Hei
Jeg leter etter foreldrene/besteforeldrene til Nils Nilsson.
Han var gift med Elen Marie Olsdatter f 1834.
De hadde datteren Alette Nilsdatter f 24.5.1855-1940, døpt 3.6.1855, hun var gift med Peder Hansen f 1858-1938.
Alette var fra Bråbybråten.
Kan noen hjelpe meg å finne videre slekt til Nils Nilsson??
Mvh Eva Tangen
Nils Nilsson f ca 1830
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Nils Nilsson f ca 1830
Hei Eva.
Dåpen til Alette viser at hun er født utenfor ekteskap - hennes far er Svensk: Dåp nr.74 Alette
Tyder det til: Arbeidsmand Ungkarl Nils Nilson Hegen/Hagen i Arvika i Sverige. I Anmerkningsfeltet tyder jeg det til at han ei er her nu.
Du skriver at Ellen Marie var gift med Nils Nilson - det tror ikke jeg - tror dette er hennes vielse: Vielse nr.15
Da stemmer denne Folketellingen godt: FT 1865 Braaten
Jeg ser også nå at du har fått flere svar på et annet innlegg da disse folka til slutt går omhverandre...............
Se om du finner Alettes konfirmasjon - ved uægtefødte er det mulig du får de samme opplysninger om farens oppholdssted, men noen ganger er det nye opplysninger
Å finne riktig Nils Nilson fra Arvika(muligens) uten fødselsår er vanskelig, men ikke umulig om man har "litt flaks"....
Det finnes en Svenske ved navn Nils Nilson i Nord Odal i FT 1865, men han er gift allerede i 1852: Vielse 1852 så da er han utelukket.
Det er disse i: FT 1865
Dåpen til Alette viser at hun er født utenfor ekteskap - hennes far er Svensk: Dåp nr.74 Alette
Tyder det til: Arbeidsmand Ungkarl Nils Nilson Hegen/Hagen i Arvika i Sverige. I Anmerkningsfeltet tyder jeg det til at han ei er her nu.
Du skriver at Ellen Marie var gift med Nils Nilson - det tror ikke jeg - tror dette er hennes vielse: Vielse nr.15
Da stemmer denne Folketellingen godt: FT 1865 Braaten
Jeg ser også nå at du har fått flere svar på et annet innlegg da disse folka til slutt går omhverandre...............

Se om du finner Alettes konfirmasjon - ved uægtefødte er det mulig du får de samme opplysninger om farens oppholdssted, men noen ganger er det nye opplysninger

Å finne riktig Nils Nilson fra Arvika(muligens) uten fødselsår er vanskelig, men ikke umulig om man har "litt flaks"....

Det finnes en Svenske ved navn Nils Nilson i Nord Odal i FT 1865, men han er gift allerede i 1852: Vielse 1852 så da er han utelukket.
Det er disse i: FT 1865
Lillian Kristiansen
En mulighet ???????
Nilsson Bergman, Nils
Lösdrivare (ogift man)
f. 26/12 1830 i Arvika, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 1856
från Bjälverud, Arvika landsförs, Värmlands län (Värmland)
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 9
Emibas emigrationsakt: Arvika landsförs S 1856 001
Nilsson Bergman, Nils
Lösdrivare (ogift man)
f. 26/12 1830 i Arvika, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 1856
från Bjälverud, Arvika landsförs, Värmlands län (Värmland)
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 9
Emibas emigrationsakt: Arvika landsförs S 1856 001
Bygdeboka over Nord-Odal forteller at Elen Marie Olsdatter ble gift 1857 m Hans Andersen Granerud u. Sand.
Så Lillian har nok helt rett i at datteren Alette var født utenfor ekteskap.
Et tips er kanskje å leite etter Nils Nilsson i Fågelvik traktene i Värmland. Mange derfra kom til Odalen.
Så Lillian har nok helt rett i at datteren Alette var født utenfor ekteskap.
Et tips er kanskje å leite etter Nils Nilsson i Fågelvik traktene i Värmland. Mange derfra kom til Odalen.
Hei
Hvor går jeg for å lete i svenske registre?
Mvh Eva Tangen
Hvor går jeg for å lete i svenske registre?
Mvh Eva Tangen
Hei
Jeg leter etter Alette Nilsdatter sin konfirmasjon, men finner den dessverre ikke.
Jeg har hvert på scana kirkebøker, og lett fra år 1867-1873, ingen som heter Alette der.
Er det egent register for konfirmanter over uekte fødte barn?
Mvh Eva Tangen
Jeg leter etter Alette Nilsdatter sin konfirmasjon, men finner den dessverre ikke.
Jeg har hvert på scana kirkebøker, og lett fra år 1867-1873, ingen som heter Alette der.
Er det egent register for konfirmanter over uekte fødte barn?
Mvh Eva Tangen
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Hei Eva,
se nr 95 ( den øvertste )
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nord-Odal, Ministerialbok nr. 4 (1866-1873), Konfirmerte 1870, side 130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132
hilsen Egil.
se nr 95 ( den øvertste )
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nord-Odal, Ministerialbok nr. 4 (1866-1873), Konfirmerte 1870, side 130.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132
hilsen Egil.

Hei Egil
Takk for hjelpen.
Jeg må hå lest Mette og ikke Alette
Men dessverre sto det ikke noe mere om Alette sin far, og hvor han kommer fra.
Mvh Eva Tangen
Takk for hjelpen.
Jeg må hå lest Mette og ikke Alette

Men dessverre sto det ikke noe mere om Alette sin far, og hvor han kommer fra.
Mvh Eva Tangen