der uten undervisning, edle og bra folk. Hermed vil jeg ikke ha mangel på oppdragelse og undervisning anbefalt, langt fra dette, men her seiret god natur og god vilje over mangler og vanskeligheter. Jeg kan ikke her dvele ved disse mange barns senere lagnad. Jeg vet bare at den eldste sønn, Fredrik, etter sin konfirmasjon tok seg til å gå i lag med en snekker på Toten.
Tenkte kanskje det kunne være noen spor her au, så jeg søkte opp Grimstad og sjekker ut Olene der au: -)
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=341#ovre
Hilsen Liv Christin
-
Så har jeg sjekket Ole Olsenene på Sukkestad i 1801:
6411 Ole Hansen Huusbonde 58 Gift 2 gang Huusmand med jord M
6412 Rønnaug Johansdtr Hans kone 44 Gift 1 gang K
6413 Hans Olsen Deres børn 21 Ugift M
6414 Ole Olsen Deres børn 18 Ugift M
6415 Margrete Olsdtr Deres børn 11 Ugift K
6416 Johannes Olsen Deres børn 8 Ugift M
6417 Kristian Olsen Deres børn 6 Ugift M
6418 Anne Olsdtr Deres børn 4 Ugift K
6419 Niels Olsen Deres børn 1 Ugift M
6420 Fredrik R
--------------------------------------
ikke funnet noen match på denne Ole Olsen nummer 6414( har også sjekket ut denne før hvis jeg husker rett.)
Dette er en mulig kandidat, nummer 6437:
6435 Peder Johnsen Huusbonde 28 Gift 1 gang Huusmand med jord, og dragon M
6436 Berte Olsdtr Hans kone 45 Gift 2 gang K
6437 Ole Olsen Deres børn 16 Ugift M
6438 Kristian Pedersen Deres børn 6 Ugift M
6439 David Pedersen Deres børn 2 Ugift
[u]Ad siste Ole Olsen : giftermål for hans mor og stefar. holder en knapp på at dette kan være Ole Olsen senere Sukkestad:[/u]
Mulig kandidat til Ole Olsen 16 år i 1801: Stemmer godt med år:
Protokoll: Toten A6
Side: 222b
År: 1786
Nr: 1
Født dato: 25.12.1785
Døpt dato: 01.01.1786
Døpt kirkedag: FEST. NOVI ANNI
Introduksjon side: 222b
Introduksjonsdato: 12.02.1786
Introduksjon kirkedag: DOM. SEPTUAGESIMA
Merknader: INTRODUCTION VED AAS
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt
Barn OLE BLILIE* M 01.01.1786
Far OLE HANSEN BLILIE M
Mor BERTHE OLSDATTER BLILIE K
Fadder KARI BLILIE K
Fadder JACOB BLILIE M
Fadder PEDER BLILIE M
Fadder MARTHE BLILIE K
Fadder PERNILLE BLILIE K
Diverse
------------
hm... står det ikke over at foreldrene gifter seg ETTER at Ole ble født og at han da ikke er ektefødt slik et står ? eller leser jeg datoene feil her ?
Dessuten klarer jeg ikke finne giftermålet mellom dise selv om jeg har dato og Aas kirke som spor
kan noen hjelpe meg å finne dette ? Jeg finner heller ikke konfirmasjonen til ole
Finner morens giftermål med mann nummer to:
©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Viede Toten 1794-1809
Protokoll: A7 Toten
Side: 023
Nr: 055
År: 1794
Vielsesdato: 27.12.1794
Brudgom fornavn: Peder
Brudgom farsnavn: Joensen
Brudgom slektsnavn:
Brudgom bosted: Suckestad
Brudgom yrke/stand:
Brudgom sivilstand: Ungekarl
Brudgom alder:
Brudgom far:
Brud fornavn: Birthe
Brud farsnavn: Ols Dr.
Brud slektsnavn:
Brud bosted: Suckestad
Brud sivilstand: Enken
Brud alder:
Brud far:
Forlover 1: Mann Niels bor Staboe
Forlover 2: Mann Willum bor Sodstad
1 lysning dato: 22.11.1794
2 lysning dato:
3 lysning dato:
Lysningsforlanger:
----------
I min jakt på Ole Olsen over kom jeg over dette:
Protokoll: A 11
Side: 208
Nr: 35
År: 1904
Krets: ELTON
Konfirmasjon dato: 02.10.1904
Konfimant TILLA MARTA BRUFLADT NERBY K VARDAL 25.03.1890 08.06.1890
Far FANEJ. & GBR. OLE OLSEN BRUFLADT M
Mor H. ANNA KARINE OLSDTR. K
Så har jeg plutselig en tråd på en fanejunker Ole Olsen
men... dette kan umulig være en tråd for meg, feil årstall i det store og hele
Jeg får titte etter flere data på Ole Olsen som bodde på Sukkestad i 1801.
Hilsen Liv Christin
6411 Ole Hansen Huusbonde 58 Gift 2 gang Huusmand med jord M
6412 Rønnaug Johansdtr Hans kone 44 Gift 1 gang K
6413 Hans Olsen Deres børn 21 Ugift M
6414 Ole Olsen Deres børn 18 Ugift M
6415 Margrete Olsdtr Deres børn 11 Ugift K
6416 Johannes Olsen Deres børn 8 Ugift M
6417 Kristian Olsen Deres børn 6 Ugift M
6418 Anne Olsdtr Deres børn 4 Ugift K
6419 Niels Olsen Deres børn 1 Ugift M
6420 Fredrik R
ikke funnet noen match på denne Ole Olsen nummer 6414( har også sjekket ut denne før hvis jeg husker rett.)
Dette er en mulig kandidat, nummer 6437:
6435 Peder Johnsen Huusbonde 28 Gift 1 gang Huusmand med jord, og dragon M
6436 Berte Olsdtr Hans kone 45 Gift 2 gang K
6437 Ole Olsen Deres børn 16 Ugift M
6438 Kristian Pedersen Deres børn 6 Ugift M
6439 David Pedersen Deres børn 2 Ugift
[u]Ad siste Ole Olsen : giftermål for hans mor og stefar. holder en knapp på at dette kan være Ole Olsen senere Sukkestad:[/u]
Mulig kandidat til Ole Olsen 16 år i 1801: Stemmer godt med år:
Protokoll: Toten A6
Side: 222b
År: 1786
Nr: 1
Født dato: 25.12.1785
Døpt dato: 01.01.1786
Døpt kirkedag: FEST. NOVI ANNI
Introduksjon side: 222b
Introduksjonsdato: 12.02.1786
Introduksjon kirkedag: DOM. SEPTUAGESIMA
Merknader: INTRODUCTION VED AAS
Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt
Barn OLE BLILIE* M 01.01.1786
Far OLE HANSEN BLILIE M
Mor BERTHE OLSDATTER BLILIE K
Fadder KARI BLILIE K
Fadder JACOB BLILIE M
Fadder PEDER BLILIE M
Fadder MARTHE BLILIE K
Fadder PERNILLE BLILIE K
Diverse
------------
hm... står det ikke over at foreldrene gifter seg ETTER at Ole ble født og at han da ikke er ektefødt slik et står ? eller leser jeg datoene feil her ?
Dessuten klarer jeg ikke finne giftermålet mellom dise selv om jeg har dato og Aas kirke som spor

©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Viede Toten 1794-1809
Protokoll: A7 Toten
Side: 023
Nr: 055
År: 1794
Vielsesdato: 27.12.1794
Brudgom fornavn: Peder
Brudgom farsnavn: Joensen
Brudgom slektsnavn:
Brudgom bosted: Suckestad
Brudgom yrke/stand:
Brudgom sivilstand: Ungekarl
Brudgom alder:
Brudgom far:
Brud fornavn: Birthe
Brud farsnavn: Ols Dr.
Brud slektsnavn:
Brud bosted: Suckestad
Brud sivilstand: Enken
Brud alder:
Brud far:
Forlover 1: Mann Niels bor Staboe
Forlover 2: Mann Willum bor Sodstad
1 lysning dato: 22.11.1794
2 lysning dato:
3 lysning dato:
Lysningsforlanger:
----------
I min jakt på Ole Olsen over kom jeg over dette:
Protokoll: A 11
Side: 208
Nr: 35
År: 1904
Krets: ELTON
Konfirmasjon dato: 02.10.1904
Konfimant TILLA MARTA BRUFLADT NERBY K VARDAL 25.03.1890 08.06.1890
Far FANEJ. & GBR. OLE OLSEN BRUFLADT M
Mor H. ANNA KARINE OLSDTR. K
Så har jeg plutselig en tråd på en fanejunker Ole Olsen

Jeg får titte etter flere data på Ole Olsen som bodde på Sukkestad i 1801.
Hilsen Liv Christin

-
Jeg må innrømme at nyskjerrigheten tok meg ang fanejunker Ole Olsen som jeg fant sist i forrige innlegg... guess what !! jeg klarer ikke å spore fødselen til datteren eller giftermål med mora
enten så er jeg skikkelig dårlig til å lete, ellers så er denne fanejunkermannen en skikkelig luring....
Klarer noen andre å finne data på Tilla, Anna Karine eller Olsen selv blir jeg glad, så kan jeg få han ut av tankene
Hilsen Liv Christin

Klarer noen andre å finne data på Tilla, Anna Karine eller Olsen selv blir jeg glad, så kan jeg få han ut av tankene

