Petrine Pedersdtr. Neraune
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: DAVIK
Petrine Pedersdtr. Neraune
Er det nokon som kjenner til denne personen og har ho noko slags forbindelse til personane som er nemd under ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4017#ovre
Eg har fått kontakt med ein mann i Canada som etterlyser eventuelle slektningar i Norge, og vil gjerne ha kontakt med dei.
La ut etterlysning under Strinda, ST. då det var oppgjeve som bopel ved bestefarens utreise til Amerika i 1901, men skal gjenta dei her.
Dette er dei opplysningar han kjenner til ang. si slekt :
Bestefaren utvandra til Appelton, Minnestota 1901, og seinare vidare til Saskatchewan, Canada der han etablerte seg med familie og dreiv som farmar i mange år. Seinare flytte han til Souris, Manitoba.
Hans namn var John Sigvard Christianson f.17.juni 1881
Hans foreldrer var:
Karl Helmer Julius Christiansen og Petrina Neraunet
Dei hadde adr. Nedre Stjørdalen pr. Trondheim, Norge.
Hans bankforbindelse var Nedre Stjørdalens Sparebank.
Hans bestefar hadde to brødre Berger og Reidar og ein halvbror han ikkje kjenner namnet til.
Søk på digitalarkivet blant emigrantane frå Trondheim fant eg følgande:
Reg.nr. 93551 - år 1901 2 /1 John S. Kristiansen, ugift, arbeider, 19 år
Bope:Strinden Reisemål: Appelton, Minn.
Han reiste med Salmo tilhøyrande Den Norske Americalinje, med billett betalt i Amerika.
Ronald har sendt meg ein del bilder som han ikkje veit kven er, i håp om at nokon kan identifisere dei. Alle er fotograferte i Stjørdal og Trondheim.
Om nokon er interessert i det kan eg ta kopi av dei og sende, kansje vi kan klare å identifisere nokre av personane som ganske sikkert er slektningar av desse personane som er nemde her.
Dersom nokon kjenner att namna eller kjenner til nokon som eg kan ta kontakt med er eg svært takknemleg.
Ronald og eg håpar svært gjerne på svar.
Mvh Harald. L. Bakke
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4017#ovre
Eg har fått kontakt med ein mann i Canada som etterlyser eventuelle slektningar i Norge, og vil gjerne ha kontakt med dei.
La ut etterlysning under Strinda, ST. då det var oppgjeve som bopel ved bestefarens utreise til Amerika i 1901, men skal gjenta dei her.
Dette er dei opplysningar han kjenner til ang. si slekt :
Bestefaren utvandra til Appelton, Minnestota 1901, og seinare vidare til Saskatchewan, Canada der han etablerte seg med familie og dreiv som farmar i mange år. Seinare flytte han til Souris, Manitoba.
Hans namn var John Sigvard Christianson f.17.juni 1881
Hans foreldrer var:
Karl Helmer Julius Christiansen og Petrina Neraunet
Dei hadde adr. Nedre Stjørdalen pr. Trondheim, Norge.
Hans bankforbindelse var Nedre Stjørdalens Sparebank.
Hans bestefar hadde to brødre Berger og Reidar og ein halvbror han ikkje kjenner namnet til.
Søk på digitalarkivet blant emigrantane frå Trondheim fant eg følgande:
Reg.nr. 93551 - år 1901 2 /1 John S. Kristiansen, ugift, arbeider, 19 år
Bope:Strinden Reisemål: Appelton, Minn.
Han reiste med Salmo tilhøyrande Den Norske Americalinje, med billett betalt i Amerika.
Ronald har sendt meg ein del bilder som han ikkje veit kven er, i håp om at nokon kan identifisere dei. Alle er fotograferte i Stjørdal og Trondheim.
Om nokon er interessert i det kan eg ta kopi av dei og sende, kansje vi kan klare å identifisere nokre av personane som ganske sikkert er slektningar av desse personane som er nemde her.
Dersom nokon kjenner att namna eller kjenner til nokon som eg kan ta kontakt med er eg svært takknemleg.
Ronald og eg håpar svært gjerne på svar.
Mvh Harald. L. Bakke
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Petrine Pedersdtr. Neraune
Håper det kommer en Stjørdalsekspert på banen, som kan hjelpe med mere. Petrinelund finner jeg i Stjørdalsboka, Bind 2, del 2 s. 199. Der bodde altså enken Petrine Pedersdatter f. 8.8.1844 død 21.10.1925. Hun drev kafe der. Hun var enke etter Peder P. Neraunet som bodde på Bjerkanplass Neraunet (Navnet har han tatt med seg fra Neraunet på Hognes hvor han bodde før, men han var sønn av Ole Olsen Sorte på gnr 152-1. Hun måtte flytte da jernbanen kom, og bosatte seg på Petrinelund.
Petrine var datter av Peder Medbroen, han finner jeg ikke under Medbroen. Men under Bjerkanplass Neraunet ser jeg at Peder Pedersen Neraunet f.30.10.1834 d. 7.4.1890, Hjulmaker som sin far, gift 2 ganger, siste gang 7.5.1886 med Petrine Pedersdatter Kvislabakken . Han hadde 12 barn med sin første kone, men det er ingen som er født etter at han giftet seg med Petrine. Og heller ikke noen av barna i første ekteskap passer. Og finner heller Petrine Pedersdatter under noe sted på Kvislabakken. Det må komm en Stjørdals-ekspert på banen.
