Heidi,
Husförhörslängderna är uppbyggda gård för gård, och varje läng brukar innehålla cirka 5 år.
Ibland vet man vilken gård man skall till, då går jag så klart dit med en gång. Och ibland vet man bara att en person kan vara född i en socken, då letar jag i födelseboken för att se om jag finner något.
Och när jag hittar rätt så står det oftast vilken gård man var född på och då går jag in i husförhörslängden och letar upp gården och då hittar jag födelsedatum på föräldrarna, var de är födda någonstans och även om syskon finns.
Inte alltid att uppgifterna i längden är korrekta men för det mesta så stämmer det.
Och flyttar en familj till en annan gård så står det vart man flyttar och letar fram den gården, så håller man och hoppar mellan gårdar och husförhörslängder.
Tidskrävande men väldigt kul.
När det Släkdata så är det ju avskrifter som ligger där, och där kan det tyvärr vara en hel del fel. Men det är en bra start att söka där, man kan få många nya tips att söka i vidare på.
Finns inget mer sökbart än 1890 cd skivan, finns ju en för år 1900, även för 1970 och 1980. Sveriges Dödbok 1947-2006 finns också.
EMIBAS skivan är inte komplett på långa vägar, det saknas väldigt mycket.
För att läsa i kyrkböckerna i Sverige krävs det abonnemang, de tre stora är SVAR, Genline och Arkiv Digital.
SVAR har även en sökbara 1880-telling, men den är inte komplett. Saknas många delar av den.
De har även lite annat material som kan vara av intresse.
De skannade materialet de har, är inte heller komplett för hela Sverige men det kommer mer och mer där.
Genline täcker upp hela Sverige, de har fotograferat av mormonernas filmer, sen har de även utdrag av register från Statistiska Centralbyrån. Vilket gör att man inte kan få en komplett födelsehistoria, man får inte dopdatum och faddrar.
Tyvärr har jag inget abonnemang på Genline, har aldrig haft det och kommer inte att ta det heller.
Arkiv Digital är en ny aktör som kommit fram på den svenska markanden, de fotograferar själva av orginalböckerna, det vill säga, husförhör, födelse, vigda och dödböckerna, vilket gör att kvalité på bilderna är suveräna.
Klart bättre än alla andra.
De fotograferar även av andra böcker som till exempel, bouppteckningar och domböcker.
En nackdel med Arkiv Digital är att de inte täcker upp hela Sverige, vilka län som finns klara, kan man läsa om på deras hemsida.
För egen del så använder jag Arkiv Digital eftersom de täcker upp Bohuslän och det är där jag har hela min släkt, nåja i stort sett i alla fall.
Om jag har förstått saken rätt så finns det inte på DIS-Norges kontor några svenska cd skivor att söka på överhuvudtaget. Om det finns något annat lokallag i Norge som har vet jag inte.
Däremot vet jag att det i Sverige finns på de flesta biblioteken. Och de släktforskarföreningar i Sverige som har egna lokaler har oftast dessa skivor på en dator att söka på också.
Så du får ta dig en tur till Sverige och sitta och söka här
Skall dock säga att jag är osäker på om de allra minsta biblioteken har denna möjlighet.