Kystlos Anders Torsø f. 1851

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj05169
Sted: NORSK

Kystlos Anders Torsø f. 1851

Legg inn av gj05169 » 26. juni 2007 kl. 1.09

Hei! Er det noen som kjenner til Torsø-slekta på Hitra i 18oo-og fremover. Anders Torsø flyttet i voksen alder til Kristiansund, han var da gift med Lina Malene Knutsdatter Smørholm og hadde flere barn.

Det sies at hans slekt hadde irske aner. Dette er jeg på "jakt" etter. Etterlyser derfor "kunnskap" om Torsø på Hitra.

Hilsen Brit Welo.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 26. juni 2007 kl. 3.16

Hei,

her er familien i 1865:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f61617&gardpostnr=451&merk=451#ovre>Lenke</a>

Kirkebøkene: Anders Magnus Thorsø, født 20.5.1851, døpt 8.6.1851, konf. 13.10.1867. Foreldrene bodde på Smågesjø, Hitra, i 1851, og på Torsøya i 1865 og 1867.

Elias Andersen Langøy, født 14.11.1815, konfirmert 28.5.1833, far: Anders Pedersen Langøy.

Folketellingen 1801 oppgir en Anders Pedersen på Langøya, han er riktignok født ca 1799. Dette kan likevel være den nevnte faren. Hans foreldre er i så fall Peder Andersen Langøe, f.ca 1751, og Olava Olsdatter Langøe, f.ca 1762.

Med forebehold om at jeg har tolket noe feil fra de skannede kirkebøkene, sjekk gjerne selv.

Geografisk ligger Langøya utafor Smågesjø og Hestnes på selve Hitra. Torsøya ligger i Bispøyene, noe lenger vest.

Mvh Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. juni 2007 kl. 13.08

Ser at du ikke har fått noen reaksjon vedrørende irske aner for Anders Torsø.
De opplysningene jeg har funnet ( over ) indikerer ingen tilknytning til Irland hva navn angår. Dette behøver ikke å utelukke irsk blod i årene hans - det kan ligge lenger tilbake i tid.
Har sjekket navn på Langøen i 1762 og 1701 uten å finne noe interessant. Men disse fiskerfamiliene flyttet stadig på seg - ofte fra øy til øy ettersom fiskeriene endret seg og det var husrom til leie.

I en tid uten skikkelige sjøkart og sjømerker, uten avanserte instrumenter og uten værmeldinger, skjedde det en god del skipsforlis langs kysten, ikke minst i farvannene rundt Smøla,Hitra og Frøya. Det kjennes til spanske og russiske skipsforlis, og vel også britiske. Se emne 1900 ( mai 2006 ) her under Fosen, hvor det bekreftes spanske aner. Heller ikke utenkelig at irske eller keltiske sjøfolk strandet i området og fikk etterkommere ..

Det er kanskje noen lesere som ha kjennskap til dette ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

gj05169

Legg inn av gj05169 » 1. juli 2007 kl. 2.24

Hei! Takk for opplysninger ! Interessant! Skjønner at det skal bli vanskelig å finne irerne, men jeg gir ikke opp ! Hilsen Brit.

gj01508
Sted: Norge

Legg inn av gj01508 » 12. januar 2008 kl. 14.37

Hei

6 måneder er gått siden siste post i denne tråden, men jeg tillater meg allikevel å komme med et aldri så lite inlegg som jeg selv synes kan peke litt i den retningen Brit ønsker seg.

Lenke til Hitra Mini 1765, andre hendelse på høyre side.

