Ingeborg Johannesdatter. født 14/6.1835

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Ingeborg Johannesdatter. født 14/6.1835

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 14. november 2007 kl. 19.13

Hei.
Fortsetter her med Ingeborg Johannesdatter. ( se Gran for mitt tidligere søk.)

Så langt har jeg funnet at Ingeborg ble født i Nord-Aurdal 14.06.1835 (uekte) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Mor er Giertrud Olsdatter (Spangrud ?) og far KRISTIAN Olsen.

Ingeborg konfirmasjon er også funnet i Nord-Aurdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Mor er fremdeles Giertrud Olsdatter men far heter nå JOHANNES Olsen.
Mulighetern er at enten har presten tatt feil eller har Kristian to fornavn?

Jeg har søkt etter ekteskap mellom Giertrud og Kristian/Johannes i kirkebøker fra 1835 til 1850 uten resultat.
Men hvor ligger gården Spangrud? Jeg finner en gård i Sør-Aurdal med det navnet i folketelling for 1865 (ikke i 1801).
Her trenger jeg litt hjelp. :!:
Hvem er Ingeborgs far?
Gi meg gjerne også lenket til Ingeborgs mor.

LeifB

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Re: Ingeborg Johannesdatter. født 14/6.1835

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 17. desember 2007 kl. 17.28

Hei.

Trenger hjelp !!!!!!!!!!!

Jeg har nå søkt i alle mulige og umulige kirkebøker uten å finne noen andre spor enn det som er nevnt ovenfor.
Er det noen som er "flinkere" enn meg så er jeg takknemelig.

På forhand takk

LeifB

Brukeravatar
17987
Sted: DOKKA

Legg inn av 17987 » 19. desember 2007 kl. 17.38

Hei
Spangrud av Ellendshaugen under Øvre Bagn, S-Aurdal. (bygdebok B, side 93)
Eneste Gjartud jeg finner her er Gjartrud Olsdtr. Spangrud, f. 1794. Foreldre Ola Anderson Veglingsrud og Ingebjørg Olsdtr. øvre Sørflate.

Det kan jo være denne som er mor til Ingeborg selv om hun allerede var 41 år når Ingeborg ble født. (Som det går fram av dåpsprotokollen var Ingeborg født utenfor ekteskap. Det kan jo være at Gjartrud ble gift etterpå og at det er den nye mannens navn som ble oppgitt ved konfirmasjonen)
Hilsen Einar

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 21. desember 2007 kl. 23.25

Takk for svaret Einar.

Jo muligheten er tilstede at Gjertrud/Gjartrud er mor til Ingeborg, men da melder følgen spørsmål seg.
1.Hvorfor er Ingeborgs fødsel registrert i N.Aurdal hvis Gjertrud bodde i S.Aurdal? Jeg trodde uekte fødsler ble registrert i morens sogn.
2.Hvorfor er faren til Ingeborg registrert med to forskjellige fornavn?
Jeg har letet i kirkebøker fra både sør og nor Aurdal uten å finne ekteskap mellom Gjertrud/Gjartrud og Kristian eller Johannes.
3.Hvem er Kristian eller Johannes?
Jeg har også sett etter både Kristian Olsen og Johannes Olsen uten resultat.

Så dette er kanskje ett mysterieum som forblir uløst.

hilsn LeifB

dn13801
Sted: NITTEDAL

Legg inn av dn13801 » 7. januar 2008 kl. 22.39

Hei,

Jeg har mange aner fra Nord-Aurdal og en del fra Sør-Aurdal, men desverre har jeg ikke noen felles personer/steder å bidra med her. Forsøker likevel litt input;

1. Det var slett ikke uvanlig at moren tok turen ut av eget sogn ved barnedåp, for å "dempe skammen" noe. Her ser man imidlertid at Ingeborg er hjemmedøpt. Hjemmedåpen er foretatt av samme person som også har oppgitt opplysningene til presten, og denne personen er Anders Olsen Præstegaardseje. Gjertrud har nok derfor ikke selv vært i kirken for å døpe Ingeborg, og nedtegning har skjedd på bakgrunn av Anders Olsen sine opplysninger. Nord-Aurdal har flere kirkesogn og dåpen er registrert i Aurdal, som ikke er så alt for langt unna Bagn

2 (og 3..) . Du vil trolig ikke finne noe ekteskap mellom foreldrene. En av foreldrene (mest sannsynlig faren) står oppgitt med 3. leiermaal, og hadde derfor to barn fra før utenfor ekteskap - Finn disse, og se om det da er Kristian eller Johannes det skal stå. Som Einar skriver, kan det godt være at Johannes var stefaren, men det kan også være feilskriving eller f.eks at moren i ettertid har kommet til at det må ha vært Johannes som var faren.. Mange muligheter - Søk på faddere, bosteder osv og noter ned alle "brikkene"

Når Ingeborg konfirmeres ser jeg forresten at hun står oppført med Oppeneje som fødested. Du finner (1865-telling) Oppen både i Ulnes og Aurdal sogn i Nord-Aurdal. Mest sannsynlig er det da Oppen i Aurdal sogn, og dette var også i skoledistrikt "Præstegaarden" (ref Anders Olsen..)

Tror du bare skal fortsette å ha tro på at dette ikke forblir uløst. Har hatt mange nøtter med dårligere utgangspunkt enn de kildene du tross alt har, og som regel kommer man helskinnet igjennom..

Keep up the motivation !

Lars B

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 21. januar 2008 kl. 18.16

Takk for ditt svar Lars.

Jeg har vært "ute av drift" en stund. Men nå er jeg igjen på nett og skal fordype meg i kirkebøker o.l. for å se om jeg kan finne ut noe ut ifra din informasjon.

LeifB

Svar

Gå tilbake til «Nord-Aurdal»