Brother's Keeper 6.2 og OpenOffice.org Writer

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Kirsti Lyng Huse
Sted: SPIKKESTAD

Brother's Keeper 6.2 og OpenOffice.org Writer

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 10. mars 2008 kl. 11.25

Har lagt inn OpenOffice.org Writer som tekstprogram til BK 6.2 (siste oppdatering). Problemet er følgende: ved redigering av tekst åpner Writer kun i minimalisert bilde, og når jeg trykker på ok knappen for å få opp et større bilde åpner ikke programmet. Har noen av dere hørt om dette før, og hva kan gjøres for å få det til å fungere skikkelig ?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Brother's Keeper 6.2 og OpenOffice.org Writer

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. mars 2008 kl. 11.33

Det er ikke samsvar mellom RTF formatet generert/brukt av Word og Open Office. Men dette er vel mer et problem i OO i og med at du nå jobber der og ikke i BK.

Har ikke selv Open Office, men dette har vært tema i Den Nordiske postlisten for BK (BK-Nordic) http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm og jeg anbefaler at du prøver å ta tema opp der igjen.

Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Legg inn av dn22258 » 10. mars 2008 kl. 15.22

Jeg har valgt OpenOfficeWriter, som mitt tektsbehandlingsprogram for BK, men hadde ikke testet overføring av rapport med bilder tidligere. Etter å ha forsøkt dette i dag med de 2 mulige innstillingene som finnes under "RTF-oppsett" (1. Bilder linket til RTF fil (anbefales for Word) og 2. Navn på bildefil i tekstboks (anbefales for Word Perfect)) er min erfaring at ingen av variantene fungerer for OOWriter.
Selvfølgelig kan jeg ha oversett noen funksjoner i OOWriter, men jeg har forsøkt det meste.

Otto skrev:
Det er ikke samsvar mellom RTF formatet generert/brukt av Word og Open Office. Men dette er vel mer et problem i OO i og med at du nå jobber der og ikke i BK.

Jeg er ikke helt enig i dette, vil tro at RTF-oppsettet i BK er modent for en oppdatering. Det må sannsynligvis gjøres tilpasninger i BK på lik linje med det som er gjort for Word, WP og andre tekstbehandlere. Regner med at det er flere som er avhenging av et fungerende interface mellom BK og OOWriter.

M v h Dagfinn Hopen

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 10. mars 2008 kl. 15.44

Dagfinn Hopen skrev:Jeg er ikke helt enig i dette, vil tro at RTF-oppsettet i BK er modent for en oppdatering. Det må sannsynligvis gjøres tilpasninger i BK på lik linje med det som er gjort for Word, WP og andre tekstbehandlere. Regner med at det er flere som er avhenging av et fungerende interface mellom BK og OOWriter.
M v h Dagfinn Hopen

Er ikke så helt sikker på om problemet ligger i BK. Har forsøkt fra flere slektsprogrammer og alle gjør det de skal når en rtf-fil blir åpnet i Word. Derimot klarer ikke OO-Writer å ta med bildene, så jeg undres på om ikke problemet ligger i OO.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. mars 2008 kl. 15.55

Ser man i BK vedrørende rapporter så er det lagt tilrette for rtf for en rekke programvarer og varianter, f.eks. flere variander av MS.

Dette skylder at ulike programmer og produsenter i sine tekstbehandlings systemer lager ulike varianter av RTF. Og i tillegg har RTF endret dette over de årene.

Jeg vet det er litt forskjell i RTF for OO og bl.a. MS. Dette er også tatt opp med produsenten. Imidlertid er det også i BK-Nordic gitt løsning på dette. Også i den internasjonale listen er det gitt en løsning. Derfor henviste jeg dit som en hjelp.

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 10. mars 2008 kl. 18.12

Jeg kan ikke huske at løsningen på dette har vært beskrevet i den Nordiske postlisten, og jeg finner heller ikke løsningen beskrevet i den internasjonale postlisten's arkiv.

Velger den lettvinte løsningen jeg, med å bruke Word i tilknytning til rtf-filer m/bilder fra BK.

