Marie Eline f 19.6.1917, Elvegård, Ankenes
Moderator: MOD_Nordland
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Marie Eline f 19.6.1917, Elvegård, Ankenes
Jeg fant med glede en link til "Slekts og gårdshistoriske artikler på nett", lette etter Elvegård i Ankenes og tror jeg fant noe av det jeg lette etter.
Det jeg leter etter er opphavet til Marie Eline Pedersen, f 19.6.1917, Elvegård, Ankenes med foreldre Peder Tangen og Anna Mikalsdatter. Denne Peder Tangen må være identisk med Peder Berteus f 1896 (side 46 i ovennevnte), men hvem var Anna Mikalsdatter?
Noen som kan hjelpe? Kirkebøkene er sparsommelige i området på både fødte og ekteviede i det aktuelle tidsrommet.
Det jeg leter etter er opphavet til Marie Eline Pedersen, f 19.6.1917, Elvegård, Ankenes med foreldre Peder Tangen og Anna Mikalsdatter. Denne Peder Tangen må være identisk med Peder Berteus f 1896 (side 46 i ovennevnte), men hvem var Anna Mikalsdatter?
Noen som kan hjelpe? Kirkebøkene er sparsommelige i området på både fødte og ekteviede i det aktuelle tidsrommet.
- Steinar Winnem
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
Re: Marie Eline f 19.6.1917, Elvegård, Ankenes
Hei,
jeg har et dokument som kanskje kan være til hjelp for deg.
Elvegardshistorie
mvh
Steinar Winnem
jeg har et dokument som kanskje kan være til hjelp for deg.
Elvegardshistorie
mvh
Steinar Winnem
Steinar Winnem
Moderator Slekt og Data Buskerud
Tel: 404 18 060
Moderator Slekt og Data Buskerud
Tel: 404 18 060
- Eva Helene Erntsen
Takk skal du ha, men det var nettopp dette jeg fant som link. Så spørsmålene er fremdeles åpne.
Hei, ja det er nok med stor sannsynlighet at Peder Tangen er Peder Berteus, hvertfall er dette slekt som ætter fra Tangen i Skjomdalen - Lindgrenslekten. Farmor til Peder Berteus var Lisa Abrahamsdtr Lindgren. Det var litt lite data, er det fra kb du har dato for hennes fødsel? I tilfelle var foreldrene gift da hun ble døpt? En evt. vielse ville fortelle hvem far til denne Anna Mikaelsdtr er.
Jeg har ikke forsket på etterkommerne etter Peter Elias Lind Eriksen, men har fjerne forfedre i den slekta fra Norrbotten. Anna kan jo forsåvidt være svensk?
Det er ellers diskutert såvidt Lindgren/Tangen her link , men det gjelder fra lenger tid tilbake. Der er hvertfall både Elvegård, Anne og Mikkel fra eldre tid. Også i DA er der diskusjon om det.
Men altså, var foreldrene til Marie Eline gift?
Jeg har ikke forsket på etterkommerne etter Peter Elias Lind Eriksen, men har fjerne forfedre i den slekta fra Norrbotten. Anna kan jo forsåvidt være svensk?
Det er ellers diskutert såvidt Lindgren/Tangen her link , men det gjelder fra lenger tid tilbake. Der er hvertfall både Elvegård, Anne og Mikkel fra eldre tid. Også i DA er der diskusjon om det.
Men altså, var foreldrene til Marie Eline gift?
Hilsen fra Marianne
Kan ikke finne henne i Fødselsregister for Narvik som født i Narvik. Heller ikke som døpt i Narvik/Ankenes i skannede kb, heller ikke blant dissentere som var født.
Jeg vet ikke hvor komplett listene er, det nærmeste jeg fant var Marie Antonette Eline f. 1919 men foreldrene stemmer absolutt ikke.
og sprik i f.år!
Jeg vet ikke hvor komplett listene er, det nærmeste jeg fant var Marie Antonette Eline f. 1919 men foreldrene stemmer absolutt ikke.

Hilsen fra Marianne
- Eva Helene Erntsen
Takk for at du prøver å hjelpe meg. Jeg prøver å hjelpe en tremenning av meg, han har i sin tid sendt meg noen notater han har gjort om sin slekt. I utgangspunktet var det sin farfar han var på jakt etter (han er funnet og registrert). Ved gjennomgang ser jeg at han også mangler mye på morslekta si. Fødselsdato/sted har jeg altså fra hennes sønn. Og hennes foreldre er skrevet som jeg har skrevet det, det er ikke nevnt om de var gift e.l. Det står ingenting mere om dem eler deres foreldre.
Til sommeren skal jeg nordover til 80 årsdag til en tante. Regner med at min tremenning er der da.
Tenkte jeg da skulle overraske han med en liten slektstavle. Han bor i utlendighet og har ikke e-mail, så kontakten er begrenset.
Synes mange ganger det er litt vanskelig med dette som ligger i grenseland ang. personvernet og mulighetene til å finne noe, faktisk værre enn å finne de gamle,gamle.
Til sommeren skal jeg nordover til 80 årsdag til en tante. Regner med at min tremenning er der da.
Tenkte jeg da skulle overraske han med en liten slektstavle. Han bor i utlendighet og har ikke e-mail, så kontakten er begrenset.
Synes mange ganger det er litt vanskelig med dette som ligger i grenseland ang. personvernet og mulighetene til å finne noe, faktisk værre enn å finne de gamle,gamle.
Hei, ja - nå er det lettere etter eldre aner.
