Lars Hanssøn f.1803 Ytterbø

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Lars Hanssøn f.1803 Ytterbø

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 23. januar 2007 kl. 20.21

Jeg er på jakt etter foreldrene til Lars Hansøn f. 1803 på Ytterbø i daværende Evenes kommune, nå Ballangen. Jeg tror muligens hans far het Hans Nielsøn fra Ytterbø f. ca. 1775 og hans mor Ane Olsdatter fra Trældal, men jeg er ikke sikker. Jeg lurer på om noen har tilgang til kirkebokopplysninger om fødte i Evenes omkring 1803, for evt. å finne Lars Hansøn og hans foreldre.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Lars Hanssøn f.1803 Ytterbø

Legg inn av Liv Ofsdal » 24. januar 2007 kl. 7.56

Hei!

Enn så lenge - til noen har tatt en titt i kirkeboka - kan dette jeg fant i familysearch stemme tru...eller er jeg helt på villspor?

Lars Hansen Bo
Male Family

Event(s):
Birth:
About 1804 Evenes, Nordland, Norway
Christening:
Death:
11 DEC 1854
Burial:

Parents:
Father: Hans Pedersen Ytterbo Family
Mother: Susanna Jorgenson OR Pundsvik

Marriages:
Spouse: Anne Marie Michelsen Family
Marriage:
16 SEP 1830

Ser at han er født på Evenes - og at fadern har Ytterbø i navnet sitt :)
Dette må selvølgelig sjekkes opp mot kirkeboka :)

Lykke til!!
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 24. januar 2007 kl. 10.10

Hei Liv!
Det er nok riktig Lars Hansøn du har funnet, for det stemmer med hustrus navn og vielsestidspunkt for de to. Så da er min antagelse av foreldre feil. Takk for nyttig info!

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 26. januar 2007 kl. 10.15

Hei igjen!
Nå strever jeg med å finne foreldre til Lars Hanssøns kone Ane Maria Mikkelsdatter f. ca. 1803 fra Elvegård. I FT 1801 finner jeg en sannsynlig Mikkel som kan være hennes far, nemlig Mikkel Alfssen f. 1763, men ettersom jeg ikke har kirkebokopplysninger fra denne tiden får jeg ikke bekreftet dette. Hun kan jo også bare være fostret opp på Elvegård slik at hun har sine foreldre et helt annet sted. Noen som kan hjelpe? På forhånd takk!

Mvh
Harry A.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 26. januar 2007 kl. 18.02

Hei, vet på ingen måte om dette er riktig Mikkel og far til din Ane, men

Jeg har en Mikkel Andersson f. i Sverige, finner han ikke 1801, men kona Lisa Eriksdtr er på Laborg i Skjomen. Har tenkt meg at han kanskje var i Sverige - finner han ikke i Norge 1801, for Lisa er ikke enke. Jeg har funnet 7 barn, kun den yngste er født i Norge:

Har nest yngste (så langt jeg har funnet barna) f. 1798 i Sverige, og de får en datter Ane Pernille f. 1806 i Sør-Skjomen. (Iflg. kirkebok for Skjomen, har ikke den kirkeboken tilgjengelig nå).

Ane gm Nikolai Medbye 1828 i Ankenes kirke. Har ikke forsket videre på denne Ane, om hun var gift tidligere eller ble tidlig enke. Men hennes bror Henrik bodde på Gamnes g.m. Milla Gulliksdtr på Stiberg.

Har ikke ramset opp data på alle barne her, men kan legge inn mer om behov for det.

Altså - en annen Mikkel som ikke er i FT var trolig "i omløp" i Ankenes like etter 1801....... . :D
Hilsen fra Marianne

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 26. januar 2007 kl. 22.04

Takk for innspill. Det er imidlertid neppe sannsynlig at dette er den rette Mikkel. Din Ane Pernille er iallefall ikke min Ane Maria, for hun var født i 1803 eller 1804 og giftet seg med Lars Hanssøn i 1830.