Hilsen Liv Christin
-
Men dette er vel samme familie:
Bosted: Tellekrets nr Krets navn Husliste nr Bosted navn Gardsnr Br.nr. Gardsnr2 Br.nr.2 Antatt bosted navn Beboerens navn Avskrivers kommentar
6 Vindingstad 20 Øyaasen 52 1
Personer registrert på bosted:
P.nr Ny husholdn For/Mellomnavn Etternavn Personstilling Sivilstand Yrke Fødselsår Kjønn Fødested Bostatus Sedv. bosted Antatt oppholdssted Slektskap med ektemann Nasjonalitet Merknader Avskrivers kommentar:
1 1 Ole Olsen Bruflat-Øyaasen hovedperson g Sysselsat med jordbrug. Gaardbruger og Selv. Komandersergant 1841 m Søndre Aurdal
2 Anne Karine Olsdatter hustru g 1841 k Søndre Audal
3 Olaus Olsen søn besøkende ug Sysselsat med skræddering. Skræddersvend 1867 m Søndre Audal midlertidigt tilstedeværende Kristiania
4 Berit Olsdatter datter ug Sysselsat med husgjerningen 1872 k Søndre Audal
5 Ivar Olsen søn ug Sysselsat væsentlig med gaardsarbeide 1875 m Søndre Audal
6 Simon Olsen søn ug 1877 m Søndre Audal
7 Ole Olsen søn ug 1881 m Søndre Audal
8 Oskar Olsen søn ug 1884 m Søndre Audal
9 Tilla Martha Olsdatter datter ug Mars 1890 k h
10 Bredine Pedersdatter tjenestetyende ug Sysselsat med kreaturstel. Budeie 1871 k Namsos by
11 Helga Mathilde Mathiasdatter tjenestetyende ug Sysselsat med husstel. Tjener 1872 k h
Avskrift ved Erlend E. Mæhlum.
------------
Men uansett, dette kan da ikke være relatert til "min" Ole Olsen (Sukkestad) ?? Jeg ser hvertfall ingen sammenfallende data her untatt navnet Ole Olsen, fanejunkertittelen og at han er født i 1841.......
---------------
Hilsen Liv Christin
Bosted: Tellekrets nr Krets navn Husliste nr Bosted navn Gardsnr Br.nr. Gardsnr2 Br.nr.2 Antatt bosted navn Beboerens navn Avskrivers kommentar
6 Vindingstad 20 Øyaasen 52 1
Personer registrert på bosted:
P.nr Ny husholdn For/Mellomnavn Etternavn Personstilling Sivilstand Yrke Fødselsår Kjønn Fødested Bostatus Sedv. bosted Antatt oppholdssted Slektskap med ektemann Nasjonalitet Merknader Avskrivers kommentar:
1 1 Ole Olsen Bruflat-Øyaasen hovedperson g Sysselsat med jordbrug. Gaardbruger og Selv. Komandersergant 1841 m Søndre Aurdal
2 Anne Karine Olsdatter hustru g 1841 k Søndre Audal
3 Olaus Olsen søn besøkende ug Sysselsat med skræddering. Skræddersvend 1867 m Søndre Audal midlertidigt tilstedeværende Kristiania
4 Berit Olsdatter datter ug Sysselsat med husgjerningen 1872 k Søndre Audal
5 Ivar Olsen søn ug Sysselsat væsentlig med gaardsarbeide 1875 m Søndre Audal
6 Simon Olsen søn ug 1877 m Søndre Audal
7 Ole Olsen søn ug 1881 m Søndre Audal
8 Oskar Olsen søn ug 1884 m Søndre Audal
9 Tilla Martha Olsdatter datter ug Mars 1890 k h
10 Bredine Pedersdatter tjenestetyende ug Sysselsat med kreaturstel. Budeie 1871 k Namsos by
11 Helga Mathilde Mathiasdatter tjenestetyende ug Sysselsat med husstel. Tjener 1872 k h
Avskrift ved Erlend E. Mæhlum.
------------
Men uansett, dette kan da ikke være relatert til "min" Ole Olsen (Sukkestad) ?? Jeg ser hvertfall ingen sammenfallende data her untatt navnet Ole Olsen, fanejunkertittelen og at han er født i 1841.......
---------------
Hilsen Liv Christin
-
Kjære Wera har slått til igjen, og finner ting jeg ikke klarer å finne selv
Tusen takk Wera.
Her er dåpen til Tille Marie:
Side: 067
Nr: 016
År: 1890
Kirke: Vardal, Hunn Sogn
Født: 25.03.1890
Døpt: 08.06.1890
Fornavn: Tille Marta
Kjønn: K
Far fornavn: Ole
Far farsnavn: Olsen
Far slektsnavn: Bruflat
Far bosted: Øgaasen
Far yrke/stand: Sergeant, Gdbr.
Far født: 1841
Mor fornavn: Anna Karine
Mor farsnavn:
Mor slektsnavn: Olsen
Mor bosted: Øgaasen
Mor yrke/stand: Hstr.
Mor født: 1841
Merknader:
1. fadder: Gift Mann Adolf Øgaard
2. fadder: Gift Kvinne Adolf Øgaards Kone
3. fadder: Mann Lærer Paul Beck
4. fadder: Mann Hans Olsen Narum
5. fadder: Kvinne Berit Bruflat
Hilsen Liv Christin

Her er dåpen til Tille Marie:
Side: 067
Nr: 016
År: 1890
Kirke: Vardal, Hunn Sogn
Født: 25.03.1890
Døpt: 08.06.1890
Fornavn: Tille Marta
Kjønn: K
Far fornavn: Ole
Far farsnavn: Olsen
Far slektsnavn: Bruflat
Far bosted: Øgaasen
Far yrke/stand: Sergeant, Gdbr.
Far født: 1841
Mor fornavn: Anna Karine
Mor farsnavn:
Mor slektsnavn: Olsen
Mor bosted: Øgaasen
Mor yrke/stand: Hstr.
Mor født: 1841
Merknader:
1. fadder: Gift Mann Adolf Øgaard
2. fadder: Gift Kvinne Adolf Øgaards Kone
3. fadder: Mann Lærer Paul Beck
4. fadder: Mann Hans Olsen Narum
5. fadder: Kvinne Berit Bruflat
Hilsen Liv Christin

-
Jeg ser og jeg ser på disse dataene, men eneste jeg får ut av dette er at øyet blir stort og vått
Jeg klarer ikke å se at denne Ole Olsen Bruflat er samme som "min" Ole Olsen....
Men at folk tidligere har blandet sammen disse ulike Ole Olsenene det har jeg opparbeidet en utmerket forståelse for
Derfor er det kanskje ikke unsannsynlig at det har skjedd en sammenblanding. Usannsynlig er det kanskje heller ikke at jeg aldri vil få svar på hvem ole olsen sukkestad var. jeg har fortsatt igjen å sjekke videre på Ole Osen som bodde på Sukkestad i 1801, ellers håper jeg stadig på svar fra Byarkivet i Oslo...
Jippikayey
Hilsen Liv Christin

Men at folk tidligere har blandet sammen disse ulike Ole Olsenene det har jeg opparbeidet en utmerket forståelse for

Derfor er det kanskje ikke unsannsynlig at det har skjedd en sammenblanding. Usannsynlig er det kanskje heller ikke at jeg aldri vil få svar på hvem ole olsen sukkestad var. jeg har fortsatt igjen å sjekke videre på Ole Osen som bodde på Sukkestad i 1801, ellers håper jeg stadig på svar fra Byarkivet i Oslo...
Jippikayey

Hilsen Liv Christin
-
Svar fra Byarkivet i Oslo:
"Byarkivet har inn- og utflytningsprotokoller for Kristiania fra
01.01.1901 til 1915 og for Aker fra samme dato og ut 1917. M.a.o. har
vi ingen muligheter for å besvare dine spørsmål, men det finnes
adressebøker for hvert år fra 1879 til 1992. I den første av disse
finnes kun én Sukkestad, K., Enkemd., Hushhdl., Pilestr. 39A.
Med vennlig hilsen
Terje Bergersen"
Ikke overraskende fikk jeg ingen banebrytende opplysninger derfra heller
Typisk nok dukker det opp nok en Sukkestad med bare en bokstav til å indikere fornavnet
Da er siste sjanse fattigprotokollene samt militærrullene, men da skulle jeg helst hatt noe mer konkrete årstall på Ole Olsen Sukkestad d.e.
Jeg jakter fortsatt på data vedrørende Ole Olsen, 16 år i 1801 tellinga på Sukkestad gård.
Gir ikke opp ennå vettu
"Byarkivet har inn- og utflytningsprotokoller for Kristiania fra
01.01.1901 til 1915 og for Aker fra samme dato og ut 1917. M.a.o. har
vi ingen muligheter for å besvare dine spørsmål, men det finnes
adressebøker for hvert år fra 1879 til 1992. I den første av disse
finnes kun én Sukkestad, K., Enkemd., Hushhdl., Pilestr. 39A.
Med vennlig hilsen
Terje Bergersen"
Ikke overraskende fikk jeg ingen banebrytende opplysninger derfra heller

Da er siste sjanse fattigprotokollene samt militærrullene, men da skulle jeg helst hatt noe mer konkrete årstall på Ole Olsen Sukkestad d.e.
Jeg jakter fortsatt på data vedrørende Ole Olsen, 16 år i 1801 tellinga på Sukkestad gård.
Gir ikke opp ennå vettu

