Slekt på Island
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: SMØLA
Slekt på Island
02.12.1907 fødte Martha Brevik fra Hallarøya,Smøla ei jente i Kristiansund. Døpt 19.01.1908 Kristiansund og konfirmert i Edøy 05.08.1923 Ved konfirmasjonen i 1923 er far oppgitt som sjømann Arne Jakobsen, Island. Jenta fekk namnet Olaug Pauline og vaks opp på Rosvoll,Smøla. Kan namnet på far vera fornorska? No er det vel islandske slektsbasar, men eg har problem med å finne fram. Noe er språkproblem, men det er og lite som er kjent om fiskaren fra Island som var i Kristiansund, Nordmøre tidleg på året 1907.
Det ville vera interssant for etterslekta til Olaug om det er slektningar på Island eller andre stader.
Er det noen som kan hjelpe med å finne ut noe her.
Det ville vera interssant for etterslekta til Olaug om det er slektningar på Island eller andre stader.
Re: Slekt på Island
Hei Karle,
er det søkemotor på PÅ Norsk språk men som søker på ISLAND du mener??
El. Kan du Islansk så det går uten oversettelse?Skal prøve og få noen tips fra en som har søkt noe der, men det vil ta noen dager før jeg får svar fra han. Du får purre på meg om jeg ikke svarer på dette, lover deg og prøve .
Mvh.
Helge R.

er det søkemotor på PÅ Norsk språk men som søker på ISLAND du mener??
El. Kan du Islansk så det går uten oversettelse?Skal prøve og få noen tips fra en som har søkt noe der, men det vil ta noen dager før jeg får svar fra han. Du får purre på meg om jeg ikke svarer på dette, lover deg og prøve .
Mvh.
Helge R.

Navnet fungerer godt på Island, så det trenger ikke nødvendigvis å være fornorsket.
(MEN DET ER VANLIGERE AT ETTERNAVNET ENDER PÅ -SON ENN -SEN PÅ ISLAND)
mvh DAG
(MEN DET ER VANLIGERE AT ETTERNAVNET ENDER PÅ -SON ENN -SEN PÅ ISLAND)
mvh DAG
-
Eg er ikkje i stand til å søke i islandske basar. Språket legg hindring og eg veit lite om korleis eg skal gå fram.
Det er svært lite som er kjent om personen Arne Jakobsen anna enn at han står som far til Olaug Pauline og er fiskar fra Island (reykjavik). Så eg spør om det er noen som kan søke etter Arne Jakobsen med muleg etterslekt.
Det er svært lite som er kjent om personen Arne Jakobsen anna enn at han står som far til Olaug Pauline og er fiskar fra Island (reykjavik). Så eg spør om det er noen som kan søke etter Arne Jakobsen med muleg etterslekt.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
På DIS-Norges genealogiske ressurser for Island finnes det en del lenker til verktøy som kan brukes til å finne slekt på Island. Her finnes bl.a. Íslendingabók som kun finnes på islandsk og i tillegg må man være islending for å kunne benytte seg av denne databasen som innholder ca 80% av alle personene som har levd i landet. Kanskje du kan komme i kontakt med en islending som kan hjelpe deg med et søk?
Et annet alternativ er å prøve med en etterlysning på en av de Islandske slektsforsker konferansene som f.eks. Iceland Genealogy Forum.
Du vil også finne mulige kandidater ved et søk på FamilySearch. Et søk på Arne Jacobsen i Island vil resultere i en eller flere som kan være den du leter etter.
Et annet alternativ er å prøve med en etterlysning på en av de Islandske slektsforsker konferansene som f.eks. Iceland Genealogy Forum.
Du vil også finne mulige kandidater ved et søk på FamilySearch. Et søk på Arne Jacobsen i Island vil resultere i en eller flere som kan være den du leter etter.
Vidar Øverlie
Karle
Hi jeg er fra Island og har søket den islandske database islendingabok.is for
Arne Jakobsen
og
Olaug Pauline
ingen findes med disse navner der. Men hans navn ville ikke skrives Arne Jakobsen i Island.
Han kunne mugligt skrives Jakobsen men ikke Arne
Jig kan tro hans navn var Árni Jakobsson men kan ikke sige at det er helt sikkert men det er hvordan det ville normalt skrivet på island det er ef det er helt sikkert at han var islandsk.
jeg prøvde også
http://w3aett.rhi.hi.is//aettskra.cgi
database med om 56119 navner og fandt ingeting
(
sorry jeg er ikke god i sproget tror jeg har skrivet dansk/norsk/islandsk blandning ;o)
Hilsen fra Island
Ingveldur Jónsdóttir
Hi jeg er fra Island og har søket den islandske database islendingabok.is for
Arne Jakobsen
og
Olaug Pauline
ingen findes med disse navner der. Men hans navn ville ikke skrives Arne Jakobsen i Island.
Han kunne mugligt skrives Jakobsen men ikke Arne
Jig kan tro hans navn var Árni Jakobsson men kan ikke sige at det er helt sikkert men det er hvordan det ville normalt skrivet på island det er ef det er helt sikkert at han var islandsk.
jeg prøvde også
http://w3aett.rhi.hi.is//aettskra.cgi
database med om 56119 navner og fandt ingeting

sorry jeg er ikke god i sproget tror jeg har skrivet dansk/norsk/islandsk blandning ;o)
Hilsen fra Island
Ingveldur Jónsdóttir
-
- Sted: LODDEFJORD
Karle Gjernes skrev:02.12.1907 fødte Martha Brevik fra Hallarøya,Smøla ei jente i Kristiansund. Døpt 19.01.1908 Kristiansund og konfirmert i Edøy 05.08.1923 Ved konfirmasjonen i 1923 er far oppgitt som sjømann Arne Jakobsen, Island. Jenta fekk namnet Olaug Pauline og vaks opp på Rosvoll,Smøla. Kan namnet på far vera fornorska? No er det vel islandske slektsbasar, men eg har problem med å finne fram. Noe er språkproblem, men det er og lite som er kjent om fiskaren fra Island som var i Kristiansund, Nordmøre tidleg på året 1907.
I forbindelse med fiske var det mange nordmenn som slo seg ned på Island for kortere eller lengre tid.
-
Det er fint om noen prøver å finne noe meir her, men det er klart at det er lite å holde seg til med de få opplysningane som er i kirkebøkene. Eg takkar for all hjelp. Det er greitt å skrive å bruke ord som ein beherskar
hei prøver meg først her men kan hende det er i sverige jeg burde postet denne
Jon JOHANNESEN
B: 1681
Of Hlid, Stafafell, Vesturskaftafell, Iceland
D: 29 Oct 1722
Ytteren, Rana, Nordl, Nor
Far:
Johan PEDERSSON
B: Abt 1656
Frosunda, Stockholm, Sweden
mor: