Lodver Johanness. bosatt Balvik,sokn: Mosvigen,
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Lodver Johanness. bosatt Balvik,sokn: Mosvigen,
Er interessert i nærmere opplysninger angående Lodver. Har han noen kjente søsken ??. Lurer også på om hans profesjon kunne være møller ??. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette ??
Mvh
Jan Arve Nilsen
Mvh
Jan Arve Nilsen
Re: Lodver Johanness. bosatt Balvik,sokn: Mosvigen,
Har du noe ca årstall på når han levde? Det gjør søket litt lettere...
mvh
Torill

mvh
Torill
mvh Torill Aasegg, Byneset
Hei !
Lodver Johannessen finnes i folketelling 1865 for 1722 Ytterøen, på gården Balvik. Han er da 45 år gammel. Vår Lodver skal etter sigende ha vært møller, og født i Froens prestegjeld i Gudbrandsdalen. Det finnes midlertid en møller ved navn Lodver i samme 1865-telling, men han er bosatt i Vesn, og det oppgis at han også er født der. (Kan dett være samme person ???.
Takknemlig for litt hjelp angående dette.
Mvh.
Jan A. Nilsen
Lodver Johannessen finnes i folketelling 1865 for 1722 Ytterøen, på gården Balvik. Han er da 45 år gammel. Vår Lodver skal etter sigende ha vært møller, og født i Froens prestegjeld i Gudbrandsdalen. Det finnes midlertid en møller ved navn Lodver i samme 1865-telling, men han er bosatt i Vesn, og det oppgis at han også er født der. (Kan dett være samme person ???.
Takknemlig for litt hjelp angående dette.
Mvh.
Jan A. Nilsen
Lodver Johannesen, født 2.11.1820, døpt 6.11.1820 på Sør-Fron, foreldre Johannes Lodversen og Anne Andersdatter. De hadde i tillegg datteren Mari f. 8.1.1817. Kilden til dette er FamilySearch. Jeg kan sjekke kirkebøkene senere.
Johannes Lodversen ( 8år) finnes i FT1801 på gården Skurdal på Sør-Fron sammen med foreldrene Lodver Iversen (husmann med jord, 42 år) og moren Anne Gundersdatter (40 år), søsknene Berit (12), Anne (10) og Kirsti (5), samt mormoren Anne Amundsdatter (enke, 68 år).
Johannes Lodversen ( 8år) finnes i FT1801 på gården Skurdal på Sør-Fron sammen med foreldrene Lodver Iversen (husmann med jord, 42 år) og moren Anne Gundersdatter (40 år), søsknene Berit (12), Anne (10) og Kirsti (5), samt mormoren Anne Amundsdatter (enke, 68 år).
Da har jeg fått sjekket kirkebøkene for Fron (dvs. CD utgitt av Fron Historielag). Ikke alt jeg skrev over stemmer; det ble litt sammenblanding mellom de to Lodver Johannessen.
Den Lodver Johannesen som finnes på Balvik i 1865 må være Lodver Johannesen f. 2.11.1820 på Sør-Fron. I kirkeboken står han oppført som Lars, men det tror jeg må være feil (Jeg kan sjekke navnet ved konfirmasjonensenere; det rakk jeg ikke nå.) Foreldrene hans var Johannes Lodversen, bosatt på Holten under Suleng, og Anne Andersdatter Dalsegvolden. Disse to giftet seg på Sør-Fron 26.10.1816, og var da hhv 32 og 27 år. De fikk ett barn til; Mari, f. 8.1.1817. Anne Andersdatter døde 26.5.1822. Johannes Lodversen giftet seg på nytt 14.11.1823 med Kari Poulsdatter Flaate.
Lodver Johannesen flyttet fra Sør-Fron 3.4.1839, og det er anført i kirkeboka at han flyttet til Trondhjem.
Når det gjelder den andre Lodver Johannesen i Vefsn har jeg svart på dette i et eget innlegg.
Den Lodver Johannesen som finnes på Balvik i 1865 må være Lodver Johannesen f. 2.11.1820 på Sør-Fron. I kirkeboken står han oppført som Lars, men det tror jeg må være feil (Jeg kan sjekke navnet ved konfirmasjonensenere; det rakk jeg ikke nå.) Foreldrene hans var Johannes Lodversen, bosatt på Holten under Suleng, og Anne Andersdatter Dalsegvolden. Disse to giftet seg på Sør-Fron 26.10.1816, og var da hhv 32 og 27 år. De fikk ett barn til; Mari, f. 8.1.1817. Anne Andersdatter døde 26.5.1822. Johannes Lodversen giftet seg på nytt 14.11.1823 med Kari Poulsdatter Flaate.
Lodver Johannesen flyttet fra Sør-Fron 3.4.1839, og det er anført i kirkeboka at han flyttet til Trondhjem.
Når det gjelder den andre Lodver Johannesen i Vefsn har jeg svart på dette i et eget innlegg.
Hei
Takker Trond Myrstad for svar og hjelp. Det er nok vår Lodver som var bosatt i Vefsn i 1865.
M.v.h.
Jan A. Nilsen
Takker Trond Myrstad for svar og hjelp. Det er nok vår Lodver som var bosatt i Vefsn i 1865.
M.v.h.
Jan A. Nilsen
Hei Jan Arve.
Vær ivertfall forsiktig for her er det lett å gå seg vill.
Leter selv etter en av Lodverene, og trodde selv at det var han i Ytterøy.
Min Lodver Johannesen er den fra Skurdal og den familien "utvandret" til Trondheim 05.05.1838. Mor og far pluss 5 barn.
Fant disse i Passprott. for gudbransdalen fogderi 1833-1860 som ligger ute på digitalarkivet.
Har selv en etterlysning der.
Gunnar Andre
Vær ivertfall forsiktig for her er det lett å gå seg vill.
Leter selv etter en av Lodverene, og trodde selv at det var han i Ytterøy.
Min Lodver Johannesen er den fra Skurdal og den familien "utvandret" til Trondheim 05.05.1838. Mor og far pluss 5 barn.
Fant disse i Passprott. for gudbransdalen fogderi 1833-1860 som ligger ute på digitalarkivet.
Har selv en etterlysning der.
Gunnar Andre
-
- Sted: HEIMDAL
- Kontakt:
Hei Gunnar og jan Arve!
Denne Lodver er også "min" Lodver.
Etter å ha stått fast på han lenge ser det ut til at det nå har løsnet!
Er interesert i å vite mest mulig om han og kanskje sitter jeg inne med noe nytt til dere også?
Ta gjerne kontakt pr. mail.
Med vennlig hilsen
Per Nygård
Er interesert i å vite mest mulig om han og kanskje sitter jeg inne med noe nytt til dere også?
Med vennlig hilsen
Per Nygård
-
- Kontakt:
Hei Gunnar og jan Arve!
Med vennlig hilsen
Per Nygård
Med vennlig hilsen
Per Nygård
-
- Kontakt:
Hei Gunnar og jan Arve!
Med vennlig hilsen
Per Nygård
Med vennlig hilsen
Per Nygård
Hei Per.
Vis det er Lodver på Balvik har jeg desverre intet mere.
Gunnar Andre
Vis det er Lodver på Balvik har jeg desverre intet mere.
Gunnar Andre
-
- Kontakt:
Hei Gunnar Andre.
Det er Lodver fra Sør-Fron som jeg tenker på.
Mvh
Per
Det er Lodver fra Sør-Fron som jeg tenker på.
Mvh
Per