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 11. mars 2008 kl. 12.12

Takk for innspillene. Får se hva som skjer, men sannsynligheten for inntektsøkning hos Bill Gates er stor :?

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 11. mars 2008 kl. 13.01

Kirsti Lyng Huse skrev:Har lagt inn OpenOffice.org Writer som tekstprogram til BK 6.2 (siste oppdatering). Problemet er følgende: ved redigering av tekst åpner Writer kun i minimalisert bilde, og når jeg trykker på ok knappen for å få opp et større bilde åpner ikke programmet. Har noen av dere hørt om dette før, og hva kan gjøres for å få det til å fungere skikkelig ?

Hei Kirsti

Jeg har benyttet OOWriter en periode, uten de problemene du viser til.
Etter å ha studert arkivet for den internasjonale BK-postlisten, tyder det på at flere benytter OOWriter uten nevneverdige problemer.

Vi får se hva som skjer :wink:

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 11. mars 2008 kl. 13.26

Jeg klarer ikke å få bildene med over i OO. Finner heller ikke noe i oppsettet på OO. Noen som kan tipse her? Finner heller ikke noe i arkivene på BK-listen.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 11. mars 2008 kl. 18.50

Hovedproblemet her er nok dessverre filformatet RTF. Det var nyttig for utveksling mellom forskjellige tekstbehandlere en gang i tiden, men har mistet mye av sin nytteverdi bl.a. fordi

Wikipedia skrev:Microsoft is known for arbitrarily modifying this format specification between different versions of Microsoft Word. As a popular joke says, "RTF is defined as whatever Microsoft Word exports when one asks it to export to RTF".

For dokumenter som inneholder bilder og tabeller vil man dessverre ofte støte på problemer.

Jeg vet ikke hvilke format BK støtter, men vil anbefale MS Words eget format hvis det er en av mulighetene, det pleier å fungere bra med bilder og tabeller mm i OpenOffice. I og med at ODF (det filformatet OpenOffice bruker) er en ISO standard, kan man jo også håpe at slektsprogrammer etterhvert vil støtte direkte eksport til ODF.
mvh Jan

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 11. mars 2008 kl. 19.34

Jeg fikk nettopp epost fra John Steed, og han skulle kjøre tester mot OpenOffice for å se hva som trengs for at OpenOffice skal fungere ordentlig sammen med BK. Så, da er det vel bare å vente...... :wink:

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 11. mars 2008 kl. 21.41

Tekst skrives inn i valig tekstformat og ved produksjons velger en det formatet en skal ha sett i forhold til det tekstprogram en selv bruker.

BK støtter
MS Word 2000 eller nyere
MS Word eldre enn 2000
Words Perfect 6, 6.1, 7 og 9
Ami Pro og Word Pro
Andre program, men her kan det være enkelte koder for enkelte programmer som reagerer litt annerledes enn forutsatt.

Det pågår kontinuerlig arbeid på dette med sluttrapportene fra BK
Dette er omtalt i hjelpefila

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 12. mars 2008 kl. 13.43

Har fått svar fra John Steed. Hos han fungerte OpenOffice som word processor sammen med BK. Da er det sikkert et eller annet med pc'en min.
Takk for innspillene.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 13. mars 2008 kl. 0.21

Hvilket filformat brukte Steed?
mvh Jan

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 13. mars 2008 kl. 0.38

For hva?

Det skrivevanlig inn i programmet og alt etter hva du vil ha ut blir formatene omformet. det gjelder både GEDCOM og rapporter

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 13. mars 2008 kl. 0.53

Hvilket filformat eksporterte Steed til fra BK som fungerte bra med OpenOffice. RTF eller noe annet.
mvh Jan

Brukeravatar
dn22258

Legg inn av dn22258 » 13. mars 2008 kl. 13.17

Hovedformatet for overføring fra BK til tekstbehandler er RTF, med unntak av en rapport i TXT-format og en annen i HTML (mulig jeg ikke har full oversikt).

Jeg har heller ikke problem med overføring av rapporter til OOWriter i RTF-format, bortsett fra rapport med bilder - der finner jeg ikke igjen lenkene til bildene.

M v h Dagfinn Hopen

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»