Vielse nr 4 - venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Jeg skulle så gjerne hatt opplysninger om hvem deres foreldre var - er det noen som kan hjelpe meg med det ? Jeg har sett på FT 1801 uten å bli særlig "klokere", så jeg trenger nok tips om bygdebøker som jeg kan få på fjernlån fra biblioteket.
Ole og Ingeborg drar senere til Dueskar i Bjugn (Ørland prestegjeld - hvor Ole arbeider som "skovhugger") og får sine første barn. Senere flytter familien til Lade, Strinda.
- takknemlig for hjelp/tips
mvh Aud Marion Røen
Ole Johnsen Sokness og Ingeborg Arntsd. Sokness - viet 1821
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ole Johnsen Sokness og Ingeborg Arntsd. Sokness - viet 1
Hei Aud !
Hans foreldre var Jon Pedersen Soknes (1751-1821) og hustru og Ragnhilkd Evensdtr. Røttum (1753-1797). Referanse Bygdefolk og Bygdeliv i Støren Bind III av Hermann Aune side 205.
Hennes foreldre kan jeg i farten ikke finne, men du kan sikkert fortsette å lete i samme bygdebok. Beklager - det var Ole Jonsen Soknes hustru Ingeborg Arntsdtr. Soknes jeg ikke kan finne i farten.
Foreldrene til Ragnhild Evensdtr. Røttum var Even Jonsen Røttum (1700-1765) og Else Iversdtr. Bones (1712-1794) Bind I (av samme forfatter) side 324 (han) og Bind II side 111 (henne)
Mvh
Lars
Hans foreldre var Jon Pedersen Soknes (1751-1821) og hustru og Ragnhilkd Evensdtr. Røttum (1753-1797). Referanse Bygdefolk og Bygdeliv i Støren Bind III av Hermann Aune side 205.
Hennes foreldre kan jeg i farten ikke finne, men du kan sikkert fortsette å lete i samme bygdebok. Beklager - det var Ole Jonsen Soknes hustru Ingeborg Arntsdtr. Soknes jeg ikke kan finne i farten.
Foreldrene til Ragnhild Evensdtr. Røttum var Even Jonsen Røttum (1700-1765) og Else Iversdtr. Bones (1712-1794) Bind I (av samme forfatter) side 324 (han) og Bind II side 111 (henne)
Mvh
Lars
Hei Lars
Hjertlig takk til deg for opplysningene - og nå har jeg ringt biblioteket.
mvh Aud Marion
Hjertlig takk til deg for opplysningene - og nå har jeg ringt biblioteket.
mvh Aud Marion
Med god hjelp av Lars (og 3 bind av Bygdefolk og bygdeliv i Støren på fjernlån) er nå det meste av opplysningene om denne slekta "på plass" i slektsprogram, men bruden Ingeborg Arntsdatters far (foreldre) har jeg ikke funnet. Jeg har også lett etter fødsel og konfirmasjon i kirkebøkene for Støren uten å finne noen Ingeborg ( husmannsdatter og tjenestepike i 1821, 27 år gammel ved giftemålet) med far Arent Joensen Soknes. Ingeborg og Oles første barn blir døpt Berit; etter mormor kanskje ?
- må jeg gi meg på dette eller er det noe jeg har oversett ?
Dette mener jeg er Ingeborg ved FT 1965:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4901#ovre
mvh Aud Marion
- må jeg gi meg på dette eller er det noe jeg har oversett ?
Dette mener jeg er Ingeborg ved FT 1965:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4901#ovre
mvh Aud Marion
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei!
Finner ingen Arnt eller Ingeborg på gården Sochnes i 1801-tellingen
Er du sikkert på at far til Ingeborg er Arnt Jonsen
Han var forlover ved vielsen, men det er jo ikke sikkert at det er det samme som faren? Finner ingen Ingeborg Arntsd med passende alder i 1801-tellingen som har en far som heter Arnt Jonsen. Men det er 3 andre Ingeborg i Støren som kan passe.
Hilde
Finner ingen Arnt eller Ingeborg på gården Sochnes i 1801-tellingen
Er du sikkert på at far til Ingeborg er Arnt Jonsen

Hilde
Hei Hilde
Selvfølgelig har du rett !
Jeg har nok oversett at det er forlover han er - og ikke faren. Da blir det nok ikke enklere å finne Ingeborgs foreldre. Jeg har "tro" på at hennes mors navn kan ha vært Berit og faren heter jo Arnt. Den eldste Berit døde som liten og den neste datteren de får døpes også Berit. Jeg får lete videre i kirkebøker og bygdebøker, da.
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen - og for at du hjelper.
mvh Aud Marion
Selvfølgelig har du rett !
Jeg har nok oversett at det er forlover han er - og ikke faren. Da blir det nok ikke enklere å finne Ingeborgs foreldre. Jeg har "tro" på at hennes mors navn kan ha vært Berit og faren heter jo Arnt. Den eldste Berit døde som liten og den neste datteren de får døpes også Berit. Jeg får lete videre i kirkebøker og bygdebøker, da.
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen - og for at du hjelper.
mvh Aud Marion
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Denne kan være verdt å sjekke ut: Ingeborg 4 år med mor Berethe.
Denne har en storesøster som heter Berit: Ingeborg 3 år
Kanskje det står noe mer om disse familien i bygdeboka?
Hilde
Denne har en storesøster som heter Berit: Ingeborg 3 år
Kanskje det står noe mer om disse familien i bygdeboka?
Hilde
Hei Hilde
Det kan hende jeg må fjernlåne flere bygdebøker; jeg har ingen fra Horg, men det skaffer jeg meg på fjernlån. Jeg får se gjennom kirkebøkene igjen - men uten å lete etter Arent Joensen
som far !
Aud Marion
Det kan hende jeg må fjernlåne flere bygdebøker; jeg har ingen fra Horg, men det skaffer jeg meg på fjernlån. Jeg får se gjennom kirkebøkene igjen - men uten å lete etter Arent Joensen
som far !
Aud Marion