Så du vet ikke om moren hadde "helsøsken". Som du sier så er de i grenseland ang. personvern. Jeg forsøkte å se på Gravminner, men du har kanskje mere data på sted å lete etter, se om du kan finne graven til Anna Mikaelsdtr, om du er heldig har Peder og hun fellesgrav? Gravminner, DISNorge. Har du sett på konfirmerte i Ankenes i kirkebøkene om Anna er konf. i Ankenes? Sjekket på innflyttede men så henne ikke, men ut på 1900-tallet var det vel ikke alltid de registrerte seg i kb.
Det er flere her i DIS som jobber med Lindgren-slekten og dukker nok opp med info til deg, får krysse fingre.
Så du vet ikke om moren hadde "helsøsken". Som du sier så er de i grenseland ang. personvern. Jeg forsøkte å se på Gravminner, men du har kanskje mere data på sted å lete etter, se om du kan finne graven til Anna Mikaelsdtr, om du er heldig har Peder og hun fellesgrav? Gravminner, DISNorge. Har du sett på konfirmerte i Ankenes i kirkebøkene om Anna er konf. i Ankenes? Sjekket på innflyttede men så henne ikke, men ut på 1900-tallet var det vel ikke alltid de registrerte seg i kb.
Det er flere her i DIS som jobber med Lindgren-slekten og dukker nok opp med info til deg, får krysse fingre.

Hilsen fra Marianne
- Eva Helene Erntsen
Tusen takk Marianne for at du hjelper meg. La i går også inn spørsmålet på Digitalarkivet og har fått følgende svar:
Marie Eline f 19/6-1917 Elvegaard (Skjomen) dp 29/7-1917 Skjomen. Ungkarl, anl. arbeider Peder Tangen f 1896 og tjenestep Anna Kvalfors f i Vefsen 1895. Uægte. 1ste barn. Ofoten Skjomen klokkerbok 1904-1952.
Vefsn / Vefsn: 1880-1896, Ministerialbok: Anna Pauline f 18/7-1895 Kvalfors, dp 1/9-1895 Vefsn. Mikal Kristian Pedersen f 1866 og Emanna Nikoline Pettersdtr f 1872.
Så nå bør det løsne tenker jeg.
Marie Eline f 19/6-1917 Elvegaard (Skjomen) dp 29/7-1917 Skjomen. Ungkarl, anl. arbeider Peder Tangen f 1896 og tjenestep Anna Kvalfors f i Vefsen 1895. Uægte. 1ste barn. Ofoten Skjomen klokkerbok 1904-1952.
Vefsn / Vefsn: 1880-1896, Ministerialbok: Anna Pauline f 18/7-1895 Kvalfors, dp 1/9-1895 Vefsn. Mikal Kristian Pedersen f 1866 og Emanna Nikoline Pettersdtr f 1872.
Så nå bør det løsne tenker jeg.
Å, så flott da! Hadde jeg vært hjemme så hadde jeg funnet frem kirkeboken for Skjomen! Da har vi jo en til gren som hører til Lindgren-slekta i Skjomen!
Hilsen fra Marianne
Hei
jeg er eier og bruker av gårdene Gnr 65/4 Tangen på elvegard og og Gnr 72/2 Tangen i Skjomdalen og Gården Vold 65/2 på Elvegard og finner deres diskusjon interresant.
Ut fra min Husk mener Jeg at Anton sønn av Hans Andreas Eriksen og Anna Kajsa Karlstrøm reiste til Amerika, Sønnene til Petter eriksen ,Erling og peder Berteus og deres
1/2 søskenbarn Antonette Hansdatter ville prøve lykken i Amerika. Jeg tror de til slutt
havnet i Ockanogan state of Washigton Hvorvidt Marie Eline fulgte med vet jeg ikke.
Jeg har ennå noen tanter i livet som vaks opp sammmen med henne som sikker vet
hvor hun blev av.Ellers er jeg nyskjerrig på hvilke forbindelser dere har til Lindgrenslekta?
Selv er jeg Barnebarn til Anton Lindgren og Fredrikke Hansdatter via Kristian Lindgren f
31.01.1908
mvh
Svein Lindgren
jeg er eier og bruker av gårdene Gnr 65/4 Tangen på elvegard og og Gnr 72/2 Tangen i Skjomdalen og Gården Vold 65/2 på Elvegard og finner deres diskusjon interresant.
Ut fra min Husk mener Jeg at Anton sønn av Hans Andreas Eriksen og Anna Kajsa Karlstrøm reiste til Amerika, Sønnene til Petter eriksen ,Erling og peder Berteus og deres
1/2 søskenbarn Antonette Hansdatter ville prøve lykken i Amerika. Jeg tror de til slutt
havnet i Ockanogan state of Washigton Hvorvidt Marie Eline fulgte med vet jeg ikke.
Jeg har ennå noen tanter i livet som vaks opp sammmen med henne som sikker vet
hvor hun blev av.Ellers er jeg nyskjerrig på hvilke forbindelser dere har til Lindgrenslekta?
Selv er jeg Barnebarn til Anton Lindgren og Fredrikke Hansdatter via Kristian Lindgren f
31.01.1908
mvh
Svein Lindgren
- Eva Helene Erntsen
Send meg en mail evhel-e(at)frisurf(dot)no
Dette p.g.a. nålevende.
Dette p.g.a. nålevende.
- Eva Helene Erntsen
Hele denne slekta er utgreid nå. Dette var tråden jeg trengte for å finne ut av forholdene. Takk til alle de jeg mailet med og all den hjelp jeg fikk.