Her ser vi at Margrete Jacobsdatter Sulen måtte bekjenne for menigheten at hun hadde blitt "besvangret af en Engelsk Baadsmand Georg Olsen som med Skibet laae i Sulen i Vinterlag 1765"

Dette sier ikke at vedkommende var irsk, men det kan jo finnes flere slike historier (høyst sannsynlig var dette ikke den eneste gangen dette skjedde)

gj05169

Legg inn av gj05169 » 18. januar 2008 kl. 7.40

Hei på deg! Joda,slike episoder og andre lignende må også tenkes på. Det du tar opp synes jeg var en morsom beskrivelse,tragediene for den svangre var sikkert så som så på den tiden! Ellers har mine barns farmor sagt at de irske i hennes bestefars slekt reiste frem og tilbake mellom Irland og Nordmøre, og at dette ikke er altfor langt tilbake. Vi finner ikke det irske navnet dessverre, men håpet er fortsatt "lysegrønt"så her handler det om videre leting.Godt nytt år til deg i Australia! Hilsen Brit.

gj01508

Legg inn av gj01508 » 19. januar 2008 kl. 4.25

Hei igjen

Jeg tenkte jeg ville prøve å følge Anders mor, Beret sitt spor bakover for å se om det var noe der.

Først må jeg si at det er feil i det som står over. Da Elias og Beret gifter seg 2 okt 1845 er Elias far oppgitt å være Ole Iversen (Ikke Anders Pedersen Langø). Elias er angivelig fra Langø men født på Gjertøe. Under Elias sitt dåp står det "B Brg(?) Magdalena ____ langøen og Anders Peders ibd under podporation til Confirmation aflede Dr. Elias 14 Novb.". Dette betyr vel at han var satt bort til Anders til oppfostring. Han var forøvrig uekte fødd. Med dette blir det vel uråd å finne ut hvem moren var tenkte jeg. MEN... under konfirmasjonen står det noe også. Der står det "Under proparas til Confirmation besvangret Berit Andersd. Hammerstad. Hva dette betyr vet jeg ikke, men kan dette være moren til Elias?

Så va det ho Beret da! Hennes mor var, som vi vet, Karen Olsdatter, f. ca. 1781. Hennes far oppgis å være Hans Gudmundsen Strømmen. I 1801 finnes det bare en Hans Gudmunden, han er 17 år og er en av 5 barn (per 1801).

Hans foreldre var Gudmund Olsen og Anne Nielsdatter og var i 1801 på Milland (Meland). Gudmund var født 1755 og kona Anne ca. 1758.

Hittils ser det ut til at vi er i det samme området med alle ovennevnte stedsnavn. Gudmund Olsen derimot ser ut til å være fra Ulvær og er døpt i Fillan kirke 16 feb 1755. Han var sønn av Ole og Marit Ulværet

Gudmunds kone Anne Nielsdatter er også født midt på 1700-tallet og hun bærer ikke preg av å ha et navn som kan karakteriseres som annet enn norskt. Dersom det ikke foreligger noen feil i det ovenstående kan jeg ikke se noen Irsk avstamming i nyere historie.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 19. januar 2008 kl. 12.50

kanskje vi skal prøve å åpne en parallell innfallsvinkel til dette ?

Jeg ringte til en kontaktperson på Smøla. (Hennes mor var fra Torsøya, svært slektsinteressert ) Min kontaktperson har hørt om russisk forlis i Ramsøyfjorden ( Mellom Hitra og Smøla. ) Hun hadde også hørt om en utenlandsk båt som forliste ved Veidholmen ( stort fiskevær nord for Smøla ) og rak over til Hitra, og at det var et menneske fra denne båten som ble berget iland på Hitra. Forøvrig står det en del om diverse forlis i en egen bok om Veidholmen - mulig denne boka kan lånes inn på nærmeste bibliotek. Hun kjente til en del utenlandske innslag i forbindelse med Torsøya, bl.a. en nederlender ved navn Efraim. Det bodde også en Peter Løw på Torsøya, men hans familie var svensk.
Hadde også hatt kontakt med en familie som het Riverts ( ?) Denne famlien hadde vært i Irland, var kunstnerisk anlagt, hadde muligens bodd på Frøya og senere flyttet til Lillehammer.

Altså nokså svevende, men synes jeg skal ta med dette, i tilfelle det kan vekke assosiasjoner hos noen.

