Hjelp! Leter etter en vielse i mars 1874
Moderator: MOD_Buskerud
Hjelp! Leter etter en vielse i mars 1874
Hei! Er ganske fersk innen dette og står litt fast.
Jeg leter etter bryllupet til mine tippoldeforeldre:
Ole Knudsen (f. 1848/49) og
Anne Johanne Andreasdtr (f. ca. 1848/49)
I kirkebøkene for Eiker 1869-1877 finner jeg begge deres barn.
- Inga Josefine f. 20. juli 1874. Døpt 16 august 1874 (side 233 - jenter døpt i 1874)
- Andreas f. 23. sept. 1876. Døpt 19 november 1876 (side 178 - gutter døpt i 1876)
Det står ved begge disse dåpene at foreldrene giftet seg i mars 1874, men jeg finner det ikke og heller ingen tidligere informasjon om dem.
Kan noen hjelpe meg?
Jeg leter etter bryllupet til mine tippoldeforeldre:
Ole Knudsen (f. 1848/49) og
Anne Johanne Andreasdtr (f. ca. 1848/49)
I kirkebøkene for Eiker 1869-1877 finner jeg begge deres barn.
- Inga Josefine f. 20. juli 1874. Døpt 16 august 1874 (side 233 - jenter døpt i 1874)
- Andreas f. 23. sept. 1876. Døpt 19 november 1876 (side 178 - gutter døpt i 1876)
Det står ved begge disse dåpene at foreldrene giftet seg i mars 1874, men jeg finner det ikke og heller ingen tidligere informasjon om dem.
Kan noen hjelpe meg?
Re: Hjelp! Leter etter en vielse i mars 1874
Hei,
Iflg. folketellingen 1875 er Ole Knudsen født på Ringerike i 1849 og Anne Johanne i Skoger i 1848.
Mvh Arnt
Iflg. folketellingen 1875 er Ole Knudsen født på Ringerike i 1849 og Anne Johanne i Skoger i 1848.
Mvh Arnt
Hei, ser at de bor på Solbergeie når Andreas ble født, men klarer ikke og lese hvor de bodde når Inga Josefine ble født.
De har tydeligvis flyttet rundt om i Drammen/ Eiker området.Da har de vel også muligens giftet seg i dette området også, lykke til videre
De har tydeligvis flyttet rundt om i Drammen/ Eiker området.Da har de vel også muligens giftet seg i dette området også, lykke til videre
Ja, men finner ingen vielse der heller. Klarer heller ikke å tyde hvor de bodde unger Inga J. sin fødsel/dåp.
Men hvis Arnt fant de i folketellingen i 1875 vil jeg gjerne se dette, for jeg får dem ikke opp uansett hvordan jeg søker.
Har du en link, Arnt?
Tusen takk
Men hvis Arnt fant de i folketellingen i 1875 vil jeg gjerne se dette, for jeg får dem ikke opp uansett hvordan jeg søker.
Har du en link, Arnt?
Tusen takk

Hei,
Folketellingene fra Buskerud fylke i 1875 er ikke lagt ut på nettet. Jeg har mine opplysninger fra tellelistene som ligger på Statsarkivet i Kongsberg. Der har jeg også funnet dødsfallmeldinger fra lensmann i Eiker som viser at Ole Knudsen døde 22/2 1877 og enken Anne Johanne Andreasd. 29/10 1877.
Mvh Arnt
Folketellingene fra Buskerud fylke i 1875 er ikke lagt ut på nettet. Jeg har mine opplysninger fra tellelistene som ligger på Statsarkivet i Kongsberg. Der har jeg også funnet dødsfallmeldinger fra lensmann i Eiker som viser at Ole Knudsen døde 22/2 1877 og enken Anne Johanne Andreasd. 29/10 1877.
Mvh Arnt
Takk skal du ha!
Da er jeg veldig nysgjerrig på hvor Inga Josefine og Andreas bodde i perioden etter, for de var jo ikke gamle da foreldrene døde.
Jeg vet at Andreas Olsen flyttet til Christiania og hadde etternavnet Rygh i senere tid. Men er det noe spesielt sted jeg kan finne ut om de evt. ble tatt inn av en pleiefamilie på Rygh-gården e.l?
Som jeg sa tidligere er jeg veldig fersk og er fornøyd med all den hjelp jeg kan få.
Tusen takk igjen, Arnt!
Da er jeg veldig nysgjerrig på hvor Inga Josefine og Andreas bodde i perioden etter, for de var jo ikke gamle da foreldrene døde.
Jeg vet at Andreas Olsen flyttet til Christiania og hadde etternavnet Rygh i senere tid. Men er det noe spesielt sted jeg kan finne ut om de evt. ble tatt inn av en pleiefamilie på Rygh-gården e.l?
Som jeg sa tidligere er jeg veldig fersk og er fornøyd med all den hjelp jeg kan få.
Tusen takk igjen, Arnt!

