Johannes Jonsen og Berith Lardatter ble gift i Bartnes kirke 12.11.1820.
De bodde en tid på Fold lille i Verran. Fikk barna Jon i 1821, Mathias i 1822, Lorents i 1826, Christian i 1826, Anne Maria i 1829 og Peter Andreas i 1832. Alle er døpt i Vestvik kirke. Jeg trenger hjelp til å finne Johannes og Beriths forfedre. Jeg tror kanskje at noen har med Gottvassli å gjøre da dette navnet har dukket opp. Kan sønnen Christian f. 1826 være far til Albert Gunnerius, født 20.6.1863 på Selen ? Mora var Karen Rebekka Johannesdatter Gotvasslien.
Mvh Steinar Gilde
Fold lille i Verran
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: BUVIKA
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Fold lille i Verran
Hei Steinar
Jeg ser at Mathias født i 1822 er sønn av Anders Jonsen og Doreth Nielsdatter Gjetvik, og at Johannes og Berithe fikk sønnen Lornts i 1824. I tillegg fikk sistnevnte par datteren, Birgitte, i 1836. Jeg må undersøke saken litt nærmere, men ut i fra faddere osv, kan det være en mulighet for at Johannes kan være den Johannes Jonsen født 1793 av foreldrene Anders Johnsen og kona Marithe den gang boende på Storfold....
Hei så lenge fra Mette
Jeg ser at Mathias født i 1822 er sønn av Anders Jonsen og Doreth Nielsdatter Gjetvik, og at Johannes og Berithe fikk sønnen Lornts i 1824. I tillegg fikk sistnevnte par datteren, Birgitte, i 1836. Jeg må undersøke saken litt nærmere, men ut i fra faddere osv, kan det være en mulighet for at Johannes kan være den Johannes Jonsen født 1793 av foreldrene Anders Johnsen og kona Marithe den gang boende på Storfold....
Hei så lenge fra Mette
Hei Steinar.
Prøv litt på Family Search for så å finne dem i originale skannede kirkebøker etterpå.
Finner alle de nevnte barn på FS: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp
Lorentz er født 1824 - ikke 1826
26. Jon JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 30 Apr 1821 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
27. Lorentz JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 02 Apr 1824 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
28. Christian JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 26 Jun 1826 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
29. Anne Maria JOHANNESDATTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 21 May 1829 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
30. Petter Andreas JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 20 Aug 1832 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
Nå er det ikke alt som er registrert i FS enda, men det er et godt hjelpemiddel for å slippe "Å bla seg ihjel" i skannede k.bøker. Alt BØR sjekkes opp mot originale k.bøker da det noen ganger inneholder feil - mest Tydefeil.
Prøv litt på Family Search for så å finne dem i originale skannede kirkebøker etterpå.
Finner alle de nevnte barn på FS: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp
Lorentz er født 1824 - ikke 1826

26. Jon JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 30 Apr 1821 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
27. Lorentz JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 02 Apr 1824 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
28. Christian JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 26 Jun 1826 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
29. Anne Maria JOHANNESDATTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 21 May 1829 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
30. Petter Andreas JOHANNESEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 20 Aug 1832 Ytteroy, Nord-Trondelag, Norway
Nå er det ikke alt som er registrert i FS enda, men det er et godt hjelpemiddel for å slippe "Å bla seg ihjel" i skannede k.bøker. Alt BØR sjekkes opp mot originale k.bøker da det noen ganger inneholder feil - mest Tydefeil.
Lillian Kristiansen
-
- Sted: BUVIKA
Hei og takk for responsen begge to.
I 1865-tellingen finner jeg antagelig igjen Berith Larsdatter som 81 år gammel enke på gården Gjedvig ved Follafoss. Det hjelper ikke mye, men Gjedvig er også tilnavnet Cristian f. 1826, hadde på Selen i 1863.
Hilsen Steinar
I 1865-tellingen finner jeg antagelig igjen Berith Larsdatter som 81 år gammel enke på gården Gjedvig ved Follafoss. Det hjelper ikke mye, men Gjedvig er også tilnavnet Cristian f. 1826, hadde på Selen i 1863.
Hilsen Steinar
- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei igjen Steinar
Jeg skrev ikke inn alle barn av paret Johannes og Berethe i mitt forrige innlegg, jeg trodde du hadde funnet dem selv
- derfor ble det bare en rettelse av fødselsåret til Lornts i tillegg til det ene barnet du ikke hadde funnet, Bergitte født i 20/1-1836 og døpt 10/4 samme år i Vestvik kirke, på side 119 i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld, Verran sogn 1817-1842.
Jeg var sikker på at jeg hadde sendt inn min kilderegistrerte versjon av de døpte i forannevnte kirkebok til Digitalarkivet for lenge siden (sammen med resten av boka som ligger søkbar ute på nett), men der tok jeg visst helt feil. Jeg skal gjøre fila klar og sende den videre i systemet til utleggelse ved første anledning
.
Når det gjelder Johannes Jonsens eventuelle opphav, Jon Andersen Storfold og Marithe Arntsdatter, finner jeg at Jon døde allerede i 1804, innført som 54 år gammel, og Marithe i 1830. Det er skifteopplysninger etter Jon, jeg må sjekke litt nøyere om det finnes det samme etter Marithe...
Hei så lenge fra Mette
Jeg skrev ikke inn alle barn av paret Johannes og Berethe i mitt forrige innlegg, jeg trodde du hadde funnet dem selv

Jeg var sikker på at jeg hadde sendt inn min kilderegistrerte versjon av de døpte i forannevnte kirkebok til Digitalarkivet for lenge siden (sammen med resten av boka som ligger søkbar ute på nett), men der tok jeg visst helt feil. Jeg skal gjøre fila klar og sende den videre i systemet til utleggelse ved første anledning

Når det gjelder Johannes Jonsens eventuelle opphav, Jon Andersen Storfold og Marithe Arntsdatter, finner jeg at Jon døde allerede i 1804, innført som 54 år gammel, og Marithe i 1830. Det er skifteopplysninger etter Jon, jeg må sjekke litt nøyere om det finnes det samme etter Marithe...
Hei så lenge fra Mette