Lier
Moderator: MOD_Buskerud
Lier
Hej
Jag behöver hjälp med att tyda i Lier Ministralbok 7, 1794 - 1813. Bland de Ekteviede på siden 330. No. 34. Ungkarl og Reserve Niels Andersen Nordahl og Pige Gunild Jensdatter. Bak Jensdatter står det noe. År det ett sted ? Och längre ned, under Caut; står det noe som jag ikke grejer att tyde. Finns det noen som har lyst å hjelpe mig?
Venlig hilsen
Svein
Jag behöver hjälp med att tyda i Lier Ministralbok 7, 1794 - 1813. Bland de Ekteviede på siden 330. No. 34. Ungkarl og Reserve Niels Andersen Nordahl og Pige Gunild Jensdatter. Bak Jensdatter står det noe. År det ett sted ? Och längre ned, under Caut; står det noe som jag ikke grejer att tyde. Finns det noen som har lyst å hjelpe mig?
Venlig hilsen
Svein
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
Re: Lier

I samme notis står det noe etter Gunild Jensdatter. Är dette en stedsangivelse?
Jag har ett spörsmål till. I samme Kirkebik. Lier "Mini" 7, 1794-1813, blant de födte og döbte 1799. No. 134, på p. 93, finnes ochså en stedsangivelse, bak Gunild Jensdtr. Det står Röes eller noe lignende. Och i marginalen står det, eod; Die & Loca. Vet du vad det betyder. Det må da vere ett dato, men jag kan icke finne ut vad det egentlig betyder. Tacksam för din hjälp.
Venlig Hilsen
Svein
- Maya Lillemoen
- Kontakt:

Legger ved linken til Marthes dåp nr. 134: Lenke, Marthe er døpt "samme tid=(Die&Loco) 10 nov. 1799 i Tranby kirke
Foreldre: Nils Andersen og Gunild Jensdt Bøe (Bøe er gårdsnavnet hvor de oppholder seg)
Faddere: Birthe Erichsdt Bøe, Ingebor Hansdt Bøe, Hans Nilss: Fuglerud, Baar Jens: Bøe og Narve Anderss: Nordahl
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen
- Maya Lillemoen
- Kontakt:
- Maya Lillemoen
- Kontakt:

Nils Andersen 1772-1830 og Gunild Nilsdtr Rød 1775-1839
De fikk disse barna: Anne født: se nr. 44,Anne ble konfirmert i 1815. Marte født: se nr. 134 hun dør i 1801, se nr. 94: Lenke. Anders født 18 febr. 1802, Se nr. 31 og Anders ble konfirmert i 1821. I desember 1830 gifter Anders seg med Siri Jonsdtr født 1799. Så får de ei datter igjen som de kaller Marte født: se nr. 54, Marte konfirmeres i 1822, hun dør i 1878, hun blir gift desember 1836 m/Jakob Larsen Sørsdal: Se nr. 2, neste barn er sønnen Jens født: Se nr. 1, Jens konfirmeres i 1823, død 1859, gift jan 1834 m/Ellen Johanne Pedersdt Nordal, sønnen Hans født: se nr. 57, Hans konfirmeres i 1825, gift november 1836 m/Marte Kristoffersdt f.1806. Sønnen Ole født 14 nov. 1813, døpt 28 nov. 1813 i Tranby kirke: se nr. 3, siste barnet Nils født: se nr. 25, Nils ble konfirmert i 1833, død i 1894, gift m/Berte Marie Eriksdtr fra Hole 08.06.1829-1920
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen

Det var till stor hjälp, då det var så väl detaljert. Tack också för länken till Lier Bygdebok. Det var väldigt intressant.
Med venlig hilsen och en önske om ett gott nyttår
Svein
Hej Synnöve
Nej, jag är inte etterkommer till Nils og Gunild. Min oldefar Hildus Mortensen hade en söster, Berta, som gifta sig med en sön, Nils, till Nils Andersen og Gunild Jensen. Jag har forskat på min familje och sen vill man utöka og ta reda på hur det har gått för söskenen till oldefar osså. Man lärer nytt hele tiden. Om platser og lokalhistorie. Det finns mye og öse ur. Og med internet og dygtige mensker som kan hjelpe så går det väldigt bra.
Venlig hilsen
Svein
Nej, jag är inte etterkommer till Nils og Gunild. Min oldefar Hildus Mortensen hade en söster, Berta, som gifta sig med en sön, Nils, till Nils Andersen og Gunild Jensen. Jag har forskat på min familje och sen vill man utöka og ta reda på hur det har gått för söskenen till oldefar osså. Man lärer nytt hele tiden. Om platser og lokalhistorie. Det finns mye og öse ur. Og med internet og dygtige mensker som kan hjelpe så går det väldigt bra.
Venlig hilsen
Svein
Hei Svein Henry.
Jeg ser at du spør om slekt i Lier og at Synnøve Ramsrud har lagt inn et svar på forespørselen din. Jeg har også vært i kontakt med Synnøve, for hun er i slekt med min mann, som er direkte etterkommer etter dem du spør om. Han heter Leif Andressen, og vi bor lengst nordøst i Oslo. Hvor holder du til hen?
Vennlig hilsen
Anne Brit Benum
Jeg ser at du spør om slekt i Lier og at Synnøve Ramsrud har lagt inn et svar på forespørselen din. Jeg har også vært i kontakt med Synnøve, for hun er i slekt med min mann, som er direkte etterkommer etter dem du spør om. Han heter Leif Andressen, og vi bor lengst nordøst i Oslo. Hvor holder du til hen?
Vennlig hilsen
Anne Brit Benum

Jag har fått väldigt god hjelp av Maya Lillemoen vad det gäller att få ett inblick i Lier. Jag fick också ett mail från Synnöve, som spurte om slektskap. hun var slekt på langt håll med Nils Andersen og Gunild Jensdatter. Jag kan bare referere till svare jag gav henne. Dette nye materialet har jag desvärre inte gått igenom ännu. Det är en masse nye namn och data som ska skives in. Mye av det som jag har forsket frem har jag lagt ut på Dis Norge.
Ha det gott. Hilsen Svein