Tyding av sted og kommentar
Moderator: MOD_tydehjelp
Tyding av sted og kommentar
Hei!
Min tippoldemor var født i 1849, nummer 191 på siden her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Moren har jeg funnet ut en del om, men hva står det om faren, utover at han heter Erik og er fra Sverige? Ytterst til høyre står det også en lang, for meg uleselig kommentar.
mvh
Ellen
Min tippoldemor var født i 1849, nummer 191 på siden her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Moren har jeg funnet ut en del om, men hva står det om faren, utover at han heter Erik og er fra Sverige? Ytterst til høyre står det også en lang, for meg uleselig kommentar.
mvh
Ellen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Tyding av sted og kommentar
Hei
Her i Anne Lovises konfirmasjon kommer det litt tydeligere fram hvor faren Erik Anderson kommer fra i Sverige, Töcksmark
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Mvh
Marit
Her i Anne Lovises konfirmasjon kommer det litt tydeligere fram hvor faren Erik Anderson kommer fra i Sverige, Töcksmark
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Mvh
Marit
Lettere hvis du legger inn opplysninger om mor og datter også.
Mvh Hanne

Mvh Hanne
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
.... , og den af Hende udlagte Barnefader Ungkarl Erik Andersen Bekkevar (?) af Tycksmarks Sogn i Sveriged gl. omtrent 30 Aar.
Opgaven er Skeet ved Hmd. Hans Thorsen østre Bergs Plads, som anmeldte at Angieldende Barnefader, som vedstaaer Factum, ifjor Vinter var i Arbeide paa Capellangaarden Kyeserud, hvor Pigen Thjente, og at det paa Hans Side skal være 2det Leiermaal medens det er 1ste paa Hendes, Samt at han ......? er i Krigstjeneste.
NB. Angaaende hendes 2det Leiermaal see No. 24/1852.
Opgaven er Skeet ved Hmd. Hans Thorsen østre Bergs Plads, som anmeldte at Angieldende Barnefader, som vedstaaer Factum, ifjor Vinter var i Arbeide paa Capellangaarden Kyeserud, hvor Pigen Thjente, og at det paa Hans Side skal være 2det Leiermaal medens det er 1ste paa Hendes, Samt at han ......? er i Krigstjeneste.
NB. Angaaende hendes 2det Leiermaal see No. 24/1852.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
samt at han icke er i Krisgstjeneste.
Hilsen Remi
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Wow - tusen takk! Fascinerende at andre kan lese det jeg ikke skjønner det plukk av
mvh
Ellen

mvh
Ellen
Hei
Fant ikke ut noe særlig mer enn at navnet er Erik Andersen.
Dette via konfirmasjonen til Anne Lovise.
Har sett litt i kirkebøkene i Töcksmark men disse er veldig vanskelig å tyde.
Det fins en Erik Andersson
f 1814 Töcksmark, Värmlands län.
Kan være vært å undersøke.
Ellers så jeg i folketellingen 1865 Eidsberg og der fant jeg bare Anne Lovise på Tangeland.
Lykke til videre.
Mvh
Bjørn
Fant ikke ut noe særlig mer enn at navnet er Erik Andersen.
Dette via konfirmasjonen til Anne Lovise.
Har sett litt i kirkebøkene i Töcksmark men disse er veldig vanskelig å tyde.
Det fins en Erik Andersson
f 1814 Töcksmark, Värmlands län.
Kan være vært å undersøke.
Ellers så jeg i folketellingen 1865 Eidsberg og der fant jeg bare Anne Lovise på Tangeland.
Lykke til videre.
Mvh
Bjørn
Hei!
Olea Hansdatter fikk (minst) 2 barn til, med ytterligere 2 fedre, og giftet seg med far nr 3. Anna Lovise giftet seg med Johan Petter Svensen og fikk bl.a. Alma Karoline, min oldemor. Anna Lovise er begravet på Eidsberg kirkegård, men med feil fødselsår(!). Nå når jeg vet hvor faren kom fra, kan jeg jo kanskje finne mer fra lister over immigranter f.eks., eller se mer i de svenske kirkebøkene, takk for hjelpen til å få noe å begynne fra!
mvh
Ellen
Olea Hansdatter fikk (minst) 2 barn til, med ytterligere 2 fedre, og giftet seg med far nr 3. Anna Lovise giftet seg med Johan Petter Svensen og fikk bl.a. Alma Karoline, min oldemor. Anna Lovise er begravet på Eidsberg kirkegård, men med feil fødselsår(!). Nå når jeg vet hvor faren kom fra, kan jeg jo kanskje finne mer fra lister over immigranter f.eks., eller se mer i de svenske kirkebøkene, takk for hjelpen til å få noe å begynne fra!
mvh
Ellen