skravestad gård

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Finn Thomas Johannessen
Sted: SANDEFJORD

skravestad gård

Legg inn av Finn Thomas Johannessen » 17. oktober 2007 kl. 19.17

Hei.Leter etter gård på skravestad kalt verkeholmen. gårdnr 159c bnr 87 . I FT for 1875 står min tippoldefar her oppført med sin kone og barn. Ser ut som familien flyttet til en ny gård på skravestad senere(ft 1900),gård nr 67 bnr 4 . Finner ingen informasjon om disse gårdene . Har letet i bygdeboken,men finner ingen ting.

Leter også etter en gård min oldefar kjøpte på freberg. Det står ingen informasjon om denne noe sted . Vet han kjøpte den i 1917 og at sønnen hans tok over. Hvorfor er ingen av disse gårdene nevnt i bygdebøkene og hvorfor står den sistnevnte i reg i FT ?

Har noen tips eller tips til hvordan jeg går videre ??

Mvh
Thomas

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: skravestad gård

Legg inn av gj00026 » 18. oktober 2007 kl. 16.35

Thomas Johannessen skrev:Hvorfor er ingen av disse gårdene nevnt i bygdebøkene og hvorfor står den sistnevnte i reg i FT ?

Lorens Bergs bygdebok går, som du sikkert vet, bare fram til ca. 1850. Der tar Vilhelm Møllers bygdebokserie over, men han har bare med gårdsbruk over en viss størrelse (målt i antall dekar). Han ville nemlig begrense omfanget av bøkene - jeg tror det er forklart i et av forordene.

Sandar og Stokke er blant de bygdene i Vestfold som mangler bygdebøker som tar med alle lag av befolkninga.

Thomas Johannessen skrev:Har noen tips eller tips til hvordan jeg går videre ??

Ta utgangspunkt i det du finner i folketellingene og let deg fram i kirkebøkene. Dersom du er interessert i detaljer omkring kjøp og salg av gårdene, må du til panteregisterne. Da må du enn så lenge til Statsarkivet på Kongsberg, men i løpet av 2008 vil dette materialet bli digitalisert på samme måte som kirkebøkene.

Solveig Skjelland
Sted: ANDEBU

Re: skravestad gård

Legg inn av Solveig Skjelland » 18. oktober 2007 kl. 22.30

Din oldefar kjøpte Freberg i 1917 og sønnen overtok. Mulig gården står beskrevet i Norske Gardsbruk, Vestfold fylke, bind II, Sandar. 4 Freberg-gårder står der. Boken ble utgitt 1947 og de fleste gårder er med så sant eieren selv ønsket det.

I ”Matrikkelutkastet av 1950” kan du se hvem som er i besittelse av div. eiendommer på det tidspunktet.
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

mvh. Solveig

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»