Fikk ikke tillatelse til immigrasjon ?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj05453
Sted: MALVIK

Fikk ikke tillatelse til immigrasjon ?

Legg inn av gj05453 » 18. oktober 2007 kl. 11.02

Vet ikke om jeg poster dette innlegget på riktig sted..
Min oldemor Josefine Marie Kolstad utvandret til amerika i Juli 1903 mannen var ikke med.
(har egen link om henne)

etter sigende skulle hennes mann Peder Kristian Nielsen Kolstad (1874)følge etter.. men ryktene sier noe om at han ikke kom inn pga øyesykdom ?

I går fikk jeg noen bøker fra Nordland deriblant bygdebok fra Vega.
Her står det at han utvandret til amerika i 1903 ...
(har ikke funnet ham på andre lister...)

Lurer da på om han prøvde å reise etter, men ble stoppet ett eller annet sted på veien ?
Var det helsekontroller her i Norge før utreise?
Noen som kan si noe om hvilke rutiner det var for dette ?
Hvordan var kontrollene på helse ? hvilken øyesyksom var så alvorlig ?
Han døde i 1917 av lungebetennelse.

Brukeravatar
gj11159
Sted: De Forente Stater
Kontakt:

Re: Fikk ikke tillatelse til immigrasjon ?

Legg inn av gj11159 » 9. juni 2012 kl. 21.50

Det er mulig at han ble undersøkt (?) og sendt tilbake til Norge på punktet av innreise til USA (Ellis Island?).

Hver innvandrer til USA ble gitt en "helse eksamen" som inkluderte en "viktig" synsundersøkelse - og noen ble snart sendt tilbake.

Her er en meget god artikkel fra AMA (American Medical Association) nettside som forklarer Ellis Island helse eksamener: http://virtualmentor.ama-assn.org/2008/ ... -0804.html

Hvis du ikke leser engelsk godt, kan du prøve å bruke Google Translate (http://translate.google.com). Sett nettadressen ovenfor inn i boksen og sende det, og du vil motta en oversettelse. Kanskje ikke den beste, men nok til å få en generell forståelse.

En av mine norske bestemødre ble nesten sendt bort på Ellis Island på grunn av et arr fra en operasjon i Norge. Hun ble satt i en celle før de kunne finne en sjømann som snakket norsk som kunne oversette hva operasjonen hun hadde hatt.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»