Skomaker Erik Johan Eriksen, f. 1849/50, Degerfors, Sverige
Moderator: MOD_Emigranter
Skomaker Erik Johan Eriksen, f. 1849/50, Degerfors, Sverige
Erik Johan Eriksen gifter seg 11.7.1879 med Johanne Maria Olsdatter i Hemnes, Nordland. I kirkeboka står det at han er født i 1849 i Sverige, og at faren er skomaker Erik Johan Jonsen. Bak navnet hans er det påført Lind. Jeg er derfor ganske sikker på at det er samme person som er oppført i folketellingen fra 1875 for Hemnes som Erik Johan Lind, losjerende skomaker på Asphaugmo, Hemnes, født 1850 i Degerfors. Jeg skulle gjerne visst mer om hvor Erik Johan Eriksen Lind kom fra.
Re: Skomaker Erik Johan Eriksen, f. 1849/50, Degerfors, Sver
Ericsson, Erik Johan
Skomakare (ogift man)
f. 11/2 1849 i Degerfors, Västerbottens län (Västerbotten)
Utvandrad 21/8 1870
från Ekorrlund, Degerfors, Västerbottens län (Västerbotten)
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 253
Emibas emigrationsakt: Degerfors AC 1870 004
Skomakare (ogift man)
f. 11/2 1849 i Degerfors, Västerbottens län (Västerbotten)
Utvandrad 21/8 1870
från Ekorrlund, Degerfors, Västerbottens län (Västerbotten)
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 253
Emibas emigrationsakt: Degerfors AC 1870 004
Faren Erik Johan Jonsson er f 1817 i Degerfors, mor Maria Katarina Andersdotter f 1816 Degerfors. På tellingen 1890 har de datterens sønn boende Johan Oskar f 1875. De bor i Ekkorlund.Mistenker at han heter Renman . Hanne 

Tusen takk for kjapt svar !! Men hvor kommer navnet Lind fra ?
Trond
Trond
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Lind-navnet kan være grepet ut av luften, det kan være tatt fordi han så et lindetre, det kan være fordi han bodde på et sted som hadde Lind i navnet, det kan være han syntes Lind var et fint navn..
Jeg har flere eksempler på at håndverkere tok til seg navn fordi patronymet ikke var 1. Bra nok eller 2. for vanlig.
Man skulle til skomaker Lind, ikke skomaker Eriksen. Stor forskjell.
Min oldefar var finskredder, kunne ikke hete Larsen, kutta ut det og brukte sitt 2. døpefornavn Normann.
Hans svigerfar var finskredder, han var svensk. Kunne ikke gå rundt og hete Olofsen, så han snudde seg rundt i en fei, og grep et navn, nemlig Wildrup. Det kommer ikke fra noe som helst, har ingen rot i virkeligheten rundt familien på noen måte. Men - Wildrup - det het han. Jeg trodde først han hadde noe med Danmark å gjøre. Tulliball. bare et navn.
Du kan jo lete litt mer, men jeg tror det kan være forklaringen. Håndverkere het ikke Olsen og Eriksen. De het Lind og Normann og Wildrup. Som soldater het Quick, Lilja, Nyckter....
Jeg har flere eksempler på at håndverkere tok til seg navn fordi patronymet ikke var 1. Bra nok eller 2. for vanlig.
Man skulle til skomaker Lind, ikke skomaker Eriksen. Stor forskjell.
Min oldefar var finskredder, kunne ikke hete Larsen, kutta ut det og brukte sitt 2. døpefornavn Normann.
Hans svigerfar var finskredder, han var svensk. Kunne ikke gå rundt og hete Olofsen, så han snudde seg rundt i en fei, og grep et navn, nemlig Wildrup. Det kommer ikke fra noe som helst, har ingen rot i virkeligheten rundt familien på noen måte. Men - Wildrup - det het han. Jeg trodde først han hadde noe med Danmark å gjøre. Tulliball. bare et navn.
Du kan jo lete litt mer, men jeg tror det kan være forklaringen. Håndverkere het ikke Olsen og Eriksen. De het Lind og Normann og Wildrup. Som soldater het Quick, Lilja, Nyckter....
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning