Engelbrekt Munkberg og hans kone Anna Olsdotter

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Heidi Henden
Sted: OSLO

Engelbrekt Munkberg og hans kone Anna Olsdotter

Legg inn av Heidi Henden » 9. februar 2008 kl. 18.38

Hei :-)

Jeg prøver å finne flere detaljer og videre bakover på mine tip tipp tipp oldeforeldre på min mors slekt: Engelbrekt Munkberg og Anna Olsdotter og håper det er noe her som kan hjelpe meg. :)

Det jeg har klart å finne så langt er at de ble viet 14 mars 1813 i Utby, Tanum i Sverige.
De bodde i Utby når de ble viet og barna var født og døpt.

Barna deres:
Sander Engelbrektsson - født 20 august 1815, døpt 27 august 1815
Matthias Engelbrektsson - født 9 mars 1818, døpt 15 mars 1818
Oliana Engelbrektsdotter - født 19 mars 1821, døpt samme dag?
Andreas Engelbrektsson - født 5 oktober 1823, døpt 12 oktober 1823
Johanna Maria Engelbrektsdotter - født 3 januar 1827, døpt 5 januar 1827 - min slektslinje
Anna Maja Engelbrektsdotter - født 15 desember 1830, døpt 16 desember 1830

Ut ifra datoen på hennes og hans alder ved barnas fødsler og dåp ser det ut til at
Anna Olsdotter ble født 1789, men jeg vet ikke hvor - mest sannsynlig i nærheten... mulig far heter Olof Hansson Wrång - ikke sikker om jeg fant rett der under fødte i 1789 i Skee. Mor Gertrud Hansdt. Foreldre var i så tilfelle ikke gift.

Engelbrekt Munkberg var født ca 1786. Hans yrke var Rodebåtsmann / Rotebåtsman. Vet ikke helt om jeg har funnet rett at det var en form for soldat med et torp eller noe slikt?
Engelbrekt bodde i Rydberg da han døde av feber 1. desember 1842. Han ble gravlagt 12 desember 1841 samme sted - Rydberg.

Er det noen som kan hjelpe meg?

Venter spent på svar :)

Hilsen Heidi Henden

Susann Sannefjäll
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Engelbrekt Munkberg og hans kone Anna Olsdotter

Legg inn av Susann Sannefjäll » 9. februar 2008 kl. 20.58

Hej Heidi,

Jag har tittat lite snabbt och ser att sonen inte heter Sander utan Alexander, fadern Engelbrekt Munkeberg var född 1786 och modern Anna Olsdotter var född 1789.04.13.

Men jag återkommer, det går att hitta mer men det kräver lite mer letande från min sida
Hälsningar
Susann Sannefjäll

Heidi Henden

Legg inn av Heidi Henden » 10. februar 2008 kl. 17.23

Takk skal du ha Susann:-)

Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få.:D
hilsen Heidi

Susann Sannefjäll
Kontakt:

Legg inn av Susann Sannefjäll » 12. februar 2008 kl. 20.07

Heidi,

Jag har inte glömt bort dig, men jag har dels inte haft tid och dels har jag blivit sjuk.
Men jag skall leta, lovar! :)
Hälsningar
Susann Sannefjäll

Susann Sannefjäll
Kontakt:

Legg inn av Susann Sannefjäll » 14. februar 2008 kl. 20.05

Heidi,

Det är inte mycket jag har hittat men lite är det i alla fall.

Fadern Engelbrekt Munkberg avlider 1841.12.02, detta datum har jag dock inte kollat i dödboken utan bara plockat det ifrån Husförhörslängden.

Sonen Alexander gifter sig med Johanna Andersdotter född 1811.02.16, de har barnen, så långt som jag har hittat vill säga,
August född 1841.01.28, Anna Lisa född 1845.04.28, Amelia född 1858.04.16, alla barnen är födda på Ryland i Tanum.
Hälsningar
Susann Sannefjäll

Heidi Henden

Legg inn av Heidi Henden » 16. februar 2008 kl. 23.11

Takk skal du ha Susann :D

Hvordan kikker du i Husförhörslängden? Jeg har brukt slaktdata.org mesteparten og har funnet en god del der, men jeg ser at jeg må videre inn i Sverige etterhvert da min mors side mesteparten hører til Sverige. :lol:

Det er vel mesteparten på Røtter eller Svar sine nettsider man kjøper abonnementer for å kunne kikke i kirkebøker? Det er litt synd at man ikke har slikt gratis som her i Norge. :lol:

Jeg har sett at man kan kjøpe Emibas og Sveriges befolkning 1890 på CD, men hva med de tidligere folketellingene? Er de ikke digitalisert ennå kanskje?

Vet du om alle emigranter er registrert i Emibas? Jeg tenker på mine forfedre som emigrerte over norskegrensa. Ble disse også registrert noe sted før de gikk over grensa, eller er det kun de som reiste med skip ut fra Sverige som er registrert på Emibas?

Hilsen Heidi :D

Susann Sannefjäll
Kontakt:

Legg inn av Susann Sannefjäll » 17. februar 2008 kl. 18.08

Heidi,

Husförhörslängderna är uppbyggda gård för gård, och varje läng brukar innehålla cirka 5 år.
Ibland vet man vilken gård man skall till, då går jag så klart dit med en gång. Och ibland vet man bara att en person kan vara född i en socken, då letar jag i födelseboken för att se om jag finner något.
Och när jag hittar rätt så står det oftast vilken gård man var född på och då går jag in i husförhörslängden och letar upp gården och då hittar jag födelsedatum på föräldrarna, var de är födda någonstans och även om syskon finns.
Inte alltid att uppgifterna i längden är korrekta men för det mesta så stämmer det.
Och flyttar en familj till en annan gård så står det vart man flyttar och letar fram den gården, så håller man och hoppar mellan gårdar och husförhörslängder.
Tidskrävande men väldigt kul.

När det Släkdata så är det ju avskrifter som ligger där, och där kan det tyvärr vara en hel del fel. Men det är en bra start att söka där, man kan få många nya tips att söka i vidare på.

Finns inget mer sökbart än 1890 cd skivan, finns ju en för år 1900, även för 1970 och 1980. Sveriges Dödbok 1947-2006 finns också.
EMIBAS skivan är inte komplett på långa vägar, det saknas väldigt mycket.

För att läsa i kyrkböckerna i Sverige krävs det abonnemang, de tre stora är SVAR, Genline och Arkiv Digital.
SVAR har även en sökbara 1880-telling, men den är inte komplett. Saknas många delar av den.
De har även lite annat material som kan vara av intresse.
De skannade materialet de har, är inte heller komplett för hela Sverige men det kommer mer och mer där.

Genline täcker upp hela Sverige, de har fotograferat av mormonernas filmer, sen har de även utdrag av register från Statistiska Centralbyrån. Vilket gör att man inte kan få en komplett födelsehistoria, man får inte dopdatum och faddrar.
Tyvärr har jag inget abonnemang på Genline, har aldrig haft det och kommer inte att ta det heller.

Arkiv Digital är en ny aktör som kommit fram på den svenska markanden, de fotograferar själva av orginalböckerna, det vill säga, husförhör, födelse, vigda och dödböckerna, vilket gör att kvalité på bilderna är suveräna.
Klart bättre än alla andra.
De fotograferar även av andra böcker som till exempel, bouppteckningar och domböcker.
En nackdel med Arkiv Digital är att de inte täcker upp hela Sverige, vilka län som finns klara, kan man läsa om på deras hemsida.

För egen del så använder jag Arkiv Digital eftersom de täcker upp Bohuslän och det är där jag har hela min släkt, nåja i stort sett i alla fall.

Om jag har förstått saken rätt så finns det inte på DIS-Norges kontor några svenska cd skivor att söka på överhuvudtaget. Om det finns något annat lokallag i Norge som har vet jag inte.
Däremot vet jag att det i Sverige finns på de flesta biblioteken. Och de släktforskarföreningar i Sverige som har egna lokaler har oftast dessa skivor på en dator att söka på också.
Så du får ta dig en tur till Sverige och sitta och söka här :)
Skall dock säga att jag är osäker på om de allra minsta biblioteken har denna möjlighet.
Hälsningar
Susann Sannefjäll

Svar

Gå tilbake til «Sverige»