-
- Sted: HØNEFOSS
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Det stemmer at det er Andreas med familie i 1900. Jeg har historien på han videre. Det jeg mangler på han er mellom 1876-1900.
Inga Josefine er det vanskelig å vite ennå, men takk for hjelpen i allefall
Stemmer nok med begge de dødfallene av Ole og Anne Johanne.
Fant Annes dåp i Skoger også, så tusen takk Arnt!
Nå må jeg lete videre for å se om jeg finner noe på Inga og Anders fra 1877 og frem til 1900. Flott om noen har noen tips på hvor jeg evt. kan finne ut hvem som bodde på Rygh-gårdene i denne perioden og om de evt. tok til seg de to barna.
Men har ennå ikke funnet det jeg opprinnelig leter etter, bryllupet til Ole Knudsen og Anne Johanne.
Takk for hjelpen så langt.
Inga Josefine er det vanskelig å vite ennå, men takk for hjelpen i allefall

Stemmer nok med begge de dødfallene av Ole og Anne Johanne.
Fant Annes dåp i Skoger også, så tusen takk Arnt!
Nå må jeg lete videre for å se om jeg finner noe på Inga og Anders fra 1877 og frem til 1900. Flott om noen har noen tips på hvor jeg evt. kan finne ut hvem som bodde på Rygh-gårdene i denne perioden og om de evt. tok til seg de to barna.
Men har ennå ikke funnet det jeg opprinnelig leter etter, bryllupet til Ole Knudsen og Anne Johanne.
Takk for hjelpen så langt.

Nils Elsrud skrev:Anne død nr 97!
Er det forresten noen som klarer å tyde dødsårsaken til Anne Johanne? Jeg klarer ikke å tyde det.
-
- Kontakt:
Tæring -
som vel var turbekolose
som vel var turbekolose
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Noen skudd i blinde som en kan jobbe videre med
I Nedre Eiker finnes flere gårder Rygg med plasser
I Matrikklen 1886 kan du søke opp disse med eiere.
Jeg ser bare en av familiene som har Rygg som etternavn
Buskerud Nedre Eiker
Rygg mellem
Kløvningen nedre
Kristen Larsen Rygg
Matrikkel 1886!
I folketellingen 1900 finner vi en familie som kaller seg Rygh på Øvre Rygg i Nedre Eiker
Jeg så at Andreas skrev Rygh med H.
Rygh i 1900
Foreldrene til Mathias Rygh i folketellingen for 1865!
I Nedre Eiker finnes flere gårder Rygg med plasser
I Matrikklen 1886 kan du søke opp disse med eiere.
Jeg ser bare en av familiene som har Rygg som etternavn
Buskerud Nedre Eiker
Rygg mellem
Kløvningen nedre
Kristen Larsen Rygg
Matrikkel 1886!
I folketellingen 1900 finner vi en familie som kaller seg Rygh på Øvre Rygg i Nedre Eiker
Jeg så at Andreas skrev Rygh med H.
Rygh i 1900
Foreldrene til Mathias Rygh i folketellingen for 1865!
Hei, her er Andreas i 1891.
Konf: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-270
Her er søsteren i 1889.
Konf: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-260
Mvh Monica
Konf: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-270
Her er søsteren i 1889.
Konf: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-260
Mvh Monica
Jeg er veldig takknemlig for all hjelp dere kommer med!
Jeg har dessverre hatt minimalt med tid den siste uka og har ikke fått sjekket opp alt ennå.
Tusen takk for disse linkene Monica! Jeg ser nå at de fremdeles bor på Solbergeie, så da har de vel kanskje blitt boende med noen som har tatt seg av dem.
Blir spennende å titte igjennom alt og se om jeg kommer meg noe videre.
Jeg har dessverre hatt minimalt med tid den siste uka og har ikke fått sjekket opp alt ennå.
Tusen takk for disse linkene Monica! Jeg ser nå at de fremdeles bor på Solbergeie, så da har de vel kanskje blitt boende med noen som har tatt seg av dem.
Blir spennende å titte igjennom alt og se om jeg kommer meg noe videre.
Jeg prøver nå å tyde hvor de kan ha bodd når Inga Josefine ble døpt. Jeg ser at to av fadderene bor på samme sted og den tredje bor på Rygeie. Hun er hjemmedøpt av en Kristoffer Kaspersen? Solberg.
Jeg tror jeg tyder bostedet til både foreldrene og fadderene til Herstrømeie. Det er jo i Eiker.
Men da står jeg igjen uten en vielse på foreldrene. Jeg finner ikke noe vielse på dem i mars 1874 i Eiker i allefall.
Jeg tror jeg tyder bostedet til både foreldrene og fadderene til Herstrømeie. Det er jo i Eiker.
Men da står jeg igjen uten en vielse på foreldrene. Jeg finner ikke noe vielse på dem i mars 1874 i Eiker i allefall.
Hei.
Inga Josefine Olsen f. 20.07.1874 ble gift 02.01.1898 i Nedre Eiker kirke med Jørgen Hansen 08.01.1873 fra Drammen
Fedre. Karl Hansen og Ole Knudsen
Inga Josefine Olsen f. 20.07.1874 ble gift 02.01.1898 i Nedre Eiker kirke med Jørgen Hansen 08.01.1873 fra Drammen
Fedre. Karl Hansen og Ole Knudsen
Jeg har notert at Andreas er f. 23.09.1873 på Solberg-eie.
Jeg har også notert at de hadde søsteren Anette Karoline f. 24.09.1875 på Solberg-eie
Jeg har også notert at de hadde søsteren Anette Karoline f. 24.09.1875 på Solberg-eie
-
- Kontakt:
Bare til orrientering
Denne etterlysningen løper nå også under Ringerike
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=299822#299822
Denne etterlysningen løper nå også under Ringerike
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=299822#299822