Elie Evensdatter på Vollum Yttre, 24 år i FT1801

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Elie Evensdatter på Vollum Yttre, 24 år i FT1801

Legg inn av Roger Johan Engvik » 21. oktober 2007 kl. 12.39

I folketellingen 1801 for Stangvik finner jeg på garden Vollum yttre en tjenestejente som heter Elie Evensdatter, 24 år og ugift.

I Halsaboka bind 1, side 75 leser jeg om Ingeborg Toresdotter på Indre Vollum som gifter seg i 1789 med drengen Anders Evensen, født 1746. Anders Evensen var bruker mellom 1789 og 1803.

Er det noen som vet noe om disse folkene? Det er jo ikke mye man vet om Elie, men det er henne jeg primært er ute etter opplysninger om. Tenkte at det kanskje var en forbindelse mellom henne og Anders Evensen.

Roger Engvik

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Elie Evensdatter på Vollum Yttre, 24 år i FT1801

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. oktober 2007 kl. 13.10

I denne debatten på Brukarforumet for noen år siden, forsøkte vi å lete opp foreldrene til Eli Evensdtr. Det ser ut til at vi kom fram til noen konklusjoner, men at det må til mer leting i kildene. Du får vel litt tips der, slik at du kan lete videre. :?: :)
:) Tore

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 22. oktober 2007 kl. 8.44

Takk til Tore for innputt fra tidligere "serie" om emnet. Jeg har innlegg om emnet også under Surnadal. Ikke lett å få hull på dette her. Har såvidt rukket å gå gjennom materialet, men kan si så mye at det i alle fall var riktig Gabriel og at det er samme Gabriel det er snakk om, han som får en datter Rebekka med Elie.

Rebekka sin dåp finner vi i Stangvik (se kirkeboka s. 105), der hun blir døpt 22 nov 1801. Hun ble født 19 nov står det. Av fadderne ser jeg at alle er rekruttert fra Vullum indre og ytre. Det er jo naturlig at moren Elie, som da var tjenestejente på Ytre Vullum, fødte henne der?

Men havner hun hos farens familie seinere? At hun bruker navnet Øren som konfirmant kan kanskje tyde på det? Var faren Gabriel der før han kom til Hønsvik før 1801? Han hadde jo et barn med Barbro Olsdatter Ora. Nok en sak: I kirkeboka ved dåpen til dette barnet, Ola Bastiansen Ora, født i des 1798 (?), men døpt 6 jan 1799, kan jeg ikke med min beste vilje få det til at moren er skrevet inn som Barbro, slik Hyllbakk skriver. Men jeg har litt problemer med å lese hva hun skrives som.

I Halsaboka bind 2 finner vi Gabriel Bastiansen som bruker på Aakvik. Der står det oppført at han får sønnen Peder i 1812. Jeg er ikke i stand til å finne denne Peder verken som født eller konfirmert i Halsa/Stangvik. Noen som har løsninger på det? Finner de andre barna til Gabriel Bastiansen og Ragnhild Hermannsdatter, men ikke Peder'n!

Rebekka er i 1865-tellingen på Røsand i Bremsnes, 64 år, og er det noen som har tilgang på kirkeboka der som kan fortelle når hun døde? Og likeså ektemannen Knud Pedersen Sandbukt/Røsand?

Roger Engvik :roll:

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 22. oktober 2007 kl. 20.22

Når det gjelder Barbro, mener jeg det bare er en stavefeil i kirkeboka. Jeg er ingen god skrifttyder, men mener at det som står er: "døbt Gabriel Bastiansen ytre Stangvig, og pigen Bargro Olsd. Orens uægte barn Ole". Det stemmer også bra at mellom fadrene finner vi stefaren Michel Jacobsen Oren og søster til Barbro, Christi Olsd. Oren.

Når det gjelder Peder Gabrielsen Åkvik, f. 1812, har jeg notert at han var skipper, bodde en periode på plassen Åkvik-gjelen, og gift med ei Marit. Han skulle være en friskus, kjapp i replikken, og en herremann full av påfunn av ymse slag. Disse opplysningene har jeg notert fra en eldre slektsintressert slektning i Halsa, hvor han hadde det fra vet jeg ikke.

Men det er jo litt merkelig hvis det ikke finnes spor etter han i kirkebøkene?? Men dette har jeg så langt ikke sjekket.

mvh Erling

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 22. oktober 2007 kl. 22.26

Jeg synes forklaringen om Barbro virker fornuftig og jeg kjøper den om at feilskriving er årsaken.

Når det gjelder Peder har jeg også lest historiene - i bygdeboka - om hvilken friskus han var, men hvor i all verden er han innført i kirkebøkene? Kan det være at bygdebokskribentene har stokket kortene og at han egentlig er en annens sønn?

Jeg bare spør, for jeg har gransket kirkebøkene side opp og ned i flere omganger - med lupe - men ikke kan jeg finne ham døpt som sønn av Gabriel!:?:

Roger Engvik

dn05612
Sted: OSLO

Legg inn av dn05612 » 11. november 2007 kl. 10.30

Dere finner Elis fødsel i Tingvoll kirkebok født 10.7.1777 på Eikrem (Straumsnes). Hennes foreldre, Even Pedersen Eikrem og Berit Pedersdatter (Bekken) , var gift der tidligere samme år. Even var født på Faltvad i Sunndalen. Han var gift 3 ganger, ikke to som det står i Sunndalsboka. Hans anner finnes på flere gårder i Sunndalen.

Mvh Kristian Svee

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 12. november 2007 kl. 23.20

Takk for svar fra Kristian Svee.

Jeg finner Even Pedersen Flatvad konfirmert i Sunndal i 1759, 21 år gammel.

Er det samme Even Pedersen som St. Hansdag 1770 kaller seg Even Pedersen Giøra og gifter seg med Olau Evensdatter Ligiel (som dør og blir begravet 9. juni 1774)?

Og - er det han som enkemann gifter seg på nytt

den 3. nov 1776(22 sønd. e. trinit) med Marit Sivertsdatter Torske(?)

Hun må ha dødd (finner henne ikke i Sunndal) like etterpå dersom det er han som gifter seg med Berit i Straumsnes i 1777.

Stemmer dette Kristian?

Roger Engvik

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 13. november 2007 kl. 17.59

Jeg har sjekket litt i kirkeboka etter å ha sett i Sunndalsboka. Det ser ut til at Even fra Sunndal ikke har noe med Eli å gjøre. 11. februar 1780 blir nemlig Even Eikrem, død av sott 5. februar, jordfestet i Tingvoll, 49 år gammel. Da ble han født ca 1731.

Dette kan ikke være Even fra Flatvad i Sunndal.

Roger Engvik

Svar

Gå tilbake til «Halsa»