Leter etter informasjon om Stavnum gård.. I FT 1865 står min tipptippoldemor oppført på denne gården som enke sammen med sine barn.. bla frdrik (min tippoldefar)
Har noen informasjon om denne gården.. finner ingen ting i bygdebok
Stavnum gård
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: SANDEFJORD
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Stavnum gård
Hei,
Har du sett på matrikkelen fra 1886?
Kanskje den kan gi deg noen hint om andre gårdsnavn du bør se etter.
Du finner den på RHD, og den kan også lastes ned og åpnes i Excel for rask sortering og søk.
Har du sett på matrikkelen fra 1886?
Kanskje den kan gi deg noen hint om andre gårdsnavn du bør se etter.
Du finner den på RHD, og den kan også lastes ned og åpnes i Excel for rask sortering og søk.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Hei,
finner i ft 1865 ca 105 pers. til Stavnum gårdene,
på vilken finner vi dinne?
hilsen Egil. ( ikke fra Stoke
)
finner i ft 1865 ca 105 pers. til Stavnum gårdene,
på vilken finner vi dinne?
hilsen Egil. ( ikke fra Stoke

-
- Sted: ANDEBU
Hei Thomas
Din tipp-oldefar var kanskje Fredrik Kristian Nilsen f. 1855 og hans mor Nicoline Laurentsdatter?
I FT 1865
står det at Nicoline er huseierske (uten matrikkelnr.) Stokkes bygdebøker har ikke med mange husmannsplasser eller bolighus. Men Fredrik Kristian ble født 29.05.1855 i Løkken u/Stavnum. Mulig lokalkjente vet hvor dette huset var/er. En av Stavnumgårdene ble også kalt Løken (u/søndre Stavnum hvis jeg ikke tar helt feil)
Mvh.
Solveig
Din tipp-oldefar var kanskje Fredrik Kristian Nilsen f. 1855 og hans mor Nicoline Laurentsdatter?
I FT 1865
står det at Nicoline er huseierske (uten matrikkelnr.) Stokkes bygdebøker har ikke med mange husmannsplasser eller bolighus. Men Fredrik Kristian ble født 29.05.1855 i Løkken u/Stavnum. Mulig lokalkjente vet hvor dette huset var/er. En av Stavnumgårdene ble også kalt Løken (u/søndre Stavnum hvis jeg ikke tar helt feil)
Mvh.
Solveig
Løken var opprinnelig (på 1700-tallet) husmannsplass under Nordre Stavnum, men det er mulig den skiftet tilhørighet siden.
Som Solveig skriver, har bygdebøkene i Stokke svært lite om de som ikke drev gårdsbruk. Husmenn, håndverkere og arbeidsfolk er stort sett utelatt, både i Lorens Bergs gamle bok og i det nye bygdebokverket fra 80-tallet.
I slike tilfeller må man som regel nøste seg bakover på egenhånd inntil man før eller senere finner forfedre som var gårdbrukere og er omtalt i bygdeboka. Med kirkebøkene og en liten porsjon tålmodighet er det som regel mulig!
Som Solveig skriver, har bygdebøkene i Stokke svært lite om de som ikke drev gårdsbruk. Husmenn, håndverkere og arbeidsfolk er stort sett utelatt, både i Lorens Bergs gamle bok og i det nye bygdebokverket fra 80-tallet.
I slike tilfeller må man som regel nøste seg bakover på egenhånd inntil man før eller senere finner forfedre som var gårdbrukere og er omtalt i bygdeboka. Med kirkebøkene og en liten porsjon tålmodighet er det som regel mulig!
-
Takker for svar.. som solveig skrev er fredrik christian nilsen min tippoldefar
-
Hvis du er interessert i gårdshistorien om Stavnum, gnr. 53, bnr. 3 kan jeg anbefale deg boken: Stavnum, en gårdshistorie, forfatter Ragnar Henriksen, ISBN82-92059-03-2, utgitt i 2001.
Har kikket etter personene "dine" uten å finne disse nevnt her, men det er jo flere gårder på Stavnum.
THOM
Har kikket etter personene "dine" uten å finne disse nevnt her, men det er jo flere gårder på Stavnum.
THOM