Olia Andresen/Pedersen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Olia Andresen/Pedersen

Legg inn av dn22196 » 16. januar 2008 kl. 12.02

Leter etter Olia født 3.5.1878.Hun er født i Elverum.Hun hadde også en tvillingsøster Oline.Oline reiser til USA i 1903.Men ikke Olia.Har fått opplysninger som sier at hun døde i en sledeulykke.Deres foreldre var Peder Andreas Hilde og Oline Akselsdatter.Begge født i 1855.Har i lang tid hatt kontakt med Olines barnebarn i Texas USA.Men hun har ingen opplysninger om hvor familien ble av da Oline reiste.Nå har jeg lett igjennom det meste av
lister og kirkebøker,men uten å lykkes.

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Olia Andresen/Pedersen

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 16. januar 2008 kl. 14.27

Hei!
Det ser ut til at Oline Akselsdatter er død i 1900. Peder er bosatt på Kathaugen i Elverum, antagelig hos svogeren. Se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6623#ovre
Han er midlertidig i Osen, Trysil ved folketellingen.

Oline og Olia er født 2/5-1878 ifølge kirkeboka - se http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320529.jpg

Begynn med å lete deg bakover fra 1901, og se om du finner Oline Akselsdatter død. Let frem alle barna til Peder og Oline. Tallene etter barna er nok nummeret i rekken, så tvillingene er de første. Let i prinsippet annenhvert år, men de kan ha fått barn oftere. Let så opp igjen barne i 1900-tellingen og forsøk å identifiser dem. Deretter bør du sjekke gårdsboka for Elverums-distriktet.

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 16. januar 2008 kl. 21.49

Hei og takk for opplysningene.Har bygdebøkene fra Åmot Hedmark.Der finner jeg mye om
familien.Jeg vet en del om hvilke barn de fikk og hvor de fleste ble av.Problemet har vært å finne Olia og hennes foreldre etter 1900.Du har jo gitt meg opplysninger om far Peder.Men i 1900 tellingene bor de jo i Kristiania.Hvor ble det av mor Oline?

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 16. januar 2008 kl. 21.59

Det ble litt feil det jeg skrev.Ok så Oline dør 1900.Men det kan ikke være Peder som
bor i Elverum.Der står det Petter.Og han bor hos en jeg tror er bror til Oline.Og han kan vel ikke være med både i tellingene for Elverum og Kristiania samme året?Men siden Oline dør
1900,da er det vel Kristiania hun står oppført som død da?Og det er jo veldig mange kirkebøker for KRISTIANIA/OSLO.Hvem skal jeg lete i da?

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 16. januar 2008 kl. 22.51

Er det disse du leter etter?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 05657#ovre

nr 105655 og videre.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 16. januar 2008 kl. 22.59

Ja det er riktig,dem leter jeg etter.

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 16. januar 2008 kl. 23.35

Hei!
De bor i Værks Gade 13. Går du inn på denne siden http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafs ... n1899.html kan du se hvilken menighet de sannsynligvis tilhører. Det ser ut til å være Petrus kirke.

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 16. januar 2008 kl. 23.55

Ja det er riktig.Jeg har lett igjennom alt fra kirkebøkene for Petrus.Men finner kun Oline datterens vielse i 1901.Ingen av de andre.Og også lett etter dem som utflyttede av Oslo.Heller ingenting der.Det er jo rart.Og siden jeg ikke vet om de flyttet tilbake til Hedmark så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne.Olia tvillingsøsteren til Oline vet jeg omkommer i en sledeulykke.Og antaglig skjer dette etter 1903.For Oline som flytter til USA,
hun ønsker bare å flytte tilbake da hun dør.Et lite mysterium dette.For ingen av dem kan jeg finne noen steder.Til og med min oldefar som også var Peder og Olines sønn var vansklig å finne i noen arkiver.Min slektning i Texas har et ønske om å finne svaret på hva som skjedde.Og puslespillet er komplisert.Men langt fra uløslig.Ettersom de begge var født i 1855,så er det ikke noe som sier at opplysningene om dem finnes i kirkebøker som det fortsatt er klausul på.Så jeg får fortsette å lete videre.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 5. mai 2008 kl. 13.59