-
Etter å ha lest igjennom ørten punkter med data for en mulig Ole Olsen Sukkestad nok en gang, ender jeg opp med å anta følgende:
* Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 på Biri, er antakelig den Ole Olsen som er sønn av omstreifer Ole Olsen. Jeg antar dette da jeg uansett hvor mye jeg leser kirkebøkene i Innseth annex, Kvikne, så finner jeg ingen Ole Olsen som kan passe med den Ole Olsen som melder seg ut av statskirken. Videre var sønnene til omstreifer Olsen hjemmedøpte, og antakelig har de ikke blitt innskrevet i kirkebøkene for Kvikne. Muligvis er de døpt i en annen kirke, muligvis ikke da dette ikke er oppgitt på data vedrørende disse personene når de flytter til Biri. Videre bygger denne antakelsen på at opplysninger i kirkeboka ved utmeldelsen er korrekte.
Videre vet jeg ikke om omstreifer i dette tilfellet her er benyttet om en person av "fantefølget" eller om dette er personer som var på flyttefot på grunn av dårlige kår. Jeg kan foreløpig for lite om samtiden disse personene levde i, og min lokalkunnskap er dårlig i forhold til hvordan levekår for husmenn og andre i Oppland/Hedmark på tidlig 1800 tall var.
Videre er det vanselig å slutte en konklusjon på at ovennevnte er helt sikkert. Det er heller ikke mulig å slå fast at Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken på Biri i 1892 er den samme som gifter seg i bergen. Dog har jeg ikke funnet andre Ole Olsen (Sukkestad) som melder seg ut i Biri eller i Korskirken. Men, det er godt mulig at jeg ikke har lett godt nok.
Det dukker opp mange spørsmåltegn i ulike kirkebøker vedrørende opplysningene om Ole Olsen Sukkestad, jeg lurer på hva dette indikerer. Er det tilfeldige sammentreff, betyr det at opplysningene var usikre på grunn av manglende attester eller andre forhold ?
Jeg avslutter tankespillet nå, og kan bare konkludere med at ingen av opplysningene som er funnet egentlig med sikkerhet kan knyttes til Ole Olsen Sukkestad.
---------
Jeg leter etter Ole Olsen, sønn av Ole Gunnersen for om mulig å kunne få bekreftet/avkreftet at han er fra til Ole Olsen Sukkestad. Alt henger liksom litt i lufta her
Hilsen Liv Christin
* Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 på Biri, er antakelig den Ole Olsen som er sønn av omstreifer Ole Olsen. Jeg antar dette da jeg uansett hvor mye jeg leser kirkebøkene i Innseth annex, Kvikne, så finner jeg ingen Ole Olsen som kan passe med den Ole Olsen som melder seg ut av statskirken. Videre var sønnene til omstreifer Olsen hjemmedøpte, og antakelig har de ikke blitt innskrevet i kirkebøkene for Kvikne. Muligvis er de døpt i en annen kirke, muligvis ikke da dette ikke er oppgitt på data vedrørende disse personene når de flytter til Biri. Videre bygger denne antakelsen på at opplysninger i kirkeboka ved utmeldelsen er korrekte.
Videre vet jeg ikke om omstreifer i dette tilfellet her er benyttet om en person av "fantefølget" eller om dette er personer som var på flyttefot på grunn av dårlige kår. Jeg kan foreløpig for lite om samtiden disse personene levde i, og min lokalkunnskap er dårlig i forhold til hvordan levekår for husmenn og andre i Oppland/Hedmark på tidlig 1800 tall var.
Videre er det vanselig å slutte en konklusjon på at ovennevnte er helt sikkert. Det er heller ikke mulig å slå fast at Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken på Biri i 1892 er den samme som gifter seg i bergen. Dog har jeg ikke funnet andre Ole Olsen (Sukkestad) som melder seg ut i Biri eller i Korskirken. Men, det er godt mulig at jeg ikke har lett godt nok.
Det dukker opp mange spørsmåltegn i ulike kirkebøker vedrørende opplysningene om Ole Olsen Sukkestad, jeg lurer på hva dette indikerer. Er det tilfeldige sammentreff, betyr det at opplysningene var usikre på grunn av manglende attester eller andre forhold ?
Jeg avslutter tankespillet nå, og kan bare konkludere med at ingen av opplysningene som er funnet egentlig med sikkerhet kan knyttes til Ole Olsen Sukkestad.
---------
Jeg leter etter Ole Olsen, sønn av Ole Gunnersen for om mulig å kunne få bekreftet/avkreftet at han er fra til Ole Olsen Sukkestad. Alt henger liksom litt i lufta her

Hilsen Liv Christin
-
Min gode hjelper Wera har sendt meg opplysninger som jeg tror er gode ledetråder.
Opplysningene ligger vedlagt.
Tusen takk Wera, helt topp
Hilsen Liv Christin
Opplysningene ligger vedlagt.
Tusen takk Wera, helt topp

Hilsen Liv Christin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Presisering:
Gode ledetråder i forrige innlegg er i forhold til Ole Olsen som 16 år gammel bodde på Sukkestad gård, trolig er dette hans far som Wera har funnet
Hilsen Liv Christin
Gode ledetråder i forrige innlegg er i forhold til Ole Olsen som 16 år gammel bodde på Sukkestad gård, trolig er dette hans far som Wera har funnet

Hilsen Liv Christin
-
Sikkert nok et skudd i blinde, kom tilfeldig over denne opplysningen her mens jeg lette etter noe annet:
564 Ole Olsen Bjugstadstuen Vardal 1761 3007 1752-1765 563 Hor -Kan Fri Seg Ved Ed Eller Sitte 3 År I Tukthus
Mener vi har vært borti Ole Olsen (Bjusgatdstuen ) her før... følger opp dette senere.
Hilsen Liv Christin
564 Ole Olsen Bjugstadstuen Vardal 1761 3007 1752-1765 563 Hor -Kan Fri Seg Ved Ed Eller Sitte 3 År I Tukthus
Mener vi har vært borti Ole Olsen (Bjusgatdstuen ) her før... følger opp dette senere.
Hilsen Liv Christin
-
Jeg har fått bistand fra Lars Ove Wangensteen til å undersøke om det er fattigprotokoller på SA Hamar, disse skal befinne seg kommunalt.
Videre er det heller ingen lysning vedrørende de militære rullene så langt. Litt usikre opplysninger på hvor disse er samt at jeg visstnok bør vite mer konkret når Ole Olsen Sukkestad Senior levde, gjør at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gripe an saken videre her.
Tenkeboksen blir det litt på meg litt nå.
Hilsen Liv Christin
Videre er det heller ingen lysning vedrørende de militære rullene så langt. Litt usikre opplysninger på hvor disse er samt at jeg visstnok bør vite mer konkret når Ole Olsen Sukkestad Senior levde, gjør at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gripe an saken videre her.
Tenkeboksen blir det litt på meg litt nå.
Hilsen Liv Christin

