Bersvend Larsen Hæg el. Hegg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj05888
Sted: BREKSTAD

Bersvend Larsen Hæg el. Hegg

Legg inn av gj05888 » 24. januar 2008 kl. 15.29

I folketellingen 1801 finner vi Bersvend Larsen (15 år) som tjener på Vatn i Agdenes (som da tilhørte Ørlandets pr.gj.) Rundt 1820 nevnes Bersvend Larsen Hæg som "Prestens medhjelper" , og jeg antar at dette er samme person. Vet noen hvor Bersvend Larsen var født og hvor han senere ble av?

Mvh
Terje

gj05888

Re: Bersvend Larsen Hæg el. Hegg

Legg inn av gj05888 » 24. januar 2008 kl. 18.51

Flere år før Bersvend Larssen nevnes som prestens medhjelper, ble han trukket inn i en rettssak. Bakgrunnen var denne: I 1806 skulle det bygges vei fra Uthaug til Viklem kirke på Ørlandet. Det var bygdefolket selv som skulle stå for veibyggingen. Prosjektet vakte en del strid, for bøndene i Sør- og Vassbygda nektet å arbeide på en vei som skulle anlegges på den andre siden av fjorden, og som de antakelig mente ville være til liten nytte for dem. I den forbindelse skrev Bersvend Larsen et protestskriv i 1807. Dette skrivet fant myndighetene straffbart. Den egentlige opphavsmannen til skrivet var ikke Bersvend selv, men en annen mann i Sør- og Vassbygda, Simon Amundsen Værnes. Ved et rettsmøte med vitneavhør på Agdenes den 08.07.1811, ble de forsømmelige veiarbeiderne fra Sør- og Vassbygda, 79 i tallet, ilagt bøter for å ha nektet å delta i det nevnte veiarbeidet. Men fogd Christen Christophersen Gram (1771 – 1829) hadde også anlagt sak mot Bersvend Larsen fordi han hadde skrevet ”et anonymt og mod Øvrigheden fornærmelig Skrift”. Dommen i denne saken ble avsagt den 29.12.1812 på sorenskriverkontoret på Fjellvær. I dommen het det bl.a.: ”Bersvend Larsen har beklaget sin Daarlighed at lade sig forlede til at skrive og bruge upassende og uanstendige Udtryk. Naar Sognepresten har givet Bersvend Attest for at være en af Ørlandets mest moralske Mænd, saa antages det at han tankeløst og uden Overlæg – fordi han kunde eller forstod at skrive Bogstaver – udførede det som blev ham foresnakket. Men til Rettelse for sig selv og til Advarsel og Exempel for andre bør han at afsone og ved Mulct corrigeres for denne sin begangne Brøde: Gjøre offentlig Afbigt, betale Boden 20 Rdl., og det stemlpede Papirs Kostende med 2 Rdl. og 26 Skill., Actor Foged Gram for hans megen Umage med Sagen 20 Rdl., og til Underdommer for hans ikke mindre Møie 20 Rdl.”

Terje

gj05888

Legg inn av gj05888 » 24. januar 2008 kl. 19.58

En tanke slo meg:
Kan Bersvend Larsen Hæg i noen tilfeller ha forkortet navnet sitt til Svend Larsen Hæg?

I "Bøygdecommissionen" for Ørland skulle prestens medhjelpere være medlemmer. I et møtereferat fra 1818 nevnes BERSVEND Larsen Hæg blant medlemmer som ikke var til stede. Et tilsvarende referat fra 1919 var SVEND Larsen Hæg en av medhjelperne som underskrev protokollen. (I 1822 var underskriften B.L.Hæg).

Det kan selvsagt dreie seg om to forskjellige personer. Ved FT 1801 finner vi f. eks. en Svend Larsen, 30 år gammel, på Fremstad. Jeg lurer på om det kan utelukkes at det er han som har flyttet på seg og skriver seg til Hegg (Hæg) i 1919.

Terje

gj05888

Legg inn av gj05888 » 24. januar 2008 kl. 20.02

Rettelse: Sistnevnte årstall i mitt forrige innlegg skal være 1819 (ikke 1919).

