Da enkemann Erik Johan Andersen giftet seg i Alta 24/6-1872, opplyste han å være født i Rødøy/Meløy prestejeld 4/7-1828. Hans far het Anders Andersen. Nå håper jeg at noen har opplysninger om hans slektsbakgrunn.
Med hilsen og på forhånd takk for svar.
Ole-Johan Valle
Erik Johan Andersen fra Meløy til Alta på 1800-tallet
Moderator: MOD_Nordland
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Erik Johan Andersen fra Meløy til Alta på 1800-tallet
Hei
I flg FT1865 Alta er Erik f. ca 1823.
I vielsen fra skannet kb ser det ut til å stå 1828, som du oppgir :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Finner en Erik Andersen med foreldre Anders Andersen og Ane Martha Eriksdatter, som konfirmant 1844 i Meløy og med oppholdssted på Meløya. Fødested er Valle. Men denne kandidatens fødselsår er oppgitt som 1826 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Skal se om jeg finner noe i skiftene ...

I flg FT1865 Alta er Erik f. ca 1823.
I vielsen fra skannet kb ser det ut til å stå 1828, som du oppgir :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Finner en Erik Andersen med foreldre Anders Andersen og Ane Martha Eriksdatter, som konfirmant 1844 i Meløy og med oppholdssted på Meløya. Fødested er Valle. Men denne kandidatens fødselsår er oppgitt som 1826 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Skal se om jeg finner noe i skiftene ...
Vennlig hilsen Gry
Hei. Takk for hurtig svar. Jeg venter spent på hva du måtte finne av flere opplysninger. Hilsen Ole-Johan Valle
Ser av folketelling fra 1865 at Erik Johan Andersen var gift med en Ingeborg Johansdatter. I kirkebok for Talvik (1837 - 1852) finner jeg giftemålet.
Vielsesdato: 29. juni 1849
Brudgom: Erik Johan Andersen, Alten, 25 år. Far: Anders Andersen
Brud: Ingeborg Johansdatter, Rødøy, 38 år. Far: Johan Knudsen
I følge folketellingen for Alta - 1875 bor Erik i Bossekop, det står videre at han er født i 1826 i Meløy.
Jeg har bygdebøkene for Meløy, skal se etter om det står noe om Erik der.
mvh
Benn-Erik
Vielsesdato: 29. juni 1849
Brudgom: Erik Johan Andersen, Alten, 25 år. Far: Anders Andersen
Brud: Ingeborg Johansdatter, Rødøy, 38 år. Far: Johan Knudsen
I følge folketellingen for Alta - 1875 bor Erik i Bossekop, det står videre at han er født i 1826 i Meløy.
Jeg har bygdebøkene for Meløy, skal se etter om det står noe om Erik der.
mvh
Benn-Erik
Takk for hyggelig svar. Det skal bli spennende å se om du finner noe i bygdeboka. Da Erik Johan Andersen giftet som enkemann i Alta 24/6-1872 ble det oppgitt at han var født 4/7-1828 i Meløy som sønn av Anders Andersen. De skannede kirkebøkene for Meløy starter først i 1833.
Med hilsen
Ole-Johan Valle
Hallo
I kirkeboken for Meløy 1826, er det en Erik Johan Andersen f. 5.7.1826. Far ugift Mand Anders Andersen og mor pige Anne Martha Eriksdatter Walle.
Den samme Erik konfirmeres i Meløy kirke i 1844. Han står da med samme foreldre og har Valle som bosted.
Anne-Rita Kolberg
I kirkeboken for Meløy 1826, er det en Erik Johan Andersen f. 5.7.1826. Far ugift Mand Anders Andersen og mor pige Anne Martha Eriksdatter Walle.
Den samme Erik konfirmeres i Meløy kirke i 1844. Han står da med samme foreldre og har Valle som bosted.
Anne-Rita Kolberg
- Gry Onarheim Dahlmo
Hyggelig å se deg tilbake på SF, Anne-Rita
Ser ut som vi har funnet foreldrene til Erik Johan.
Jeg fant ikke noe i Meløy Bygdebok. Men kan nå titte i skiftene etter foreldrene, etter at Anne-Rita fikk verifisert dåpen mot den konfirmasjonen jeg henviste til.
God jul til dere

Ser ut som vi har funnet foreldrene til Erik Johan.
Jeg fant ikke noe i Meløy Bygdebok. Men kan nå titte i skiftene etter foreldrene, etter at Anne-Rita fikk verifisert dåpen mot den konfirmasjonen jeg henviste til.
God jul til dere

Vennlig hilsen Gry