Det er akkurat Ragnar Iuell sitt privatarkiv på Riksarkivet jeg driver og jobber. Han skriver i et brev til Riksarkivet i 1953 at han hadde et maskinskrevet manuskript i 4 kopier. Et av kopiene skulle sendes til Riksarkivet, men en kan ikke se at det har blitt sendt dit. Endel av privatarkivet ble sendt i 1953 og resten av enken i 1962. Mye interessant informasjon.
Som en kuriositet kan jeg si at det var et brev til min farfars søkenbarn som Ragnar Iuell hadde stilet til ham som gjorde at jeg tok et søk på internett og fant ut at det var et privatarkiv etter ham. Det meste av spørsmålene som han stilt har stemt når jeg har drevet med slektsforskning i min slekt.
Det store spørsmålet om faren til Christian er når han var født og døde. En har registrert at han fikk 4 barn mellom 1676 og 1683. Alle døpt i Holmens kirke i København.
Såvidt meg bekjent så var det farbroren Jens Christensen Juell som kausjonerte for Christian slik at han kunne bli fogd. Denne Jens døde i 1708 som krigskommisær i Bergen.
Når det gjelder foto, så er jeg interessert. Men jeg må nok vente med det til prosjektet mitt er kommet så pass godt igang at jeg har gjennomgått størstedelen av privatarkivet.
Det kan være vel så viktig å få vite hvilket segl som fogd Christian Juell brukte for å kunne identifisere hans aner.
I privatarkivet så var det foto og skisse av et segl brukt av barnebarnet til fogd Christian Juell, Hans Lemmich Juell født 1740 og døde 1810 på Vang i Hedemark.
Mye av jobben blir å samle trådene fra alle de slektsbøkene som en kommer innom i etterslekten. Det er f.eks:
Lemmich, Hoyer, Glørsen, Nymann, Herlofsen, Dybwad, Bull, de Fine, Brochmann, Chrystie, Leegaard, Neumann, Thaulow, Klouman, Aubert, Fleischer, Lund, Thomle osv.....
Kjenner ellers til endel av de artiklene som er skrevet i div genalogiske bøker. F.eks Solør-slegten Juell av S.H. Finne-Grønn i NST IV og stamtavlen over Familien Juell av F.O. Juell fra 1879.
Takker og bukker om du kan gi meg noen hint om hvor jeg kan lete og mer......
Hvilket forskningsprosjekt er det som pågår med Fredrikshald?