Peder Hansen
Moderator: MOD_Oppland
Peder Hansen
Min tipp-tipp oldefar kom fra Lesja og slo seg ned i nærheten av Vågstranda ved Romsdalsfjorden. I folketellinga for Veøy fra 1865 står det at han var 62 år og var født i "Lesje". Dessverre har jeg ikke andre opplysninger enn at han ble kalt for "Skinnfell-Pe". I folketellinga står det Peder Hans. Regner derfor med at det er Hansen som er etternavnet Har sett i kirkebok for Lesja for å finne foreldrene og fødested, men det er håpløst å forstå skriften. Håper noen vet noe om denne personen, selv om mulighetene nok er små.
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Re: Peder Hansen
Dette var ikkje mykje å hjelpe seg med.
Transkriberte og søkbare versjonar av kyrkjebøkene for Lesja for denne tida er utlagt her: http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/npg ... p?Code=LES
Men så vidt eg kan sjå er det berre ein P. H. f. i sjølve Lesja, i 1800 på Prestlykkja, og han døydde same året. Så er det ein i 1802, ein i 1804 og ein i 1806, men alle desse er døypte i Øvre Folldalen, som var annekssokn under Lesja hovudsokn på denne tida.
Viss du finn når Peder gifta seg i kyrkjeboka, vil du òg finne namnet på faren. Det kan vere til god hjelp.
Transkriberte og søkbare versjonar av kyrkjebøkene for Lesja for denne tida er utlagt her: http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/npg ... p?Code=LES
Men så vidt eg kan sjå er det berre ein P. H. f. i sjølve Lesja, i 1800 på Prestlykkja, og han døydde same året. Så er det ein i 1802, ein i 1804 og ein i 1806, men alle desse er døypte i Øvre Folldalen, som var annekssokn under Lesja hovudsokn på denne tida.
Viss du finn når Peder gifta seg i kyrkjeboka, vil du òg finne namnet på faren. Det kan vere til god hjelp.
Takk for svaret. Skal se om jeg finner noe i kirkebøkene for Veøy. Ellers finnes det muligens ættesoge for Lesja som går an å låne.
- Arnfinn Kjelland
- Kontakt:
Joda, det finst bygdebøker: http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html
men etter som det er eg som har skrive dei, tvilar eg på at du finn noko meir der.
Vigselen i kyrkjeboka er nok det sikraste neste skrittet.
men etter som det er eg som har skrive dei, tvilar eg på at du finn noko meir der.
Vigselen i kyrkjeboka er nok det sikraste neste skrittet.
Har sett i klokkerbok og ministralbok, fant vigselen men dessverre står ikke foreldrene oppført. Det finnes ikke kolonne for foreldre i disse bøkene. Da ser det dårlig ut. Det eneste jeg fant var at han var 25 år ved vielsen og den var i juni 1829,så da er han sannsynligvis født i 1804. Da bryr jeg meg ikke med å få tak i bygdebøker etter det du forteller. Takk i alle fall for hjelpen.
- Arnfinn Kjelland
- Kontakt:
Mitt råd er da at du prøver å legge ut spørsmålet under Folldal.
Fant en Peder født 1.6-04, foreldre er Hans Pedersen og Berit Iversdatter. Kan kanskje være ham,siden faren heter Pedersen til etternavn. Det var vel vanlig å hete det samme i annenhver generasjon. Dessverre fant jeg ikke noen med etternavnet Iversdatter i folketellinga for Lesja i fra 1801. Fant noen Hans Pedersen, men vanskelig å vite hvem av dem det ev. kan være. Du nevner at jeg kan legge ut spørsmålet under Folldal men finner ikke dette noe sted, i hvert fall ikke under Oppland i dette forumet.
- Arnfinn Kjelland
- Kontakt:
Som du ser av informasjonen om kyrkje (oppe til venstre i dåpsfeltet på arkivnett) er nettopp denne Peder døypt i Folldal, som er Øvre Folldal, som på den tida var annekssokn under Lesja.
I dag finner du Folldal under Hedmark, og det er bygdebøker fra kommunen, men eg har dei ikkje tilgjengeleg.
Det ser elles ikkje ut til at foreldra er gifte i Lesja (Øvre Folldal) eller er i prestegjeldet i 1801, så dermed er nok bygdebøkene din beste sjanse.
I dag finner du Folldal under Hedmark, og det er bygdebøker fra kommunen, men eg har dei ikkje tilgjengeleg.
Det ser elles ikkje ut til at foreldra er gifte i Lesja (Øvre Folldal) eller er i prestegjeldet i 1801, så dermed er nok bygdebøkene din beste sjanse.
Da begynner jeg å ane tegninga. Hørte en gang en i slekta mi som trudde han var fra Østerdalen, men da jeg så det stod Lesja i kirkeboka, var jeg sikker på at han tok feil. Da du nevnte Folldal, trudde jeg ikke det var Folldal ved Østerdalen du mente. Nå strekker vel Folldal seg helt til Hjerkinn, så da er det bare et par mil fra lesja, kanskje enda mindre. Det ser ut til at slektningen min kan ha rett likevel. Det blir spennende å sjekke dette, og enda en gang takk for god veiledning!