-
Oversikt over alle Sukkestad i 1865 tellinga:
Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Bosted
Kongsvinger Sukkestad, Alf 1864 Kongsvinger Løkkegaden
Kongsvinger Sukkestad, Anders Handelsbetjent 1839 Toten Løkkegaden
Norderhov Sukkestad, Anne Karine 1849 Øster Toten Giloug
Norderhov Sukkestad, Edevard Gaardbruger 1816 Vardal Giloug
Kristiania Sukkestad, Elen 1804 Drammen Storgaden (Saugbankens Fattighus)
Kristiania Sukkestad, Johannes 1864 Christiania Ullevoldsveien
Kongsvinger Sukkestad, Johs. Handelsborger 1834 Toten Løkkegaden
Kristiania Sukkestad, Karine 1838 Totten Ullevoldsveien
Kristiania Sukkestad, Margrete 1796 kan ei opgives Storgaden (Sygehuset ved Krogstøtten Filial af d. æ. Pleiestuer)
Norderhov Sukkestad, Mina 1826 Vardal Giloug
Kristiania Sukkestad, Niels Murmester 1833 Christiania Ullevoldsveien
Kongsvinger Sukkestad f Isaksen, Emilie 1839 Hoff i Solør Løkkegaden
Alle Sukkestad i 1875 tellinga:
Kongsvinger Sukkestad, Alf 1864 Kongsvinger Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Anders Kjøbmand under Konkurs 1839 Østre Toten Pr. Løkkegade 10
Kristiania Sukkestad, Christian Josef 1871 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Christiane Katrine 1872 Kristiania Holbergs Gade 25
Kongsvinger Sukkestad, Emilie 1838 Hofs Pr. Solør Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Helga 1871 Kongsvinger Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Johannes Forhenværende Kjøbmand, modtager Logerende 1834 Østre Toten Pr. Løkkegade 10
Kristiania Sukkestad, Johannes 1864 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Karien Gaardeierske 1837 Toten Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Marie Eleonore 1866 Kristiania Holbergs Gade 25
Sørum Sukkestad, Mina 1825 Vardal s og prgj Solberg
Kristiania Sukkestad, Nils Jakop 1869 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Peder Martin 1874 Kristiania Holbergs Gade 25
Kongsvinger Sukkestad, Tomas 1867 Kongsvinger Løkkegade 10
Alle Sukkestads 1900 tellinga:
Bergen Sukkestad, Alf Ingvald Bestyrer af Elefantapotheket 1864 Kongsvinger Hed Nikolaikirkealmending 2
Skip Sukkestad, Alfred Kock 1881 Drammen Kong Sigurd
Hamar Sukkestad, Anders Postfuldmægtig (Hamar Postk) 1868 Kongsvinger Hed 300
Østre Toten Sukkestad, Anders O. Kapitallist Sysselsat ved Gaardsbruget 1845 Østre Toten Krs Sukkestad øvre
Hamar Sukkestad, Andrea Hustru 1867 Ø Toten Krs 300
Skoger Sukkestad, Anna Tjenestepige 1876 Skoger JL Nordbyeie
Aker Sukkestad, Arne Bager 1868 Toten Krs Sæterheim
Aker Sukkestad, Arne Bagersvend 1867 Østre Toten Krs Godheim
Drammen Sukkestad, Edevart Alfred Sjøman matros 1882.10.03 Drammen Bu Skomagergaden
Bergen Sukkestad, Emilie Bøgh Datter 1900.03.24 Bergen Nikolaikirkealmending 2
Drammen Sukkestad, Emma Matilde 1890.01.05 Drammen Bu Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Evengdemar Svere 1892.12.10 Drammen Bu Skomagergaden
Gjøvik Sukkestad, Gudrun 1897 Kristiania
Drammen Sukkestad, Gunil Marie 1844.12.06 Snarum Bu Skomagergaden
Hole Sukkestad, Gustav E. Furer ved Infanteri 1853 v. Toten Krs Frøishov
Drammen Sukkestad, Halmar August Dagarbeider 1876.08.11 Drammen Bu Hverven
Vestre Toten Sukkestad, Helene Marie Hustru 1858 Østre Toten Krs Flikkeshaug søndre
Drammen Sukkestad, Inval Martinius Snikerlering 1884.07.17 Drammen Bu Skomagergaden
Østre Toten Sukkestad, Jens Gaardbruger S 1848 Østre Toten Krs Haugen
Vestre Toten Sukkestad, Johan Inderst. Kapitalist forhv. gårdbruger 1851 Østre Toten Krs Flikkeshaug søndre
Drammen Sukkestad, Johannes Vaagnman 1853.02.05 Gjøvik Krs Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Johannes Kjørekarl [email protected] Drammen Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Josef 1889.10.18 Drammen Bu Skomagergaden
Bergen Sukkestad, Jussy Bøgh Datter 1897 Bergen Nikolaikirkealmending 2
Gjøvik Sukkestad, Kari Butikjomfru 1870 østre Toten Krs
Drammen Sukkestad, Kristiane Ovidia Husmoder 1877.03.14 Skauger JL Hverven
Østre Toten Sukkestad, Marie Husgjerning 1863 Østre Toten Krs Grønstad
Hole Sukkestad, Olaf Markus Søn 1890 v. Toten Krs Frøishov
Østre Toten Sukkestad, Ole Gaardbruger (forpagter), Arbeider ved potetesmelfabrik 1836 Østre Toten Krs Grønstad
Østre Toten Sukkestad, Ole Gaardbruger S 1855 Østre Toten Krs Sukkestad, østre
Hamar Sukkestad, Oline Datter 1900.03.04 Hamar Hed 300
Drammen Sukkestad, Oluf Kjørekarl 1879.07.22 Drammen Bu Skomagergaden
Hole Sukkestad, Otilie Husgjærning 1862 Hole Bu Frøishov
Vestre Toten Sukkestad, Peter Garver, Landhandler, Jordbruger 1865 Østre Toten Høienflaen
Gjøvik Sukkestad, Sofie Kristine No 1's Hustru 1864 Kristiania
Bergen Sukkestad, Thea Laura Sagen Hustru 1869 Christiania Nikolaikirkealmending 2
Gjøvik Sukkestad, Thomas Provisor 1867 Kongsvinger Hed
Merkelig at ikke Ole Olsen Sukkestad og evt Trine Sukkestad eller Lauritz Theodor dukker opp her.
Hilsen Liv Christin
Kongsvinger Sukkestad, Alf 1864 Kongsvinger Løkkegaden
Kongsvinger Sukkestad, Anders Handelsbetjent 1839 Toten Løkkegaden
Norderhov Sukkestad, Anne Karine 1849 Øster Toten Giloug
Norderhov Sukkestad, Edevard Gaardbruger 1816 Vardal Giloug
Kristiania Sukkestad, Elen 1804 Drammen Storgaden (Saugbankens Fattighus)
Kristiania Sukkestad, Johannes 1864 Christiania Ullevoldsveien
Kongsvinger Sukkestad, Johs. Handelsborger 1834 Toten Løkkegaden
Kristiania Sukkestad, Karine 1838 Totten Ullevoldsveien
Kristiania Sukkestad, Margrete 1796 kan ei opgives Storgaden (Sygehuset ved Krogstøtten Filial af d. æ. Pleiestuer)
Norderhov Sukkestad, Mina 1826 Vardal Giloug
Kristiania Sukkestad, Niels Murmester 1833 Christiania Ullevoldsveien
Kongsvinger Sukkestad f Isaksen, Emilie 1839 Hoff i Solør Løkkegaden
Alle Sukkestad i 1875 tellinga:
Kongsvinger Sukkestad, Alf 1864 Kongsvinger Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Anders Kjøbmand under Konkurs 1839 Østre Toten Pr. Løkkegade 10
Kristiania Sukkestad, Christian Josef 1871 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Christiane Katrine 1872 Kristiania Holbergs Gade 25
Kongsvinger Sukkestad, Emilie 1838 Hofs Pr. Solør Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Helga 1871 Kongsvinger Løkkegade 10
Kongsvinger Sukkestad, Johannes Forhenværende Kjøbmand, modtager Logerende 1834 Østre Toten Pr. Løkkegade 10
Kristiania Sukkestad, Johannes 1864 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Karien Gaardeierske 1837 Toten Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Marie Eleonore 1866 Kristiania Holbergs Gade 25
Sørum Sukkestad, Mina 1825 Vardal s og prgj Solberg
Kristiania Sukkestad, Nils Jakop 1869 Kristiania Holbergs Gade 25
Kristiania Sukkestad, Peder Martin 1874 Kristiania Holbergs Gade 25
Kongsvinger Sukkestad, Tomas 1867 Kongsvinger Løkkegade 10
Alle Sukkestads 1900 tellinga:
Bergen Sukkestad, Alf Ingvald Bestyrer af Elefantapotheket 1864 Kongsvinger Hed Nikolaikirkealmending 2
Skip Sukkestad, Alfred Kock 1881 Drammen Kong Sigurd
Hamar Sukkestad, Anders Postfuldmægtig (Hamar Postk) 1868 Kongsvinger Hed 300
Østre Toten Sukkestad, Anders O. Kapitallist Sysselsat ved Gaardsbruget 1845 Østre Toten Krs Sukkestad øvre
Hamar Sukkestad, Andrea Hustru 1867 Ø Toten Krs 300
Skoger Sukkestad, Anna Tjenestepige 1876 Skoger JL Nordbyeie
Aker Sukkestad, Arne Bager 1868 Toten Krs Sæterheim
Aker Sukkestad, Arne Bagersvend 1867 Østre Toten Krs Godheim
Drammen Sukkestad, Edevart Alfred Sjøman matros 1882.10.03 Drammen Bu Skomagergaden
Bergen Sukkestad, Emilie Bøgh Datter 1900.03.24 Bergen Nikolaikirkealmending 2
Drammen Sukkestad, Emma Matilde 1890.01.05 Drammen Bu Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Evengdemar Svere 1892.12.10 Drammen Bu Skomagergaden
Gjøvik Sukkestad, Gudrun 1897 Kristiania
Drammen Sukkestad, Gunil Marie 1844.12.06 Snarum Bu Skomagergaden
Hole Sukkestad, Gustav E. Furer ved Infanteri 1853 v. Toten Krs Frøishov
Drammen Sukkestad, Halmar August Dagarbeider 1876.08.11 Drammen Bu Hverven
Vestre Toten Sukkestad, Helene Marie Hustru 1858 Østre Toten Krs Flikkeshaug søndre
Drammen Sukkestad, Inval Martinius Snikerlering 1884.07.17 Drammen Bu Skomagergaden
Østre Toten Sukkestad, Jens Gaardbruger S 1848 Østre Toten Krs Haugen
Vestre Toten Sukkestad, Johan Inderst. Kapitalist forhv. gårdbruger 1851 Østre Toten Krs Flikkeshaug søndre
Drammen Sukkestad, Johannes Vaagnman 1853.02.05 Gjøvik Krs Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Johannes Kjørekarl [email protected] Drammen Skomagergaden
Drammen Sukkestad, Josef 1889.10.18 Drammen Bu Skomagergaden
Bergen Sukkestad, Jussy Bøgh Datter 1897 Bergen Nikolaikirkealmending 2
Gjøvik Sukkestad, Kari Butikjomfru 1870 østre Toten Krs
Drammen Sukkestad, Kristiane Ovidia Husmoder 1877.03.14 Skauger JL Hverven
Østre Toten Sukkestad, Marie Husgjerning 1863 Østre Toten Krs Grønstad
Hole Sukkestad, Olaf Markus Søn 1890 v. Toten Krs Frøishov
Østre Toten Sukkestad, Ole Gaardbruger (forpagter), Arbeider ved potetesmelfabrik 1836 Østre Toten Krs Grønstad
Østre Toten Sukkestad, Ole Gaardbruger S 1855 Østre Toten Krs Sukkestad, østre
Hamar Sukkestad, Oline Datter 1900.03.04 Hamar Hed 300
Drammen Sukkestad, Oluf Kjørekarl 1879.07.22 Drammen Bu Skomagergaden
Hole Sukkestad, Otilie Husgjærning 1862 Hole Bu Frøishov
Vestre Toten Sukkestad, Peter Garver, Landhandler, Jordbruger 1865 Østre Toten Høienflaen
Gjøvik Sukkestad, Sofie Kristine No 1's Hustru 1864 Kristiania
Bergen Sukkestad, Thea Laura Sagen Hustru 1869 Christiania Nikolaikirkealmending 2
Gjøvik Sukkestad, Thomas Provisor 1867 Kongsvinger Hed
Merkelig at ikke Ole Olsen Sukkestad og evt Trine Sukkestad eller Lauritz Theodor dukker opp her.
Hilsen Liv Christin
-
Svigerfaren her er det nærmeste Ole Olsen (Sukkestad) jeg kommer
* Tellingsår: 1900
* Kommune: Drammen
* Kommunenummer: 0602
* Gatenavn: Skomagergaden
* Gatenr: 116
* Bydel:
* Gårdeier:
* Antall leiligheter: 1
Antall personer registrert på bostedet: 10
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Johannes Sukkestad hf g Vaagnman 1853.02.05 Gjøvik Krs
Gunil Marie Sukkestad hm g 1844.12.06 Snarum Bu
Johannes Sukkestad s ug Kjørekarl [email protected] Drammen
Oluf Sukkestad s ug Kjørekarl 1879.07.22 Drammen Bu
Edevart Alfred Sukkestad s ug Sjøman matros 1882.10.03 Drammen Bu
Inval Martinius Sukkestad s ug Snikerlering 1884.07.17 Drammen Bu
Josef Sukkestad s ug 1889.10.18 Drammen Bu
Emma Matilde Sukkestad d ug 1890.01.05 Drammen Bu
Evengdemar Svere Sukkestad s ug 1892.12.10 Drammen Bu
Ole Olsen svigerfader ug arbeider Huvearbeider 1819.05.08 Halindal Bu
Hilsen Liv Christin

