Sup(p)hammer (Leikanger) - Balestrand

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Sup(p)hammer (Leikanger) - Balestrand

Legg inn av Rune Aalberg » 11. november 2007 kl. 16.39

For en dame med røtter fra Leikanger/Balestrand forsøker jeg å finne hennes aner.

Stort problem: Kjenner ikke besteforeldrenes identitet i aktuell gren, og har i realiteten ingen levende kilder til hjelp. Bestefaren skal ha kommet fra garden Sup(p)hammer i Leikanger til Balestrand og videreført navnet Balestrand. En av dennes barn har flyttet til Bergen og blitt gift der.

Nå er det gjerne best å ha bygdebøkene å se i, men dersom noen har en god oversikt over slekter fra Sup(p)hammer som flyttet til Balestrand og beholdt Balestrand som slektsnavn, er det jo en god start. Jeg forsøker å få tak i noen fornavn, men er ikke helt optimistisk ennå.

Tar du utfordringen? :D

Jon Sværen
Sted: BERGEN

Re: Sup(p)hammer (Leikanger) - Balestrand

Legg inn av Jon Sværen » 12. november 2007 kl. 20.00

Hei !

Det kan systera til oldefar min, Marta Hansdtr Dale f.1860. (du finn ho på s. 676 i Balestrand II) gift 1887 med Ole Torkildson Fimrete f. i Sogndal i 1864. Tok navnet Haugevik. Budde diverse stader, bl.a Suphamar frå 1894-98. Reiste frå Djupvik i Leikanger til Bergen i juni 1915.
I Adresseboka 1924/25, s. 122: Jernstøper Ole T. Haugevik, Ekrenbakken 3.

9 ongar frå 1888 til 1906. Nr 7: Hans Suphammer Balestrand f. 15.12.1897 d. 1933 gift 1917 m/ Dorthea Herlandsæter (1896-1947) Hans er annleggsarbeidar.
Hans og Dorthea fekk 8 ongar.

Det er mogelig denne familien du er ute etter. For det er IKKJE nokon i Balestrand Kommune som brukar Balestrand som etternavn ! Men, Rune, alt endrar seg og Suphamar i Fjærland = no Sogndal Kommune ! Heller IKKJE der er det nokon med etternavn Balestrand.

Går du inn på Gravminnreg og søkjer på Etternavnet Balestrand finn du 6 stk, slik Marit Nyhus har vist. Osvald f. 9.4.1918 er eldste sonen. Monrad er nr 2. Henrik nr 3.

Diverre så har eg "synda" mot medlem nr 3.022, mest kjent som "Kjelde ! Kjelde ! Kjelde !"

Så eg hugsar ikkje kvar eg fann Hans og Dorthea, bortsett frå at det var på side 117 !!

Eg skal finna boka. Men kva med deg Rune ? Kva heiter mor di / far din ?

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 13. november 2007 kl. 1.49

Hei!

Dette var jo bare fenomenalt! Fikk vite før i dag på forespørsel da jeg fant for mange Sup(p)hammer i kirkebøkene:

"Mine besteforeldre heter Hans og Dorthea. Tror det var Hans som tok med seg navnet Balestrand da han dro derfra.
Min mor nevnte at hun hadde hilst på en av min fars onkler som hadde navnet Hjellseng."

Så da er jeg jo langt på vei til å gi damen hyggelige opplysninger og bygge videre på det som du har kommet med her. Lenkene til Marit må jeg også se litt på.

Hadde trodd min oppdragsgivers bestefar var født etter 1900, men her var det altså 1897.

Min far og mor heter henholdsvis Kristian og Målfrid, og noe sier meg at du kjenner i alle fall min mor fra DIS Sør-Trøndelag? :-)

Og tusen takk igjen til både Marit og Jon.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 13. november 2007 kl. 9.07

Hei

Tror da at dette må være Ole og Marta med barna født før 1900 her i Balestrand
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1143#ovre

Marit

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 17. november 2007 kl. 0.01

Hmmm. Ser jo riktig ut, men Ole Torkelsen (Fimrete) finner jeg født i Sogndal 30.04.1864 og ikke i 1852. Likeså Marta i 1860 i følge Sværen, og ikke i 1855. Veldig forskjell. Nåvel. Folketellingene er jo sjelden 100%. Må se nærmere på alle opplysningene. :-)

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 18. november 2007 kl. 18.10

Sjekket litt, og det er nok disse, bare med rav ruskende gale fødselsdatoer på de eldste. Torkjell har riktig fødselsår så langt jeg har kommet via kirkebøkene, og endog her er det litt forskjell i oppgitt fødselsår på foreldrene. Finner foreløpig dessverre ikke giftemålet for Ole Torkildson og Martha Hansdatter i 1887, men bør jo være i en av kirkebøkene bra Balestrand der jeg finner Torkjell, i alle fall. Har uansett oppnådd det min oppdragsgiver i utgangspunktet ønsket å vite itt om. :-)

Jon Sværen
Sted: BERGEN

Legg inn av Jon Sværen » 20. november 2007 kl. 1.38

Folketeljingar = Folketeljingar.

Martha Hansdtr Sværen / Dale er nr 7 i ongaflokken til Ingeborg og Hans og er født 11.10.1860 på Sværen gård.

Ole er født 30.4.1864 som du har skreve Rune.

Ekteskapet mellom Martha og Ole 13.10.1887 i Norum, Sogndal sjå:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 28852&js=j

Brukeravatar
Rune Aalberg

Legg inn av Rune Aalberg » 24. november 2007 kl. 1.47

Dette er jo bare toppen, selv om lenken ikke virket! Finner det etterpå manuelt.

Er imponert over all detektivkunnskapen folk her inne sitter med. :-)

Nok en gang mange gode tanker om herlige dager som takk. :-)

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. november 2007 kl. 12.09

Hei Rune

Folketellingene skal man aldri stole blindt på. Det kan være mye feil ute å gå der, fødselsår kan svinge med mange år begge veier.
Mange med to fornavn er kanskje oppført med bare det andre. Mange har også feil fødested oppført på seg.
Det er som du sier mye detektivarbeid med denne hobbyen men som regel løser det meste seg til slutt :)

Mvh
Marit

Svar

Gå tilbake til «Balestrand»