Når det gelder britiske navn, kunne de kanskje bli fornorsket etterhvert - jfr. Georg Olsen, engelsk sjømann, som Charlotte har funnet.

Mvh Knut

gj01508

Legg inn av gj01508 » 19. januar 2008 kl. 13.48

Jeg holder på med registrering av døde for Hitra 1736-1775 og er foreløpig bare kommet til 1758 med 1365 personer. Det er ikke ofte men av og til kommer man over navn som ikke virker særlig norske. Så lange har jeg 2 som jeg syns skiller seg ut litt:

Giertrud Reinholtsdatter Hendrichsøen, død 1751, 60 år gammel
Christopher Rochertsen Stockvig, død 1750, alder ukjent.

Jeg kjenner godt til historien om det russiske skipet. Bestemor snakket ofte om det og mente at vi hadde aner derfra. Hun trodde forøvrig også på "små kaillan" nedi fjæra. Min bror har visstnok en blykule fra dette skipet. Det ligger visst ganske grunt og kan sees nedi sjøen under de rette forhold.

gj05169

Legg inn av gj05169 » 20. januar 2008 kl. 8.50

Du verden så spennende! Tenk at alt dette kommer frem etterat jeg la ut spørsmål om kyst-los Anders Thorsø!! Det er skikkelig gøy å lese alt sammen, kommer til å følge nøye med videre! Hilsen Brit.

gj05169

Legg inn av gj05169 » 20. januar 2008 kl. 8.57

Heisan ! Charlotte og du har fått fart på tankene mine igjen ! Særlig den opplysningen om at de som het Riverts (irsk..) var kunstneriske, for både mine barns far og mine barn er det ! Vi har alltid lurt på hvor i "genene " dette stammer fra. Har selvfølgelig tenkt på farmors irere. Dette er jo tanker,men det ville vært spennende å følge sporet med navnet Riverts,da ! Takk for at dere er der og gir oss andre tilbakemeldinger! Hilsen fra Brit.

gj05169

Legg inn av gj05169 » 20. januar 2008 kl. 9.13

Føyer til at jeg også har lagt inn spørsmål ad.kona til Anders Thorsø nemlig Lina Magdalena Smørholm. Har fått flere svar på dette også, og er da inne på Eide i Møre og Romsdal. Kanskje det som står der kan avklare ytterligere noe. Bare et tips ! Hilsen Brit.

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 18. mars 2008 kl. 0.45

Hei, Charlotte.
Det finnes mange fortellinger og myter omkring den russiske pinken "Jedinorog" (=Enhørningen) som forliste ved Sæbuodden her på Hitra natta mellom 18. og 19.oktober 1760. Det finnes også noen funn fra forliset, og det finnes mengdevis av historisk dokumentasjon fra hendinga. Jedinorog var et russisk orlogsskip, som forsøkte å ankre opp ved Veidholmen på Smøla. Et forferdelig uvær reiv skipet laus og førte det mot klippene ved Sæbuøya. Alle som var ombord (ca 120 mann + ei kvinne) omkom, men 10 matroser og en båtsmann som var i land på Smøla for å reparere sjaluppen, berga livet og ble sendt heim til Russland våren etter. Både norsk (=dansk) og russisk sjøforklaring og fullstendige mannskapslister foreligger.
Kystmuseet i Sør-Trøndelag, som har sin hovedbase på Hitra, er i gang med å planlegge ei større utstilling om russerforliset i nærheten av der det skjedde. Vi kan kanskje ønske deg og alle interesserte velkommen til ei spennende utstilling neste år?
Beste hilsen
Svein Bertil Sæther

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 23. mars 2008 kl. 17.11

Jeg har delt denne debatten i dag, for å få mer samsvar mellom innhold og emnetittel.

Den opprinnelige etterlysningen om kystlos Anders Torsø står her, men de mange innleggene om Holgersensbrødrene følger i denne debatten, også den under Hitra.

Dekkende emnetittel gir større mulighet til flere svar.

:D
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Svar

Gå tilbake til «Hitra»