* Tellingsår: 1900
* Kommune: Drammen
* Kommunenummer: 0602
* Gatenavn: Skomagergaden
* Gatenr: 116
* Bydel:
* Gårdeier:
* Antall leiligheter: 1
Antall personer registrert på bostedet: 10
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
Johannes Sukkestad hf g Vaagnman 1853.02.05 Gjøvik Krs
Gunil Marie Sukkestad hm g 1844.12.06 Snarum Bu
Johannes Sukkestad s ug Kjørekarl [email protected] Drammen
Oluf Sukkestad s ug Kjørekarl 1879.07.22 Drammen Bu
Edevart Alfred Sukkestad s ug Sjøman matros 1882.10.03 Drammen Bu
Inval Martinius Sukkestad s ug Snikerlering 1884.07.17 Drammen Bu
Josef Sukkestad s ug 1889.10.18 Drammen Bu
Emma Matilde Sukkestad d ug 1890.01.05 Drammen Bu
Evengdemar Svere Sukkestad s ug 1892.12.10 Drammen Bu
Ole Olsen svigerfader ug arbeider Huvearbeider 1819.05.08 Halindal Bu
Hilsen Liv Christin
-
Sukkestad, matrikkelutkast 1886, oversikt:
* Fylke: Oppland
* Kommune: Østre Toten
* Sogn: Hof
* Gårdsnummer: 166
* Gammelt matrikkelnr: 153
* Navn på gård: Sukkestad
Antall bruk registrert på matrikkelgården: 30
Bruksnr Gammelt
løpenr Bruksnavn Brukers navn Skyld i
Mark-Øre Skyld i
Daler-Ort-Skilling Merknad
1 173a, q Sukkestad vestre Anders Olsen 20-93 3-3-2-0 Skyld fordelt med annet brug.
1 173d Sukkestad nordre Anders Olsen 0-0 4-3-16-0 Skyld fordelt med annet brug.
2 173b Sukkestad søndre Julius Olsen Aas 11-24 5-1-15-0
3 173c, r Sukkestad østre med Kusveen Paul Johannessen Aas 15-39 5-4-5-0
4 173e Larsstuen Ole Kr. Olsen 0-40 0-0-7-0
5 173f Haugli Johannes Larsen 0-37 0-0-19-0
6 173g Tunis Ole Engebretsen 0-10 0-0-7-0
7 173h Sletten Ole Alfstad 0-43 0-3-6-0
8 173i Grafstuen Martin Olsen Høibakken 2-33 0-4-16-0
9 173k Sletten Anders Olsen Sukkestad 0-70 0-1-23-0
10 173l Granlien Haaken Anton Hansen 0-80 0-1-2-0
11 173m Valle-Ødegaarden Laurits Nilsen 1-38 0-2-12-0
12 173n Skorkedalen vestre Anders Nordby 0-98 0-1-12-0
13 173o Grønland Bolly, Nahyda og Amalie Weidemann 0-22 0-1-6-0
14 173p Skorkedalen østre Kristian Karlsen La 0-92 0-1-6-0
15 173s Grinden Ole Kr. Bjørnsen 0-52 0-0-15-0
16 173v Skogen Peder Olsen Evenrud 3-74 1-3-7-0
17 173x Skov Nils, Hans og Tron Nilssønner 1-88 1-0-22-0
18 173y Nordland Vilhelm Kristiansen 0-43 0-0-4-0
19 173z Iversbakken vestre Berte Hansdatter 0-37 0-0-2-0
20 173æ Frydenlund Anders O. Nøkleby 0-10 0-0-1-0
21 173ø Vesterløkken Kristian Karlsen La 0-18 0-0-6-0
22 173aa Iversbakken østre eller nedre Anders Pedersen 0-33 0-0-2-0
23 173bb Grindbakken Anders Sukkestad 0-25 0-0-7-0
23 173cc Larsbakken Ole Madsen 0-10 0-0-6-0
25 173dd Ringen Hans Nilsen 0-15 0-0-7-0
26 173ee Larsstuen Anders O. Nøkleby 0-67 0-0-11-0
27 173ff Sandhaug Ole Kr. Bjørnsen 0-10 0-0-18-0
28 173gg Sommerfeldt Olaf Hagbart Sommerfeldt 0-20 0-1-12-0
29 173hh Fagerheim !! Sommerfeldt, Kontrollør
Hilsen Liv Christin, leter i blinde men gir ikke opp:-)
* Fylke: Oppland
* Kommune: Østre Toten
* Sogn: Hof
* Gårdsnummer: 166
* Gammelt matrikkelnr: 153
* Navn på gård: Sukkestad
Antall bruk registrert på matrikkelgården: 30
Bruksnr Gammelt
løpenr Bruksnavn Brukers navn Skyld i
Mark-Øre Skyld i
Daler-Ort-Skilling Merknad
1 173a, q Sukkestad vestre Anders Olsen 20-93 3-3-2-0 Skyld fordelt med annet brug.
1 173d Sukkestad nordre Anders Olsen 0-0 4-3-16-0 Skyld fordelt med annet brug.
2 173b Sukkestad søndre Julius Olsen Aas 11-24 5-1-15-0
3 173c, r Sukkestad østre med Kusveen Paul Johannessen Aas 15-39 5-4-5-0
4 173e Larsstuen Ole Kr. Olsen 0-40 0-0-7-0
5 173f Haugli Johannes Larsen 0-37 0-0-19-0
6 173g Tunis Ole Engebretsen 0-10 0-0-7-0
7 173h Sletten Ole Alfstad 0-43 0-3-6-0
8 173i Grafstuen Martin Olsen Høibakken 2-33 0-4-16-0
9 173k Sletten Anders Olsen Sukkestad 0-70 0-1-23-0
10 173l Granlien Haaken Anton Hansen 0-80 0-1-2-0
11 173m Valle-Ødegaarden Laurits Nilsen 1-38 0-2-12-0
12 173n Skorkedalen vestre Anders Nordby 0-98 0-1-12-0
13 173o Grønland Bolly, Nahyda og Amalie Weidemann 0-22 0-1-6-0
14 173p Skorkedalen østre Kristian Karlsen La 0-92 0-1-6-0
15 173s Grinden Ole Kr. Bjørnsen 0-52 0-0-15-0
16 173v Skogen Peder Olsen Evenrud 3-74 1-3-7-0
17 173x Skov Nils, Hans og Tron Nilssønner 1-88 1-0-22-0
18 173y Nordland Vilhelm Kristiansen 0-43 0-0-4-0
19 173z Iversbakken vestre Berte Hansdatter 0-37 0-0-2-0
20 173æ Frydenlund Anders O. Nøkleby 0-10 0-0-1-0
21 173ø Vesterløkken Kristian Karlsen La 0-18 0-0-6-0
22 173aa Iversbakken østre eller nedre Anders Pedersen 0-33 0-0-2-0
23 173bb Grindbakken Anders Sukkestad 0-25 0-0-7-0
23 173cc Larsbakken Ole Madsen 0-10 0-0-6-0
25 173dd Ringen Hans Nilsen 0-15 0-0-7-0
26 173ee Larsstuen Anders O. Nøkleby 0-67 0-0-11-0
27 173ff Sandhaug Ole Kr. Bjørnsen 0-10 0-0-18-0
28 173gg Sommerfeldt Olaf Hagbart Sommerfeldt 0-20 0-1-12-0
29 173hh Fagerheim !! Sommerfeldt, Kontrollør
Hilsen Liv Christin, leter i blinde men gir ikke opp:-)
-
Ad Ole og Stine Sukkestad som var fra Hammersborg:
Jeg har akkurat blitt fortalt at det fantes et landhandleri på Østre Toten som enten lå på en plass kalt Hammersborg eller at selve landhandleriet het dette ? ? Er det noen som har kjennskap til dette ? Tenker siden Ole Sukkestad angav dette som sitt arbeidssted/bosted ved sønnen Lauritz Theodors fødsel i 1840 at dette kunne være en mulighet ?
Hilsen Liv Christin
Jeg har akkurat blitt fortalt at det fantes et landhandleri på Østre Toten som enten lå på en plass kalt Hammersborg eller at selve landhandleriet het dette ? ? Er det noen som har kjennskap til dette ? Tenker siden Ole Sukkestad angav dette som sitt arbeidssted/bosted ved sønnen Lauritz Theodors fødsel i 1840 at dette kunne være en mulighet ?
Hilsen Liv Christin

