Ole Nilsen f. ca 1793 "trulig" fra Lesja

Moderator: MOD_Oppland

Svar
17564
Sted: SORTLAND

Ole Nilsen f. ca 1793 "trulig" fra Lesja

Legg inn av 17564 » 9. mars 2008 kl. 15.47

Hei.
Ja det står så om han i Kvæfjordboka. Han bodde i Tennvassåsen i Kvæfj. resten av sitt liv.
Vi har prøvd på mange måter å finne hvor han egentlig kom fra, men har ikke lykkes så langt. Har ikke funnet noen i FT 1800 som vi tror kan være han.

Det første vi har om han er hans giftermål med Marith Maria Jørgensdtr
23. okt. 1821 i Trondenes. (Ministralbok 1821-1827)
Da driver han jordbruk..... i Tennvassåsen.

Vi vet ikke hvor opplysningen om Lesja har sin opprinnelse, men det er vel kanskje fra etterkommere .

Jeg har et lite håp om at dere som driver slektsforsking i området rundt Lesja skal ha funnet dåp og konfirmasjon på en Ole Nilsen - som senere er blitt borte. (Det er vel ikke utflytter-lister fra den tida?)
Et spor kan vel være navn på barna, Marit og Ole hadde barna:
1. Maren Catharina Berg
2. Jørgen Andreas
3. Johanna Bergitte
4. Hans Olai
5. Arne
6. Karen Maria
7. Jakob Parelius Sparboe
8. Regine Margrethe

I Marits familie finner vi ikke navnene til 3, 4 og 8, heller ikke Andreas i nr 2

Nå venter jeg med spenning. :D . Det er liksom blitt ei "mare" dette at jeg ikke har klart å finne ut Ole Nilsen sitt opphav. :shock:

Hilsen Kjellrunn

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Ole Nilsen f. ca 1793 "trulig" fra Lesja

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 11. mars 2008 kl. 13.32

Dessverre ikkje noko spor etter nokon person med dette namnet frå denne tida i dåverande Lesja prestegjeld (som òg omfatta Dovre og Øvre Folldal annekssokn).

T.d. ingen funne i kyrkjebøkene, som ligg tilgjengeleg for søk her: http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/nkb.asp

Heller ingen ON funn i tilfeldig kjeldemateriale og innført i bygdebøkene for (noverande) Lesja kommune: http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html

17564
Sted: SORTLAND

Re: Ole Nilsen f. ca 1793 "trulig" fra Lesja

Legg inn av 17564 » 11. mars 2008 kl. 16.11

Hei.
Takk for svaret.
Så var det håpet ute.
Hilsen Kjellrunn

Svar

Gå tilbake til «Lesja»