Jeg søker opplysning om et skipsforlis i 1777. Jeg vet ikke hva skipet het, og heller ikke hvor det forliste.
Skipperen var fra Trondhjem. Han het Johan Cornelis Tellefsen f. 1745/50 og er min 3 x tippoldefar. Han var gift med Idde Margrethe Neumann i Trondhjem. Family Search opplyser at han døde i 1777.
Han døde i et forlis 1777 da sønnen Johan Kristian Tellefsen (født 1774) var 3 år gammel. Denne opplysning har jeg fra Riksarkivets blad "Arkivmagasinet", i en artikkel om organist og kulturarbejder Johan Kristian Tellefsen (sønnen).
Jeg finner ikke Johan Cornelis´død i kirkebok for Trondheim. Det kan vel skyldes at liket ikke ble funnet.
Noen som kan hjelpe?
hilsen Ingvild
Skipsforlis 1777
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Skipsforlis 1777
Heisann,
Jeg ville anbefalt å undersøke skifter og Trondhjems Magistrat. Skiftene finnes på mikrofilm, mens magistraten ligger hos Statsarkivet og Byarkivet i Trondheim.
Jeg ville anbefalt å undersøke skifter og Trondhjems Magistrat. Skiftene finnes på mikrofilm, mens magistraten ligger hos Statsarkivet og Byarkivet i Trondheim.
Hei Sindre,
Takk skal du ha for tips. Vil se om jeg kan få sendt mikro. Ellers må jeg en tur til Trondheim til sommer´n.
Hilsen Ingvild
Takk skal du ha for tips. Vil se om jeg kan få sendt mikro. Ellers må jeg en tur til Trondheim til sommer´n.

Hilsen Ingvild
Vet du om dette forliset skal ha skjedd i Trøndersk farvann? Eller kan det ha vært hvor som helst?
mvh Torill Aasegg, Byneset
Hei Torill,
Det kan ha vært hvor som helst. Det eneste jeg vet er at han døde ved forlis i 1777 og at han var skipper. Kilde: Arkivmagasinet nr. 2/07. Kulturarbeider organist Johan Kristian Tellefsen (sønn til skipper´n).
Han skal ha bodd i Trondheim, født enten Bakke eller Trondheim. Enken Idde Neumann giftet seg med Hartvig Lund i 1780.
Hilsen Ingvild
Det kan ha vært hvor som helst. Det eneste jeg vet er at han døde ved forlis i 1777 og at han var skipper. Kilde: Arkivmagasinet nr. 2/07. Kulturarbeider organist Johan Kristian Tellefsen (sønn til skipper´n).
Han skal ha bodd i Trondheim, født enten Bakke eller Trondheim. Enken Idde Neumann giftet seg med Hartvig Lund i 1780.
Hilsen Ingvild
Jeg har i dag fått mail fra Riksarkivet Oslo, med svar på hvor Johan Cornelis Tellefsen forliste!
I privatarkiv etter organist Tellefsen ligger skiftedokumenter etter stefaren Hartvig Lund, samt private slektsopptegnelser.
I disse opptegnelser har Tellefsen skrevet om faren "som i A 1777 forliste totalt, som det formodes ved Grib udenfor Christiansund.”
Dette arkivet skal jeg naturligvis se mere på til sommer´n!
Kanskje andre som kjenner noe til dette forliset.
Ingvild
I privatarkiv etter organist Tellefsen ligger skiftedokumenter etter stefaren Hartvig Lund, samt private slektsopptegnelser.
I disse opptegnelser har Tellefsen skrevet om faren "som i A 1777 forliste totalt, som det formodes ved Grib udenfor Christiansund.”
Dette arkivet skal jeg naturligvis se mere på til sommer´n!

Kanskje andre som kjenner noe til dette forliset.
Ingvild
- Viggo Eide
- Sted: BODØ
- Kontakt:
Tråden er flyttet av meg fra Sør-Trøndelag til Kristiansund.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com
Jeg har fått oppklaring på spørsmålet mitt i sommer!
Legger inn link til digitalarkivets brukarforum her.
Hilsen Ingvild

Hilsen Ingvild