-
Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg har noen med meg i min jakt på en helt uhåndterlig person, nemlig Ole Olsen Sukkestad.
Astrid, jeg er meget takknemlig for alt du bistår med, du er ikke snau :-)
Nå har jeg sjekket hennes og mine "konklusjoner" og har heldigvis sett at vi mener det samme
så selv om Ole Olsen fortsatt er over de syv blåner, så er det godt å få bekreftelse på at det en selv konkluderer med ikke er helt feil. Jeg gjengir Astrids mail her, synes jeg skylder dere som er innom her og titter å få det med dere
Mail fra Astrid:
"Johs. (Johannes) i Kongsvinger, f. på Toten i 1834 var gift med Emilie f. Isaksen. Alf (Alf Ingvald) er deres sønn, f. 2.9. 1864. Thomas, f. 3.3. 1867 er også deres sønn. Foreldrene giftet seg i Hoff i Solør 17. nov. 1863. Johannes, f. 3.10. 1834, var sønn av gbr. Arne Johnsen Sukkestad og Ingeborg Olstr. Andre barn av Arne og Ingeborg som jeg har funnet: Oline f. 1825, Pernille, Pernille, Maria, Johannes, Johannes f. 3.10.34 Ole f. 24.7.37 og Anders f. 1839. Johannes og Arne flyttet altså til Kongsvinger. Faren, Arne Johnsen var født på Fåberg i 1794 og moren på Ringsaker i 1800. I FT 1865 Ø. Toten finnes fam. u. Sukkestad m. Kosveen og FT 1875 Ø. Toten u. Sukkestad nedre m. Kosveen. Bosteder for øvrig har vært Igelsrud, Tømmerhoelstuen, Brøttet og så Sukkestad fra ca. midten av 1830-tallet. Med andre ord kan jeg ikke se at det er noe av interesse i den familien for din sak.
FT 1865 Kristiania, Niels Sukkestad f. i Christiania i 1833, tror jeg har giftet seg til Sukkestad-navnet. Hans kone Karine skal være født på Toten i 1837. Den eneste jeg finner, er Berte Karine f. 7.4. 1837.(Tror det er disse du finner i FT 1865 for Christiania, Ullevoldsveien. Johannes f. i 1864 samme adresse, er vel en sønn f. i Oslo). Hennes foreldre var ind. Niels Olsen Sukkestadsletten og Marie Jonasdtr. Den så egentlig litt interessant ut så jeg lette videre. Fant at de giftet seg 28.12. 1836 i Ø. Toten: Ungk. Niels Olsen, Staboe af V. Toten, 23 år og pige Marie Jonasdtr. Sukkestadsletten, 25 år. Av barn fant jeg foruten Berte Karine: Ole f. 11.12.38 på Seierstadstuen, Nicoline f. 1.1.42 på Sukkestadeie, Johnettte f. 13.10.45 på Sukkestadsletten og Marie f. 16.4.48 på Sukkestadsletten. Foreldrene til Marie Jonasdtr. Lette så videre bakover på Marie Jonasdtr. Hun var døpt 29.9. 1811. Foreldre var Jonas Olsen, Sukkestadsletten og Maria Johnsdtr. De giftet seg 12.7. 1799: Dragon Jonas Olsen, Nedre Rustad og Pigen Ane Maria Joensdtr., Suckestad. Av barn fant jeg flg.: Ole, døpt 15.12. 1799, Sophia, døpt 30.5. 1803, Johannes døpt 1.4. 1805, Marthin døpt 18.4. 1808 (død 19.8. 1819), Maria døpt 29.9. 1811, Agnete døpt 19.2. 1815 (død 11.10. 1819) og Karen-Xstiana døpt 28.2. 1819 (død 11.5. 1830).
Familien finnes på Rustad nedre i FT 1801 for Toten. Jeg syntes Ole så litt interessant ut. Han giftet seg med Anne Erichsdtr. 24.6. 1820. Det var dessverre ingen Ole blant barna deres født t.o.m. 1825. Måtte vel være født så pass tidlig hvis han skulle vært far i 1843. Sophia giftet seg med jæger Thomas Olsen, Buruldst. 31.7. 1823. Så heller ikke denne familien klarte jeg å knytte opp til noe interessant. Det dukket imidlertid ved flere anledninger opp faddere med bosted Sukkestad og navn som kunne assosieres med søsknene til lensmannen. Også en Ole med tilhold bl.a. på Seierstad. Det viste seg å være Ole Olsen som giftet seg 10.4. 1822 i Ø. Toten: Ungk., Jæg., Tjener Ole Olsen, Rustad, 24 år, Pig., Tjener Maria Christiansdtr. 22 år. Blant barna kom det en Ole først i 1829. Ole den eldre dør dessverre tidlig, i 1839, så da var han også ute av dansen.
Arne Sukkestad i FT 1900 Aker født 1867 og Peter Olsen Sukkestad i FT 1900 V. Toten, var brødre. Foreldrene var Ole Arnesen Sukkestad og Karen Pedersdtr., Hamerstad østre. Barn her var: Maria f. 28.5. 1868 Ø. Toten, Peter, f. 29.10. 1865, Arne, f. 7.4. 1867 og Kari f. 1869 Ø. Toten.
Andrea Sukkestad i FT 1900 Hamar var datter av Ole Pedersen og Oline Arnesdtr. Barn her: Jana Gustava døpt 10.6. 1860, Petter født 14.4. 1863 og Andrea f. 1868. Familien finnes på Evang nedre i FT 1865 Ø. Toten og Groset i FT 1875 Ø. Toten.
Når det gjelder Arne Sukkestad, bager, f. 1868 Toten i FT 1900 Aker, har jeg foreløpig ikke funnet han som døpt på Toten.
Dette her ble utrolig mange navn og åstall. Så hvis du ikke var forvirret før, har du hatt god sjanse til å bli det nå. Meningen var å dokumentere at du kan stryke noen av Sukkestad’ene i folketellinger som ikke interessante.
Jeg har tenkt som så at det behøver jo ikke være Ole som var knyttet til Sukkestad. Han kan ha giftet seg til navnet. Har lett etter søstrene til lensmannen for å se hvem de giftet seg med, men jeg har ikke klart å finne dem verken som konfirmert, gift eller døde på Toten i alle fall. Lurer på hva som skjedde med dem. Skal fortsette litt leting der.
Johannes Sukkestad i FT Drammen 1900 f. 1853 er barnebarn av lensmannen, altså sønn av Johan Martin Andersen. Johan Martin’s øvrige barn var Anne Mathea født 14.10. 1855, Idiana Maria f. 9.2. 1858, tvilingene Anton og Matthias f. 2.8. 1864 (Anton død som nyfødt), tvillingene Anna og Emma f. 16.8. 1867 og Johanne Marie f. 10.10. 1871. Finner bare Johannes blant Sukkestad’ene.
Anton Sukkestad, nok en bror av lensmannen, finnes i alle fall på FT 1875 V. Toten u. gården Flikkeshaug søndre. Han har du vel oversikt over fra før, men barna var i alle fall: Anne Karine f. 12.5. 1849, Gustav Edvard f. 23.1. 1853, Adolf f. 22.3. 1857 og Johan Helfred f. 17.12. 1860.
Når det gjelder Mina i FT 1875 Sørum, må det være søster til lensmannen døpt Amine Mathea f. 5.5. 1825. Lurer litt på Edvard i FT 1865 Norderhov. Amina’s bror Edvard var født 1813 og ikke 1816. Lurer på om ikke det må være en feil i årstallet.
Den enkle konklusjon på en lang mail: Ole Olsen er like langt unna. Dessverre. (Jeg har ikke lest korrektur på ovenstående, så jeg håper det ikke er alt for mange feil i navn og årstall).
Hilsen fra Astrid
Nå som såpass mange er sjekket ut av saken, koker det hele ned til:
1) var attesten Ole Olsen Sukkestad viste i bergen når han giftet seg ekte ?(farlig spørsmål..)
2) hvem er faren hans??????????
3) hvor i '#%&"¤ ble det av Ole Sukkestad i 1828, 1840 og 1875 i Kristiania ???
TUSEN TUSEN takk nok en gang Astrid, jeg er veldig glad for hjelpen du gir meg
Hilsen Liv christin
Astrid, jeg er meget takknemlig for alt du bistår med, du er ikke snau :-)
Nå har jeg sjekket hennes og mine "konklusjoner" og har heldigvis sett at vi mener det samme

Mail fra Astrid:
"Johs. (Johannes) i Kongsvinger, f. på Toten i 1834 var gift med Emilie f. Isaksen. Alf (Alf Ingvald) er deres sønn, f. 2.9. 1864. Thomas, f. 3.3. 1867 er også deres sønn. Foreldrene giftet seg i Hoff i Solør 17. nov. 1863. Johannes, f. 3.10. 1834, var sønn av gbr. Arne Johnsen Sukkestad og Ingeborg Olstr. Andre barn av Arne og Ingeborg som jeg har funnet: Oline f. 1825, Pernille, Pernille, Maria, Johannes, Johannes f. 3.10.34 Ole f. 24.7.37 og Anders f. 1839. Johannes og Arne flyttet altså til Kongsvinger. Faren, Arne Johnsen var født på Fåberg i 1794 og moren på Ringsaker i 1800. I FT 1865 Ø. Toten finnes fam. u. Sukkestad m. Kosveen og FT 1875 Ø. Toten u. Sukkestad nedre m. Kosveen. Bosteder for øvrig har vært Igelsrud, Tømmerhoelstuen, Brøttet og så Sukkestad fra ca. midten av 1830-tallet. Med andre ord kan jeg ikke se at det er noe av interesse i den familien for din sak.
FT 1865 Kristiania, Niels Sukkestad f. i Christiania i 1833, tror jeg har giftet seg til Sukkestad-navnet. Hans kone Karine skal være født på Toten i 1837. Den eneste jeg finner, er Berte Karine f. 7.4. 1837.(Tror det er disse du finner i FT 1865 for Christiania, Ullevoldsveien. Johannes f. i 1864 samme adresse, er vel en sønn f. i Oslo). Hennes foreldre var ind. Niels Olsen Sukkestadsletten og Marie Jonasdtr. Den så egentlig litt interessant ut så jeg lette videre. Fant at de giftet seg 28.12. 1836 i Ø. Toten: Ungk. Niels Olsen, Staboe af V. Toten, 23 år og pige Marie Jonasdtr. Sukkestadsletten, 25 år. Av barn fant jeg foruten Berte Karine: Ole f. 11.12.38 på Seierstadstuen, Nicoline f. 1.1.42 på Sukkestadeie, Johnettte f. 13.10.45 på Sukkestadsletten og Marie f. 16.4.48 på Sukkestadsletten. Foreldrene til Marie Jonasdtr. Lette så videre bakover på Marie Jonasdtr. Hun var døpt 29.9. 1811. Foreldre var Jonas Olsen, Sukkestadsletten og Maria Johnsdtr. De giftet seg 12.7. 1799: Dragon Jonas Olsen, Nedre Rustad og Pigen Ane Maria Joensdtr., Suckestad. Av barn fant jeg flg.: Ole, døpt 15.12. 1799, Sophia, døpt 30.5. 1803, Johannes døpt 1.4. 1805, Marthin døpt 18.4. 1808 (død 19.8. 1819), Maria døpt 29.9. 1811, Agnete døpt 19.2. 1815 (død 11.10. 1819) og Karen-Xstiana døpt 28.2. 1819 (død 11.5. 1830).
Familien finnes på Rustad nedre i FT 1801 for Toten. Jeg syntes Ole så litt interessant ut. Han giftet seg med Anne Erichsdtr. 24.6. 1820. Det var dessverre ingen Ole blant barna deres født t.o.m. 1825. Måtte vel være født så pass tidlig hvis han skulle vært far i 1843. Sophia giftet seg med jæger Thomas Olsen, Buruldst. 31.7. 1823. Så heller ikke denne familien klarte jeg å knytte opp til noe interessant. Det dukket imidlertid ved flere anledninger opp faddere med bosted Sukkestad og navn som kunne assosieres med søsknene til lensmannen. Også en Ole med tilhold bl.a. på Seierstad. Det viste seg å være Ole Olsen som giftet seg 10.4. 1822 i Ø. Toten: Ungk., Jæg., Tjener Ole Olsen, Rustad, 24 år, Pig., Tjener Maria Christiansdtr. 22 år. Blant barna kom det en Ole først i 1829. Ole den eldre dør dessverre tidlig, i 1839, så da var han også ute av dansen.
Arne Sukkestad i FT 1900 Aker født 1867 og Peter Olsen Sukkestad i FT 1900 V. Toten, var brødre. Foreldrene var Ole Arnesen Sukkestad og Karen Pedersdtr., Hamerstad østre. Barn her var: Maria f. 28.5. 1868 Ø. Toten, Peter, f. 29.10. 1865, Arne, f. 7.4. 1867 og Kari f. 1869 Ø. Toten.
Andrea Sukkestad i FT 1900 Hamar var datter av Ole Pedersen og Oline Arnesdtr. Barn her: Jana Gustava døpt 10.6. 1860, Petter født 14.4. 1863 og Andrea f. 1868. Familien finnes på Evang nedre i FT 1865 Ø. Toten og Groset i FT 1875 Ø. Toten.
Når det gjelder Arne Sukkestad, bager, f. 1868 Toten i FT 1900 Aker, har jeg foreløpig ikke funnet han som døpt på Toten.
Dette her ble utrolig mange navn og åstall. Så hvis du ikke var forvirret før, har du hatt god sjanse til å bli det nå. Meningen var å dokumentere at du kan stryke noen av Sukkestad’ene i folketellinger som ikke interessante.
Jeg har tenkt som så at det behøver jo ikke være Ole som var knyttet til Sukkestad. Han kan ha giftet seg til navnet. Har lett etter søstrene til lensmannen for å se hvem de giftet seg med, men jeg har ikke klart å finne dem verken som konfirmert, gift eller døde på Toten i alle fall. Lurer på hva som skjedde med dem. Skal fortsette litt leting der.
Johannes Sukkestad i FT Drammen 1900 f. 1853 er barnebarn av lensmannen, altså sønn av Johan Martin Andersen. Johan Martin’s øvrige barn var Anne Mathea født 14.10. 1855, Idiana Maria f. 9.2. 1858, tvilingene Anton og Matthias f. 2.8. 1864 (Anton død som nyfødt), tvillingene Anna og Emma f. 16.8. 1867 og Johanne Marie f. 10.10. 1871. Finner bare Johannes blant Sukkestad’ene.
Anton Sukkestad, nok en bror av lensmannen, finnes i alle fall på FT 1875 V. Toten u. gården Flikkeshaug søndre. Han har du vel oversikt over fra før, men barna var i alle fall: Anne Karine f. 12.5. 1849, Gustav Edvard f. 23.1. 1853, Adolf f. 22.3. 1857 og Johan Helfred f. 17.12. 1860.
Når det gjelder Mina i FT 1875 Sørum, må det være søster til lensmannen døpt Amine Mathea f. 5.5. 1825. Lurer litt på Edvard i FT 1865 Norderhov. Amina’s bror Edvard var født 1813 og ikke 1816. Lurer på om ikke det må være en feil i årstallet.
Den enkle konklusjon på en lang mail: Ole Olsen er like langt unna. Dessverre. (Jeg har ikke lest korrektur på ovenstående, så jeg håper det ikke er alt for mange feil i navn og årstall).
Hilsen fra Astrid
Nå som såpass mange er sjekket ut av saken, koker det hele ned til:
1) var attesten Ole Olsen Sukkestad viste i bergen når han giftet seg ekte ?(farlig spørsmål..)
2) hvem er faren hans??????????
3) hvor i '#%&"¤ ble det av Ole Sukkestad i 1828, 1840 og 1875 i Kristiania ???
TUSEN TUSEN takk nok en gang Astrid, jeg er veldig glad for hjelpen du gir meg

