Ministerialbok Ringsaker 1799 - Hvordan skal dette leses?

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
dn21780
Sted: HAMAR
Kontakt:

Ministerialbok Ringsaker 1799 - Hvordan skal dette leses?

Legg inn av dn21780 » 2. mars 2008 kl. 20.28

Hei,

Legger ved et bilde med piler til datoer. Jeg hadde satt særdeles stor pris på å vite eksakt hva disse datoene betyr. Eksempelvis i dette bildet lurer jeg på hva datoene kan si om Ingebor.

Jeg vil tro at det har med fødsel, dåp og introdusering å gjøre, men egentlig aldri vært sikker hvilke datoer som er plassert hvor. Kan noen hjelpe meg med å få klarlagt dette?

På forhånd takk!

Mvh Terje
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Ministerialbok Ringsaker 1799 - Hvordan skal dette leses

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2008 kl. 20.50

Det kan være lurt å legge inn en permanent sidelenke så de som vil prøve seg kan bla litt i boka og sammenlikne med andre innførsler.

Forøvrig synes datoen 15. september (den nederst avmerkede) være knyttet til de påfølgende dåpsinnførsler, mens både Dorte og Ingebor ble båret til dåp samme dag den 8. september. Da er kanskje datoene til høyre knyttet til de introduksjonen av respektive mødrene, hhv 6. oktober og 22. september? Jeg regner med at du har tydet navnene på de forskjellig Snekkersve-folka m.fl. som er innført ved anledningen.

Vennlig hilsen Kjetil Straume

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 2. mars 2008 kl. 21.01

:shock:

Tja.... den første datoen er vel egentlig dåpsdato selv om det i mange kirkebøker også ble innført fødselsdato. Men kirka skulle skrive ned den kirkelige handlingen - altså dåpen. Den andre datoen ute til høyre vil jeg tro er introduksjonsdatoen.

Alternativet er første dato som fødselsdato og den til høyre dåpsdato. Men jeg heller til første forslag.. :?:

Mvh. Geir Moen

Brukeravatar
dn21780
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn21780 » 2. mars 2008 kl. 21.03

Forøvrig er Brumunddal en kjekk plass.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 2. mars 2008 kl. 21.16

Enig med det som Kjetil og Geir har skrevet. 8. Septemb. er datoen for dåpene til Dorte og Ingebor. 15. Septemb. er datoen for dåpene til Eli og Mari.

Datoene ute til høyre på høyre side og ute på venstre på enstre side er introduksjonsdatoene til mødrene. Legg spesielt merke til den dåpen av det uekte barnet øverst på venstre side, der står det ingen dato, noe som er vanlig ved uekte barn. Mor ble ikke introdusert etter fødsler av uekte barn.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»