Nå har jeg latt dette tema ligge en stund.Men er nå i gang med å nøste opp trådene.Jeg har de fleste fakta om søskene til Olia og hva de gjorde etter at de flyttet hjemmefra.Men foreldrene og Olia finner jeg ikke.Altså Peder Andresen født 20.05.1855 og Oline Andresen(født Axelsdatter) født 21.12.1855 bodde i Værksgade 13 i Kristiania ved 1900 tellingene.Sammen med dem bodde deres sønner Aksel født 10.10.1887-Petter Oskar 5.05.1890(reiste til Amerika)Og deres datter Olia født 4.02.1898.Finner ingen av dem etter 1900.Hverken foreldre eller Olia/Aksel.Petter Oskar vet jeg dro til Amerika og kjenner hans vei videre.Olia hadde en tvillingsøster Oline som min leting startet med.Hun bodde hele sitt liv i Amerika med mann og barn.Det er hennes barnebarn jeg skriver med fra Texas.Hun vil jo gjerne ha alt om sin slekt samlet.Og skriver en flott bok om livet hennes bestemor levde.Og det tragiske at hun aldri fikk reise tilbake til sitt kjære Norge.Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne ut hvor hennes forfedre ble av?Og om det er mulig å finne ut når Olia døde i denne tragiske ulykken.Håper spent på et svar.Vil også legge til at de er alle fra Hedmark.Elverum/Aamot :D

gj08314
Sted: Australia

Legg inn av gj08314 » 24. desember 2008 kl. 11.24

God jul to Liv Marit Haakenstad and Eva Helene Erntsen fra Australia. I'm sorry I don't speak or read Norwegian so I hope you are able to read my message in English, and I also hope this message gets to you as the site is in Norwegian and I don't fully understand it.
I found your chat about Olia. Peder Oskar b.5 May 1890 was my grandfather and the Bror of Olia. Peder arrived in Australia in 1910, married and had 7 children.
I had been told that one of the twins was killed in an accident, now we know who it was. I'm a little puzzled about my grandfathers mother Oline Axelsdatter. If I am correct, the 1900 census was taken in December 1900. How could she have died in 1900 when she was still alive when the census was taken.
Are you related to this family.
:lol:

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 24. desember 2008 kl. 12.36

Hello to you Cliff.Well as I understand you are the grandchild of Peder Oskar.Do you know Mary Kay Nussbaum then?This is my link to the story.Your grandfather was the brother to my greatgrandfather August.And MaryKays grandmother was theire sister.I dont belive that you dont know who she is.I have many things in my records related to the family.Olia was cilled in a accident,but I dont know when.So she is in the 1900 count.She live whith her family in Kristiania(Oslo).You know that her sister Oline was then married and living whith her husband and child in Bærum.If you dont know this I can give you some of this information.I truly belived that you had contact to your family?Very strange....Please whrite to me even though its christmasday here in Norway.I think its so nice to have contact whith all in the family.I will try to send you a photo I have,its one of your grandfather when he was going to see his sister Oline.I am so happy to hear from you.Its one of the finest things anyone could give me for christmas.
Have a wonderful day Cliff.
Hugs from Lisbeth Wangen

gj08314
Sted: Australia

Legg inn av gj08314 » 24. desember 2008 kl. 13.31

Hello Lisbeth. This a big surprise for me to finally contact someone from the extended family.
Yes, Peder is/was my grand father, he died in 1969. He was a good man. He was the bror of August, Oline & Olia, Axsel and Anna. Am I correct, this means you are the child of one of Augusts children. I only know of 4 of Augusts sons, Aksel, August, Per and Svend. Which one is your grandfather.
I have never met Mary Kay but I have seen her messages on a genealogy site seeking information and I know she is related to Oline who went to the USA.. I tried contacting her via the email addresses she gave but I have never received a reply.
One of my cousins went to Norway in 2004 (I think this is the correct year) looking for relatives and met Christina the Granddaughter of August. This is how we know one of the twins died but Christina could not tell us who it was. It just seemed strange to us here in Australia that a twin had been killed in an accident. From the searching I've done, Olia must have died in the accident after 1906 as I've found a birth record for a child Sigurd Oluf, so Olia must have been older when the accident happened.
One of the big mysteries for the family here is, what happened to my grandfathers sister Anna and bror Axel, I have not been able to find anything.
It's the evening before Christmas day here in Perth, Australia. The time here is actually 9.20 pm Wednesday. Everyone is preparing for Christmas day and then the celebrations begin.
I'm not sure if this site will allow it, but my direct email address is,
[email protected]

Have a good day and I hope we can continue our conversation about the family when all the festivities have finished.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 24. desember 2008 kl. 14.38

Hello Cliff.Iwill mail you tonight and give you everything I know about the family.August was my greatgrandfather.My grandmother Ingrid is Augusts daughter.She is 90 years this year.I dont know why you havent recived any mail from Mary Kay.She is a lovely lady.I think I can give you something about Axel and Anna too.My grandmother dont want to talk about this things,so my sister and I have search for this things.Have a great day.And I promise to whrite you to night.Lots of greetings to you and your family.
Lisbeth :D

Svar

Gå tilbake til «Elverum»