Mvh
Harry A.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 28. januar 2007 kl. 14.07

Hei igjen!
Jeg lever fortsatt i håpet om at noen kan lede meg videre på veien mot Ane Maria Mikkelsdatters opphav. Jeg har sett i en gårds- og slektshistorie for Elvegaard som ligger på Ofoten Museums hjemmesider, der finner jeg Mikkel Alfssen, og det er nevnt 5 barn men ingen Ane. Etpar steder i gårdshistorien er det også nevnt fosterbarn som heter Berit Mikkelsdatter og Erik Mikkelssøn. Dermed åpnes jo for muligheten at Ane Maria var en søster av disse og altså også et fosterbarn. Men jeg har ikke hatt anledning til å studere kirkebøker fra den aktuelle tiden, dvs. omkring 1800, for å se om hun kan finnes blant fødte. Så jeg undres om det er noen blant alle dere drevne slektsgranskere som kan hjelpe?

Mvh
Harry A.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 28. januar 2007 kl. 14.31

Etpar steder i gårdshistorien er det også nevnt fosterbarn som heter Berit Mikkelsdatter og Erik Mikkelssøn. Dermed åpnes jo for muligheten at Ane Maria var en søster av disse og altså også et fosterbarn.

Noen av barne til Lisa og Mikkel var fosterbarn i 1801, husker ikke hvem.

Men Mikkel Andersson og Lisa Eriksdtr hadde disse barna (så vet du hvem de "Mikkel")-barna er:

Andreas f. 1786 Gällivare, g.m. Camilla Larsdtr.
Erich f. 1789 G " , g.m. Beret Marie Gulliksdtr, - Stiberg
Michel f. 1790 " , g.m. Elen Gulliksdtr. - Stiberg
Olof f. 1793 " , g.m.Ingeborg Christphersdtr - Djurberg
Berit f. 1794 " , g.m. Nils Larsson - Laborg, de bodde på Elvegaard.
Henrik f. 1798 " ? , g.m. Milla Gulliksdtr - Stiberg
Ane Pernille f. 1806 Skjomen, g.m. Nikolai Andersson - Medbye

(Kilde Husførhørslenger og kirkebøker i Norrbotten, Sverige og Skjomen, Norge)
Kanskje til hjelp hvertfall for å eliminere :)

Mikkel er nevnt med etternavn Juska (?) eller Tioska. Lisa var datter av Erik Philipsson Lautakoski, bodde på Killingi i Gällivare.

Lisa var i fjern slekt med Abraham Olsson Lindgren på Tangen i Skjomen.
Hilsen fra Marianne

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 28. januar 2007 kl. 18.40

:D

Gå til Digitalarkivet og Digitalpensjonatet. Søk så på Geir Moen der får du opp de kirkebøkene som er avskrevet og søkbare for ofoten.

Der finner du kanskje det du er ute etter. :?:

Mvh. Geir Moen.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 28. januar 2007 kl. 20.33

Hei Geir!
Jeg har allerede vært inne på ditt "rom" i Digitalpensjonatet og søkt i relevante kirkebøker, men akkurat døpte i Ofoten rundt 1800 fant jeg ikke. Men ellers fant jeg mye nyttig der, så takk for det!

Mvh
Harry A.

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 29. januar 2007 kl. 0.23

:oops:

Hmmmmm............... ikke greit når en ikke helt husker hva en har avskrevet eller ikke. Men hvis du vil så kan jeg sjekke dette opp for deg!? :wink:

Mvh. Geir Moen.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 29. januar 2007 kl. 10.04

Det ville vært svært så fint!

Harry A.

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 30. januar 2007 kl. 23.08

:D

Hei igjen!

Nå har jeg gått igjennom døpte i perioden 1795-1806 og ikke funnet noen som heter Ane Maria Mikkelsdtr.