Ivar Tyrhaug
Petrine var datter av Peder Medbroen, han finner jeg ikke under Medbroen. Men under Bjerkanplass Neraunet ser jeg at Peder Pedersen Neraunet f.30.10.1834 d. 7.4.1890, Hjulmaker som sin far, gift 2 ganger, siste gang 7.5.1886 med Petrine Pedersdatter Kvislabakken . Han hadde 12 barn med sin første kone, men det er ingen som er født etter at han giftet seg med Petrine. Og heller ikke noen av barna i første ekteskap passer. Og finner heller Petrine Pedersdatter under noe sted på Kvislabakken. Det må komm en Stjørdals-ekspert på banen.
Ivar Tyrhaug
-
Jeg har Petrine Pedersdatter Neraunet/Kvislabakken f. 8.8.1844 i Nedre Stjørdal i databasen min, men det er ikke jeg selv som har registrert henne, har importert en Gedcom.fil, (uten kildeanvisninger) og der har hun bare Peder som far, og Ellen Marie Sivertsdatter Rygh, f 1821 på Frosta død 22.11.1900 på Stjørdal som mor. Dette står også i Stjørdalbok B 2, del 1, s. 120. Der står også at Ellen Marie er datter av Sivert Ryghvik på Frosta.
Jeg har også funnet Petrine Pedersdatter i FT 1865 som tjenestepike på Haabetsplass, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2991#ovre og der bor også hennes mor, sammen med hennes mann Sivert Knutsen født på Bjørnør.
Mor til Petrine er ikke gift med Peder Medbroen, far til Petrine.
Kirkebok som har dåpen til Petrine er ikke skannet ennå, dessverre, men hun er konfirmert i Værnes 2.okt 1859. Foreldre : Peder Pedersen og Ellen Marie Sivertsdatter.
Det er kanskje lurt å låne mikrofilm av kirkebok for Nedre Stjørdal, Værnes som dekker fødte i året 1844. Regner med at hun ikke blir døpt så sent som innpå 1845.
Mvh Ivar
Jeg har også funnet Petrine Pedersdatter i FT 1865 som tjenestepike på Haabetsplass, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2991#ovre og der bor også hennes mor, sammen med hennes mann Sivert Knutsen født på Bjørnør.
Mor til Petrine er ikke gift med Peder Medbroen, far til Petrine.
Kirkebok som har dåpen til Petrine er ikke skannet ennå, dessverre, men hun er konfirmert i Værnes 2.okt 1859. Foreldre : Peder Pedersen og Ellen Marie Sivertsdatter.
Det er kanskje lurt å låne mikrofilm av kirkebok for Nedre Stjørdal, Værnes som dekker fødte i året 1844. Regner med at hun ikke blir døpt så sent som innpå 1845.
Mvh Ivar
-
Trekke fram att denne i håp om at nokon kjenner til Karl Helmer Julius Christiansen og Petrine Neraunet .
Det hadde vore så kjekt å kunne melde til Canada at vi har funne ut av slekta hans.
Mvh Harald .
Det hadde vore så kjekt å kunne melde til Canada at vi har funne ut av slekta hans.

Mvh Harald .
Petrine Neraunet var min fars tante, og jeg har litt opplysninger om henne. Ta kontakt med meg på telefon 331 99 529.
Med vennlig hilsen
Eva Kvislabakken Olsen
Med vennlig hilsen
Eva Kvislabakken Olsen
-
I ft 1900 finner jeg ikke bestefaren John Sigurd som skal være født i 1881, men dette må vel være brødrene som Ronald skriver om: Carl Birger og Reidar som bor i Trondheim sammen med faren Carl Christiansen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 6229#nedre
Det ser ut som Petrine Neraunet ikke bor sammen med dem ved ft 1900.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 6229#nedre
Det ser ut som Petrine Neraunet ikke bor sammen med dem ved ft 1900.
-
Dåpen til Johan Sigvart fant eg i
Ministeralbok for Strinda/Lade 1881 nr.51
Johan Sigvart f. 17. Juni dpt. 10.Juli
Foreldrer:
Handelsbetjent Karl Helmer Julius Christiansen og pottmagerdatter pige Petrine Pedersdtr.
Foreldrenes bopel: Singsager
Dessverre har eg ikkje direkte lenke til denne akkurat no .
Mvh Harald.
Ministeralbok for Strinda/Lade 1881 nr.51
Johan Sigvart f. 17. Juni dpt. 10.Juli
Foreldrer:
Handelsbetjent Karl Helmer Julius Christiansen og pottmagerdatter pige Petrine Pedersdtr.
Foreldrenes bopel: Singsager
Dessverre har eg ikkje direkte lenke til denne akkurat no .
Mvh Harald.
-
Her er det lenke til dåpen : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
Det står at det er deres 1. leiermål, så de er ikke gift (evt. ennå)
Det står at det er deres 1. leiermål, så de er ikke gift (evt. ennå)
-
Ble Petrine og Carl gift?
Ang. de bildene, det er vel personer på Stjørdal som kan spørres. Send meg en privat melding her gjennom DIS slektsforum eller til ivar.tyrhaug(krøllalfa)ktv.no så kan jeg gi deg et tips om evt personer som kan spørres.
Ang. de bildene, det er vel personer på Stjørdal som kan spørres. Send meg en privat melding her gjennom DIS slektsforum eller til ivar.tyrhaug(krøllalfa)ktv.no så kan jeg gi deg et tips om evt personer som kan spørres.
Sist redigert av Ivar Modolf Tyrhaug den 10. mars 2008 kl. 15.39, redigert 1 gang totalt.
-
Men denne Johan Sigvart f. 1881 fekk vel Petrine med Calr Christensen før ho var gift med Peder Pedersen og såleis var "pige Petrine Pedersdtr "
Mvh Harald.
Mvh Harald.
-
Sønnen Reidar blir vel f. 1887(etter ft 1900) , altså et år etter at hun blir gift på Stjørdal med Peder Neraunet, men det kan jo være litt feil i FT.