Terje

gj02876
Sted: AGDENES

Legg inn av gj02876 » 24. januar 2008 kl. 22.48

Hei Terje!
Jeg har et giftermål mellom Svend Larsen Hegg og Olava Gabrielsdtr, Fremstad 27. aug. 1808, Olava f. ca 1881. Er ikke helt fremmed for spekulasjonene dine, og det kan godt tenkes at Bersvend har blitt til Svend, men den Svend som gifter seg her, har tilknytning til Fremstad og da er det kanskje mest sannsynlig at det er Svend den eldste?
Mvh
Stig

gj05888

Legg inn av gj05888 » 25. januar 2008 kl. 1.59

Takk for innlegget, Stig!
Bygdekommisjonsmøtet hvor en av de tilstedeværende underskrev protokollen med navnetrekket B.L.Hæg , ble holdt i "Wichlem Præstegaard" 25. juni 1822. Min antakelse er at signaturen tilhører Bersvend Larsen. Derfor begynte jeg å søke etter dødsfall i skannede kirkebøker for Ørlandet i tiden etter den nevnte datoen. Noen Bersvend Larsen har jeg foreløpig ikke funnet.

Men hvis jeg har tolket prestens innføring riktig, så døde det en Svend Larsen med oppholdsted på Hegg (Hæg) den 15. februar 1841, 73 år gammel. Etter alderen å dømme kan dette ikke være Bersvend, som på det tidspunktet ville ha vært rundt 56 år (hvis aldersopplysningen i FT1801 er riktig). Svend Larsen på Fremstad (i 1801) passer bedre inn, men da må også han ha bodd på Hegg, iallfall da han døde.

Hvis begge karene kalte seg Svend Larsen Hæg, må vel dette ha virket noe forvirrende, også i samtiden. Hadde jeg vært Bersvend, ville jeg ha holdt på hele fornavnet for å unngå forveksling. Kanskje han også gjorde det, og at det bare var i 1819 han unntaksvis skrev seg inn som Svend Larsen Hæg i den nevnte protokollen. En annen mulighet er jo at det da var en annen med nettopp dette navnet som var prestens medhjelper. Men Bersvend hadde altså jobben både før og etter 1819. Det var litt rart at en annen skulle komme inn i vervet bare for ett år.

Jeg må søke videre etter Bersvend i kirkebøkene, tror jeg.

Terje

gj05888

Legg inn av gj05888 » 25. januar 2008 kl. 10.28

I Sjølegdsrullen for Ørland tinglag 1804 fant jeg under "Legd nr. 34 Vatn" en Bersvend Larsen født 1769 i Gudbrandsdalen. Han bodde på Vatn en tid, men flyttet senere til Hegg. Hvis dette er den Bersvend vi finner på Vatn ved FT 1801, må enten aldersopplysningen ved folketellingen være feil, eller så må fødselsåret som er oppgitt i sjølegdsrullen være det. Hvis det er en og samme mann det dreier seg om i begge sammenhengene, lurer jeg på hva som kan være det mest sannsynlige fødselsåret.

Terje

gj05888

Legg inn av gj05888 » 25. januar 2008 kl. 11.15

Kan det tenkes at alderen til Bersvend Larsen i FT1801 er ombyttet med alderen til Ellen Andersdtr. som er oppført på linjen like under ham?

Blant dåpsbarna i 3. søndag i advent 17. desember 1786 finner jeg: "døbt Anders Vinsentsen Harøe og qv. , deres datter Elen. Faddere: Bodil Viklem, Randi Viklem, Elen Viklem, Nis Hulsund, Peder Harøe" I konfirmantlisten fra 1801 finnes 15-åringen Elen Andersdatter Hovde.

Kan det være en av disse pikene (hvis det da ikke dreier seg om en og samme person her også) som var tjener på Vatn i 1801, og at tjenestepikens alder egentlig var 15, ikke 30 år?

Terje

gj02876
Sted: AGDENES

Legg inn av gj02876 » 28. januar 2008 kl. 0.12

Hei!
Tror din siste teori om at aldersopplysningene i FT 1801 er feil, er mer sannsynlig enn at Bersvend har skiftet navn en periode. Da rimer det vel også med alderen som blir oppgitt ved dødsfallet?
Mvh Stig

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»