Hilsen Liv christin
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen.
Jeg leser til øyet blir stort og vått....
Har egentlig latt denne Olen vår ligge litt noen dager jeg nå, men klarer ikke helt slippe taket i ham heller.
Jeg ser litt tilbake på ham i 1875 i Oslo gift med Marte fra Hadeland
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 36639#ovre
Og Ole Olsen og Marte Johannesdatter i 1875 på Jevnaker
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1346#ovre
Kan dette være de samme personer?? Ole er snedkersvend i Jevnaker og snedker i Oslo,
fødselsår er det samme på dem begge. Men på Jevnaker er de ugift i Oslo er de gift.
Og han heter Sukkestad i Oslo og ikke på Jevnaker.
Ikke brått sikkert at det er de samme heller, men det er litt likheter her.
Kan en dødsfallsmelding etter Martes foreldre si noe mer??
Mulig vi har sjekket ut disse tidligere, men etter så mange innlegg husker ikke jeg
Marit
Jeg leser til øyet blir stort og vått....

Har egentlig latt denne Olen vår ligge litt noen dager jeg nå, men klarer ikke helt slippe taket i ham heller.
Jeg ser litt tilbake på ham i 1875 i Oslo gift med Marte fra Hadeland
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 36639#ovre
Og Ole Olsen og Marte Johannesdatter i 1875 på Jevnaker
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1346#ovre
Kan dette være de samme personer?? Ole er snedkersvend i Jevnaker og snedker i Oslo,
fødselsår er det samme på dem begge. Men på Jevnaker er de ugift i Oslo er de gift.
Og han heter Sukkestad i Oslo og ikke på Jevnaker.
Ikke brått sikkert at det er de samme heller, men det er litt likheter her.
Kan en dødsfallsmelding etter Martes foreldre si noe mer??
Mulig vi har sjekket ut disse tidligere, men etter så mange innlegg husker ikke jeg

Marit
-
Hei Marit
Ja, kanskje det er en mulighet som ikke bør forbli usjekket.....Det som jeg synes er besynderlig er at de dukker opp på to ulike steder i samme telling med ulik sivilstand... men begge er jo tilreisende til Jevnaker, og denne Marte vi har funnet der er den eneste som stemmer med hun i 1875 tellinga i forhold til navn, alder og fødested.
Jeg har forespurt Lars Ove Wangensteen om han fortsatt har anledning til å gjøre opplsag på SA Hamar, og i så fall om han han sjekke skiftet etter Martes foreldre.
Martes søster og mann har jo tatt over gården i 1900 tellinga, og det er også spennende med denne sønnen Ole Olsen Slaatland født i 1888 som forsørges av gårdbrukerparet.. merkelig er det at det ikke finnes flere spor av Marte og Ole, men igjen, det er jo mulig at en ikke har lett på rett plass.
Siden Ole Olsen Sukkestad d.y. var såpass gammel når han giftet seg med trien, tror jeg at det er sannsynlig at han var gift eller noe i den duren førut. Håper virkelig et skifte vil si oss noe, det er jammen mangel på sikre oplysninger i denne saken her.
Jeg har registrert at det fantes en fabrikk/verksted i Kristiania som inneholdt Sukkestad-navnet, men tror vel at dette og er et blindspor. Jeg sjekker nærmere pår å se om det er rett tidsepoke det er snakk om.
Ellers tror jeg nok fortsatt at Ole Olsen Sukkestad har fått navnet fordi han jobbet som snekker (?) på en Sukkestad går eller noe i den duren. Holder en knapp på han Ole som var 16 år i 1801 tellinga, vet fortsatt ikke hvor han forsvant, men han er så absolutt en verdig kandidat.
Hilsen Liv Christin

Ja, kanskje det er en mulighet som ikke bør forbli usjekket.....Det som jeg synes er besynderlig er at de dukker opp på to ulike steder i samme telling med ulik sivilstand... men begge er jo tilreisende til Jevnaker, og denne Marte vi har funnet der er den eneste som stemmer med hun i 1875 tellinga i forhold til navn, alder og fødested.
Jeg har forespurt Lars Ove Wangensteen om han fortsatt har anledning til å gjøre opplsag på SA Hamar, og i så fall om han han sjekke skiftet etter Martes foreldre.
Martes søster og mann har jo tatt over gården i 1900 tellinga, og det er også spennende med denne sønnen Ole Olsen Slaatland født i 1888 som forsørges av gårdbrukerparet.. merkelig er det at det ikke finnes flere spor av Marte og Ole, men igjen, det er jo mulig at en ikke har lett på rett plass.
Siden Ole Olsen Sukkestad d.y. var såpass gammel når han giftet seg med trien, tror jeg at det er sannsynlig at han var gift eller noe i den duren førut. Håper virkelig et skifte vil si oss noe, det er jammen mangel på sikre oplysninger i denne saken her.
Jeg har registrert at det fantes en fabrikk/verksted i Kristiania som inneholdt Sukkestad-navnet, men tror vel at dette og er et blindspor. Jeg sjekker nærmere pår å se om det er rett tidsepoke det er snakk om.
Ellers tror jeg nok fortsatt at Ole Olsen Sukkestad har fått navnet fordi han jobbet som snekker (?) på en Sukkestad går eller noe i den duren. Holder en knapp på han Ole som var 16 år i 1801 tellinga, vet fortsatt ikke hvor han forsvant, men han er så absolutt en verdig kandidat.
Hilsen Liv Christin

-
Her står det en del om familien til Marte Johannesen:
http://test.disnorge.no/slektsforum/vie ... 33&t=64470
Nok en lenke om den samma søsteren :
http://www.disigen.net/Dok/Knut%20Amundsen%202.pdf
Siden Marte hadde familie også antakelig i Oslo, var det kanskje ikke rart at de var I Oslo i 1875 tellinga hvis dette er samme folk (altså Ole Olsen Sukkestad og Ole Olsen osv).
Ser at en annen søster giftet seg i Sagene kirke, kanskje et spor å gå etter
http://test.disnorge.no/slektsforum/vie ... 33&t=64470
Nok en lenke om den samma søsteren :
http://www.disigen.net/Dok/Knut%20Amundsen%202.pdf
Siden Marte hadde familie også antakelig i Oslo, var det kanskje ikke rart at de var I Oslo i 1875 tellinga hvis dette er samme folk (altså Ole Olsen Sukkestad og Ole Olsen osv).
Ser at en annen søster giftet seg i Sagene kirke, kanskje et spor å gå etter

Hilsen Liv Christin 

-
Dette var en spennende og interessant historie...Kan dette være relevant i søk etter Ole Olsen (Sukkestad)?
http://www.slektshistorielaget.no/Artik ... 0Jonas.htm
http://www.slektshistorielaget.no/Artik ... 0Jonas.htm
Hilsen Liv Christin 

-
Har funnet en Ole Olsen fra Stange som gifter seg med ei Gunhild Karine Tollerud i Aker kirke:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030120.jpg
nummer: 61
Er ikke full match mellom navnene Gunhild Karine og Trine (ref 1840, foreldre til Lauritz Theodor), men det er det nærmeste jeg har kommet så langt.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030120.jpg
nummer: 61
Er ikke full match mellom navnene Gunhild Karine og Trine (ref 1840, foreldre til Lauritz Theodor), men det er det nærmeste jeg har kommet så langt.
Hilsen Liv Christin 

