Stedsnavn i Trondheim - historien bak?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Stedsnavn i Trondheim - historien bak?

Legg inn av 6820 » 9. mars 2008 kl. 12.13

Hallo, er en tur i Trondheim og bare å kjøre tur og lese på navneskilt på busstopp er jo underholdende, og gir meg mange spørsmål også.

Oppholder oss for tiden der det nærmeste busstoppet heter "Forsøket", - og like nedenfor er et firma som heter Prøven. Med logikk skulle jo det kanskje springe ut fra samme navn/hendelse, men er ikke sikker på det :?:

Et stykke lenger unna ligger området Sluppen, interessant! Området ligger ikke ved sjøen, men Nidelven er der jo, men langt til sjø.

Noen som kan veilede meg til et sted der jeg kan finne forklaringene? Det ligger jo gjerne historie bakom slike typer navn? Noe enklere blir det der man kan forstå at landskap eller person er årsak tilnavnsetting, men Forsøket? Prøven? Her må det være en historie :)

God søndag!

PS. Gård som heter Prøven er det visst mange av ser jeg.
Hilsen fra Marianne

gj06292
Sted: TRONDHEIM

Re: Stedsnavn i Trondheim - historien bak?

Legg inn av gj06292 » 10. mars 2008 kl. 14.49

Heisann,

et godt sted å begynne her er Trondheim Byleksikon. Her kommer litt av det du kan finne der:

Forsøget, også kalt Krutthåle', var møller/fabrikker på Selsbakk, nordsiden av Leirelva. 1751 anla Ole Tangen kruttmølle der. Etter flere eksplosjonulykker på tidlig 1800-tall ble istedet virksomheten på området forandret til brenneri, garveri og papirfabrikk. 1835 kom en kornmølle. 1909 ble virksomheten omgjort til A/S Trondhjems Papir- og Papfabrik. 1916 fikk Trondheim kommune vannrettighetene mot levering av gratis elektrisk kraft.

Prøven ved Selsbakk vet jeg ikke mye om.

Sluppen kommer av norrønt sloppr, "vid kappe uten ermer" og hentyder antagelig til utvidelsen av Nidelva nedenfor gården.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 11. mars 2008 kl. 0.14

Tusen takk for svar og tips, ja - jeg kan begynne der :)
Hilsen fra Marianne

dn05536
Sted: KATTEM

Legg inn av dn05536 » 18. mars 2008 kl. 9.51

Hei sann.
Er interessen skikkelig stor kan du sikkert fjernlåne. "Sted og navn i Trondheim. Et topografisk-historisk leksikon." av Wilhelm K. Støren. F. Bruns Bokhandlersforlag, Trondheim 1983. ISBN 82-7028-471-8.
Her er det masse konfekt for oss som liker å kose oss skikkelig med bakgrunn og opphavsforklaringer til stedsnavn i byen. Lykke til.

Idar

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 18. mars 2008 kl. 20.42

Takker for tipset, ja - skal prøve å få lånt den. :)

God påske!
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»