"Augustinus(Øystein)-ætta"

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
dn13937
Sted: BERGEN

"Augustinus(Øystein)-ætta"

Legg inn av dn13937 » 14. januar 2008 kl. 15.20

Jeg har vel ikke akkurat noen etterlysning, men jeg har et spørsmål om stamfaren for denne slekta; Augustinus (Øystein) Vereide (f. på 12- 1300-tallet).

Kan noen av- eller bekrefte at hans far var Peder Gudleikson Y. Eide fra Stryn. Mens han mor visstnok var Katrina Sigurdsdatter Vereide.

Dette er opplysninger jeg har i en perm på noen ark jeg har fått tilsendt av noen for lenge siden uten at jeg med sikkerhet husker hvor jeg har fått det fra. Slektene fra Augustinus fører helt tilbake til 700-tallet og romerske keisere. At troverdigheten til kildene er så som så er jeg jo klar over, men jeg bare undres om andre enn meg har navn til denne stamfarens foreldre (Peder og Katrina).

M. K

19879
Sted: ØYSTESE

Re: "Augustinus(Øystein)-ætta"

Legg inn av 19879 » 14. januar 2008 kl. 17.26

Hei!
Der står litt i Per Sandal:Soga om Gloppen og Breim, band IV, side 291. Der er det også vist til J. Aaland: Innvik - Stryn band 2, side 483- 84.

Kontakt han.
Mvh Einar

Tor Åge Kvien
Sted: LANGHUS
Kontakt:

Legg inn av Tor Åge Kvien » 14. januar 2008 kl. 22.47

Emil Vollset har en lang og interessant artikkel om Augustinusætta i Tidsskrift for Sunnmøre Historielag. Der skriver han bl.a.:

"Jacob Aaland trudde at Øystein på Vereide var ætta frå Agnes Håkonsdotter.
Asgaut Steinnes meinte også at han var av denne ætta. Peter Gudleikson var gift
ikring 1295 med mor til Agnes Håkonsdotter som då kan ha vore 3-4 år Då Øystein
var fødd i byrjinga av 1300-talet, kan han ha vore son deira. Er dette rett, var
Øystein Vereide og Agnes Håkonsdotter halvsysken. Som nemnt hadde Øystein
Vereide ein son, Peder. Han kan då vere kalla opp att etter farfaren Peter
Gudleikson."

Stort sett inneholder artikkelen teorier og flere interessante referanser, men uten å slå fast noe som helst. Artikkelen kan sikkert fås ved henvendelse til nevnte historielag.

Ellers refereres ofte til Asgaut Steinnes sin artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1972, "Ein våpenskjold og eit ætteproblem". Kan sikkert lånes på biblioteket. Her lanseres en teori om at Øystein Vereide er sønn til en NN Sigurdsdatter gift ca. 1295 med Peter Gudleikson på Eide.

Tor Borch Sannes har skrevet boken om "Columbus - en europeer fra Norge" bl.a. om Peder Bonde á Eidi, sønn til Gudleik Bonde. Den anetavla som står i denne boka kan kanskje være opphavet til det du har fått tidligere? Her er det viktig å være oppmerksom på at boka som sådan har fått totalslakt av forskermiljøet.
Tor Kvien

dn11304
Sted: ÅLESUND

Legg inn av dn11304 » 18. februar 2009 kl. 22.31

:D Holder akkurat på med Øystein (Augustinus)Petersson på Vereide. Asgaut Steinnes`s dokumentasjon på "Øysteinætta" kan virke noe uklar.

Øystein (Augustinus)Petersson er sønn av N.N.Sigurdsdatter og Peter Gudleiksson på Eide.

N.N.Sigurdsdatter er datter av Sigurd Lodinsson og Baugeid Steinarsdatter.
Baugeid er datter av Steinar Iversson (Herka)og N.N.Åsulfsdatter.

Åsulfsdatter er datter av Steinar Åsulfsson (Herka) 1235-1263 og Ragna Iversdatter på Bjarkøy

Steinar er sønn av Åsulf Eriksson (Jarlsfrende) Austrått 1190-1260 og Baugeid Jonsdater Austrått.

Åsulf`s foreldre er Eirik Gryvle og Torbjørg Åsulvsdatter Rein
Baugeid`s foreldre er Jon Sigurdsson Austrått og Sigrid Bårdsdatter Rein

Sigrid`s foreldre er Bård Guttormsen Rein 1150-1194 og Cecilia Sigurdsdatter av Norge

Foreldre til Bård er Guttorm Åsulvsen Rein 1119-1150 og Sigrid Torkjellsdatter Fugl 1120-1150

Far til Jon er Sigurd Kåresson Austrått

Foreldre til Sigurd er Borghild Dagsdatter Giske og Kåre Kongsbror Saksesen Vik 1136.

Håper dette er til hjelp, mvh Odd

Tor Åge Kvien
Sted: LANGHUS
Kontakt:

Legg inn av Tor Åge Kvien » 24. september 2009 kl. 8.19

For interesserte i "Augustinus ææta" kan kanskje dette dokumentet være av interesse:

"En gammel Ætlæg. Gamle papirer funnet på gården Stadheim på Sunnmøre. Omhandler også gårdene Vinreide og Ryg i Gloppen. Av Ludvig Daae".

Dette kan lastes ned fra:

http://wangensteen.net/
Tor Kvien

Svar

Gå tilbake til «Gloppen»