-
Liten pause fra Herr Sukkestad noen dager nå, men han surrer rundt i hodet for det gitt.
Jeg har sett igjennom dataene jeg har om Ole Olsen Sukkestad hvor han bruker navnet Sukkestad. Han bruker navnet gjennomgående fra forlovererklæring, ekteskapsinngåelse og barnas dåp. Videre finner jeg det sannsynlig at Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 er samme person. Her brukes også navnet og han er den enesete Ole Olsen Sukkestad jeg finner som melder seg ut. Dersom jeg tar med Ole Olsen Sukkestad i fra 1875 tellinga i Oslo (rart hvis det er mange Ole Olsen Sukkestad - det finnes knapt med data på dette navnet uansett tidsepoke:-S) gir det meg en pekepinn på at Ole Olsen begynte å bruke dette navnet mellom 1840(fødselsår til han i FT 1875) og 1875.
Siden det ikke finnes noen som er født Ole Olsen Sukkestad, hverken på Toten eller i Biri (eller Vardal/Gjøvik), og han definitivt ikke er av Sukkestad-slekt (dvs bøndene som eide Sukkestadgårdene og deretter tok navnet), må han ha tatt dette ved arbeidstilhørighet til en Sukkestad-plass. Det rare her e rat han fremla en attest når han gifter seg som sier at han er sønn av Ole Olsen Sukkestad, riktignok er det satt spm tegn ved dette i kirkeboka ved forklovererklæringen. Jeg er ikke sikker på hva det betyr, annet enn at enten var attesten uleselig slik at det var en antakelse som ble skrevet ned, ellers så skyldes det andre forhold jeg ikke ser. Uansett, jeg finner ingen Ole Olsen som er døpt eller konfirmert Sukkestad, noe som også peker i retning av at de begge har tatt navnet fra en plass de har arbeidet eller lignende. Nå har jeg heller ingen dokumentasjon på at Ole Olsen d.e var fanejunker slik som beskrevet på attesten. Denne opplysningen dukker ikke opp noen andre steder.
PÅ sett og vis er det rart at det dukker opp en Ole Sukkestad nå og da fra 1840, uten at andre spor finnes.
Denne lauritz Sukkestad som blir født i 1840 finner jeg aldri igjen. lurer på hvorfor ? <dør han og familien ? jeg har ingen bostedsadresse på foreldrene der, finenr ingen spor i kirkebøker som skulle dekke området Hammrsborg i Oslo på den tiden heller. Ønsketenkingen her er at Lauritz kaller seg for Ole og tror han er født på Toten eller Biri... Jada, vill ønsketenking.....
Siden Ole Olsen Sukkestad er 30 år eldre enn Trine når de gifter seg, er det sannsynlig at han har vært gift før. Men han er oppgitt som ungkar og snekker når de gifter seg, likeledes ved utmeldingen av statskirken. Om de fire barna finnes eller ei er ikke godt å si, men sannsynligheten for at han hadde to barn andre plasser er kanskje til stede. Lauritz kan ikke ha vært hans sønn, det sier seg selv... Men hvis han er samme mann som Ole Olsen Sukkestad i 1875, hvor blir det av "kona" ? og får de barn ? Irriterende at det ikke finnes flyttemeldinger....
JEg har også lest kirkebøker i Bergen for å evt finne innflytterspor, eller andre tegn til herr Sukkestad. Likeledes har jeg lest kirkebøker fra Lesjaskog i håp om å finne noe, og jeg har lest en gjeng i Oslo uten et snev av denne karen.
Dette tar jeg for meg nå:
*Jeg har denne Elen Sukkestad som er pige fra Drammen født i 1804 Drammen og som bor i Storgaden (Saugbankens Fattighus). kan jeg spore hvor hun har navnet sitt fra finner jeg kanskje en ledetråd?!
*også har jeg denne Sukkestad som er enkemand i 1879... jeg tror jeg får lete i kirkebøker tilhørende pilestredet og se om jeg kan finne konen...: Sukkestad, K., Enkemd., Hushhdl., Pilestr. 39A.1879
*nummer 8 på høyres side... en Ole Olsen Som flytter til Bollerud i 1831 for å tjenestegjøre fra faaberg:
Ellers får jeg bare vente å se om jeg får svar på noen av mine forespørsler rundt om kring..
Jeg har sett igjennom dataene jeg har om Ole Olsen Sukkestad hvor han bruker navnet Sukkestad. Han bruker navnet gjennomgående fra forlovererklæring, ekteskapsinngåelse og barnas dåp. Videre finner jeg det sannsynlig at Ole Olsen Sukkestad som melder seg ut av statskirken i 1892 er samme person. Her brukes også navnet og han er den enesete Ole Olsen Sukkestad jeg finner som melder seg ut. Dersom jeg tar med Ole Olsen Sukkestad i fra 1875 tellinga i Oslo (rart hvis det er mange Ole Olsen Sukkestad - det finnes knapt med data på dette navnet uansett tidsepoke:-S) gir det meg en pekepinn på at Ole Olsen begynte å bruke dette navnet mellom 1840(fødselsår til han i FT 1875) og 1875.
Siden det ikke finnes noen som er født Ole Olsen Sukkestad, hverken på Toten eller i Biri (eller Vardal/Gjøvik), og han definitivt ikke er av Sukkestad-slekt (dvs bøndene som eide Sukkestadgårdene og deretter tok navnet), må han ha tatt dette ved arbeidstilhørighet til en Sukkestad-plass. Det rare her e rat han fremla en attest når han gifter seg som sier at han er sønn av Ole Olsen Sukkestad, riktignok er det satt spm tegn ved dette i kirkeboka ved forklovererklæringen. Jeg er ikke sikker på hva det betyr, annet enn at enten var attesten uleselig slik at det var en antakelse som ble skrevet ned, ellers så skyldes det andre forhold jeg ikke ser. Uansett, jeg finner ingen Ole Olsen som er døpt eller konfirmert Sukkestad, noe som også peker i retning av at de begge har tatt navnet fra en plass de har arbeidet eller lignende. Nå har jeg heller ingen dokumentasjon på at Ole Olsen d.e var fanejunker slik som beskrevet på attesten. Denne opplysningen dukker ikke opp noen andre steder.
PÅ sett og vis er det rart at det dukker opp en Ole Sukkestad nå og da fra 1840, uten at andre spor finnes.
Denne lauritz Sukkestad som blir født i 1840 finner jeg aldri igjen. lurer på hvorfor ? <dør han og familien ? jeg har ingen bostedsadresse på foreldrene der, finenr ingen spor i kirkebøker som skulle dekke området Hammrsborg i Oslo på den tiden heller. Ønsketenkingen her er at Lauritz kaller seg for Ole og tror han er født på Toten eller Biri... Jada, vill ønsketenking.....
Siden Ole Olsen Sukkestad er 30 år eldre enn Trine når de gifter seg, er det sannsynlig at han har vært gift før. Men han er oppgitt som ungkar og snekker når de gifter seg, likeledes ved utmeldingen av statskirken. Om de fire barna finnes eller ei er ikke godt å si, men sannsynligheten for at han hadde to barn andre plasser er kanskje til stede. Lauritz kan ikke ha vært hans sønn, det sier seg selv... Men hvis han er samme mann som Ole Olsen Sukkestad i 1875, hvor blir det av "kona" ? og får de barn ? Irriterende at det ikke finnes flyttemeldinger....
JEg har også lest kirkebøker i Bergen for å evt finne innflytterspor, eller andre tegn til herr Sukkestad. Likeledes har jeg lest kirkebøker fra Lesjaskog i håp om å finne noe, og jeg har lest en gjeng i Oslo uten et snev av denne karen.
Dette tar jeg for meg nå:
*Jeg har denne Elen Sukkestad som er pige fra Drammen født i 1804 Drammen og som bor i Storgaden (Saugbankens Fattighus). kan jeg spore hvor hun har navnet sitt fra finner jeg kanskje en ledetråd?!
*også har jeg denne Sukkestad som er enkemand i 1879... jeg tror jeg får lete i kirkebøker tilhørende pilestredet og se om jeg kan finne konen...: Sukkestad, K., Enkemd., Hushhdl., Pilestr. 39A.1879
*nummer 8 på høyres side... en Ole Olsen Som flytter til Bollerud i 1831 for å tjenestegjøre fra faaberg:
Ellers får jeg bare vente å se om jeg får svar på noen av mine forespørsler rundt om kring..

Hilsen Liv Christin 

-
Forslag til Elen (Ellen) født i Drammen i 1804:
Bragernes, Nummer 27 hø side: Ellen Andrine:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640720.jpg
Bragernes, 17.januar ve side: Ellen Kristine
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640722.jpg
Strømsø, øverst hø side: Ellen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 0245.jpgf2
Konfirmasjon Bragernes 1818, hø side¨nummer 4: Elen Birgitte
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-265
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010554.jpg
Konfirmasjon Bragernes, nummer 9 hø side Ellen Andrine
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-270
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010559.jpg
så langt har jeg ikke funnet flere. Ingen av dem heter Sukkestad.. men.. når Elen står som pige i 1865 tellinga, så betyr vel det at hun ikke har vært gift ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11231#ovre
Likeledes lurer jeg på enke MArgrete Sukkestad, 70 år i 1865 ....nummer 12:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11400#ovre
kan søke i kirkebøkene til disse stedene samt høre om noen kan gjøre et oppslag for meg....
Bragernes, Nummer 27 hø side: Ellen Andrine:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640720.jpg
Bragernes, 17.januar ve side: Ellen Kristine
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640722.jpg
Strømsø, øverst hø side: Ellen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 0245.jpgf2
Konfirmasjon Bragernes 1818, hø side¨nummer 4: Elen Birgitte
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-265
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010554.jpg
Konfirmasjon Bragernes, nummer 9 hø side Ellen Andrine
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-270
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010559.jpg
så langt har jeg ikke funnet flere. Ingen av dem heter Sukkestad.. men.. når Elen står som pige i 1865 tellinga, så betyr vel det at hun ikke har vært gift ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11231#ovre
Likeledes lurer jeg på enke MArgrete Sukkestad, 70 år i 1865 ....nummer 12:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 11400#ovre
kan søke i kirkebøkene til disse stedene samt høre om noen kan gjøre et oppslag for meg....
Hilsen Liv Christin