Kikket på konfirmerte og der dukker det opp ei Ane Olena Mikkelsdtr. Sletjord. Konf. 1826. Født 1808 og døpt 11. sønd. i Trinitatis 1808. Foreldre er: Mikkel Alvsson og Susanna Axelsdtr.

Har du henne?

Mvh. Geir Moen.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 31. januar 2007 kl. 10.23

Tusen takk for hjelp, Geir. Dette er nesten litt av et mysterium. Jeg har postet innlegg om temaet også på brukerforum i Digitalarkivet og fått endel respons der, du kan jo kikke der hvis du er interessert. Det kan jo nesten se ut som Mikkel Andersen som Marianne ovenfor bragte inn i bildet allikevel kan være aktuell som den etterlyste far, - takk igjen, Marianne!
Men uansett gjenstår å identifisere denne Ane Maria, hverken Ane Pernille f. 1806 eller Ane Olena f. 1808 synes å være den riktige!

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 31. januar 2007 kl. 20.41

På Digitalarkivets brukerforum har jeg fått referert en artikkel skrevet av slektsforskeren Kaare Petersen i Ballangen i 1949, som omhandler omstendighetene omkring Lars Hanssøns død i 1854, han omkom nemlig på sjøen sammen med to sambygdinger. I denne artikkelen skriver forfatteren at Ane var datter av Mikkel Anderssen fra Skjombotn og var født 1806. Dermed var Marianne Sulesund på riktig spor, men den Ane Pernille som ble gift med med Nikolai Medbye må nok være en annen Ane enn "min". Iallefall anser jeg nå saken som oppklart: Lars Hanssøns kone Ane Mikkelsdatter var datter av Mikkel Anderssen og Lisa (Lisbet) Eriksdatter. Takk for all hjelp!

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 8. mars 2007 kl. 13.01

Siden jeg har bragt inn feil informasjon her må jeg få korrigere følgende:
Men Mikkel Andersson og Lisa Eriksdtr hadde disse barna (så vet du hvem de "Mikkel")-barna er:

Andreas f. 1786 Gällivare, g.m. Camilla Larsdtr.
Erich f. 1789 G " , g.m. Beret Marie Gulliksdtr, - Stiberg
Michel f. 1790 " , g.m. Elen Gulliksdtr. - Stiberg
Olof f. 1793 " , g.m.Ingeborg Christphersdtr - Djurberg
Berit f. 1794 " , g.m. Nils Larsson - Laborg, de bodde på Elvegaard.
Henrik f. 1798 " ? , g.m. Milla Gulliksdtr - Stiberg
Ane Pernille f. 1806 Skjomen, g.m. Nikolai Andersson - Medbye

Her må jeg endre Ane Pernille. Hun var IKKE datter av Mikkel Andersson, - så langt jeg vet nå. :?:
Så kan det se ut som at Anne Marie som Harry lurte på er datter av Mikkel Andersson og Lisa Eriksdtr. Dette kan sikkert Harry bekrefte, jeg har ikke forsket så mye på henne.

Ettersom her er flere Mikkelbarn som bodde på Elvegard i Skjomen er der mulighet for at flere barn har fått feil familie :!: Hermed sagt at hvertfall jeg må inn og dobbeltsjekke om der er 'glipper' som jeg trodde var sikre kilder og gode nok avveininger fra min side. :oops:

Se ellers debatt nr. 46298 i Digitalarkivet, debatt.
Ta gjerne kontakt om du har fått data fra meg.
Hilsen fra Marianne

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Legg inn av Steinar Olsen » 18. mars 2007 kl. 1.26

hei

Fant denne siden på Gogle

http://hem.passagen.se/kuoksu/

er det samme slekt (Lautakoski) som finnes i linkene på siden?

har du mer om Erik og hans kone?

Steinar Olsen

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 9. desember 2007 kl. 19.11

Hei, beklager at jeg ikke har sett dette svaret tidligere. Ja - det er samme slekten så langt jeg har funnet ut.

Kuoksu selger vel en CD om mange slekter i Norrbotten.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Evenes»